Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:-RoseRed- schreef op 09 oktober 2015 @ 20:10:

[...]

Als je flink wat pagina's terug gaat heb ik al een keer uitgelegd hoe het allemaal in zijn werk gaat. En dan heb je echte cijfers.

Ik heb geen zin meer om weer opnieuw alles te moeten opzoeken.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:36
Reden: op de man/stemmingmakerij
% gewijzigd
quote:cijfernerd schreef op 09 oktober 2015 @ 20:22:

[...]Bah wat een nare reactie
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:37
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd

[...]Ik ben er stil van..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:37
% gewijzigd
quote:happy-daddy schreef op 09 oktober 2015 @ 17:46:

[...]

Studie van geweest : woningwaarde daalt niet.Ik zou zelf geen woning willen die dicht tegen een AZC aan ligt.
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 20:25:

[...]

Bah wat een nare reactie

Dan moet zij niet met een reactie komen als deze

Als je flink wat pagina's terug gaat heb ik al een keer uitgelegd hoe het allemaal in zijn werk gaat. En dan heb je echte cijfers.

Ik heb geen zin meer om weer opnieuw alles te moeten opzoeken.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:36
Reden: op de man
% gewijzigd
quote:Superhuisvrouw schreef op 09 oktober 2015 @ 20:28:

[...]

Ik zou zelf geen woning willen die dicht tegen een AZC aan ligt.Een kennis van mij woont er tegen over, en heeft nergens last van! Oh, hij heeft een koopwoning.
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 20:18:

[...]

Volgens mij is al verschillende keren geprobeerd uit te leggen, dat dit een kwestie is van politieke keuzes. Er is wel geld, het is maar de vraag is, hoe de regering bereid is dat geld te verdelen. Kwestie van keuzes maken. Zoals er nu geld is voor de vluchtelingen, is er ook geld om paleizen te verbouwen, of Rembrandts aan te kopen. Nu ben ik niet perse tegen aankoop van kunst of restauratie van monumenten, maar feit is dat het geld daarvoor evengoed in de zorg gestoken had kunnen worden.

Er zijn de afgelopen jaren partijen in de regering geweest die zelfredzaamheid van burgers en vermindering van overheidsbemoeienis hoog in het vaandel hadden staan. De situatie zoals die nu is, is daarvan het resultaat. Jammer alleen dat "zelfredzaamheid" veelal is uitgedraaid op: "Je zoekt het maar uit".

Op zich met je eens. Maar blijft het een feit dat de politiek nu een verplichting heeft. Namelijk aan de burgerij uit te leggen waarom men jarenlang allerlei voorzieningen heeft afgeknepen onder het argument dat het geld op was, en nu dat geld er wel blijkt te zijn.

En of dat dan aan keuzes te wijten is of aan iets anders, de mensen hebben gewoon recht op uitleg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

[...]Onaardig en onnodig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:38
% gewijzigd
quote:cijfernerd schreef op 09 oktober 2015 @ 20:29:

[...]

[...]Nee, ik ben geen wijsneus, maar daarin stond de uitleg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:38
% gewijzigd
quote:cijfernerd schreef op 09 oktober 2015 @ 20:29:

[...]

[...]

Je geeft een andere indruk. Op mijn reactie met cijfers ga je niet in en haar negeer je ook inhoudelijk.

Zo ken ik je trouwens ook niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 21:39
% gewijzigd
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 20:30:

[...]

Op zich met je eens. Maar blijft het een feit dat de politiek nu een verplichting heeft. Namelijk aan de burgerij uit te leggen waarom men jarenlang allerlei voorzieningen heeft afgeknepen onder het argument dat het geld op was, en nu dat geld er wel blijkt te zijn.

En of dat dan aan keuzes te wijten is of aan iets anders, de mensen hebben gewoon recht op uitleg.Ik vermoed dat ze heel hard aan het denken zijn
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 19:57:

[...]

Je wilt het leven in Nederland toch niet serieus vergelijken met het leven onder een dictator zoals Assad? Dat moet een grapje zijn

Is dat dan een groot verschil met een DICTocratie zoals wij die kennen?

Gooi maar eens een theelichtje of roep iets op de dam.

Maak als gemeente maar eens afspraken met de haagse roverheid.

Enige echte verschil is dat er hier nog niet op grote schaal gemarteld wordt , wat niet is kan nog komen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 09 oktober 2015 @ 20:36:

[...]

Is dat dan een groot verschil met een DICTocratie zoals wij die kennen?

Gooi maar eens een theelichtje of roep iets op de dam.

Maak als gemeente maar eens afspraken met de haagse roverheid.

Enige echte verschil is dat er hier nog niet op grote schaal gemarteld wordt , wat niet is kan nog komen.Echt, ik weet even niet wat ik moet zeggen
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 20:30:

[...]

En of dat dan aan keuzes te wijten is of aan iets anders, de mensen hebben gewoon recht op uitleg.De argumenten die alle voorgaande kabinetten hebben aangedragen voor deze bezuinigingen, zijn op zich best makkelijk te vinden. Om de zorg betaalbaar te houden, terwijl er sprake is van gigantische vergrijzing, dat is wel de hoofdreden. Het geld dat asielzoekers kosten, is een fractie van de Nederlandse zorguitgaven. In Nederland zijn de zorgkosten het hoogste van heel Europa, zie hier. En in Nederland wordt, in verhouding tot andere Europese landen, altijd nog heel veel zorg door de overheid gefinancieerd, in plaats van door particulieren, dat kan je hier lezen. Zo gezien is het niet vreemd dat de overheid wil bezuinigen op de zorgkosten: we geven in verhouding tot andere landen gewoon veel meer geld uit. Dus even ongeacht of het geld er wel of niet zou zijn. Want ik denk inderdaad ook dat er sprake is van verdelingskeuzes, niet van een gebrek aan geld an sich.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 20:02:

[...]

Klopt, sorry, je was de enige, maar in de algemene discussie lijken deze punten niet te spreken, dat wilde ik even duidelijk maken. Met excuses aan jou!Je hebt volkomen gelijk, maar discussiëren over deze zaken is hier onmogelijk. Want we hebben het zo goed, want we zijn zo rijk, want de tegenstanders zijn xenofobe zeikerds die een ander niks gunnen. Uitgekraamd door mensen die zelf nog niet tegen deuren zijn opgelopen.
quote:Mopsie41 schreef op 09 oktober 2015 @ 21:08:

[...]

Je hebt volkomen gelijk, maar discussiëren over deze zaken is hier onmogelijk. Want we hebben het zo goed, want we zijn zo rijk, want de tegenstanders zijn xenofobe zeikerds die een ander niks gunnen. Uitgekraamd door mensen die zelf nog niet tegen deuren zijn opgelopen.het antwoord van meivogel vond ik heel verhelderend en had niks met ideeën over onze welvaart oid te maken.
Tja Pejeka en Mopsie,

Ik ben het er gewoon niet mee eens dat dit het belangrijkste punt is. Volgens mij is het verdelen van geld een gevolg van keuzes die mensen met een rood potlood gemaakt hebben. En heeft het niets te maken met hoe je vervolgens reageert bij een acute situatie waarbij je vanuit afspraken en menselijke waarden op een bepaalde manier moet handelen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:barbaracartland schreef op 09 oktober 2015 @ 21:07:

[...]

De argumenten die alle voorgaande kabinetten hebben aangedragen voor deze bezuinigingen, zijn op zich best makkelijk te vinden. Om de zorg betaalbaar te houden, terwijl er sprake is van gigantische vergrijzing, dat is wel de hoofdreden. Het geld dat asielzoekers kosten, is een fractie van de Nederlandse zorguitgaven. In Nederland zijn de zorgkosten het hoogste van heel Europa, zie hier. En in Nederland wordt, in verhouding tot andere Europese landen, altijd nog heel veel zorg door de overheid gefinancieerd, in plaats van door particulieren, dat kan je hier lezen. Zo gezien is het niet vreemd dat de overheid wil bezuinigen op de zorgkosten: we geven in verhouding tot andere landen gewoon veel meer geld uit. Dus even ongeacht of het geld er wel of niet zou zijn. Want ik denk inderdaad ook dat er sprake is van verdelingskeuzes, niet van een gebrek aan geld an sich.

Nou, als het zo makkelijk is, dan lijkt het me ook niet zo'n mega-klus om dat begrijpelijk aan de burgers uit te leggen, lijkt me. Zo van "ja we hadden het geld eigenlijk wel, maar we hebben gewoon een beetje zitten liegen dat het niet zo was, en ja, u hebt als brave burgers netjes altijd aan de verplichtingen voldaan, ten aanzien van premies en bijdragen, maar er waren andere belangen die we niet zo goed konden verkopen, dus hebben we maar een beetje gelogen dat het geld op was enzo, en natuurlijk hebben we het feit dat de mensen die tijdens de baby-boom zijn geboren, ook ooit oud zouden worden, allang zien aankomen, maar ja, hebben we niks mee gedaan hè, want "regeren is vooruitzien" is dan wel een leuk spreekwoord, maar meer ook niet..."

Maar los van alle vluchtelingen, denk ik dat alle Nederlanders die al jarenlang gekort zijn op voorzieningen, op AOW, op zorg, enz. nu gewoon recht hebben op een verklaring, want het geld blijkt er wél te zijn. Nou, leg dan maar uit waarom de eigen bevolking niks mocht hebben van dat geld, maar nu opeens wel de middelen er zijn om legio mensen van buitenaf op te vangen.
quote:feow schreef op 09 oktober 2015 @ 21:19:

Tja Pejeka en Mopsie,

Ik ben het er gewoon niet mee eens dat dit het belangrijkste punt is. Volgens mij is het verdelen van geld een gevolg van keuzes die mensen met een rood potlood gemaakt hebben. En heeft het niets te maken met hoe je vervolgens reageert bij een acute situatie waarbij je vanuit afspraken en menselijke waarden op een bepaalde manier moet handelen.Het op peil houden van de AOW, de (ouderen)zorg, het sociale vangnet, enz. heeft dus niks te maken met het in stand houden van menselijke waarden?
quote:feow schreef op 09 oktober 2015 @ 21:19:

Tja Pejeka en Mopsie,

Ik ben het er gewoon niet mee eens dat dit het belangrijkste punt is. Volgens mij is het verdelen van geld een gevolg van keuzes die mensen met een rood potlood gemaakt hebben. En heeft het niets te maken met hoe je vervolgens reageert bij een acute situatie waarbij je vanuit afspraken en menselijke waarden op een bepaalde manier moet handelen.Dat vooral.
quote:meivogel schreef op 09 oktober 2015 @ 20:35:

[...]

Ik vermoed dat ze heel hard aan het denken zijn Te laat. Mijn wijze oma zei al: denk al vóór je doende bent, en doende, denk dan nóg...
quote:happy-daddy schreef op 09 oktober 2015 @ 17:48:

Het goede nieuws is : de US stopt met het opleiden en bewapenen van terroristen.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 22:00
Reden: off-topic
% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 21:22:

[...]

Het op peil houden van de AOW, de (ouderen)zorg, het sociale vangnet, enz. heeft dus niks te maken met het in stand houden van menselijke waarden?

Natuurlijk wel, hoe kom je daar nou bij?

Maar de dingen die jij noemt zijn door het grote boze DenHaag afgebroken met toestemming van degenen die hen door middel van hun stem die macht gegeven hebben. (Oké, met uitzondering van PVV-stemmers, hun was door de partij inderdaad iets anders voorgehouden).

De dingen die jij noemt hebben niets te maken met hoe je vervolgens moet handelen bij een vluchtelingenstroom.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:pejeka schreef op 09 oktober 2015 @ 21:23:

[...]

Te laat. Mijn wijze oma zei al: denk al vóór je doende bent, en doende, denk dan nóg...

Ja dat ze te laat zijn is wel duidelijk. Niet alleen dat de vergrijzing als een complete verrassing lijkt te komen, maar ook voor de vluchtelingencrisis werd al jaren gewaarschuwd, en er (b)lijkt geen enkele voorbereiding te zijn getroffen; niet eens een draaiboek "voor het geval dat".

Ik weet niet welke gedachte ik verontrustender vind: dat ze het niet zagen aankomen, of dat ze het wel wisten maar er niets mee gedaan hebben.
quote:feow schreef op 09 oktober 2015 @ 21:33:

[...]

Natuurlijk wel, hoe kom je daar nou bij?

Maar de dingen die jij noemt zijn door het grote boze DenHaag afgebroken met toestemming van degenen die hen door middel van hun stem die macht gegeven hebben. (Oké, met uitzondering van PVV-stemmers, hun was door de partij inderdaad iets anders voorgehouden).

De dingen die jij noemt hebben niets te maken met hoe je vervolgens moet handelen bij een vluchtelingenstroom.Op zich niet. Maar de vraag van de burger hoe het kan dat het geld "járenlang op was" en er nu opeens wél (b)lijkt te zijn, is gerechtvaardigd. En daar zal een antwoord op moeten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven