Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
De leegstaande bedrijfsgebouwen zijn over het algemeen n i e t in het bezit van het Rijk. Uiteindelijk is het gewoon een rekensommetje: hoe kunnen wij zo snel en zo goedkoop mogelijk woonruimte creëeren voor een x aantal asielzoekers. In tegenstelling tot afgelopen jaar zullen de voorspellingen daaromtrent in dit geval w e l serieus genomen worden, maar reken er maar op dat er op zeker moment ruimte gevorderd kan gaan worden.
quote:Cateautje schreef op 04 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Oh! En?

Als men geen vluchteling is dan houdt het toch een keertje op hoor en zeker met die mensen uit Oost Europa is het zo voor elkaar, die gaan linea recta terug naar waar ze vandaan komen.

Vraag 1: hoe vaak gebeurt het dat mensen linea recta terug gáán, vrijwillig of gedwongen gaan, naar waar ze vandaan komen?

Vraag 2: hoeveel geld kost het ons, de samenleving, alvorens ze dan terug gaan? En op wie kunnen we dat verhalen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 19:14:

Sowieso kunnen ze in beroep tegen de afwijzing, en dan weer in beroep over dat beroep, en voor je het weet zijn ze 5 à 7 jaar verder, en evenzoveel kinderen.

En dan treedt het generaal pardon weer in, en de kinderen zitten op een voetbalclub, en de klasgenootjes sturen allemaal tekeningen naar de minister, en dan kom je in een talkshow, en krijg je voetbalkaarten van de staatssecretaris voor een eredivisie wedstrijd. en dan komen er weer kamervragen......

En geloof me, er gaan wat kinderen geboren worden.

In de VS heet dat "anker baby's"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:pejeka schreef op 04 oktober 2015 @ 19:15:

[...]

Vraag 1: hoe vaak gebeurt het dat mensen linea recta terug gáán, vrijwillig of gedwongen gaan, naar waar ze vandaan komen?

Vraag 2: hoeveel geld kost het ons, de samenleving, alvorens ze dan terug gaan? En op wie kunnen we dat verhalen?Er worden dagelijks mensen op het vliegtuig gezet en over geld maak ik me niet druk, nooit gedaan, geen zin om ermee te beginnen.
quote:Cateautje schreef op 04 oktober 2015 @ 19:18:

[...]

Er worden dagelijks mensen op het vliegtuig gezet .

Nederland zet in de praktijk nauwelijks mensen uit.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 18:31:

[...]

Er was ook een vluchteling uit de Dom. Republiek, had ik op tv gezien,

Is daar oorlog ???

Nee hoor de laatste keer dat mijn schoonzus hier was die daar woont en dat was in mei was er daar geen oorlog..

Van mijn broer heb ik ook niet gehoord dat daar inmiddels wel oorlog is..

Wel is het zo dat veel vrouwen daar op zoek zijn naar een Europese of Amerikaanse echtgenoot omdat ze denken dat wij hier allemaal schathemeltje rijk zijn..
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 19:18:

[...]

In de VS heet dat "anker baby's"Verdiep je eens in de procedure. Kinderen helpen niet.
quote:pejeka schreef op 04 oktober 2015 @ 19:15:

[...]

Vraag 2: hoeveel geld kost het ons, de samenleving, alvorens ze dan terug gaan? En op wie kunnen we dat verhalen?

1. de hele tijd

2. op niemand. net zoals stormschade dat kan je ook niet verhalen op het weer. Of wilde je IS aansprakelijk stellen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 18:51:

[...]

iedereen die nu binnenkomt doorloopt een procedure, na 6 dagen start de procedure, binnen 8 dagen wordt bepaald of er een besluit kan worden genomen. als dat niet kan dan kan de verlengde aanvraag ongeveer 6 maanden duren. Economische vluchtelingen zullen over het algemeen na 8 dagen al een Nee ontvangen.

Ah ok maar dan zijn ze nog wel hier. Sowieso wordt dan van de vreemdeling gevraagd dat hij zijn terugkeer zelf regelt. al snel blijkt dan, de papieren kloppen niet. Of papieren zijn in orde maar land van herkomst werkt niet mee. Het is helaas niet zo simpel

En ondertussen kan een uitgeprocedeerd asielzoeker ook nog eens hier tegen in beroep gaan.
Zelfs oorlogsmisdadigers met een F1 status kunnen het nog jaren rekken hier.

Bron VW.

Asielzoekers die schuldig zijn aan ernstige misdaden in hun herkomstland mogen geen bescherming krijgen in Nederland. VluchtelingenWerk beoordeelt zelf of zij van onze dienstverlening moeten worden uitgesloten en verwijst hen zo nodig door naar een advocaat.

VluchtelingenWerk kijkt kritisch naar de manier waarop wordt beoordeeld of iemand van oorlogsmisdaden wordt verdacht. Alleen na een zorgvuldige procedure op basis van objectieve en betrouwbare informatie kun je iemand uitsluiten van bescherming. Berechting en terugkeer moeten dan voorop staan.

Soms is de oorlogsmisdadiger hier met zijn gezin. Als deze gezinsleden niet zelf recht hebben op een vergunning, moeten ze terugkeren naar hun land van herkomst. Soms kan de oorlogsmisdadiger niet met hen mee terug omdat hij daar gevaar loopt. In zo'n geval moet beoordeeld worden of er van het gezin verwacht kan worden dat het terugkeert zonder dit gezinslid. Als dit niet het geval is, moet het gezin verblijf op humanitaire gronden kunnen krijgen.

Een aantal Afghaanse verdachten van oorlogsmisdaden verblijft al meer dan 10 jaar zonder status in Nederland. De verdenkingen tegen hen kunnen niet worden bewezen en zij kunnen evenmin terug naar hun land van herkomst omdat ze daar gevaar lopen. Dit leidt tot een schrijnende situatie, zeker als hun gezin wel een status heeft. VluchtelingenWerk vindt dat als berechting en terugkeer niet mogelijk zijn, er na een redelijke termijn kritisch moet worden gekeken naar de individuele belangen die bij het toekennen van een status een rol spelen.

Ik bedoel maar
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 19:18:

[...]

In de VS heet dat "anker baby's"

Ik ken het fenomeen Gijs.

Dank je .
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:bungaa schreef op 04 oktober 2015 @ 19:26:

[...]

Ah ok maar dan zijn ze nog wel hier. Sowieso wordt dan van de vreemdeling gevraagd dat hij zijn terugkeer zelf regelt. al snel blijkt dan, de papieren kloppen niet. Of papieren zijn in orde maar land van herkomst werkt niet mee. Het is helaas niet zo simpel

En ondertussen kan een uitgeprocedeerd asielzoeker ook nog eens hier tegen in beroep gaan.

Ze vertrekken gewoon niet.

Kijk naar dit verhaal.

Zeg maar naar welk van de 9 landen hij terug moet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 19:24:

[...]

1. de hele tijd

2. op niemand. net zoals stormschade dat kan je ook niet verhalen op het weer. Of wilde je IS aansprakelijk stellen?

1. Ik hoor niet anders in de media, dan dat het moeilijk tot vrijwel onmogelijk is mensen na een uitspraak over hun status, te laten vertrekken.

2. Laten die mensen dat dan lekker zelf betalen, als ze hier onterecht zijn. Als ik een procedure voer voor de rechtbank, moet ik ook zelf mijn advocaat, de griffiekosten, enz., betalen, of niet?
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 19:27:

Zelfs oorlogsmisdadigers met een F1 status kunnen het nog 10 jaar rekken hier.

Bron VW.

Asielzoekers die schuldig zijn aan ernstige misdaden in hun herkomstland mogen geen bescherming krijgen in Nederland. VluchtelingenWerk beoordeelt zelf of zij van onze dienstverlening moeten worden uitgesloten en verwijst hen zo nodig door naar een advocaat.

VluchtelingenWerk kijkt kritisch naar de manier waarop wordt beoordeeld of iemand van oorlogsmisdaden wordt verdacht. Alleen na een zorgvuldige procedure op basis van objectieve en betrouwbare informatie kun je iemand uitsluiten van bescherming. Berechting en terugkeer moeten dan voorop staan.

Soms is de oorlogsmisdadiger hier met zijn gezin. Als deze gezinsleden niet zelf recht hebben op een vergunning, moeten ze terugkeren naar hun land van herkomst. Soms kan de oorlogsmisdadiger niet met hen mee terug omdat hij daar gevaar loopt. In zo'n geval moet beoordeeld worden of er van het gezin verwacht kan worden dat het terugkeert zonder dit gezinslid. Als dit niet het geval is, moet het gezin verblijf op humanitaire gronden kunnen krijgen.

Een aantal Afghaanse verdachten van oorlogsmisdaden verblijft al meer dan 10 jaar zonder status in Nederland. De verdenkingen tegen hen kunnen niet worden bewezen en zij kunnen evenmin terug naar hun land van herkomst omdat ze daar gevaar lopen. Dit leidt tot een schrijnende situatie, zeker als hun gezin wel een status heeft. VluchtelingenWerk vindt dat als berechting en terugkeer niet mogelijk zijn, er na een redelijke termijn kritisch moet worden gekeken naar de individuele belangen die bij het toekennen van een status een rol spelen.

Ik bedoel maar Ja dat zal we. Maar zoals je zelf al citeert, de verdenkingen kunnen niet worden bewezen. Sowieso is het in een oorlog niet vaak duidelijk wie de goeden en de slechten zijn, voor zover daar al sprake van is
quote:pejeka schreef op 04 oktober 2015 @ 19:30:

[...]

1. Ik hoor niet anders in de media, dan dat het moeilijk tot vrijwel onmogelijk is mensen na een uitspraak over hun status, te laten vertrekken.

2. Laten die mensen dat dan lekker zelf betalen, als ze hier onterecht zijn. Als ik een procedure voer voor de rechtbank, moet ik ook zelf mijn advocaat, de griffiekosten, enz., betalen, of niet?

1. welke media?

2. die mensen starten geen procedure, dat doet de staat. als jij geen geld hebt heb jij ook recht op een pro deo advocaat
quote:Cateautje schreef op 04 oktober 2015 @ 19:18:

[...]

Er worden dagelijks mensen op het vliegtuig gezet en over geld maak ik me niet druk, nooit gedaan, geen zin om ermee te beginnen.Het uitzettingsbeleid na een negatieve beslissing over de status faalt, en dan kan jij je niet druk maken over dat geld, prima. Ik doe dat wel. Als ik maand na maand hoor hoe het sociale vangnet wordt uitgekleed voor mensen die het écht nodig hebben. Hoe de ouderenzorg wordt geminimaliseerd. Hoe de AOW al jaren is bevroren, waardoor ouderen steeds moeilijker rond kunnen komen. Enz. En nee, dat is niet primair de schuld van de asielzoekers. Maar ik vraag me dan wél af, waarom de eigen bevolking jaar na jaar te horen krijgt dat er "geen geld meer is", en er nu opeens zakken vól geld lijken te zijn om mensen van buitenaf op te vangen.
Het laatste bericht bij Xander al gelezen? Ik weet dat het meestal nogal gekleurd is maar de berichten daar geven toch regelmatig te denken.
verba volant, scripta manent.
quote:Superhuisvrouw schreef op 04 oktober 2015 @ 17:17:

[...]

Heb je dan geen zelfrespect, ik was een beetje gek om me daar voor in te zetten en dan ook de kans lopen dat je bespuugd wordt.Wat een rare conclusie, dat ik geen zelfrespect zou hebben. Ik wil ook graag wat betekenen voor mijn medemens. Ik ga dus morgen bellen en mijn vragen stellen en kijken waar ik kan bijdragen. Klaar. En zodra er misstanden zijn zal ik uiteraard stappen ondernemen. Ik ben dan wel graag zinvol bezig, maar zeker niet gek.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 19:29:

[...]

Ze vertrekken gewoon niet.

Kijk naar dit verhaal.

[afbeelding]

Zeg maar naar welk van de 9 landen hij terug moet.Ik zie graag hele linken, geen plaatjes van.. Ik wil gewoon de hele tekst lezen, niet kleine stukjes.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 19:32:

[...]

1. welke media?

2. die mensen starten geen procedure, dat doet de staat. als jij geen geld hebt heb jij ook recht op een pro deo advocaat

1. Nooit gezien in de media, mensen die uitgeprocedeerd waren, maar "eisten" dat ze hier werden opgevangen?

2. De staat start geen procedure. De staat bepaalt of iemand al dan niet een status krijgt. De beroepsprocedures en alle volgende procedures worden niet door de staat gestart, maar door de asielzoekers en hun vertegenwoordiging.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 19:35:

[...]

Ik zie graag hele linken, geen plaatjes van.. Ik wil gewoon de hele tekst lezen, niet kleine stukjes.Dat is de reden dat ik er niet op in ga. We krijgen alleen dat voorgeschoteld dat Gijs in het straatje te pas komt, maar het hele verhaal blijft achterwege.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 19:00:

coa.nl

Asielaanvraag is geweigerd

De asielzoeker heeft geen verblijfsvergunning gekregen. Hij heeft nu nog maximaal vier weken recht op opvang in het azc. In deze tijd kan hij zijn vertrek uit Nederland voorbereiden. De Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V) ondersteunt de asielzoeker hierbij. Na vier weken dient hij het land te verlaten.

Vertrek uit Nederland nog niet mogelijk?

Soms is vertrek uit Nederland binnen vier weken niet mogelijk. De uitgeprocedeerde asielzoeker heeft dan nog maximaal twaalf weken recht op opvang op een vrijheidsbeperkende locatie (vbl). Op de vbl is de begeleiding van de bewoners gericht op terugkeer.https://www.dienstterugke ... finitief_tcm66-605471.pdf

Dan kies nou net niet de site van dienst en terugkeerbeleid..

Staan cijfers..

2014 werd sowieso al 47% van de ingekomen dossiers in de la gestopt vanwege lopende procedures.

Ook nog eens 12 procent in de la omdat deze mensen in vreemdelingenbewaring zaten.
quote:pejeka schreef op 04 oktober 2015 @ 19:36:

[...]

1. Nooit gezien in de media, mensen die uitgeprocedeerd waren, maar "eisten" dat ze hier werden opgevangen?

2. De staat start geen procedure. De staat bepaalt of iemand al dan niet een status krijgt. De beroepsprocedures en alle volgende procedures worden niet door de staat gestart, maar door de asielzoekers en hun vertegenwoordiging.

1. Nee. nooit gezien, gehoord of gelezen. soms kunnen mensen niet worden uitgezet omdat er geen papieren zijn.

2. dat heet een procedure, als jij in beroep gaat omdat je tegen een bepaalde uitspraak bent dan heb jij (als je het nie kan betalen) ook recht op een gratis advocaat. dat lijkt me ook fatsoenlijk om mensen de kans te geven hun belangen te vertegenwoordigen.
quote:pejeka schreef op 04 oktober 2015 @ 19:34:

[...]

Het uitzettingsbeleid na een negatieve beslissing over de status faalt, en dan kan jij je niet druk maken over dat geld, prima. Ik doe dat wel. Als ik maand na maand hoor hoe het sociale vangnet wordt uitgekleed voor mensen die het écht nodig hebben. Hoe de ouderenzorg wordt geminimaliseerd. Hoe de AOW al jaren is bevroren, waardoor ouderen steeds moeilijker rond kunnen komen. Enz. En nee, dat is niet primair de schuld van de asielzoekers. Maar ik vraag me dan wél af, waarom de eigen bevolking jaar na jaar te horen krijgt dat er "geen geld meer is", en er nu opeens zakken vól geld lijken te zijn om mensen van buitenaf op te vangen.Ik ben niet van plan om met je mee te polariseren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 19:23:

[...]

Verdiep je eens in de procedure. Kinderen helpen niet.

hier niet , in belgie wel.

tenminste als je de juiste ((semi) illegale) procedure volgt.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven