irritante buur

19-10-2015 15:31 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe woning gebouwd en onze achterbuur is nogal een speciaal geval.

Nu zijn wij vandaag onze tuinafsluiting aan het plaatsen en komt ze zeuren omdat wij onze afsluiting tegen haar haag zetten. Hierdoor kan ze niet meer bij haar haag om die te onderhouden.

Volgens haar doe je zoiets niet. Maar wij moeten toch onze grond niet afgeven aan haar zodat zij haar haag kan onderhouden?

Zie ik iets over het hoofd of mis ik wat moraliteitsbesef. Of heb ik, zoals mijn buur aangeeft, een gebrek aan burgerzin?
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:28:

Ik heb ook een prachtige hoge oude heg om mijn tuin heen staan. Ik zou ook niet blij zijn als een nieuwe buur daar een lelijke schutting tegenaan zou willen zetten met het risico dat mijn heg op zijn minst heel lelijk zou worden.

Ik snap ook niet dat TO niet gewoon zelf die heg als afscheiding wil zien, en onderaan een klein hekje plaatst. Zelf schrijf je hierboven dat je zelf ook denkt dat de heg dood gaat. Nou, daar zou je mij ook op de kast van krijgen hoor!

Ik vind dit echt een supertoevoeging! Zowat iedereen waar ik tegen praat en ook op dit forum deelt mijn mening. Ik vind het interessant dat iemand eens een andere mening is toegedaan zodat ik een oprechte inkijk krijg in de andere kant van het verhaal. ik zou het super vinden als je wat op de discussie ingaat

De haag staat te dicht tegen de erfgrens... een levende haag moet op een halve meter van de erfgrens geplaatst worden. Net met de bedoeling om die haag te kunnen onderhouden... Op die manier kan de haag ook nooit schade ondervinden van een andere afsluiting...Die wet is er dus met een reden...

Dus jij beweert dat ik (als buur) maar geen afsluiting moet plaatsen? Zou jij dat doen in mijn plaats? Ik wens een gelijk uitzicht rondom heel mijn tuin...

Daarbij als mijn buur ooit beslist haar haag te verwijderen, dan sta ik daar met een half afgesloten tuin...?

Als ik met mijn afsluiting achteruit ga dan geef ik mijn grond weg... een vlugge berekening laat mij weten dat ik 3500 euro voe die grond betaalt heb die zij vraagt af te geven...

Je kan toch nooit geen aanspraak eisen op een ander zijn grond om uw (verkeerd geplaatste) haag te kunnen onderhouden?
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:34:

[...]

Buurvrouw had haar heg juist geplaatst, daarachter was er weide. Nu is er op dat weiland een nieuw huis gebouwd waar TO in gaat wonen, en nu is de heg in één keer niet goed meer geplaatst.

Die heg is nu een afscheiding tussen de beide tuinen geworden, wil één van beide wat anders als afscheiding, dan moet dat overlegd worden.Op je eigen grond mag je zelf weten wat je plaatst. Als de heg de erfafscheiding overlapt mag TO daar zelfs wat aan doen.
Shoot first, ask questions later!

[...]

Buurvrouw had haar heg juist geplaatst, daarachter was er weide. Nu is er op dat weiland een nieuw huis gebouwd waar TO in gaat wonen, en nu is de heg in één keer niet goed meer geplaatst.

Die heg is nu een afscheiding tussen de beide tuinen geworden, wil één van beide wat anders als afscheiding, dan moet dat overlegd worden.Een haag moet altijd op 0.5 m van de erfgrens geplaatst worden, ongeacht weide of niet, tenzij het een openbare straat betreft.
Voor de duidelijkheid, de haag staat op haar eigendom... om 25cm van de erfgrens... Het blad van de haag komt tot net tegen de erfgrens.
Je kunt nooit rekenen op de erfafscheiding die door 'n ander is geplaatst. Toen ik hier net kwam wonen had ik aan één zijde een laurierheg van de buren. Toen heb ik gekozen dat stuk niet zelf ook heg te zetten. Maar toen gingen die mensen weg en kwam er 'n ander in die die laurier ging rooien en er spuuglelijke coniferen in gezet heeft. Toen heb ik dus mijn laurierheg toch nog door moeten trekken naar achter.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 10:37:

[...]

Een haag moet altijd op 0.5 m van de erfgrens geplaatst worden, ongeacht weide of niet, tenzij het een openbare straat betreft.

We hebben het hier toch over een afscheiding tussen beide tuinen?

Je kunt als oplossing ook vragen aan de buurvrouw om haar heg 25 cm op te schuiven naar haar kant, dan moeten jullie je schutting ook 25 cm van de erfgrens plaatsen. Dan is er 50 cm doorgang voor beiden, en kan de buurvrouw alsnog haar heg bijhouden op grond van jullie allebei.
Al ging het om 3 cm...

jullie grond jullie hebben ervoor betaald dus alle recht om jullie tuin in te richten zoals je wilt.

Netjes dat je hebt geprobeerd de buurvrouw mee te krijgen maar na alle dingen die ze al gedaan heeft lijkt het me dat je haar niet tevreden gaat krijgen gezien de moeite die ze heeft met de nieuwbouw in haar omgeving.

Begrijpelijk dat dit moeilijk is van weide naar een huis is een groot verschil maar als ze dat niet had gewild had ze een stuk grond bij moeten kopen
quote:redbuIIetje schreef op 20 oktober 2015 @ 10:39:

Je kunt nooit rekenen op de erfafscheiding die door 'n ander is geplaatst. Toen ik hier net kwam wonen had ik aan één zijde een laurierheg van de buren. Toen heb ik gekozen dat stuk niet zelf ook heg te zetten. Maar toen gingen die mensen weg en kwam er 'n ander in die die laurier ging rooien en er spuuglelijke coniferen in gezet heeft. Toen heb ik dus mijn laurierheg toch nog door moeten trekken naar achter.Vind ik ook raar, dat dat niet is overlegd.
quote:renate-2009 schreef op 20 oktober 2015 @ 10:44:

Al ging het om 3 cm...

jullie grond jullie hebben ervoor betaald dus alle recht om jullie tuin in te richten zoals je wilt.

Netjes dat je hebt geprobeerd de buurvrouw mee te krijgen maar na alle dingen die ze al gedaan heeft lijkt het me dat je haar niet tevreden gaat krijgen gezien de moeite die ze heeft met de nieuwbouw in haar omgeving.

Begrijpelijk dat dit moeilijk is van weide naar een huis is een groot verschil maar als ze dat niet had gewild had ze een stuk grond bij moeten kopen Zou ik dan ook zeker zo doen, maar dan heb je gegarandeerd de komende tig jaar ruzie met je buuf.
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:41:

[...]

We hebben het hier toch over een afscheiding tussen beide tuinen?

Je kunt als oplossing ook vragen aan de buurvrouw om haar heg 25 cm op te schuiven naar haar kant, dan moeten jullie je schutting ook 25 cm van de erfgrens plaatsen. Dan is er 50 cm doorgang voor beiden, en kan de buurvrouw alsnog haar heg bijhouden op grond van jullie allebei.

We hebben het hier over een afsluiting die eigendom is van één buur...

Maar dan gebruikt ze nog steeds mijn grond... Leg uit aub? Waarom zou ik moeten opschuiven voor haar? (en dus mijn grond afstaan)
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:45:

[...]

Zou ik dan ook zeker zo doen, maar dan heb je gegarandeerd de komende tig jaar ruzie met je buuf.

Mja het betreft een achterbuur waar we eigenlijk nooit geen contact moeten mee hebben... Dus ,niet echt een rechtstreekse buur. Onze tuinen grenzen gewoon... Dus van die eventuele ruzie gaan we niet echt veel last hebben...

Daarbij ligt ze met iedere buur in ruzie...
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:45:

[...]

Zou ik dan ook zeker zo doen, maar dan heb je gegarandeerd de komende tig jaar ruzie met je buuf.Je hebt gelijk, maar in dit geval heeft TO een buuf die toch niet voor reden vatbaar is en waar je niets goed bij kunt doen blijkbaar. In dit geval zou ik aangeven dat ze met een gerust hart juridische hulp mag inschakelen op eigen kosten, misschien dat ze dan wat minder hard piept.
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:44:

[...]

Vind ik ook raar, dat dat niet is overlegd.Het stond op de grond van die ander, dus die mocht doen wat ie ermee wilde. Zelf heb ik nu 'n volledige laurierhaag om mijn hele tuin heen op mijn eigen grond, dus ben niet meer afhankelijk van buren wat dat betreft.

[...]

Buurvrouw had haar heg juist geplaatst, daarachter was er weide. Nu is er op dat weiland een nieuw huis gebouwd waar TO in gaat wonen, en nu is de heg in één keer niet goed meer geplaatst.Maar haar eigen erfgrens is toch niet veranderd? Aangezien ze haar heg alleen op eigen grond mag plaatsen ongeacht van wat er achter haar tuin ligt heeft die heg dus altijd al verkeerd gestaan en zit ze dus gewoon fout.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 10:37:

[...]

Een haag moet altijd op 0.5 m van de erfgrens geplaatst worden, ongeacht weide of niet, tenzij het een openbare straat betreft.Als je toestemming hebt van de buren mag je een heg zelfs óp de erfgrens plaatsen.
Ik zou er als buuf overigens wel de balen van hebben dat mijn vrije uitzicht op 'n weiland wordt verpest door de bouw van een nieuw huis + tuin en wellicht overlast van kinderen. Maar dan had ze die grond zelf maar moeten kopen en het aan haar tuin moeten trekken.
Tja, voor wat betreft mijn eigen heg zou ik best bereid zijn tot een compromis. Maar als de nieuwe buren alleen maar hun eigen zin willen doordrijven en (in mijn ogen) iets afzichtelijks willen plaatsen, zou ik ook geen rekening met hun meer houden.

Als ik zin heb om op zaterdagavond met bezoek in de tuin te gaan pimpelen en een gezellig vuurkorfje erbij ga ik dat ook niet eerst met hen overleggen, maar dan doe ik dat gewoon. Als dat de manier moet zijn waarop je met elkaar omgaat lijkt me dat verschrikkelijk!
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:59:

Tja, voor wat betreft mijn eigen heg zou ik best bereid zijn tot een compromis. Maar als de nieuwe buren alleen maar hun eigen zin willen doordrijven en (in mijn ogen) iets afzichtelijks willen plaatsen, zou ik ook geen rekening met hun meer houden.

Als ik zin heb om op zaterdagavond met bezoek in de tuin te gaan pimpelen en een gezellig vuurkorfje erbij ga ik dat ook niet eerst met hen overleggen, maar dan doe ik dat gewoon. Als dat de manier moet zijn waarop je met elkaar omgaat lijkt me dat verschrikkelijk!

Je gaat toch sowieso niet overleggen of je bezoek mag ontvangen in je eigen tuin?

Als je een of andere party met band organiseert is 't wat anders, maar normale bbq met wat vrienden moet gewoon kunnen natuurlijk.

En wat zou je doen als je buuf zegt dat ze niet akkoord gaat terwijl jij je vrienden al hebt uitgenodigd?

Bedankt voor uw toevoegingen.

Maar ik vind gewoon haar eis niet redelijk... Sommige buren zouden naar het vredegerecht gaan om rooiing van de haag te eisen. Wij doen dit niet. Daar mag ze al heel gelukkig mee zijn... Maar neen ze komt nog eens onredelijke eisen stellen!!??!!

Ze vraagt eigenlijk om 3500 euro van mij... Dat is waar het op neer komt... Ik mag toch mijn tuin afsluiten zoals ik het wil... Als je nieuwe buren hebt ga je toch niet aanbellen om een stuk van hun grond te eisen???

Dat is iets volledig anders dan al dan niet een kampvuurtje houden...

Daarbij komt nog eens het feit dat wij om praktische redenen die halve meter absoluut niet kunnen missen... dus achteruit gaan met de afsluiting is voor ons onmogelijk... Maar hier gaat het echt om het principe... Ik slaag er gewoon niet in om haar visie (en de uwe) te begrijpen...?

Heb je de rest van de berichten gelezen? TO heeft geprobeerd met buurvrouw te overleggen maar het enige wat buurvrouw wil is dat ze haar eigen tuin op eigen kosten aanzienlijk gaat verkleinen zodat buuv bij de heg kan - een heg die sowieso verkeerd geplaatst staat. Overleg leidde tot niets want buuv liep boos weg. Dan heeft ze, m.i., haar best gedaan om de buurvrouw tegemoet te komen en is het dus de buurvrouw die onredelijk is, niet TO.

Bovendien, jij mag je heg dan nog zo mooi vinden, smaken verschillen nou eenmaal. Als ze haar kozijnen nou knalroze verft en jij kijkt daar op uit heb je daar ook niks mee te maken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:07:

[...]

Bedankt voor uw toevoegingen.

Maar ik vind gewoon haar eis niet redelijk... Sommige buren zouden naar het vredegerecht gaan om rooiing van de haag te eisen. Wij doen dit niet. Daar mag ze al heel gelukkig mee zijn... Maar neen ze komt nog eens onredelijke eisen stellen!!??!!

Ze vraagt eigenlijk om 3500 euro van mij... Dat is waar het op neer komt... Ik mag toch mijn tuin afsluiten zoals ik het wil... Als je nieuwe buren hebt ga je toch niet aanbellen om een stuk van hun grond te eisen???

Dat is iets volledig anders dan al dan niet een kampvuurtje houden...

Daarbij komt nog eens het feit dat wij om praktische redenen die halve meter absoluut niet kunnen missen... dus achteruit gaan met de afsluiting is voor ons onmogelijk... Maar hier gaat het echt om het principe... Ik slaag er gewoon niet in om haar visie (en de uwe) te begrijpen...?Ze mag heel gelukkig zijn dat jullie haar niet voor het gerecht slepen? De rechter is wat mij betreft de allerlaatste stap en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Je roept heel hard dat je haar eis onredelijk vindt, maar zij vindt blijkbaar jouw eis onredelijk. Is er echt geen tussenoplossing mogelijk? Heb je daar überhaupt al over nagedacht?
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:13:

[...]

Ze mag heel gelukkig zijn dat jullie haar niet voor het gerecht slepen? De rechter is wat mij betreft de allerlaatste stap en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Je roept heel hard dat je haar eis onredelijk vindt, maar zij vindt blijkbaar jouw eis onredelijk. Is er echt geen tussenoplossing mogelijk? Heb je daar überhaupt al over nagedacht?

Uiteraard heb ik erover nagedacht... Zij wil ruimte tussen onze tuinen... die ruimte moet van mijn grond komen... wil ik niet... Is er dan een tussenoplossing?

Rechter is inderdaad een laatste stap. Maar wij moeten aan de kant van de haag een speciale doek hangen om te verhinderen dat die haag erdoor groeit en zo de heidematten beschadigd.

Dit kost ons 1800 euro. Iets wat niet nodig zou zijn als haar haag op de correcte plaats stond. Dus wij doen zeker al ons deel van de inspanningen. Veel makkelijk voor ons om gewoon klacht in te dienen.
Waarom zou TO met 'n oplossing moeten komen? De buuf was gewend dat ze achter haar heg kon snoeien omdat het toen nog niemandsland was. Nu is die grond echter aan TO verkocht, dus heeft zij het volle recht haar afscheiding tegen de erfafscheiding aan te plaatsen. Als buuf een metertje extra grond wil zodat ze achter haar heg blijft langs kunnen, had ze dat moeten kopen.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:17:

[...]

Uiteraard heb ik erover nagedacht... Zij wil ruimte tussen onze tuinen... die ruimte moet van mijn grond komen... wil ik niet... Is er dan een tussenoplossing?

Rechter is inderdaad een laatste stap. Maar wij moeten aan de kant van de haag een speciale doek hangen om te verhinderen dat die haag erdoor groeit en zo de heidematten beschadigd.

Dit kost ons 1800 euro. Iets wat niet nodig zou zijn als haar haag op de correcte plaats stond. Dus wij doen zeker al ons deel van de inspanningen. Veel makkelijk voor ons om gewoon klacht in te dienen.Ja, er is een tussenoplosing. Maar daar moet over overlegd worden.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:17:

[...]

Dit kost ons 1800 euro. Iets wat niet nodig zou zijn als haar haag op de correcte plaats stond. Dus wij doen zeker al ons deel van de inspanningen. Veel makkelijk voor ons om gewoon klacht in te dienen.

Tja, jij wil dat die heg wordt verplaatst, dat kost de buurvrouw veel geld. Is er dan een tussenoplossing?

Jullie zijn allebei zo flexibel als een loden deur. De buurvrouw, maar jij ook. Zo kom je natuurlijk nergens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven