Geld & Recht alle pijlers

behinderte person ab 70 %

02-10-2015 23:04 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel lichamelijke klachten. Mn lopen en staan is een probleem. Ik heb derhalve een gehandicapte parkeerkaart. In Duitsland bestaat de gradatie: " behinderte person ab 70 % " . Weet iemand wanneer je in deze gradatie komt / hoe je dit aantoont?

Is een gehandicapteparkeerkaar bijv. voldoende?
Als het goed is, heb je een Europese kaart en die is geldig bij de gereserveerde plaatsen voor gehandicapten in Duitsland.
Die kaart heb ik en waar ik kan parkeren weet ik ook. Dat is wrs voor iedereen wel duidelijk.

Daar wordt de gradatie behinderte ab 70% ook niet voor gebruikt. Maar wel bij pretparken, shows etc. En dan is mijn vraag hoe toon je in Duitsland dat aan? Kan dat bijv middels de gehandicapte parkeerkaart?
In Nederland zou je bij WMO kunnen informeren. Geen idee hoe dat in Duitsland is.

Wie heeft jou gekeurd?
anoniem_128190 wijzigde dit bericht op 02-10-2015 23:57
Reden: typefout
% gewijzigd
Waar is die gradatie voor bedoeld ?

Voor Eftelingkorting ofzo ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 03 oktober 2015 @ 00:56:

Waar is die gradatie voor bedoeld ?

Voor Eftelingkorting ofzo ?Misschien zodat de auto zo dicht mogelijk bij de ingang kan staan?
Hoe doe je dat in Nederland? (Ik heb echt geen idee, dus ik vraag het me oprecht af).
In Duitsland bestaat er een zogenaamde Behindertenausweis. Maar wil je die dan gebruiken om korting te krijgen of zo? Om te parkeren op gereserveerde plaatsen heb je toch al je gehandicaptenparkeerkaart?
quote:Mugske schreef op 03 oktober 2015 @ 06:10:

Hoe doe je dat in Nederland? (Ik heb echt geen idee, dus ik vraag het me oprecht af).Per keer verschillend. Soms met de parkeerkaart. Bij een attractie park, heb ik vaak een brief van mijn arts bij me. Daarmee kan ik bijv. Via de uitgang van een attractie naar binnen.
Wer erhält einen Schwerbehindertenausweis?

Einen Schwerbehindertenausweis erhalten - wie der Name bereits sagt - nur schwerbehinderte Menschen. Als schwerbehindert gilt man, wenn der Grad der Behinderung (GdB) nachgewiesenermaßen 50 oder mehr beträgt.

Außerdem muss der Ausweisinhaber seinen Wohnsitz in Deutschland haben, in Deutschland arbeiten oder sich gewöhnlich hier aufhalten. Der GdB wird auf der Rückseite des Ausweises eingetragen. Er kann auch nachträglich noch verändert werden, aber nur nach einer erneuten Prüfung durch das Versorgungsamt.

Bron: http://www.vdk.de/deutsch ... _schwerbehindertenausweis

Conclusie: kun je dus vergeten.
Dat kun je niet aantonen met je parkeerkaart, dat zijn 2 verschillende dingen. Om een behinderung van 70 % te krijgen moet je behoorlijk gehandicapt zijn, en dan met name verstandelijk. Mijn zoon heeft een grad der behinderung van 80 % en grof gezegd kun je stellen dat die overige 20 % staat voor het feit dat hij kan lopen en ademen. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dus niet dat jij in die categorie valt.
quote:prik schreef op 03 oktober 2015 @ 07:29:

In Duitsland bestaat er een zogenaamde Behindertenausweis. Maar wil je die dan gebruiken om korting te krijgen of zo? Om te parkeren op gereserveerde plaatsen heb je toch al je gehandicaptenparkeerkaart?Nee. Het gaat me niet om korting, het bijv om bij een show plekken met meer beenruimte. Om
Waarschijnlijk bedoelt to een bewijs dat ze niet in de rij hoeft te staan vanwege haar handicap.

Daar gebruik je in Nederland niet je gpk voor. Dat is puur alleen voor het parkeren.

Ik denk niet dat wij in Nederland weten hoe dat in Duitsland gaat. Vraag het aan de keuringsinstantie.
quote:lizenlotte schreef op 03 oktober 2015 @ 08:00:

Dat kun je niet aantonen met je parkeerkaart, dat zijn 2 verschillende dingen. Om een behinderung van 70 % te krijgen moet je behoorlijk gehandicapt zijn, en dan met name verstandelijk. Mijn zoon heeft een grad der behinderung van 80 % en grof gezegd kun je stellen dat die overige 20 % staat voor het feit dat hij kan lopen en ademen. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dus niet dat jij in die categorie valt.

Oké. Dat is het antwoord wat ik zocht. Kom ik dan inderdaad niet voor in aanmerking. .

Zo n gradatie hebben we in Nederland helemaal niet.

Bedankt voor de info.
Het daadwerkelijke aantonen bij bijv. een kassa gebeurt met een pas, a la rijbewijs:

http://www.vdk.de/sys/dat ... 1_00003531B1412761958.jpg
Maar je schrijft dat het je gaat om meer beenruimte, als jij met een rolstoel of aankomt krijg je echt wel een gehandicaptenplek vooraan hoor. Zoals gezegd, dat staat compleet los van de schwerbehindertenausweis. ik woon al 13 jaar in duitsland en werk hier sinds 5 jaar en heb er dus zelf mee te maken door mijn zoon. Dus ik weet waar ik over praat.
quote:yajes schreef op 03 oktober 2015 @ 08:01:

Waarschijnlijk bedoelt to een bewijs dat ze niet in de rij hoeft te staan vanwege haar handicap.

Daar gebruik je in Nederland niet je gpk voor. Dat is puur alleen voor het parkeren.

Ik denk niet dat wij in Nederland weten hoe dat in Duitsland gaat. Vraag het aan de keuringsinstantie.

Zou ook best raar zijn als je met een parkeerkaart dús ook niet meer in de rij hoeft. Zeker net een rolstoel hebben mensen vaak wel zo'n kaart, ondat ze meer ruimte nodig hebben voor in en uitstappen en niet 2km over een modderige parkeerpoel kunnen komen. Maar in de rij staan is natuurlijk in principe geen probleem als het puur en alleen om de rolstoel gaat. Daarmee kun je ook gewoon in de rij. Tenzij die rij weer over onmogelijke paadjes gaat, wat bij pretparken dan wel weer zo is. En dan weten medewerkers dat zelf ook wel.

Ik ging regelmatig met mijn oma in rolstoel naar Schiphol. Dat is haar+rolstoel dan even bij de ingang af kon zetten (om zelf verderop te parkeren) was wel erg handig. Maar vervolgens kon ze gewoon mee in de rij voor het inchecken, zou niet weten waarom niet.

En voor de mensen die wel lopen maar niet lang kunnen staan, is het weer heel anders natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven