Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:barbaracartland schreef op 12 oktober 2015 @ 20:53:

Nu lees ik al een paar posts achter elkaar gemopper over bepaalde televisieprogramma's. Ik vind ook niet alles leuk, dus dat snap ik wel. Maar waarom is er dan geen goed rechts-georiënteerd praatprogramma?

En voor wat betreft vluchtelingen en werk: ik heb daar een wat meer economisch-liberale insteek (ik ben sowieso een liberaal, maar dat terzijde): werknemers willen het personeel inhuren dat het beste geschikt is. De overheid is er wat mij betreft wel voor om mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben te helpen, maar als een bedrijf liever iemand uit Syrië aanneemt, omdat die op dat moment geschikt is, vind ik dat prima.Dan kunnen we de Polen en Roemenen weer naar huis sturem en de vluchtelingen in de kassen zetten.

Nu lees ik al een paar posts achter elkaar gemopper over bepaalde televisieprogramma's. Ik vind ook niet alles leuk, dus dat snap ik wel. Maar waarom is er dan geen goed rechts-georiënteerd praatprogramma?

Is er wel hoor, WNL Opiniemakers, Studio Powned

En voor wat betreft vluchtelingen en werk: ik heb daar een wat meer economisch-liberale insteek (ik ben sowieso een liberaal, maar dat terzijde): werknemers willen het personeel inhuren dat het beste geschikt is. De overheid is er wat mij betreft wel voor om mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben te helpen, maar als een bedrijf liever iemand uit Syrië aanneemt, omdat die op dat moment geschikt is, vind ik dat prima.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
.

En voor wat betreft vluchtelingen en werk: ik heb daar een wat meer economisch-liberale insteek (ik ben sowieso een liberaal, maar dat terzijde): werknemers willen het personeel inhuren dat het beste geschikt is. De overheid is er wat mij betreft wel voor om mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben te helpen, maar als een bedrijf liever iemand uit Syrië aanneemt, omdat die op dat moment geschikt is, vind ik dat prima.We hebben in Nederland officieel 650.000 werklozen. Dat zijn de mensen die WW ontvangen. Daarnaast heb je mensen die na einde WW in WWB, IOW of IOAW terecht komen. En dan heb je nog de NUG'ers. Mensen die wel op zoek zijn naar werk maar geen recht op een uitkering hebben. Dan heb je het over 1,4 miljoen werkzoekenden. Dan zitten we echt niet te wachten op nieuwkomers die ook in dezelfde vijver gaan vissen. Dat vind ik dus helemaal niet prima. Een grote afstand tot de arbeidsmarkt heb je al als je 45+ bent.
Je zou het concurrentie kunnen noemen. Maar dat is denk ik meer een discussie over de mate waarin je vindt dat de economie moet zijn georganiseerd. Wel interessant.

Hier, waar ik woon, zijn ook gewoon heel veel mensen zonder werk die de concurrentie met een vluchteling niet aan kunnen en niet aan willen. Deze mensen werken al jaren niet en lijken daar heel tevreden over.
quote:Amaqanda schreef op 10 oktober 2015 @ 00:55:

[...]

Die sociale voorzieningen zijn helemaal niet met bloed, zweet en tranen opgebouwd, wat een dramatiek zeg! die zijn gewoon ingevoerd en het kon allemaal niet te gek, tot het ineens toch wel een beetje te gek werd.

Nu vind ik sowieso heel erg dat wij een egoïstische maatschappij hebben en ben ik best wel voorstander van wat minder zorgen door de overheid en wat meer verwachten van naasten bijvoorbeeld. Iedereen loopt altijd maar te klagen over betutteling vanuit de overheid, maar diezelfde mensen zijn te beroerd om eens per week te stofzuigen en dweilen bij oma of een boodschap te doen. Dan moet het 'sociale stelsel' dat even oplossen.Als we (weer) een gezonde economie (zouden) hebben en er is genoeg werk voor iedereen dan komt er voldoende belasting binnen om te zorgen dat de sociale voorzieningen gehandhaafd blijven. Ik ga niet 1x in de week bij pa of ma stofzuigen of dweilen of een boodschap doen.
quote:barbaracartland schreef op 12 oktober 2015 @ 21:18:

Je zou het concurrentie kunnen noemen. Maar dat is denk ik meer een discussie over de mate waarin je vindt dat de economie moet zijn georganiseerd. Wel interessant.

Hier, waar ik woon, zijn ook gewoon heel veel mensen zonder werk die de concurrentie met een vluchteling niet aan kunnen en niet aan willen. Deze mensen werken al jaren niet en lijken daar heel tevreden over.Er zijn anders ook heel wat vluchtelingen die liever niet aan de slag gaan voor een salaris dat niet hoger is dan een uitkering met alle toeslagen. Ik weet waarover ik spreek, want zoals ik al eerder vertelde, heeft ons bedrijf meegewerkt aan een project om deze mensen aan het werk te helpen.
quote:pejeka schreef op 12 oktober 2015 @ 19:51:

[...]

Zoals het er nu uitziet, moet ik werken tot ik 69 jaar en 8 maanden bent. Zeg maar gerust 70.

Heb vorig jaar zwaar kanker gehad. Zo zwaar, dat mij chemo 8 uur per dag duurde. Ben er gelukkig bovenop en weer aan het werk, maar mijn lijf heeft een behoorlijke opdonder gehad. Welke effecten dat op iets langere termijn heeft, weten zelfs de artsen niet. Het enige dat ze kunnen zeggen is dat de kanker nu (zoals het er nu uit ziet) bedwongen is, maar mijn hartfunctie en andere orgaanfuncties hebben behoorlijk geleden onder het gif van de chemo.

Ben nu 51. Dus moet nog 19 jaar werken.

Nu gaat het goed, maar nogmaals de effecten van de chemo op langere termijn: geen mens die het weet. Het kan op den duur vroegtijdig orgaanfalen veroorzaken, is me al verteld. Gezien de zeer zware chemo die ik had.

Mijn man is vier jaar jonger. Dus tegen de tijd dat HIJ een keer met pensioen kan, ben ik 74. Als ik het haal.

Nogal een verschil, of niet, samen rond je 65e met pensioen kunnen, of rond je 74e pas echt samen wat rustiger aan kunnen doen.

Zet maar een kist naast mijn bureau, heb ik al gezegd, kan ik er gelijk in kruipen na mijn laatste werkdag op mijn 70e, kost ik ook niemand iets. Want daar gaat het op neerkomen.

Maar hé, dan hebben we wel 50.000 Syriërs aan een uitkering geholpen. Mooi toch?

Van mij ook een knuffel Pejeka.

Idioot dat je dan nog zolang door moet werken. Dan kan iedereen wel roepen dat we zoveel welvaart hier hebben, maar het welzijn wordt steeds minder.
quote:vruchtgebruik schreef op 12 oktober 2015 @ 18:01:

[...]

En dat is ook allang weerlegd met feiten.

http://vreemdelingenrecht ... nederland-willen.html?m=1

Allang afgeschaft.Niet voor vluchtelingen. Pa en ma in Syrië zijn immers ook oorlogsvluchtelingen en kunnen dus wel degelijk hier naar toe. De regeling die afgeschaft is, heeft betrekking op bijv. ouders van een importbruid of bruidegom en dat is een totaal andere situatie.
Dat is heel zuur Pejeka
quote:gewiekst schreef op 12 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Ik hoop dat er nog iets van een compromis komt o.i.d., maar ik heb er een hard hoofd in. Want stel je voor zeg, dat vluchtelingen in Nederland een stapje terug moeten doen. Nee hoor, dan trekken we liever het vel van de belastingbetaler wat verder over de oren.

Dit ziet er wel uit als een compromis.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:barbaracartland schreef op 12 oktober 2015 @ 21:18:

Hier, waar ik woon, zijn ook gewoon heel veel mensen zonder werk die de concurrentie met een vluchteling niet aan kunnen en niet aan willen. Deze mensen werken al jaren niet en lijken daar heel tevreden over.Prachtig hoor dat jij denkt dat ze daar heel tevreden over zijn. Er zijn er zeer velen die daar helemaal niet tevreden over zijn en niet zitten te wachten op nieuwkomers die de schaarse banen inpikken. Makkelijk praten als je een goedbetaalde baan vol zekerheden hebt.
Iedereen bedankt voor de knuffel, maar daar deed ik het niet in de eerste plaats om. Alhoewel zeer gewaardeerd. Waar ik het wel om deed, is gewoon om de realiteit van vandaag de dag voor heel veel mensen in Nederland te illustreren. De politiek doet nu net alsof we allemaal tegenwoordig probleemloos 90 worden, maar dat is gewoon ver bezijden de waarheid. De levensverwachting van mensen die eenmaal de 65 jaar hebben gehaald (dus de groep mensen die relevant is voor de AOW), is in 40 jaar tijd met hooguit 2 à 2½ jaar gestegen gemiddeld, en echt niet met 10 of 15 jaar, zoals ze ons wel eens willen doen geloven.

Ik ben niet uniek. Er zijn meer mensen in mijn situatie. Er zijn meer mensen die 4 of 5 jaar schelen met hun partner. En reëel gezien betekent dat dan dus, dat als je tot je 69e moet werken, je al lang en breed 74 bent voordat je eens samen van een rustigere oude dag kunt gaan genieten. Als je dat al haalt, hoeveel gezonde jaren heb je dan reëel gezien nog? 2, 3, 4, misschien, als je geluk hebt, voordat de ouderdomskwalen zich doen gelden?

En dat is de dus de realiteit van vandaag de dag.

Daar heb je dan je leven lang voor gewerkt, trouw alle premies en bijdragen voor afgedragen.

En dan is het gewoon zuur te zien dat mensen van elders, hoe begrijpelijk hun toestand wellicht ook is, hier gewoon met gigantische aantallen binnen gehaald worden en voor de rest van hun leven op de lauweren kunnen gaan rusten hier, zonder ooit iets bijgedragen te hebben. Want daar komt het vaak wel op neer. Maar ik, en vele Nederlanders met mij, zijn "te duur". Zelfs na teintallen jarenlang wél bijgedragen te hebben.

Mag ik dat dan vreemd, en ja, soms oneerlijk, vinden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 12 oktober 2015 @ 22:23:

Iedereen bedankt voor de knuffel, maar daar deed ik het niet in de eerste plaats om. Alhoewel zeer gewaardeerd. Waar ik het wel om deed, is gewoon om de realiteit van vandaag de dag voor heel veel mensen in Nederland te illustreren. De politiek doet nu net alsof we allemaal tegenwoordig probleemloos 90 worden, maar dat is gewoon ver bezijden de waarheid. De levensverwachting van mensen die eenmaal de 65 jaar hebben gehaald (dus de groep mensen die relevant is voor de AOW), is in 40 jaar tijd met hooguit 2 à 2½ jaar gestegen gemiddeld, en echt niet met 10 of 15 jaar, zoals ze ons wel eens willen doen geloven.

Ik ben niet uniek. Er zijn meer mensen in mijn situatie. Er zijn meer mensen die 4 of 5 jaar schelen met hun partner. En reëel gezien betekent dat dan dus, dat als je tot je 69e moet werken, je al lang en breed 74 bent voordat je eens samen van een rustigere oude dag kunt gaan genieten. Als je dat al haalt, hoeveel gezonde jaren heb je dan reëel gezien nog? 2, 3, 4, misschien, als je geluk hebt, voordat de ouderdomskwalen zich doen gelden?

Daar heb je dan je leven lang voor gewerkt, trouw alle premies en bijdragen voor afgedragen.

En dan is het gewoon zuur te zien dat mensen van elders, hoe begrijpelijk hun toestand wellicht ook is, hier gewoon met gigantische aantallen binnen gehaald worden en voor de rest van hun leven op de lauweren kunnen gaan rusten hier, zonder ooit iets bijgedragen te hebben. Want daar komt het vaak wel op neer. Maar ik, en vele Nederlanders met mij, zijn "te duur". Zelfs na teintallen jarenlang wél bijgedragen te hebben.

Mag ik dat dan vreemd, en ja, soms oneerlijk, vinden?Ja hoor, dat mag je. En ik ben het volledig met je eens.
quote:malu3 schreef op 12 oktober 2015 @ 22:32:

[...]

Ja hoor, dat mag je. En ik ben het volledig met je eens.Ik ben het ook helemaal met je eens. Als je nagaat dat nog niet zo heel lang geleden mensen met hun 57e in de Vut gingen en vrouwen hoefden maar tot hun 60e te werken, dan is het verschil met nu wel heel erg groot. Overal aan meebetaald en straks zijn alle potjes leeg. Ik denk zelfs dat de AOW straks aanvullend gaat worden op je pensioen. Als je dus een goed pensioen hebt dan krijg je nog maar weinig AOW. Dat plan is al eens geopperd door een politicus en ik denk dat dat echt gaat gebeuren. Heb je meer dan 50 jaar gewerkt en dan krijg je nauwelijks AOW. Je buurman die nooit van de bank is gekomen, krijgt dan de volle mep.

Mag ik dat dan vreemd, en ja, soms oneerlijk, vinden?

JA, dat màg.

Altans van mij .
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Net meneer Samson eens goed beluisterd, maar hij blijft toch drammen hoor.

Status houders gewoon bijstand, zorg en doorstroming naar de sociale woning.

Het enige wat ik nu beluister is, dat de statushouders uit de AZC's naar een prefab/container/verbouwd kantoorpand gaan.

Maar ze houden gewoon alle rechten. Ja de bijstand wordt minder omdat de huur van de woning/zorgpremie direct in mindering wordt gebracht.

Maar.. zoals in Denemarken waar de bijstand voor asielzoekers gehalveerd is. NEE daar wilde hij niet naar toe.

Kon ook niet ivm de Europese regelgeving.

Wat een wassen neus, volksverlakkerij , nep maatregelen van dit kabinet.

Het doet zijn naam van nepkabinet eer aan !
quote:Eindeloos schreef op 12 oktober 2015 @ 20:42:

[...]

Halbe versus Alexander vanavond Alexander zal het allemaal wel weer bagatelliseren
quote:cijfernerd schreef op 12 oktober 2015 @ 23:02:

[...]

Alexander zal het allemaal wel weer bagatelliseren

Ik denk Cijfer, dat er niet veel te bagatelliseren valt.

Zoveel veranderingen zijn er niet.

Ja de huur gaat van de bijstand af

Gaat dat bij Nederlanders met een bijstanduitkering ook niet zo??
quote:cijfernerd schreef op 12 oktober 2015 @ 23:02:

[...]

Alexander zal het allemaal wel weer bagatelliserenIk kijk er niet meer naar. Ergert me te veel. Ik volg het wel in de geschreven media, beter voor mijn bloeddruk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Eindeloos schreef op 12 oktober 2015 @ 22:56:

Net meneer Samson eens goed beluisterd, maar hij blijft toch drammen hoor.

Status houders gewoon bijstand, zorg en doorstroming naar de sociale woning.

Het enige wat ik nu beluister is, dat de statushouders uit de AZC's naar een prefab/container/verbouwd kantoorpand gaan.

Maar ze houden gewoon alle rechten. Ja de bijstand wordt minder omdat de huur van de woning/zorgpremie direct in mindering wordt gebracht.

Maar.. zoals in Denemarken waar de bijstand voor asielzoekers gehalveerd is. NEE daar wilde hij niet naar toe.

Kon ook niet ivm de Europese regelgeving.

Wat een wassen neus, volksverlakkerij , nep maatregelen van dit kabinet.

Het doet zijn naam van nepkabinet eer aan !Helemaal met je eens, vreselijk om naar te kijken, slecht voor mijn bloeddruk.

Mag ik dat dan vreemd, en ja, soms oneerlijk, vinden?Je moet je hele loeven in Nederland hebben geleefd om een volledige AOW te krijgen hè. Vergeet niet dat dat voor die mensen niet geldt en dat ze een zeer armoedige oude dag tegemoet gaan.
Wat een kwal is die Pechtold zeg. Hij viel Halbe Zijlstra continu in de rede. Jeroen Pauw zei daar helemaal niets van. Beetje jammer.

Maar goed, er is eigenlijk niets bijzonders gezegd. Enkel dingen die we al wisten.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:pejeka schreef op 12 oktober 2015 @ 23:06:

[...]

Ik kijk er niet meer naar. Ergert me te veel. Ik volg het wel in de geschreven media, beter voor mijn bloeddruk.Ik heb het er ook vanaf geknikkerd, word er doodziek van.
quote:Cateautje schreef op 12 oktober 2015 @ 23:51:

[...]

Je moet je hele loeven in Nederland hebben geleefd om een volledige AOW te krijgen hè. Vergeet niet dat dat voor die mensen niet geldt en dat ze een zeer armoedige oude dag tegemoet gaan.Wat een onzin praat Cato, dus bij 65 houdt de bijstand op, omdat de AOW niet dekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven