Kinderbedtijd??

22-09-2008 07:54 71 berichten
Gister haalde ik mijn dochter op van een papaweekend. Ze was erg moe, iets wat mij de laatste tijd ook wel al opgevallen was. De vriendin van papa vroeg me hoe laat dochter thuis naar bed gaat, dus ik antwoord netjes dat dat op dagen dat ik niet werk 7 uur is. Ze kijkt me aan en zegt dat dat eigenlijk best laat is voor een kind van drie en een half...... En ik?? Ik leg ook nog uit waarom ik haar rond die tijd in bed heb liggen, dat eerder bijna niet te doen is omdat je dan al om 5 uur mag gaan eten. Wij doen dat dus rond half 6, dan nog even spelen, in bad of onder de douche, pyjama aan, verhaaltje lezen en zie daar, het is 7 uur.

In de auto terug zit ik me dus enorm op te fokken dat ik dat aan een kind van 22 uit ga leggen, en dat zij mij als 'ervaren' moeder verteld dat ik het eigenlijk niet goed doe. (ja, dat raakt me) Ik heb natuurlijk al bedacht dat ik er op dat moment op in moest haken door bijvoorbeeld aan te geven dat ik het helemaaaaal met haar eens was en dat ik daarom dochter op zondag ook eerder op kom halen ipv 7 uur, zij vinden dit immers allang bedtijd. Maar zo kinderachtig wil ik niet zijn (alhoewel ik dochter eerder ophalen wel een goed idee vind)

En het gekke is, door haar ben ik nu aan het twijfelen, is 7 uur echt te laat?? Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

(Ik merk wel dat dochter soms moeilijk uit bed kan komen, op dagen dat ik werkte (2 keer per week) lag ze niet voor half 8 in bed, maar dat is overmacht, ben/was dan pas om half 7 thuis, dan nog eten en naar huis rijden..)
Alle reacties Link kopieren
Heb topic verder niet gelezen maar mijn reactie is : " SCHAAP! "... Zij dan, niet jij. 7 uur is een prima tijd. En als je kindje niet heel moe is overdag, dan moet SCHAAP gewoon haar mondje dichthouden en braaf naar school gaan.
quote:toffifee schreef op 22 september 2008 @ 08:45:

[...]

Wat werd er gecorrigeerd en waar? Mijn man was van het weekend jarig en heeft zijn neefje en nichtje weer opgevoed. Kan me niet schelen hoe ze het thuis aanpakken, maar bij ons in huis gelden onze regels. Dus, niet springen op de bank, geen cola drinken al liggend op de bank (waarbij uiteraard weer cola op de bank belandde), geen schoenen op de bank, niet met lichtschakelaars spelen en niet met je hand in de cola om je zusje nat te spatten. Aangezien hun ouders altijd echt op visite zijn en dus niet omkijken naar hun kinderen, heeft mijn man het maar gedaan (en ik een beetje). Hij voelde zich bezwaard, en voelde dat zijn schoonzus het hem kwalijk nam maar ik hem 'm gezegd dat hij het heel goed deed. Wanneer ze dit in hun eigen huis doen, zou ik me er niet mee bemoeien.

wat jij hier schrijft toffifee,daar zou ik ook op gereageerd hebben naar de kinderen toe,maar dat is net het punt,dit hebben mijn kinderen nooit gedaan als ze ergens zijn.als mijn kinderen ergens gaan spelen of logeren heb ik nog nooit klachten gekregen,ze zijn altijd heel lief.

laatst foeterde ze mijn zoon uit om dat hij zonder erg zijn schoenen op haar salontafeltje zette.haar uitval stond helemaal niet in verhouding met de "misdaad" die mijn zoon beging.

helaas was ik er toen zelf niet bij,maar ik hoorde het naderhand van mijn moeder.En zo zijn er heel veel dingen gebeurd waardoor ze me gekwetst heeft. maar dit is niet mijn topic,dus ik ga er verder niet over uitweiden,maar ik kan het gevoel dat TO heeft heel goed begrijpen!!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik vind eigenlijk dat de vriendin van je ex jullie kind niet hoeft te komen ophalen. Jullie kind is de verantwoordelijkheid van haar vader en niet van zijn vriendin.
Maar ontopic 19:00 uur voor een kind van 3 jaar is een prima bedtijd. Als ze de dag erna om 07:00 uur op moet heeft ze 12 uur slaap gehad moet toch voldoende zijn.
Ik vind 19:00 heel redelijk. Mijn drie kinderen (6,3 en bijna 1,5) liggen meestal pas rond 20:00-20:30 op bed. Ze moeten er rond 7:30-7:50 weer uit meestal.

De twee jongsten slapen op de creche nog 's middags dus dat scheelt misschien. Ze komen geen slaap te kort verder.

De oudste gaan vijf dagen naar school en gemiddeld vier keer per week naar de naschoolse opvang en de jongste twee gaan vier keer per week gemiddeld (het is ook weleens drie of vijf keer) naar de creche. Best een druk programme dus.

Ik zou me dus zeker niet schuldig voelen.
Heb net een mail de deur uit gedaan, waar ik aangeef dat vriendin der opmerking me aan het denken heeft gezet, en dat ik ook merk dat dochter erg moe is de laatste tijd. Daarom lijkt het me een goed idee dat dochter om 5 uur gehaald word ipv 7, op vrijdag en zondag. Heb er bij gezet dat als hij een andere oplossing heeft bedacht dan ik heb aangedragen ik dat dan graag van hem hoor.

(en heb trouwens een afspraak gemaakt voor bloed te prikken, ze is al lange tijd verkouden en hoesten en dus moe, mss komt er iets uit)
7 uur is een keurig tijdstip voor een kindje van die leeftijd. In mijn herinneringen gingen die van mij ook wel rond die leeftijd op dat tijdstip naar bed(mochten dan ook boekje kijken). Wat me wel bijstaat, is dat wanneer ze naar de basisschool gingen, ze de eerste periode ook erg gevloerd waren na schooltijd. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Mijn jongste is 's middags nog weleens gaan slapen i.p.v. naar school te gaan.

Verstandig inderdaad om je dochter om 5 uur te gaan halen i.p.v. 7 uur. En ook verstandig om het bij de huisarts aan te kaarten, die vermoeidheid. Mijn dochters hadden regelmatig bloedarmoede en konden dan ook heel hangerig zijn.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Zoonlief van 1.5 gaat om 1930-1945 u slapen. En is de dag erop dan om 7 u wakker . Hoe we het in de toekomst gaan doen als ie naar school gaat (hierin Belgie is dat op 2.5 jaar) weten we nog niet. Iemand daar een richtlijn voor. Werden je kinderen meer moe van school dan van de KDV?
Ah vergeten te melden, op de creche slaapt hij een uurtje. (in het weekend slaapt hij 3 uur op de middag). Ja heb nogal een actief kind, dat niet graag slaapt als hij onder de kinderen kan zijn.
Waarom voelen mensen zich zo enorm aangevallen of beledigd als het om hun kinderen gaat??

Als je tegen iemand zou zeggen: "goh ga jij op zondagochtend altijd al om 9 uur sporten? Vind je dat niet vroeg?" is er niks aan de hand.

Maar als iemand vraagt: "Goh gaat jouw kind pas om 7 uur naar bed? Vind je dat niet laat?" is het opeens een doodszonde en moet je je niet met de opvoeding bemoeien en weet ik het niet wat nog meer.......

Wat is het verschil??

Ik snap die hysterie onder moeders nooit. Zodra je met een vinger naar hun kind wijst of gewoon een opmerking maakt, staan ze op hun achterste benen en ben je meteen een bemoeial. Wat een onzin zeg........

Trouwens: in sommige gevallen is het gewoon nodig om kinderen te corrigeren aangezien de ouders het zelf blijkbaar niet nodig vinden, maar da's weer een ander verhaal.
en in sommige {meeste} dien je als buitenstaander gewoon je mond te houden.

je kunt veel denken maar niet alles zeggen.

het komt niet in mij op om me te bemoeien met andermans kinderen waar de ouders bij zijn en er zelf al iets van gezegd hebben,dat is niet aan mij.

mijn schoonzusjes hebben allemaal kinderen en een stel van mijn vriendinnen ook,maar we zullen nooit elkaars kinderen corrigeren waar de ander zelf bij zit en zeker niet een opmerking maken als ze hun kind al ter verantwoording hebben geroepen. dat is niet aan mij.

ieder doet het op zijn/haar manier en waar je je goed bij voelt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ow, ik ben verder helemaal geen hysterische moeder hoor! Heb er geen moeite mee als iemand mijn dochter corrigeert als ze iets doet wat niet mag (meestal niet nodig, ongewenst gedrag corrigeer ik zelf zodra ik het zie)

Ik heb er echter wel moeite mee als iemand die nog weinig weet van opvoeden mij meent te vertellen hoe ik het moet doen, of hoe het beter kan. Zij heeft geen ervaring met kinderbedtijd, doet dochter eens per 2 weken naar bed, en kan daaruit opmaken dat het te laat is, vind ik knap. Als je kritiek hebt vind ik ook prima, maar basseer het dan wel ergens op (en dan doel ik dus niet op eerdere reacties hier, maar op vriendin)
Mijn zoontje is 16 maanden en die gaat om 8 uur naar bed. Soms zelfs wel eens half 9. En toch wordt hij elke ochtend opnieuw uit zich zelf wakker rond 6 uur. Moest ik hem er om 7 uur inleggen, dan wordt hij dus nog vroeger wakker.

Het hangt dus voor mij erg van kind tot kind af.
Even langs de huisarts geweest, peniciline gekregen voor de verkoudheid en hoesten wat maar niet over wil gaan, ook een reden van de vermoeidheid volgens de huisarts, over 2 weken terugkomen en dan nog even een goede check-up!

Enja, het hangt inderdaad erg van het kind af, dochter kon altijd lekker uitslapen, moest haar vaak wakker maken omdat ze naar school moest of naar de oppas, en sinds kort is ze uit zichzelf wakker rond een uurtje of half 8

Smiddags slapen zit er niet meer in, of ze moet echt heeeel erg moe zijn. Vaak rond een uurtje of 5 krijgt ze een dipje, dus even lekker op de bank met een filmpje, eten en dan is het ook al bedtijd.

(nog geen bericht van papa, heeft de mail waarschijnlijk nog niet gelezen)
quote:americagirl schreef op 22 september 2008 @ 14:34:

Waarom voelen mensen zich zo enorm aangevallen of beledigd als het om hun kinderen gaat??

Als je tegen iemand zou zeggen: "goh ga jij op zondagochtend altijd al om 9 uur sporten? Vind je dat niet vroeg?" is er niks aan de hand.

Maar als iemand vraagt: "Goh gaat jouw kind pas om 7 uur naar bed? Vind je dat niet laat?" is het opeens een doodszonde en moet je je niet met de opvoeding bemoeien en weet ik het niet wat nog meer.......

Wat is het verschil??

Ik snap die hysterie onder moeders nooit. Zodra je met een vinger naar hun kind wijst of gewoon een opmerking maakt, staan ze op hun achterste benen en ben je meteen een bemoeial. Wat een onzin zeg........

Trouwens: in sommige gevallen is het gewoon nodig om kinderen te corrigeren aangezien de ouders het zelf blijkbaar niet nodig vinden, maar da's weer een ander verhaal.

Als ik tegen jou zou zeggen dat je moeder vies kookt vind jij dat ook niet leuk.

Heeft helemaal niets met hysterie te maken dit. Opvoeden is iets dat je met vallen en opstaan doet en waar veel onzekerheden bij komen kijken.

Als iemand dan zonder goede intenties kritiek heeft op wat je doet kan dat moeilijk zijn.

Als de mensen om je heen op of aan merkingen hebben en daar alleen maar goede bedoelingen bij hebben is er niets aan de hand.

TO vraagt hier gewoon of de kritiek gegrond is die ze krijgt. Niets mis mee lijkt me.

Jouw reactie vind ik een stuk hysterischer moet ik zeggen....
Mijn dochter van 7 ligt er om 22:00h in. Dat is in Spanje niet eens laat.

De werktijden zijn hier nou eenmaal anders, om 19h zijn de meeste mensen nog niet eens thuis.
quote:chicha schreef op 23 september 2008 @ 12:57:

Mijn dochter van 7 ligt er om 22:00h in. Dat is in Spanje niet eens laat.

De werktijden zijn hier nou eenmaal anders, om 19h zijn de meeste mensen nog niet eens thuis.Jeetje, hoe laat moet ze er dan de volgende dag weer uit? Slaapt ze smiddags nog dan (siesta?) Kun je nagaan dat het gewoon per cultuur/traditie/land weer verschilt he
quote:lichtbron schreef op 22 september 2008 @ 08:31:

is zo fijn als andere menen zich te moeten bemoeien met hoe jij je kinderen opvoedt.

laat je niet van de wijs brengen door een snotneus van 22. ga in overleg met je ex en laat het verder voor wat het is.

bij mij is het contact verbroken met mijn broer en schoonzus, zij meende zich ook te moeten bemoeien met de opvoeding van mijn kinderen. die ze corrigeerde in mijn bijzijn.

succes verder.

Helemaal met je eens verder, dat het zeer fout is als mensen zich er zo mee bemoeien. Maar iemand van 22 is geen snotneus (voel me even aangesproken).

Ik vind 19:00 een heel normale tijd. Als je merkt dat ze meer slaap nodig heeft, kun je eens proberen om haar een half uurtje eerder naar bed te doen, zien of dat effect heeft.
Nee ik zie ook niet in wat leeftijd ermee te maken moet hebben. Voel me ook aangesproken haha. Al snap ik wel dat je het zo voelt hoor.

Maar ben zelf 22 en zet deze winter mijn eerste kind op de wereld.
quote:maroon5 schreef op 23 september 2008 @ 13:03:

[...]

Jeetje, hoe laat moet ze er dan de volgende dag weer uit? Slaapt ze smiddags nog dan (siesta?) Kun je nagaan dat het gewoon per cultuur/traditie/land weer verschilt he

Ja joh, en de kinderen hier zijn ook gewoon happy hoor, geen chaggerijntjes.

Ze moet om 8:00h op, dan heeft ze dus 10 uur geslapen.

De kleintjes tot 3 jaar slapen op school een uurtje, de rest niet.

Maar als ik kritiek krijg van mijn NL-familie dan spring ik ook op het dak hoor!
Ten eerste: laat je niet onzeker maken door anderen. Het is jouw kind en jij doet het op jouw manier en een ander doet het weer anders so what!

Mijn kinderen (2 en 4 maand) gaan beide rond half 8 richting bed, en liggen er dan zo 19.45 uur in. Voor de oudste wordt het ook wel eens later, vind ik geen probleem, hij kan altijd uitslapen en anders haalt hij het 's middags wel weer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven