Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Hallo allemaal

Ik kom echt niet aan het forum toe. Vrijdag kan ik weer bijlezen denk ik.

Ik had Baukje volgens mij nog niet gefeliciteerd met je supertijd op de marathon!!! Onwijs goed gedaan en je zoon ook!

@Anke, lees ik nou 37 minuten van je PR af??? Wat goed zeg!!

@Oranjevis, mooie tijd op je eerste halve! Ik loop ook op Salomon Speedcross 3 CS. Ik had eerst een maat te klein, maar nu de goede maat. Loopt prima. Off road heb je wat meer grip, vooral als het modderig is, maar het grootste voordeel vind ik dat er bijna niks in de schoenen komt. Je krijgt dus bijna geen zand in je schoenen en niet snel natte voeten. Maar trailschoenen zijn geen must hoor. Zeker niet voor 13km.

Nou, ik moet alweer gauw naar het werk. Ik probeer vrijdag echt bij te lezen. Ohja en met mij gaat het goed! Ik ben goed naar mijn lichaam gaan luisteren en heb daardoor toch weer vrij vlot kunnen opbouwen

Loopze allemaal weer!
@gioia 82 heel veel succes! Ben benieuwd naar je verhaal na afloop.

@anke1211 en @oranjevisje: mooie resultaten, gefeliciteerd!

@baukje, dat klinkt goed, de mont Ventoux. De plek waar je start, op welke hoogte is dat? En is de top het eindpunt of ook weer terug?

@jac79, balen dat het fietsen er niet meer inzit. Wel knap dat je je meteen zo in het lopen hebt gestort. Hopelijk ga je ook daar dat flow gevoel in krijgen!

Vandaag heb ik zelf een loopje hier in mijn buurt door bos en veld gepland. Het weer is niet zo aanlokkelijk maar ik heb er toch zin in. De herfst vind ik erg mooi en na een tocht door wind en regen is het zo fijn thuis komen vind ik
@Oranjevisje: Gefeliciteerd met je eerste HM, mooie tijd! Ik ga inderdaad de marathon van Amsterdam lopen, heb ik vorig jaar ook gedaan.

Ik heb Egmond een paar keer gelopen en wil hem dit jaar ook weer lopen. Ik vind het een prachtige loop, maar misschien ben ik wel een beetje bevooroordeeld omdat ik uit die omgeving kom. Het is inderdaad wel een drukke loop, zeker op het stuk over het strand is het lasting om je eigen tempo te lopen.

Een groot nadeel van Egmond vind ik de bereikbaarheid. Ik ben de eerste keer met het OV gegaan, maar dat doe ik dus nooit meer. Ik heb toen de start gemist omdat ik op het treinstation 1,5 uur op de bus moest wachten die ons naar de start zou brengen (had net zo goed kunnen gaan lopen...). We zijn allemaal sprintend richting start gegaan en gelukkig mochten we wel gewoon beginnen, maar het is niet echt een ontspannen begin. En na de finish weer anderhalf uur wachten op de bus, en het kan flink koud zijn in januari aan de kust! Maar vorig jaar ben ik met de auto gegaan, de bussen vanaf de parkeerplaatsen zijn veel beter geregeld dan die van de stations. Ik heb familie in de buurt wonen dus bij redelijk weer ga ik dit jaar lekker met de fiets. Ik vind het wel een aanrader, maar hou er rekening mee dat je echt je hele dag eraan kwijt bent!

Ik heb geen ervaring met trailschoenen trouwens, ik ben niet zo van de modderlopen en zo. Trails lijken me wel gaaf om te doen, al ben ik niet zo'n dappere loper als er geen duidelijk pad is.

@Jac: Met dit weer draag ik nog geen handschoenen, pas als het echt vriest. Ik heb van die dunne handschoentjes, daarmee red ik het meestal wel.

@Anky: Doe je wel een warming-up? Die kun je misschien binnen doen, zodat je echt goed warm de deur uit gaat? Als het echt koud is dan leg ik nog weleens mijn hardloopkleding op de verwarming voordat ik het aantrek. Dan is het lekker warm. Ik ben een enorme koukleum, maar met hardlopen juist niet. Ik heb gisteren ook gewoon in korte broek gelopen, ging prima!

@Mother: Ga je weer bij een loopgroepje?

@Tiny: Ja luisteren naar je lichaam is zo ontzettend belangrijk! Maar ook echt lastig vind ik! Fijn dat je weer aan het opbouwen bent!

Ik heb gisteren weer gelopen, 5 km op een rustig tempo. Ik had weer van die zware benen, dat heb ik de laatste tijd steeds als ik 's avonds loop. Gelukkig is de marathon 's ochtends vroeg. Ik ben er wel erg zenuwachtig over, m'n schenen zijn gewoon nog niet 100% hersteld en de training is verre van perfect verlopen. Door de schenen heb ik veel op een laag tempo moeten lopen. En tegelijkertijd wil ik zo graag onder de 4 uur lopen! Ik vind het best lastig om dat doel los te laten en gewoon proberen lekker te lopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
@Tiny, luisteren naar je lichaam is inderdaad zo belangrijk, ik wil het nog wel eens vergeten..

@Lobke, dank je.

@Gioia, dank je, jij suc6 zondag, hoop dat je schenen het houden en je een mooie tijd neerzet.

Ik heb me net ingeschreven voor de halve van Egmond. Yesss! Wij komen sowieso met de auto en ik heb kaartjes voor de pendelbussen.

Tis echt koud, was net op de fiets naar de sportschool, handschoenen vergeten, ik had bevroren handen. Zat in de eerste natte sneeuwbui!
Gioia spannend hoor. Komt nu dichtbij he.

Oranjevis de pendelbussen zijn bij terugkeer best een drama. Iedereen dringt voor en als je niet brutaal bent (wat ik dus duidelijk niet was) sta je dus gewoon uren op een bus te wachten. Er komen er genoeg maar er staan zoveel mensen op een bus te wachten en er komen steeds weer mensen bij die niet overwegen mensen die er als eerste stonden ook daadwerkelijk eerst in te laten stappen. Voor mij was dat eigenlijk de druppel dat ik na een alternatief ben gaan zoeken.

Lobke we starten vanuit Bedoin dat ligt op 283m en dan is het een lange klim van 21,5km tot de top die op 1912m ligt. Gemiddeld stijgingspercentage van 7,6 %, maximale stijgings percentage 12%. Ik heb overwogen om na de finish op de top door te lopen naar beneden en er een hele marathon van te maken. Maar gezien het feit dat ik dan nog maar 4 weken terug een hele marathon in de benen heb en daar theoretisch nog niet helemaal van hersteld en ik twee weken later bij de zevenheuvelenloop toch ook wel een leuke tijd neer wil zetten zie ik er toch maar van af.

Gioia je zou kunnen beginnen met trails hier in nederland. Die lopen eigenlijk altijd wel over echte paden. Als was het alleen al omdat men geen toestemming krijgt van de bestaande paden af te wijken.
Eindelijk sinds een maand weer gaan lopen. Mijn rug was al wat beter, maar nu heb ik last van mijn jaarlijkse hoest. Ik hoest nog steeds, maar ik was vroeg vrij van het werk en dat is ook voor het eerst in 3 weken. Dus ik ben gewoon gegaan en ik neem het maar op de koop toe dat ik me nu de rest van de avond de longen uit mijn lijf ga hoesten. Tijdens het hardlopen hoest ik overigens niet. In elk geval een half uurtje lekker met mezelf op pad geweest, heb het echt gemist.
Hoi dames! Ik lees stiekem al weer een tijdje mee, en wat zijn jullie goed bezig!

Ik ben 3 mnden geleden weer serieus begonnen met lopen na 2 jaar pauze door een hardnekkige 'blessure'. Of blessure, ik weet nog steeds niet wat het geweest is. Continue pijn in m'n heupen bij zitten, liggen en vooral ook hardlopen. Ben vaste klant bij de fysio (voor m'n rug ook), en destijds ook bij sportarts geweest. Fysio en sportarts hebben samen gekeken hoe ik liep op blote voeten, met oude schoenen en nieuwe schoenen. Ik bleek wat waggelend te lopen, maar kip-ei verhaal, kwam dat door de pijn of andersom.

Anyway, ik heb dit voorjaar runningtherapie bij een (andere) fysio gedaan, 10 weken opbouwschema voor beginners en dat ging prima! Sinds juli loop ik weer om de dag en het doet me zooo goed! Maar jullie voelen 'm al aankomen.. Sinds afgelopen zaterdag weer de oude bekende pijn. Begon bij het lopen, maar nu alweer continu.

Hebben jullie ervaring met zoiets? Ik wil zo graag blijven lopen. Zit nu op 6 km, rond de 40 min. (Kan me al niet meer voorstellen dat ik in 2012 nog een HM liep).
Oh dat is echt balen sprinding. Maar het is dus toch wel een aantal maanden goed gegaan. Zou gelijk terug naar de fysio gaan en zeker nu niet zelf aan gaan modderen. Wie weet is het nu nog snel op te lossen.
Gelukkig kon ik gister al terecht Baukje! Rug zat weer op twee punten vast, dus weer losgemaakt. Ik had gehoopt dat ik vanochtend minder last zou hebben met lopen maar helaas.

Misschien moet ik even geduld hebben.

Wat ook niet handig is, ik ben door m'n fysiovergoeding heen. Heb nu dus ook geen vervolgafspraak.

Ik zit eraan te denken om wat korter te lopen, max 30 minuten in totaal, en dan wat meer aan mijn tempo te gaan werken.

Weet iemand daar een leuk trainingsschemaatje voor? Ik zag er wat op garmin-connect, maar zag ook in een ander hardlooptopic dat dat nergens op sloeg (wandelen in T2).

Op hartslag trainen zou ook nog kunnen. Weet alleen m'n max/ zones niet.
Met nog onvoldoende duurvermogen en als je niet precies ja maximale hartslag weet heeft trainen op hartslag geen zin. Je kan dan door te lopen met je hartslag uit die gegevens wel extra info halen maar dat is wat anders dan trainen in de hartslagzones.

Dat 'schema' waarbij je in dezelfde hartslagzone moest rennen als een herstel wandel pauze moest nemen was inderdaad heel merkwaardig.

Jij mocht gewoon nog lopen van de fysio? Zonder verder duidelijke richtlijnen. Ik zou er overigens zelf de kosten voor een fysio er wel voor over hebben. Zat bij mijn blessure in het vroege voorjaar ook zo door al mijn behandelingen heen. Maar niet meer verzekerd zijn betekend bij mij geen einde oefeningen. Aan nieuwe schoenen geef ik ook zo 120 euro uit als ik ze nodig heb. de fysio vind ik in deze dan nog belangrijker. Maar ik heb dan ook een fysio waarin ik 100% vertrouwen heb. Niet omdat zijn kennis oneindig is (al heb ik hem wel hoog zitten). Maar omdat hij me altijd 100% serieus neemt en eerlijk is en begrijpt dat mijn doelstelling nooit enkel is om van de klachten af te komen maar een volledige belastbaarheid terug te krijgen.

Moet zelf vandaag ook weer door de medische molen. Heel onhandig, vanochtend een afspraak en dan vanmiddag weer en dan moet ik maandag weer terugkomen. Had ze aanvankelijk achter elkaar gepland maar doordat uiteindelijk alles is verzet heb ik alleen vanochtend nog maar twee afspraken kunnen koppelen.
Ik vind het lastig. Rugklachten ben ik altijd vrij snel vanaf met fysio, nek en schouders ook wel. Maar die ongein met m'n heupen is eigenlijk vanzelf door heel veel rust pas weggegaan, ik twijfel dus of het zin heeft om daar nu veel geld aan te spenderen. (Ook fysio in het ziekenhuis en sportarts hebben niet echt geholpen). Fysio zei nu overigens wel dat ik gewoon lekker door moet lopen.

Wat duurvermogen betreft, conditioneel gezien hou ik het makkelijk vol. Het is meer dat ik pijntjes en ellende krijg als ik te lang doorga, vandaar dat ik wat korter wil lopen. Maar op hartslag is niet heel zinvol dus.

Wat goed trouwens dat je een hele medische check up doet. Je hebt nu geen klachten toch?
@Baukje: Oh goed om te weten dat de trails hier over paden gaan, dat durf ik wel Ga ik daar eens na de marathon naar kijken!

@Softijs: Goed dat je weer een keer gegaan bent! Ik hoop dat het is mee gevallen met het hoesten!

@Springding: Heb je ook oefeningen mee gekregen van de fysio? Een vriendin van mij had ook heupklachten, maar heeft nu nergens last meer van omdat ze een paar keer per week oefeningen doet. Ze heeft zo'n bal aangeschaft waar je oefeningen voor je romp op kan doen. Ik weet niet of zij exact dezelfde klachten had maar misschien helpt het jou. Ik weet zo geen schema om sneller te worden, ik weet wel dat ik juist klachten krijg als ik op tempo ga lopen dus ik vraag me af of kort en snel lopen wel de oplossing is voor jou. Geleidelijk de belasting verhogen door langzame duurlopen lijkt mij eigenlijk verstandiger (maar ik ben geen fysio natuurlijk!)
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wat Gioia zegt is vaak duur minder belastend voor een geblesseerd lichaam dan tempo. En mijn fysio adviseert altijd als je op zich wel mag lopen om dan in blokjes te lopen. Dus je duurloopje te onderbreken met wandelpauzes omdat je dan veel eerder voelt als het toch niet goed gaat. (als je doorloopt krijg je de signalen vaak pas achteraf en dus te laat).

En met rust gaan heel veel symptomen van klachten weg maar de echte klacht is daarmee niet opgelost en komt dan weer te voorschijn als de belasting te groot word. Dus op een of andere manier moet toch die belastbaarheid worden opgebouwd. vaak kan dat door of gericht bepaald spieren te trainen of gericht het echte probleem aan te pakken als dat mogelijk is. En daar heb je dan toch de hulp van een fysio bij nodig. Maar ik kan me niets voorstellen bij een fysio waar je komt met klachten en die dan na een bezoek zegt je mag blijven lopen en je verder niet terug laat komen en je ook niet naar elders verwijst. Wat heeft die goede man/vrouw dan aan diagnose gesteld/behandeling gedaan en wat voor actie plan heeft hij/zij voor geschreven. wat mag je wel, wat niet en wanneer moet je aan de bel trekken. Die boodschap moet je op zijn minst hebben meegekregen als er geen vervolg behandelingen plaatsvinden.

Die onderzoeken die ik voor vandaag en maandag gepland heb is geen sportkeuring of zo hoor. Hoewel ik die wel met regelmaat laat doen. Maar dit zijn gewoon onderzoeken die ik met regelmaat krijg omdat ik hartproblemen heb en daarvoor een pacemaker. Op dit moment gaat alles goed dus ik verwacht niet dat er iets onverwachts uit gaat komen. Maar vanmorgen dus op de ene locatie moeten zijn , moet ik vanmiddag naar een andere locatie en dan dus maandag weer terug.

Ik liep zelf al drie jaar met regelmaat en had mijn eerste marathon al gelopen voordat ik echt goed gericht in de verschillende hartslagzones kon trainen. Maar dat zegt dan misschien meer over mij dan dat het voor een ander niet te doen zou zijn om al veel eerder in verschillende zones te trainen.

Maar als ik sommige geforceerd zie sjokken om maar in die lage zone te blijven terwijl ze iets sneller een veel betere techniek hebben en veel prettiger lopen denk ik dat het ook voor vele andere niet haalbaar is.

Toen ik al zes jaar liep van ik van trainer verandert die ineens heel anders de trainingen invulde. Tot die tijd liep ik mijn rustige duurlopen op een 11km/hr. Deze trainer ga als richttijd daarvoor altijd 5.00min/km aan en dus 12km/hr. Dus dat deed ik dan braaf. Aanvankelijk was mijn hartslag op dat tempo meer richting twee dan richting het beoogde duurloop een. Maar binnen een jaar was de hartslag op dat tempo gezakt naar wat het voorheen op 11km/hr was. Terwijl in die jaren daarvoor mijn hartslag op dat tempo van 11km/hr stabiel bleef. Het kan dus ook de andere kant op werken en ik denk dat voor vele via die andere kant het plezieriger werkt. Nu kan ik op 11km /hr ook prima lopen maar ga ik echt langzamer dan heb ik geen actieve loopstijl meer en dan gaat het ten koste van de techniek. En dat wil je juist niet.
Heeft iemand van jullie ervaring met de app fundrunner? Het lijkt me een mooie manier om al lopende ook nog een goed doel te kunnen sponsoren. Maar ik ben wel benieuwd of het dan ook echt werkt.....
Met mijn speciale zooltjes van de podotherapeut nu al 2 keer kunnen hardlopen... Zo fijn! Toch ervaar ik nog wel lichte klachten aan mijn enkel... Ik moet betere hardloopschoenen kopen daar ga ik van het weekend voor kijken. Hebben jullie nog tips? Een goed merk?
@Gioia en Baukje, dank voor jullie advies. Ik loop al heel lang bij deze fysio en ik heb oefeningen voor romp-stabiliteit. Ondanks dat zit het toch allemaal om de haverklap vast. Is ook een familiair dingetje. Ik ben gebouwd van kroepoek, maar ik heb dan weer nooit griep ofzo.

Waarschijnlijk komt de pijn in m'n heupen toch vanuit de onderrug, dus geen speciale oefeningen daarvoor (anders dan die ik al heb).

Misschien moet ik dan een stapje terug in m'n huidige schema doen. Ik ben nu bij week 9 van 10 (doe vanaf week 7 of 8 elke workout een keer of zes voor ik naar de volgende ga).

Nu dus 12 - 1 - 14 - 2 - 14 - 2 (minuten).

Alles in mij roept ik wil niet terug, ik wil niet terug, juist omdat het conditioneel prima gaat en ik het tijd vind worden dat ik weer eens een 5 in 30 min. loop. Maar ik wil uiteraard ook geen pijn want dan moet ik straks weer helemáál stoppen. Aaarghhh!

@blij_ei, ik heb sinds m'n eerste hardloopstappen Brooks en ben daar helemaal tevreden mee, koop ook steeds hetzelfde model (of de opvolger daarvan). Ik loop wel op herenschoenen (mt 44,5).

Is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen.
Springding persoonlijk zou ik dan in deze toch eens een andere fysiotherapeut raadplegen. Maar goed ik ben ook iemand die geen genoegen neemt met geen duidelijke diagnoses en geen duidelijk behandelplan.

blij ei schoenen zijn zo persoonlijk. DE goed schoen bestaat niet en zo ook niet HET goede merk. Het is maar net welk type schoen bij je past.

lobke geen ervaring mee. Wat is het idee erachter dat je automatisch voor elke km een goed doel met een bepaald bedrag sponsort? Zie daar de motivatie niet van in. Maar ik ben toch niet zo van de goede doelen met de hardloopsport te verbinden. Terwijl ik nu zelf druk op zoek ben voor sponsoren voor de mont ventoux. Ik vind het doel goed (ten behoeve van mensen met kanker maar ook voor kinderen waarvan een van de ouders kanker hebben). Maar ik voel me toch echt bezwaard om geld te gaan vragen voor iets wat ik leuk vind om te doen. Dus dat voelt niet goed.

Vandaag op de baan getraind. Nou ja eigenlijk meer om de baan. Na een 3000m op de baan in 13.30 op het talud om de baan gaan trainen in het kader van extra heuvel training. Best wel pittig.
quote:baukje schreef op 15 oktober 2015 @ 21:49:

Springding persoonlijk zou ik dan in deze toch eens een andere fysiotherapeut raadplegen. Maar goed ik ben ook iemand die geen genoegen neemt met geen duidelijke diagnoses en geen duidelijk behandelplan.

Nja ik ben destijds bij een ander geweest (die werkte in het zkh bij sportgeneeskunde maar had ook een eigen praktijk) maar daar is ook niet meer uitgekomen.

Ik heb zo'n 10 jaar geleden ook een jaar lang enorme onverklaarbare pijn aan m'n knieën gehad (toen sportte ik nog niet eens), bij orthopeed geweest, reumatoloog, foto's gemaakt en er kwam gewoon niks uit. En zoals de pijn kwam, is het ook weer weggegaan. Raar maar waar.
Soms moet je inderdaad lang zoeken naar iemand die je echt verder kan helpen. Maar ik ben achteraf altijd heel blij geweest met mijn instelling mij niet af te laten schepen met daar moet je maar mee leren leven of dan moet je dit of dat meer niet meer doen zonder duidelijke diagnose. En sowieso me niet weg laten sturen met een advies zonder duidelijke richtlijnen en vervolg afspraak terwijl het probleem nog niet is opgelost.

ik vind het dus echt vaag dat jij met klachten naar een fysio gaat, die jou verteld dat je gewoon de oefeningen moet blijven doen die je dus al deed en gewoon door kunt blijven lopen. Dan zou de fysio toch op zijn minst vraagtekens kunnen stellen bij zijn eigen waarschijnlijkheid diagnose.
Op zich een hele goede instelling, maar daar zijn helaas mijn financiën nu niet naar (ziektewetuitkering).

En verder is m'n rug gewoon een chronisch mankement. Daar is niet zoveel aan te doen.
Vanmiddag naar een hardloopwinkel geweest en de goede schoen voor mijn voeten gevonden! Denk dat ik straks toch even ga hardlopen.... Al ben ik dinsdag en gister ook al geweest haha
Zo, ben ik eindelijk weer eens. Ik heb bijgelezen, dus hier komt een monsterpost.

@Tyche, lukt het een beetje om op gang te komen met dit weer? Het is 's ochtends nog lang donker vind ik en de kou van de laatste dagen, ik heb mijn training woensdag overgeslagen, ik had het heel de dag zoooo koud, kwam in een ijskoud huis thuis en hongerig, bleef gewoon met mijn jas aan zitten. Ging wel beter na wat eten erin, maar toen was het alweer donker en ben ik afgehaakt.. vooral het weggaan is een drempel, als ik eenmaal bezig ben heb ik niet zo'n last van het weer. misschien wel goed inderdaad om je bloedwaardes te laten nakijken. Ik hoor dat trouwens wel vaker als ik langs mensen met peutertjes loop, zegt papa 'zo, die gaat hard hè!' tegen het kindje haha!

@Lobke, welkom! Ik heb ook jaren geen wedstrijden gelopen, maar het is toch wel leuk. Ik loop nooit voor het wedstrijdelement, maar ik vind het leuk dat er iets georganiseerd is. Er zijn ook heel veel evenementen los van de grote wedstrijden en als je natuur leuk vindt zijn trails ook heel mooi. Als je niet in de top loopt gaat het daar ook veel meer om genieten van de loop en het parcours dan van je tijd. Die app ken ik niet.

@Jac, wat heftig van het fietsen, zeg....en dan ook gelijk afgelopen, opruimen, klaar. Jeetje, dat zal best een omschakeling zijn. Hoe gaat het nu? Maar je kan dus wel hardlopen? Sterkte in ieder geval. Ik draag geen handschoenen bij het lopen, vind dat echt niet fijn. Vorige week zondag had ik erggggg koude handen, dat was echt pijnlijk, maar ik had ook een hemdje aan, wat later prima was, maar de eerste km's brrrrr. In de winter stop ik mijn handen gewoon terug in mijn mouwen en als ik het warm krijg steek ik ze eruit. Ik hou niet van overal ingepakt zijn.

@Baukje, alweer een mooie wedstrijd in het vooruitzicht lees ik! Klinkt goed!

@Anke, wat een leuk marathonverslag, fijn dat je een positievere ervaring hebt gehad deze keer en wat heb jij je PR verbeterd zeg!! Supergoed gedaan!! Nu moet je eigenlijk wel weer, want je zit nu wel heel dicht bij die 4 uur

@Oranjevisje, welkom! Halve van Egmond en Bruggenloop heb ik beide nog nooit gedaan, maar zou ik op zich wel willen. Ik twijfel over de bruggenloop van dit jaar. Ik vind het niet zo'n bijzondere loop en vraag ik me af of ik zin heb om er tijd voor te maken, die drukte aan te gaan en geld aan te besteden. Halve van Egmond lijkt me een uitdaging, daarin zit ik meer in de 'waarom zou ik mezelf dat aandoen?' fase veel kans op kou en slecht weer, maar het is een pittige uitdaging en dat is weer leuk. Die halve van Westvoorne is misschien een goede tip van Baukje. Als ik nu lees over drukte en bereikbaarheid van Egmond weet ik niet of ik daar zo'n zin in heb.

@Anky, ik moet ook wennen aan de kou, het is nu zo snel gegaan met de temperatuur! Vooral het opstarten brrr. aMaar jij loopt ook wel erg ingepakt lees ik haha. Ik loop nog aardig lang door in korte mouwen of korte broek en bij 20 graden heb ik zeker een korte broek en een hemdje aan.

@Blij_ei, hoe lopen de nieuwe schoenen?

@Gioia, morgen is weer marathondag!! Spannend!! Heel veel succes alvast, ik hoop dat je een fijne loop hebt. Ik vind het ook lastig om los te laten, maar het heeft me nu wel geholpen. Trails hier zijn eigenlijk altijd wel over paden, dus goed te doen! Ik dacht eigenlijk dat jij voor duinentrail was ingeschreven op 1 november, maar dat zal wel een foutje van mij zijn, ook gezien je marathon morgen.

@Softijs, leuk je weer te lezen. Balen van je hoest, hoe komt het dat je er elk jaar last van hebt?

@Springding, ik wilde bijna schrijven 'wat leuk dat je weer aan het lopen bent' maar nu komt de pijn dus weer terug? Kan je niet terug naar die fysio van de runningtherapie? Waarom zouden die eerste 10 weken wel goed zijn gegaan? Tempo, afstand, ondergrond, techniek, meer of minder bewust mee bezig...? Misschien meer echte core training doen? Aan je tempo werken lijkt me wel erg belastend nu. Ik heb ook al een aantal jaren last van 1 heup (soms trekt dit door naar de andere kant, maar dit komt dan door die ene heup denk ik). Ik heb dan ook zo'n 2 jaar niet gelopen waarbij ik het bleef voelen (geen pijn, maar wel 'anders') dit jaar weer het lopen opgepakt en loop ook nog te puzzelen. Paar fysio sessies er tegenaan gegooid, niet verzekerd, maar dat doe ik ook niet eindeloos hoor. Er zit nu verbetering in heb ik het idee en dan kijk ik het aan. Fysio heeft me een nieuwe looptechniek laten zien waar ik op let en ik heb mijn eisen naar beneden moeten schroeven en meer naar mijn lichaam moeten luisteren in plaats van met mijn hoofd denken. Dus geen schema's alleen een aantal lopen inplannen en dan niet verder of sneller willen dan dat het gaat, daarbij op mijn techniek letten. Dat gaat tot nu toe best aardig, maar ben er niet vanaf. Ik wilde ook niet terug, maar ik kon gewoon niet meer, mijn lichaam werkte nergens meer aan mee en het lopen ging gewoon aan alle kanten bagger (nouja, voor mijn gevoel en ik kon niet uitbouwen qua afstand of tempo). Ik ben best wel lang eigenwijs door blijven gaan, maar het werd er niet beter op. Eindelijk loslaten daarentegen wel Als je rug een chronisch mankement is, vraag ik me af of langer hardlopen wel haalbaar is. Maar je hebt in 2012 dus wel klachtenloos een HM gelopen?

Hier geen nieuws, ik heb een enorm drukke week gehad en dus niet gelopen en verder amper gesport. Woensdagavond had ik nog wel een rondje ertussen kunnen proppen, maar niet gedaan. Morgen mag ik dus weer aan een duurloop gaan beginnen, vraag me af hoe het zal gaan. Ik hoop dat ik wat km in de benen kan krijgen, maar we zullen zien.
Gioia voor morgen alvast heel veel succes!

Tiny heerlijk zo'n uitgebreide post.

Als ik altijd direct naar de medische wereld geluisterd had , had ik 7 jaar terug al een hele grote stap terug moeten doen en in ieder geval niet aan een marathon moeten beginnen en vier jaar terug het dringend advies gekregen om helemaal te stoppen met hardlopen. Maar niemand heeft me kunnen overtuigen dat ik meer risico liep als ik wel liep tov dat ik niet zou lopen. Nu denk ik zelf achteraf dat ik mijn goed conditie juist te danken heb aan het naar mijn verstand te luisteren en niet altijd naar de paniek reacties van de omgeving en het lichaam te luisteren. En het voelt na al het commentaar dat ik gaande weg vaak op me af gekregen heb voor mij nu wel als erkenning dat ik toch gelijk had dat ik nu dit jaar zelfs als voorbeeld gekozen ben van wat er nog mogelijk is.

Wat betreft blessures ben ik heel alert maar verder weet ik dat er nog een hele wereld van mogelijkheden ligt nadat je signalen van je lichaam krijgt die anders doen willen geloven.

Vanmorgen een wisselduurloopje van 18,5km. Heerlijk om weer gericht te trainen naar een volgend doel maar met even iets minder druk als zo de laatste 1 1/2 maand voor de marathon. Voor morgen een heuveltraining ingepland. Dat wordt dus een wat saaier rondje maar op zondagochtend is het vast nog lekker rustig bij de tunnel waar ik de heuveltraining gepland heb.
Vanmorgen de marathon van Amsterdam gekeken (mooie prestatie van Nageeye!) en ik ben zo benieuwd hoe het met Gioia gegaan is. Ik vond het vanmorgen snertweer, maar het was wel goed marathonweer denk ik.

Zelf heb ik overigens al heel lang een chronische blessure, al heb ik het nu onder controle en komen er pas weer klachten bij meer dan 40 km per week (nou loop ik dat toch niet, dus dat is geen heel groot probleem). Is ontstaan toen ik nog vrij fanatiek was en toen ben ik wel langs heel veel fysiotherapeuten geweest en bij bekende sportartsen. Ondanks veel theorieën, behandelingen en zelfs een operatie is er nooit echt een oplossing gevonden helaas. Sommige klachten zijn echt lastig. Bij mij bleek de oplossing te trainen met lichte wedstrijdschoenen. Door stom toeval achter gekomen, toen ik een keer op oude schoenen van vriend liep en ineens geen klachten had. Nog diverse malen pogingen gedaan op gewone loopschoenen, maar zonder succes, ik blijf dus maar gewoon lopen op raceschoentjes, hetgeen gezien mijn tijden best wel lachwekkend is (maar dat boeit me niet).

Baukje, ik sta een beetje tweeslachtig tegenover jouw verhaal. Ik ben ook (koppig en eigenwijs) altijd door blijven trainen, ook toen het medisch gezien wellicht niet meer helemaal verantwoord was en achteraf ben ik weleens geschrokken van de risico's die ik toen genomen heb. Op het moment zelf zag ik het niet zo (oogkleppen op :-) en ik hoorde wat ik wilde horen ), maar nu een paar jaar later .... (ik denk er maar niet te veel meer aan terug).

Ik denk dat er vaak meer kan dan de medici zeggen (die blijven vaak aan de veilige kant), maar tegelijkertijd denk ik ook, dat het als sporter lastig is om met een objectieve blik de risico's te beoordelen (immers, je wilt maar 1 ding en en dat is sporten/trainen).
Wat veel geschreven zeg, of ik ben zelf gewoon een tijdje niet geweest. Leuk dat zoveel mensen nu actief zijn.quote:tinypotato schreef op 17 oktober 2015 @ 11:13:

Zo, ben ik eindelijk weer eens. Ik heb bijgelezen, dus hier komt een monsterpost.

@Tyche, lukt het een beetje om op gang te komen met dit weer? Het is 's ochtends nog lang donker vind ik en de kou van de laatste dagen, ik heb mijn training woensdag overgeslagen, ik had het heel de dag zoooo koud, kwam in een ijskoud huis thuis en hongerig, bleef gewoon met mijn jas aan zitten. Ging wel beter na wat eten erin, maar toen was het alweer donker en ben ik afgehaakt.. vooral het weggaan is een drempel, als ik eenmaal bezig ben heb ik niet zo'n last van het weer. misschien wel goed inderdaad om je bloedwaardes te laten nakijken. Ik hoor dat trouwens wel vaker als ik langs mensen met peutertjes loop, zegt papa 'zo, die gaat hard hè!' tegen het kindje haha!

Lief dat je het vraagt! Ik heb nu herfstvakantie dus ben wat flexibeler met mijn tijd. Heb de afgelopen week wel gelopen, maar iets kortere afstanden dan normaal en gisteren een extra rustdag. Bloed is ondertussen geprikt, nu de uitslag even afwachten.

Hoe is je duurloop gegaan?
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven