Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:05:

[...]

Niks mis mee. Er is wel iets mis mee als de overheid (die wordt geacht jouw belangen te behartigen) ervoor kiest dat jij voortaan Aldi pindakaas krijgt en huismerk cola, terwijl je wél voor merkartikelen betaalt, omdat ze het geld ergens anders aan uit willen geven. En jou wijsmaken dat het geld "op" is. Maar opeens wél geld blijken te hebben, op welke manier dan ook, als het erom gaat derden aan voorzieningen te helpen. Maar toen JIJ aanklopte, was het geld "op".

Nou, leg maar uit dan, beste overheid.Maar je had het toch over de AOW? Of heb je het nu over de zorg? Want ik snap je analogie nu niet meer. De zorg in Nederland behoort tot de beste van de wereld en de overheid betaalt een groot gedeelte, groter dan in andere landen, zoals je in mijn eerder geplaatste link gezien hebt. Wat zorg betreft betaal je in Nederland dus 40 cent voor een familiepot Calve. En wat de AOW betreft: een omslagstelsel zit toch even iets anders in elkaar.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:05:

[...]

Niks mis mee. Er is wel iets mis mee als de overheid (die wordt geacht jouw belangen te behartigen) ervoor kiest dat jij voortaan Aldi pindakaas krijgt en huismerk cola, terwijl je wél voor merkartikelen betaalt, omdat ze het geld ergens anders aan uit willen geven. En jou wijsmaken dat het geld "op" is. Maar opeens wél geld blijken te hebben, op welke manier dan ook, als het erom gaat derden aan voorzieningen te helpen. Maar toen JIJ aanklopte, was het geld "op".

Nou, leg maar uit dan, beste overheid.

Ik denk dat ze je simpelweg zullen uitleggen dat het desbetreffende potje leeg was. Zoals ik ook mijn kinderen huismerkcola te drinken geef, omdat ik graag auto wil blijven rijden, bijvoorbeeld. En als ze daarover zouden klagen (wat ze niet doen), zou ik zeggen dat ik geen geld heb voor A-merk cola. Daarmee bedoel ik dan niet dat mijn geld op is, maar dat er meer zaken zijn die betaald moeten worden. Het boodschappenbudget kan gemakkelijk uit de hand lopen met een stel jong-volwassenen (met aanhang) in huis, dus het is zaak daar de hand goed op de knip te houden. En dat snappen ze

Maar theoretisch zou ik de keuze kunnen maken om de auto de deur uit te doen, en voortaan alleen nog maar A-merken te kopen.

En zo kan de regering ook keuzes maken.
In het moderator topic staat dat de moderators een nieuw topic openen met 3000 reacties.
quote:barbaracartland schreef op 09 oktober 2015 @ 22:06:

[...]

Als een bejaarde elke maand 33 Euro opzij zet, dan is dat het eigen risico. Dat is best veel geld als je alleen AOW hebt, maar het is heus waar op te brengen. En gelukkig denkt de overheid ook met je mee: zo hebben ze in januari en juli de AOW gecorrigeerd voor inflatie. Jij beweert dat dat niet gebeurt, maar de goede mensen van RTL zeggen van wel. Daarnaast ontvangen mensen met alleen AOW al een extraatje van de overheid van tussen de 100 en 200 Euro. Al met al is het dus niet zo somber als je voorstelde.

De AOW is jarenlang bevroren geweest, evenals vele pensioenen, dus per definitie lopen veel bejaarden nog achter financieel gezien.

Maar het gaat natuurlijk om het totaalplaatje.

Allerlei voorzieningen zijn in de afgelopen 10-15 jaar verschraald, versoberd, afgebouwd en uitgekleed. Want het geld was op. Werd ons verteld. Het kon niet meer.

Dat we dan nog niet creperen van de honger hier, is niet relevant. Feit is gewoon dat het geheel is uitgekleed, verschraald en soms tot op het bot versoberd.

Als er dan nu opeens wél heel veel geld blijkt te zijn om de immigranten te faciliteren, kan ik me voorstellen dat vele Nederlanders wel eens willen weten hoe dat kan. Want het geld wat toch "óp"?!

En daar zal de politiek toch een antwoord op moeten geven, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 22:13:

[...]

Ik denk dat ze je simpelweg zullen uitleggen dat het desbetreffende potje leeg was. Zoals ik ook mijn kinderen huismerkcola te drinken geef, omdat ik graag auto wil blijven rijden, bijvoorbeeld. En als ze daarover zouden klagen (wat ze niet doen), zou ik zeggen dat ik geen geld heb voor A-merk cola. Daarmee bedoel ik dan niet dat mijn geld op is, maar dat er meer zaken zijn die betaald moeten worden. Het boodschappenbudget kan gemakkelijk uit de hand lopen met een stel jong-volwassenen (met aanhang) in huis, dus het is zaak daar de hand goed op de knip te houden. En dat snappen ze

Maar theoretisch zou ik de keuze kunnen maken om de auto de deur uit te doen, en voortaan alleen nog maar A-merken te kopen.

En zo kan de regering ook keuzes maken.Ik snapt die hele cola en pindakaasvergelijking niet. Maar jij maakt het duidelijk zo. Kinderen die zeuren dat ze alleen maar calvé blieven zijn gewoon verwend. Wees blij dat je beleg op brood hebt zeggen we hier dan. En anders eet je maar eens een dag droog brood
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 21:54:

[...]

Ach, gijs is nu eenmaal dol op plaatjes plakken. We hebben ze allemaal al een keer of tien voorbij zien komen.

Heb het toch gemeld. En ga vanaf nu ook alles melden.

Ik zie dat het al verwijderd is.
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 22:13:

[...]

En zo kan de regering ook keuzes maken."Potjes" zijn labels die je er zelf opplakt. In feite is het één grote pot, en het is aan jou om prioriteiten te stellen en er dán een label op te plakken. En als je prioriteit ligt bij andere dingen dan het welzijn en onderhouden van je eigen gezin, ben je fout bezig, denk ik dan.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:15:

[...]

De AOW is jarenlang bevroren geweest, evenals vele pensioenen, dus per definitie lopen veel bejaarden nog achter financieel gezien.

Maar het gaat natuurlijk om het totaalplaatje.

Allerlei voorzieningen zijn in de afgelopen 10-15 jaar verschraald, versoberd, afgebouwd en uitgekleed. Want het geld was op. Werd ons verteld. Het kon niet meer.

Dat we dan nog niet creperen van de honger hier, is niet relevant. Feit is gewoon dat het geheel is uitgekleed, verschraald en soms tot op het bot versoberd.

Als er dan nu opeens wél heel veel geld blijkt te zijn om de immigranten te faciliteren, kan ik me voorstellen dat vele Nederlanders wel eens willen weten hoe dat kan. Want het geld wat toch "óp"?!

En daar zal de politiek toch een antwoord op moeten geven, lijkt me.Stuur een brief aan rutte, want deze vraag heb je hier al meerdere keren gesteld en blijkbaar staan de antwoorden je niet aan
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:17:

[...]

"Potjes" zijn labels die je er zelf opplakt. In feite is het één grote pot, en het is aan jou om prioriteiten te stellen en er dán een label op te plakken. En als je prioriteit ligt bij andere dingen dan het welzijn en onderhouden van je eigen gezin, ben je fout bezig, denk ik dan.het is wel een beetje ingewikkelder dan dat. je kan niet zomaar heen en weer schuiven
quote:Mopsie41 schreef op 09 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Eigen burgers leveren verder niks op. Aan de asielindustrie wordt miljarden verdiend, en het vluchtelingenprobleem is een mooie pion in het politieke Europese spel. Misschien wel mondiale spel.

De dubbele agenda's liggen allang klaar.

Mischien kan je hier wat meer over vertellen.

Hoe word er aan de asielindustrie verdiend?
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:17:

[...]

"Potjes" zijn labels die je er zelf opplakt. In feite is het één grote pot, en het is aan jou om prioriteiten te stellen en er dán een label op te plakken. En als je prioriteit ligt bij andere dingen dan het welzijn en onderhouden van je eigen gezin, ben je fout bezig, denk ik dan.Dat zeg ik: keuzes maken.
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 22:20:

[...]

Dat zeg ik: keuzes maken.Nou, nogmaals, leg de Nederlandse bevolking dan maar eens duidelijk uit waarom er de afgelopen jaren voor gekozen is die keuze niet ten voordele van het in stand houden van voorzieningen en zorg is uitgevallen, en nu opeens wel kan uitvallen richting immigranten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 oktober 2015 @ 22:17:

[...]

Stuur een brief aan rutte, want deze vraag heb je hier al meerdere keren gesteld en blijkbaar staan de antwoorden je niet aanIk heb nog geen echte antwoorden gezien.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 oktober 2015 @ 22:18:

[...]

het is wel een beetje ingewikkelder dan dat. je kan niet zomaar heen en weer schuivenNatuurlijk wel. Net zo goed als dat jij zelf kan bepalen welke potjes je creëert. Het inkomen van de staat is in feite één groot bedrag, zonder labels. Het kabinet, de regering en de kamer, die bepalen de labels, dus die kunnen schuiven wat ze willen.
Nog even voor de beeldvorming

https://ejbron.wordpress. ... or-97-geen-vluchtelingen/
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:22:

[...]

Nou, nogmaals, leg de Nederlandse bevolking dan maar eens duidelijk uit waarom er de afgelopen jaren voor gekozen is die keuze niet ten voordele van het in stand houden van voorzieningen en zorg is uitgevallen, en nu opeens wel kan uitvallen richting immigranten.

Ik vind je toon aanmatigend. Ik ben een voorstander van goede zorg, én van goede opvang van vluchtelingen.

En ik heb niet op de VVD gestemd, dus hou mij niet verantwoordelijk.
Hoi Pejeka. Ik heb echt mijn best gedaan, met linkjes enzo. En ik heb een aantal van de beweringen kunnen ontkrachten, gestaafd met valide bronnen. Maar alsnog zeg je dat er geen antwoorden gegeven worden. Na dann, viel Spaß!
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:24:

[...]

Natuurlijk wel. Net zo goed als dat jij zelf kan bepalen welke potjes je creëert. Het inkomen van de staat is in feite één groot bedrag, zonder labels. Het kabinet, de regering en de kamer, die bepalen de labels, dus die kunnen schuiven wat ze willen.

Het is maar net waar de regeringspartijen hun prioriteiten leggen.

Nou dat is wel duidelijk inmiddels.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:22:

[...]

Nou, nogmaals, leg de Nederlandse bevolking dan maar eens duidelijk uit waarom er de afgelopen jaren voor gekozen is die keuze niet ten voordele van het in stand houden van voorzieningen en zorg is uitgevallen, en nu opeens wel kan uitvallen richting immigranten.Je moet even terugkijken naar mijn plaatje over de rijksbegroting, je kan je beter afvragen waarom er zoveel geld naar defensie of landbouw gaat.
quote:barbaracartland schreef op 09 oktober 2015 @ 22:27:

Hoi Pejeka. Ik heb echt mijn best gedaan, met linkjes enzo. En ik heb een aantal van de beweringen kunnen ontkrachten, gestaafd met valide bronnen. Maar alsnog zeg je dat er geen antwoorden gegeven worden. Na dann, viel Spaß!

De antwoorden die ik mis, en die (dat besef ik) ook jij niet kan geven, zijn: waarom wordt al jarenlang beknibbeld op voorzieningen voor de Nederlanders met het argument "het geld is op", terwijl er nu zákken vol met geld beschikbaar lijken te zijn om de asielzoekers van allerlei zaken te voorzien. Was het geld nu "óp" of niet? En zo nee, waarom zijn we dan zo lang voor de gek gehouden?

En dat antwoord heb ik nog niet, nee...
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 oktober 2015 @ 22:29:

[...]

Je moet even terugkijken naar mijn plaatje over de rijksbegroting, je kan je beter afvragen waarom er zoveel geld naar defensie of landbouw gaat.Klopt. Maar als het gaat om uitgaven aan "mensen", wil ik nog steeds weten waarom de Nederlandse burger jarenlang nul op het request heeft gekregen en mensen van buiten Nederland nu opeens wel alle ondersteuning kunnen krijgen.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 22:30:

[...]

De antwoorden die ik mis, en die (dat besef ik) ook jij niet kan geven, zijn: waarom wordt al jarenlang beknibbeld op voorzieningen voor de Nederlanders met het argument "het geld is op", terwijl er nu zákken vol met geld beschikbaar lijken te zijn om de asielzoekers van allerlei zaken te voorzien. Was het geld nu "óp" of niet? En zo nee, waarom zijn we dan zo lang voor de gek gehouden?

En dat antwoord heb ik nog niet, nee...Dat antwoord heb ik wel gegeven en Meds ook: die asielzoekerskosten zijn maar zo'n kleine post op de begroting, dat ze totaal geen significant verschil zouden maken. Dat heb ik je met rekenvoorbeelden laten zien. Ik heb ook al 4 keer gezegd, net als anderen dat het geld niet op is, maar dat de verdeling anders is uitgevallen.
quote:Eindeloos schreef op 09 oktober 2015 @ 22:25:

Nog even voor de beeldvorming

https://ejbron.wordpress. ... or-97-geen-vluchtelingen/

Een deel is geen vluchteling en van het deel dat zegt uit Syrië te komen liegt weer 1 op de 3 over zijn haar identiteit.

Ik vraag me zo langzamerhand af welk gedeelte terug kan?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 09 oktober 2015 @ 22:36:

[...]

[afbeelding]

Een deel is geen vluchteling en van het deel dat zegt uit Syrië te komen liegt weer 1 op de 3 over zijn haar identiteit.

Ik vraag me zo langzamerhand af welk gedeelte terug kan?joh
quote:vruchtgebruik schreef op 09 oktober 2015 @ 22:39:

[...]

joh

Oke, waarom zie ik nog geen volle vliegtuigen.

Kom zo moeilijk moet dat toch niet zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven