Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:Vamke schreef op 20 september 2015 @ 12:56:

Leuk Naomi! Wat krijg je erbij?

Ik las gisteren op metronieuws.nl over een stel 30ers die met pensioen waren en daar een blog over hebben geschreven: go curry crackers. Kent iemand die? Ik ben druk MMM aan t lezen, dus hier nog even geen tijd voor, maar als jullie zeggen dat t een aanrader is.... :-)Ik kende het nog niet, maar als ik zo de eerste paar berichten zie lijkt het me niet zo interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vamke schreef op 20 september 2015 @ 12:56:

Leuk Naomi! Wat krijg je erbij?

Ik las gisteren op metronieuws.nl over een stel 30ers die met pensioen waren en daar een blog over hebben geschreven: go curry crackers. Kent iemand die? Ik ben druk MMM aan t lezen, dus hier nog even geen tijd voor, maar als jullie zeggen dat t een aanrader is.... :-)http://www.gocurrycracker.com/
Vamke we gaan voor n paard! Heb er zin in!
Deze is ook interessant:

http://rootofgood.com/
Ik vind het echt geweldig dat sommige mensen zulke dingen kunnen bereiken. Ik vraag me dan alleen wel af waarom dat het ons dan niet lukt. Ik heb even een baalweekendje, hoor. Gister veel te lang met de trein onderweg geweest naar Ikea en terug. Ruzie gekregen met mijn man. Vervolgens dit opgelost door pizza te bestellen (goedmaak-pizza ipv goedmaak-seks ) Zulke dingen doen we nou altijd he? Ruzie maken en dan weer geld uitgeven om het goed te maken. Zó stom. Althans, heb natuurlijk niet dagelijks ruzie, maar áls we ruzie hebben geven we altijd weer geld uit. Zo zonde...
quote:naomi1978 schreef op 20 september 2015 @ 17:36:

Vamke we gaan voor n paard! Heb er zin in!Leuk! (Maar niet echt consuminderig )
Was ook een duur weekje weer voor ons.

Trok de gordijnrails eraf. ( geen pluggen gebruikt 3 jaar geleden) boekenkast mistte een paar houdertjes en hebben maar een dorpel in de schuur gemaakt.

Ook de damloop gedaan (treinkoste )dus na afloop geen zin om te koken. Lang leve de shoarmaboer.

Kon het gister ook niet laten om een fles limoncello te kopen (lekker!)

Tot de vakantie gaat de hand weer op de knip.
Hier is het financieeel ook geen goede maand (*slik*) en ik heb nog een week buitenhuis te gaan. Nou ja, ik ga me er niet te druk om maken en gewoon lekker van de 4 sterren genieten
quote:naomi1978 schreef op 20 september 2015 @ 17:36:

Vamke we gaan voor n paard! Heb er zin in!

Wat leuk! Wat voor 1? En wanneer komt ie? Wij hebben er 3, niet heel consuminderig, maar wel heerlijk om bij te ontspannen en je hoofd leeg te maken. Zou niet zonder ze kunnen (en ook niet zonder de rest van de beestenboel)

Lastig Bumba, misschien toch maar goedmaakseks, is iig goedkoper
quote:Bumba1985 schreef op 20 september 2015 @ 20:49:

Ik vind het echt geweldig dat sommige mensen zulke dingen kunnen bereiken. Ik vraag me dan alleen wel af waarom dat het ons dan niet lukt. Ik heb even een baalweekendje, hoor. Gister veel te lang met de trein onderweg geweest naar Ikea en terug. Ruzie gekregen met mijn man. Vervolgens dit opgelost door pizza te bestellen (goedmaak-pizza ipv goedmaak-seks ) Zulke dingen doen we nou altijd he? Ruzie maken en dan weer geld uitgeven om het goed te maken. Zó stom. Althans, heb natuurlijk niet dagelijks ruzie, maar áls we ruzie hebben geven we altijd weer geld uit. Zo zonde...

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar vaak zijn dit wel mensen met twee behoorlijke inkomens. Ik heb de blog niet gelezen verder, dus ik weet niet of ze überhaupt iets schrijven over hun inkomen. Maar de hoogte van je inkomen is natuurlijk de bepalende factor. Als ik kijk naar het salaris van mijn man en me bedenk dat als ik gezond was geweest ik net zo'n salaris had gehad... Dán kan ik het ook. Voor mensen met lagere inkomens is dit veel lastiger, zo niet onmogelijk. Het gaat in elk geval langer duren.

Dat is ook gelijk mijn kritische noot bij het mustachiansprincipe. Het is zeker niet alleen een kwestie van willen en de juiste keuzes maken. Laat ik het anders formuleren: hoe hoger je inkomen, hoe meer keuzes je hebt om te maken in dezen.
ik ga niet zo lekker,

een te goedkope fiets gekocht die alweer stuk is, dus nu toch maar een meer degelijke en dus duurdere fiets,

veel busgeld voor oudste die op 15 km afstand stage loopt, zo vroeg door de regen moeten.....

verder, gisteren als klap op de vuurpijl een parkeerbon, nu toch maar heel snel die parkeerapp downloaden.....
--
quote:lechatrose schreef op 21 september 2015 @ 09:55:

Dat is ook gelijk mijn kritische noot bij het mustachiansprincipe. Het is zeker niet alleen een kwestie van willen en de juiste keuzes maken. Laat ik het anders formuleren: hoe hoger je inkomen, hoe meer keuzes je hebt om te maken in dezen.

Dat ben ik maar ten dele met je eens. Ik ben altijd al een spaarder geweest, ook toen ik nog studeerde, en ook toen ik nog heel weinig verdiende. Mijn ex verdiende net zoveel als ik, en jarenlang zelfs veel meer. Toch had hij altijd minder te besteden dan ik. En dat viel nooit zo op toen we nog bij elkaar waren, maar des te meer toen we uit elkaar gingen. Inmiddels heb ik mijn huis afbetaald en een flinke smak spaargeld, en heeft hij alleen maar schulden. Gewoon omdat we heel anders met geld omgaan, en een heel ander spaar- en bestedingspatroon hebben.

Ik heb ook collega’s die veel meer verdienen dan ik, en waarvan de partner ook een goede (soms zelfs nog wel betere) baan heeft, en die toch maar net kunnen rondkomen. Maar zij hebben er dan ooit voor gekozen om maximaal te lenen zodat ze een zo groot mogelijke woning konden kopen, waar ik bewust heel veel minder heb geleend dan de bank verstandig achtte. Tsja, als je dan een hypotheek van 1.500 tot 2.000 euro per maand hebt, terwijl mijn koophuis me rond de 300 euro per maand kostte (en later dus helemaal niets meer, en mijn nieuwe woning nu alleen nog de VvE-bijdrage), dan ligt het niet alleen aan je salaris, maar vooral ook aan de keuzes die je maakt. En natuurlijk valt er met een hoger salaris meer te kiezen dan wanneer je met een klein salarisje elke maand met veel sappelen maar nét kunt rondkomen, maar dan nog is het gewoon een kwestie van kiezen.
Hier ook een behoorlijke dure maand.

Ik ben nu op vakantie, en het geld vliegt mijn hand uit.

Nou ja, nu even genieten, en na de vakantie gaat de rem erop.

En Bumba, ik zou voor de goedmaaksex gaan, gratis en je valt er mee af, beter dan de vette pizza.
Je hebt helemaal gelijk Prik
quote:prik schreef op 21 september 2015 @ 11:05:

[...]

Dat ben ik maar ten dele met je eens. Ik ben altijd al een spaarder geweest, ook toen ik nog studeerde, en ook toen ik nog heel weinig verdiende. Mijn ex verdiende net zoveel als ik, en jarenlang zelfs veel meer. Toch had hij altijd minder te besteden dan ik. En dat viel nooit zo op toen we nog bij elkaar waren, maar des te meer toen we uit elkaar gingen. Inmiddels heb ik mijn huis afbetaald en een flinke smak spaargeld, en heeft hij alleen maar schulden. Gewoon omdat we heel anders met geld omgaan, en een heel ander spaar- en bestedingspatroon hebben.

Ik heb ook collega’s die veel meer verdienen dan ik, en waarvan de partner ook een goede (soms zelfs nog wel betere) baan heeft, en die toch maar net kunnen rondkomen. Maar zij hebben er dan ooit voor gekozen om maximaal te lenen zodat ze een zo groot mogelijke woning konden kopen, waar ik bewust heel veel minder heb geleend dan de bank verstandig achtte. Tsja, als je dan een hypotheek van 1.500 tot 2.000 euro per maand hebt, terwijl mijn koophuis me rond de 300 euro per maand kostte (en later dus helemaal niets meer, en mijn nieuwe woning nu alleen nog de VvE-bijdrage), dan ligt het niet alleen aan je salaris, maar vooral ook aan de keuzes die je maakt. En natuurlijk valt er met een hoger salaris meer te kiezen dan wanneer je met een klein salarisje elke maand met veel sappelen maar nét kunt rondkomen, maar dan nog is het gewoon een kwestie van kiezen.

Maar met dat kleinere salarisje ga je niet op de 30ste met pensioen kunnen zoals dat stel uit dat blog. Dat bedoelde ik vooral.

Waar je je geld aan uitgeeft blijft natuurlijk dezelfde keuze bij elk salaris.
wat knap van je prik, voor mij blijft het een tegen de stroom in beweging,

ik kan maar een paar tientjes per maand sparen en dan denk ik dus dat is de moeite niet,

het spaarzame zit niet in de genen en dan nog beperkte inkomsten.....

ik vraag me af wat haalbaar is in mijn situatie ik ben eigenlijk al blij als ik uit de schulden ben.....

er gaat bij mij heel veel energie in de financien zitten, en die kan ik dus nit ergens anders aan besteden,

zou een big spender een spaarder kunnen worden ?

En geld is niet altijd doorslaggeven toch?

ik heb meer inkomsten nodig, toch heb ik een aanbod om tijdelijk meer te werken afgeslagen, ik zou er 30 euro in de maand op vooruit gaan,

en een dag meer naar mijn werk moeten, ipv daarvan heb ik een vrijwilligers klus aangenomen, dat is wel precies het soort werk wat ik wil doen,

dus ik sta achter die keus, alleen financieel weer niet aantrekkelijk,,,,, zo gaat het eigenlijk continu bij mij.....
--
Wij hadden ook even een wat minder weekje, financiëel gezien. Eerst kocht man toch beltegoed (is ook wel erg fijn hoor, dat hij even een smsje kan sturen en zo), en ik een paar schoenen voor hem bij de Aldi (dan heeft hij tenminste een paar nette schoenen mét profiel voor zijn sollicitatiegesprekken deze winter). Dat valt allemaal nog wel mee, maar er moest ook nog eens minimaal 20 euro op onze ov-chipkaart voor een treinritje van 2,20 - ik vind het dan zo zonde voelen, zo'n relatief groot bedrag van de rekening af voor zo'n minimaal ritje - en waren we wat losser met buitenshuis een keer thee/koffie drinken, zodat we niet extra door ons donderdag afgefikte trappenhuis hoefden. Al met al ging het allemaal, en dat voelt wel fijn, maar dit soort weken moeten we niet te vaak hebben dus he (Sowieso, doe mij maar nooit meer brand! Brand is eng!)
Een big spender kan een spaarder worden.

Ik was zo'n big spender, maar nu is de knop om, en spaar ik flink wat.
quote:tinnifin schreef op 21 september 2015 @ 13:23:

ik kan maar een paar tientjes per maand sparen en dan denk ik dus dat is de moeite niet,

Een paar tientjes per maand zijn toch altijd een paar honderd euro per jaar, altijd fijn als buffer voor onverwachte uitgaven.
@ milouda : hoe heb jij dat aangepakt, ik geloof in stap voor stap, maar welke stap dan nu voor mij ??
--
quote:lila01 schreef op 21 september 2015 @ 13:37:

[...]

Een paar tientjes per maand zijn toch altijd een paar honderd euro per jaar, altijd fijn als buffer voor onverwachte uitgaven.

Ja, zeker. En met een buffer kun je ook weer bepaalde risico´s zelf dragen dus hoef je jezelf minder hoog te verzekeren bijvoorbeeld. Zo ga je steeds meer besparen, is mijn ervaring. Je kan eens een financieel risico nemen. Heb daar ook eens een blog over geschreven ik zal hem even kopieren hierheen:

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd raak: als je geld hebt, kun je vaak véél meer geld besparen dan wanneer je tekort komt. En dan heb ik het er niet over dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen die te weinig te besteden hebben inderdaad wel eens foute keuzes maken op geldgebied, maar meer dat mensen die geld op de spaarrekening hebben ook makkelijker risico's kunnen nemen.

Een aantal voorbeelden die ik heb gezien in mijn omgeving:

Geen goedkope pindakaas durven kopen, want als het tegenvalt dan is er geen geld om alsnog de dure variant te kopen. Dus blijf je maar vasthouden aan de dure variant. Terwijl anderen mensen wél die goedkope pindakaas kunnen proberen en hierna mogelijk elke keer dat ze pindakaas kopen weer kunnen besparen.

Niet voor een andere, goedkopere vakantiebestemming durven te kiezen, want als het tegenvalt dan is dat wel het enige vakantiegeld dat je had en uit kon geven aan een vakantie. Dus dan maar duur en zonder risico op tegenvallers.

Voor een dure verzekering kiezen, want je hebt geen geld om zelf risico's op te vangen.

Daarom vind ik sparen en een buffer altijd zo belangrijk. Gewoon om af en toe te kunnen zeggen: ik neem een risico! Ik ga (met korting!!) naar Toverland in plaats van de Efteling! En mocht het echt zwaar * piep * zijn, dan is er écht geen man overboord, want ik kan volgend jaar alsnog weer naar de Efteling gaan, maar als Toverland óók leuk is, dan heb ik voortaan elk jaar een leuke korting op een pretpark.

Herkennen jullie dit??
Ik herken dat wel bumba, al maak ik die keuze vaak niet zo bewust als jij beschrijft. Ik heb dan zoiets van, als het c merk niet bevalt, dan maken we de pot leeg en kopen daarna weer het A merk.

En misschien ook wel idd met een dagje pretpark. Als het toch uiteindelijk tegen valt kun je altijd nog wat anders gaan doen als je meer te besteden hebt. Nu vind ik de efteling zowieso erg duur dus zal er pas heen gaan als zoontje van nu bijna 3 er ook echt wat aan heeft (jaar of 5-6) nu mag hij de meeste dingen toch nog niet in.
quote:lila01 schreef op 20 september 2015 @ 20:40:

Deze is ook interessant:

http://rootofgood.com/

Nou, als ik het goed begrijp is de dame niet gestopt met werken, maar heeft ze haar werkweek anders ingedeeld:

"Here’s a snapshot of the first day of the new working from home schedule:

Show up to work at 7:00 am

Walk to school to drop the kids off 7:45-8:15 am

A few minutes off around 11:00 am to make a salad and eat lunch with me while continuing to work and chat

Break for (home) gym time at 12:00 to 1:30 pm.

Return to work at 1:30 pm

Walk to school to pick up the kids 2:45-3:15

Work till 4:30-ish"

Ze zegt dat ze hiermee 10 uur werkt. Als je dat 4 dagen doet, heb je een werkweek. Maar als je het goed optelt, is het maar 7 uur. Zo kan ik ook "fulltime" werken.

Verderop schrijven ze dat ze verdienen met het blog en een inkomen hebben uit dividend. Dat laatste moet je maar kunnen en het kan heel onzeker zijn.
Ja, dacht ik al dat ze geld zouden verdienen met die blog. Het viel me direct op dat er veel advertenties opstaan en als je in het Engels schrijft heb je natuurlijk ook veel meer lezers dan bijvoorbeeld in het Nederlands.
Ik herken het wel. Zeker met dingen als: met (genoeg) buffer kan je beginnen met jaarlijks je zorgverzekering betalen, en dat scheelt weer zeker een paar tientjes. Zonder buffer gaat dat niet.

Op basis van pindakaas etc heb ik het wat minder. Als ik de ene niet lekker vind gaat hij door de pindasaus voor de nasi, scheelt me pindasaus kopen dus zo'n pot hoef ik toch al niet weg te gooien. Qua eten heb ik het dus niet; als het eigenlijk niet lekker is maak ik het alsnog op, en dan doe ik het de volgende keer weer anders, maar mijn ex ... die durfde dus geen macaroni te maken zonder pakje, want stel dat hij het niet lekker vond. Die kocht altijd aardappelschijfjes om te bakken, want stel dat de aardappels die hij van de voedselbank kreeg niet lekker waren en daardoor zijn maaltijd mislukte (nou waren die aardappelschijfjes duurder dan de potjes groente die hij erbij kocht ) Dus ja, er zijn zeker mensen die zich daardoor laten leiden, ook met 'kleinere' boodschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven