Onder water bevallen

21-09-2008 14:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zag ik in het programma De bevalling een onder water bevalling. In een bad dus. Kindje werd geboren en bleef nog even onder water en keek zo voor het eerst de wereld in. Dat is me altijd bijgebleven omdat ik het zo mooi vond.

Nu mijn vriend en ik kinderen willen ben ik me dus ook aan het verdiepen in hoe ik zelf wil bevallen. En dat bad spreekt me nog steeds erg aan. Er is op internet best wat informatie te vinden maar ik ben erg benieuwd naar positieve en negatieve ervaringen. Dus: heeft iemand hier op het forum ervaring hiermee? Zou je het nog een keer op die manier doen, of juist niet? En heb je nog praktische tips?
Je blijft toch niet in dat bad liggen? Ik zou denken, kind eruit, ik ook. Douchen, afdrogen en m'n bedje in

Dank voor jullie ervaringen, gelukkig heb ik nog minimaal 9 maanden om te besluiten of ik in bad ga of niet!
Ik ben echt bad-mens, dus ik wilde ook dolgraag in bad bevallen. Mijn VK zei al dat heel veel bevallingen van eerste kindjes in het ziekenhuis eindigen, en dat heel veel vrouwen die graag in bad willen bevallen het uiteindelijk helemaal niet prettig vinden. Ze vond het dus zonde om een bad te huren omdat het zo'n gedoe was. Daarom adviseerde zij mij om geen bad te huren maar gewoon in mijn eigen bad te gaan liggen als ik dat fijn vond. Ik zou er dan tot het persen in mogen blijven.

Toen mijn weeen begonnen heb ik gelijk het bad aangezet. Toen ik erin zat wist ik niet hoe snel ik er weer uit moest. Vreselijk vond ik het. Een tijdje later weer geprobeerd, maar ik vond het helemaal niets. De douche vond ik echter ge-wel-dig! Daar heb ik zo'n beetje mijn hele bevalling onder gezeten op een krukje. Bij 8 cm. ontsluiting moest ik alsnog naar het ziekenhuis omdat mijn zoon in het vruchtwater had gepoept.

En, ook belangrijk: water ontspant tijdens je bevalling en versneld je ontsluiting. Maar je mag niet langer dan 2 uur in bad/douche blijven zitten, dan schijnt het juist weer tegen te werken. dus steeds er even onderuit!

Overleg gewoon met je VK, maar ik zou er nooit een bad voor huren.
...
Dat geloof ik niet Nippo, volgens mij is het niet zo dat bacteriën (via lucht of water) vrij entree hebben tijdens of na een bevalling. Wellicht is er wel een kleine kans dat dat gebeurt, maar het is toch niet zo dat het badwater zo je baarmoeder in klotst
Ga in therapie!
quote:queenie1 schreef op 22 september 2008 @ 14:10:

En, ook belangrijk: water ontspant tijdens je bevalling en versneld je ontsluiting. Maar je mag niet langer dan 2 uur in bad/douche blijven zitten, dan schijnt het juist weer tegen te werken. dus steeds er even onderuit! Dat heb ik nog nooit gehoord! Ik heb erin gezeten van 2 uur 's nachts tot rond 12 uur 's middags, toen de baby geboren is. Niemand heeft mij gevraagd eruit te komen (hadden ze ook niet moeten doen, grrr )
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 22 september 2008 @ 14:16:

Dat geloof ik niet Nippo, volgens mij is het niet zo dat bacteriën (via lucht of water) vrij entree hebben tijdens of na een bevalling. Wellicht is er wel een kleine kans dat dat gebeurt, maar het is toch niet zo dat het badwater zo je baarmoeder in klotst nou, als de schuifdeuren open staan...waarom niet?
quote:dubiootje schreef op 22 september 2008 @ 14:20:

[...]

Dat heb ik nog nooit gehoord! Ik heb erin gezeten van 2 uur 's nachts tot rond 12 uur 's middags, toen de baby geboren is. Niemand heeft mij gevraagd eruit te komen (hadden ze ook niet moeten doen, grrr )Dat heb ik gelezen in een boek! Zal het nog eens opzoeken;-)
...
Ja, ik heb het!

' Blijf niet langer dan 2 uur achtereen in bad. Na 2 uur werkt het bad de weeen tegen! Na een paar uur kun je opnieuw weer het bad in. Pin je vooral niet vast op een bevalling in bad. Zie het als 1 van de vele mogelijkheden die tot je beschikking staan als de situatie het toelaat. Het kan nl gebeuren dat het heel anders loopt en dat je uiteindelijk geen zin hebt om in bad te bevallen.'

Aldus Veilig bevallen van Beatrijs Smulders.
...
Hier (in Ierland) hoorde ik laatst op de radio dat er een baby was verdronken tijdens een onder water bevalling. Er werd verder niets uitgelegd over de achtergronden ofzo... Zou me wel goed informeren over de risico's.
Er staat ook in dat bevallen in bad volkomen veilig is. Infectiegevaar is niet groter dan bij normale bevallingen. Alleen is het verboden als je vliezen zijn gebroken en je nog geen krachtige weeen hebt.
...
www.aqua-baby.nl

Mooie site met uileg over hoe wat en waar.

Succes
Beatrijs Smulders is nou niet de meest wetenschappelijk onderlegde Nederlander, en in dat boek staan wel meer rare dingen. Of het veilig is, is dus nog onduidelijk volgens de huidige stand van de wetenschap. Zie mijn eerdere samenvattingen.

En als er een baby uit de baarmoeder kan, kan er zeker ook badwater in lijkt me zo. En in dit geval is dat dan vies badwater (veel viezer dan gewoon lucht). Overigens lijkt het besmettingsgevaar in recente studies mee te vallen als ik het zo snel even zag.
quote:dubiootje schreef op 22 september 2008 @ 14:16:

Dat geloof ik niet Nippo, volgens mij is het niet zo dat bacteriën (via lucht of water) vrij entree hebben tijdens of na een bevalling. Wellicht is er wel een kleine kans dat dat gebeurt, maar het is toch niet zo dat het badwater zo je baarmoeder in klotst ja hoor, dit kan zeker wel, waar komen anders baarmoederontstekingen vandaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven