Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ik lees andere tekst

http://www.vluchtelingenwerk.nl/steun-o ... ijwilliger

Zetten we ons in voor een eerlijke asielprocedure

Staan we asielzoekers met raad en daad bij

Helpen we vluchtelingen hier een bestaan op te bouwen

Vluchtelingen die in Nederland aankomen, hebben nu extra hard jouw hulp nodig. Wil je je handen uit de mouwen steken voor vluchtelingen? Zoek hieronder naar vrijwilligerswerk bij jou in de buurt
quote:meivogel schreef op 04 oktober 2015 @ 17:32:

[...]

Mijn dochter geeft jeugdtrainingen bij de vereniging waar ze zelf al van kind af aan lid is, en loopt momenteel stage in de kinderopvang. In beide gevallen, en ook bij haar vorige stage, werd om een VOG gevraagd.Oh ja ik las je verkeerd. Een Verklaring omtrent Gedrag vind ik wel het minste waar ze naar zouden moeten vragen als je met kinderen werkt.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 18:08:

Ik lees andere tekst

http://www.vluchtelingenwerk.nl/steun-o ... ijwilliger

Zetten we ons in voor een eerlijke asielprocedure

Staan we asielzoekers met raad en daad bij

Helpen we vluchtelingen hier een bestaan op te bouwen

Vluchtelingen die in Nederland aankomen, hebben nu extra hard jouw hulp nodig. Wil je je handen uit de mouwen steken voor vluchtelingen? Zoek hieronder naar vrijwilligerswerk bij jou in de buurt

Het ging er om dat hier gesteld werd dat VW er alleen is voor VLUCHTELINGEN en daarom op haar site geen verhalen schrijft over economische migranten.

Maar volgens hun eigen site helpen ze alle asielzoekers tijdens de procedure en inderdaad vermoed ik wel dat het stopt op het moment dat mensen definitief GEEN erkent vluchteling zijn maar dan ben je misschien wel een paar jaar verder.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
De beoordeling of iemand nu wel of geen vluchteling is, moet dus veel sneller.

Waarom geen gebruik maken van mensen waarvan al is vastgesteld dat ze werkelijk uit Syrië komen of Syrische vluchtelingen die hier al jaren zijn?

Zij weten precies wie hun landgenoten zijn en wie niet.

In de AZC's weten ze trouwens allemaal van elkaar wie waar vandaan komt.

Snel de economische vluchtelingen er tussenuit halen zodat de echte vluchtelingen beter en sneller geholpen kunnen worden.
Dankzij de ellende in Syrië liften anderen, die niét uit oorlogsgebieden komen, mee in de hoop als asielzoeker te worden gezien en behandeld. Er zullen heel wat tolken aan te pas moeten komen om uit te vissen waar iemand vandaan komt.
verba volant, scripta manent.
quote:Cateautje schreef op 04 oktober 2015 @ 17:41:

Vluchtelingenwerk helpt vluchtelingen, geen economische migranten, daar hebben zij verder niets mee te maken, dus lijkt het me ook onzinnig om daar over te schrijven.

Als het goed is komen vluchtelingen pas in aanraking met vluchtelingenwerk, als zij de nodige papieren hebben.

Het zijn vooral economische migranten die nu opgevangen worden...

En dan nog vind ik dat een vluchteling ook kan werken leren en inburgeren als wij er nu al niet vanuit gaan dat ze terug gaan. Als er nog oorlog heerst, dan kunnen ze niet terug nee, dat snap ik ook. Maar nu al roepen dat ze sowieso 5 jaar mogen blijven vind ik wat voorbarig van Rutte.
quote:LaMujer schreef op 04 oktober 2015 @ 18:20:

De beoordeling of iemand nu wel of geen vluchteling is, moet dus veel sneller.

Waarom geen gebruik maken van mensen waarvan al is vastgesteld dat ze werkelijk uit Syrië komen of Syrische vluchtelingen die hier al jaren zijn?

Snel de economische vluchtelingen er tussenuit halen zodat de echte vluchtelingen beter en sneller geholpen kunnen worden.

huh? alle syriers kennen elkaar?

kom op zeg, dit is toch niet serieus bedoeld?
quote:bungaa schreef op 04 oktober 2015 @ 18:23:

[...]

Het zijn vooral economische migranten die nu opgevangen worden...

En dan nog vind ik dat een vluchteling ook kan werken leren en inburgeren als wij er nu al niet vanuit gaan dat ze terug gaan. Als er nog oorlog heerst, dan kunnen ze niet terug nee, dat snap ik ook. Maar nu al roepen dat ze sowieso 5 jaar mogen blijven vind ik wat voorbarig van Rutte.Hoe kom je daarbij? een economische vluchteling heeft geen recht op asiel hier
Even over die 33% die zich zou voordoen als Syriër, maar het niet is.

Ik ben geen arabist maar volgens mij verschillen de verschillende Arabische dialecten zo van elkaar dat je je als bijvoorbeeld Egyptenaar niet kan voordoen als Syriër. Althans dat kan je wel proberen maar dat zou met een simpele test te filteren zijn volgens mij.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:tatlitatli schreef op 04 oktober 2015 @ 18:24:

Ik ben geen arabist maar volgens mij verschillen de verschillende Arabische dialecten zo van elkaar dat je je als bijvoorbeeld Egyptenaar niet kan voordoen als Syriër. Althans dat kan je wel proberen maar dat zou met een simpele test te filteren zijn volgens mij.Ja, dat dacht ik ook.
quote:LaMujer schreef op 04 oktober 2015 @ 18:20:

Snel de economische vluchtelingen er tussenuit halen zodat de echte vluchtelingen beter en sneller geholpen kunnen worden.Klopt op PowdNews een aardig stukje vanaf 36:00

http://www.npo.nl/studio-powned/01-10-2015/POW_02939185

Dilan Yesilgoz is op Kos geweest en is geen enkele Syriër meer tegen gekomen en alleen maar migranten die in Nederland geen enkele kans maken op een asielstatus maar allemaal wel op weg zijn naar west Europa

Duurt 2 minuten

quote:tatlitatli schreef op 04 oktober 2015 @ 18:24:

Ik ben geen arabist maar volgens mij verschillen de verschillende Arabische dialecten zo van elkaar dat je je als bijvoorbeeld Egyptenaar niet kan voordoen als Syriër. Althans dat kan je wel proberen maar dat zou met een simpele test te filteren zijn volgens mij.Uiteindelijk vallen ze wel door de mand maar dit zijn ook vaak de migranten die geen papieren hebben, zeg maar waar ze wel vandaan komen, zelf zullen ze het niet vertellen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 18:27:

[...]

Klopt op PowdNews een aardig stukje vanaf 36:00

http://www.npo.nl/studio-powned/01-10-2015/POW_02939185

Dilan Yesilgoz is op Kos geweest en is geen enkele Syriër meer tegen gekomen en alleen maar migranten die in Nederland geen enkele kans maken op een asielstatus maar allemaal wel op weg zijn naar west Europa

Duurt 2 minuten

Er was ook een vluchteling uit de Dom. Republiek, had ik op tv gezien,

Is daar oorlog ???
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
O, powned. dat is voor mij "strengste verboden " om te komen.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 18:32:

O, powned. dat is voor mij "strengste verboden " om te komen.Dat kan ik niet ontvangen op mijn televisie.
Dat alle Syriërs elkaar kennen gaat er bij mij ook niet in maar ik denk wel dat ze elkaar kunnen herkennen aan dialecten en streektaal. Of je nou uit Nederland komt, uit de VS, Engeland, Frankrijk of welk land dan ook, je herkent aan de taal toch het land van herkomst. Mijn vriendin komt van de Kaap Verdische eilanden, zij hoort meteen of iemand van haar geboorte eiland komt of van één van de andere eilanden terwijl ze toch dezelfde taal spreken (Creolo en natuurlijk ook meestal Portugees). Ik kan nog meer voorbeelden noemen van vrienden in Turkije en Frankrijk maar da's niet nodig.
quote:MarianneDavids schreef op 04 oktober 2015 @ 18:34:

Dat alle Syriërs elkaar kennen gaat er bij mij ook niet in maar ik denk wel dat ze elkaar kunnen herkennen aan dialecten en streektaal. Of je nou uit Nederland komt, uit de VS, Engeland, Frankrijk of welk land dan ook, je herkent aan de taal toch het land van herkomst. Mijn vriendin komt van de Kaap Verdische eilanden, zij hoort meteen of iemand van haar geboorte eiland komt of van één van de andere eilanden terwijl ze toch dezelfde taal spreken (Creolo en natuurlijk ook meestal Portugees). Ik kan nog meer voorbeelden noemen van vrienden in Turkije en Frankrijk maar da's niet nodig.En wat zegt dat dan?
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 18:24:

[...]

Hoe kom je daarbij? een economische vluchteling heeft geen recht op asiel hier

? Hebbe gij het nieuws gemist?

We weten niet wie we nu in de opvangcentra opvangen want ze zijn nog niet eens geregistreerd....en ik heb nog geen berichten gehoord dat er al migranten teruggestuurd zijn, sterker nog: Italië en Spanje worden hiervoor zelfs op hun vingers getikt. En niet te vergeten hoe Hongarije door het slijk gehaald wordt.

Ik ben ervan overtuigd dat het vooral economische migranten zijn.
quote:bungaa schreef op 04 oktober 2015 @ 18:38:

[...]

? Hebbe gij het nieuws gemist?

We weten niet wie we nu in de opvangcentra opvangen want ze zijn nog niet eens geregistreerd....en ik heb nog geen berichten gehoord dat er al migranten teruggestuurd zijn, sterker nog: Italië en Spanje worden hiervoor zelfs op hun vingers getikt. En niet te vergeten hoe Hongarije door het slijk gehaald wordt.

Ik ben ervan overtuigd dat het vooral economische migranten zijn.jij doet niet de toelatingsprocedure, economisch vluchtelingen gaan terug. dus ik snap je punt niet
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 18:32:

O, powned. dat is voor mij "strengste verboden " om te komen.

Ik probeer een beetje van alles te nemen.

Trouw heb ik omdat het een krant is met goede achtergrond informatie, Nieuwsuur / Journaal is een beetje traditioneel 2 uur NPO1 (radio 1) per dag in de auto en Powned kijk ik meestal als ik er op gewezen wordt dat het interessant was.

Maar ik heb geen "verboden" informatie bronnen

Wat me wel opvalt is dat voor een objectieve berichtgeving je bijna verplicht bent 2 kranten, meerdere Journaals etc. te kijken,

alle partijen hebben een stelling betrokken al moet ik zeggen dat Nieuwsuur redelijk opgeschoven is naar neutraal.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 18:35:

[...]

En wat zegt dat dan?Dat Syriërs die hier al langer zijn kunnen meehelpen bij het scheiden van echte vluchtingen en mensen die alleen om economische redenen en uit veilige gebieden deze kant uitkomen.
Wat mij gruwelijk stoort is dat er massaal vrijwilligers aanmelden voor de diverse AZC terwijl er in het dagelijks leven zoveel vrijwilligers nodig zijn en domweg niet te vinden zijn ondanks oproepen, folders, krantenartikelen etc.

Waarom nu wel en niet, bij wijze van spreken, om de hoek waar ze al jaren zitten te springen om vrijwilligers?
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 18:42:

[...]

jij doet niet de toelatingsprocedure, economisch vluchtelingen gaan terug. dus ik snap je punt niet

Waneer dan en hoe dan??

En ik snap niet dat jij mij niet snapt.
quote:MarianneDavids schreef op 04 oktober 2015 @ 18:43:

[...]

Dat Syriërs die hier al langer zijn kunnen meehelpen bij het scheiden van echte vluchtingen en mensen die alleen om economische redenen en uit veilige gebieden deze kant uitkomen.o, dus op basis van kennis van een onbekende landgenoot. Tja misschien is het een briljant idee, ik weet het niet, het lijkt mij een beetje te simpel voorgesteld. Bel de IND en leg het voor.
quote:Kwallenbal schreef op 04 oktober 2015 @ 18:44:

Wat mij gruwelijk stoort is dat er massaal vrijwilligers aanmelden voor de diverse AZC terwijl er in het dagelijks leven zoveel vrijwilligers nodig zijn en domweg niet te vinden zijn ondanks oproepen, folders, krantenartikelen etc.

Waarom nu wel en niet, bij wijze van spreken, om de hoek waar ze al jaren zitten te springen om vrijwilligers?

Volgens mij hebben Gordon en Gerard een programma gedaan voor vrijwilligers op te roepen voor ouderenwerk

https://www.ouderenfonds.nl/wat-doen/ca ... r-en-goor/
Daar is wel sprake van geweest inderdaad. En kennis van een onbekende landgenoot: Als Nederlander weet je ook of iemand echt uit Nederland zou komen of niet. Genoeg trucjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven