Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Vroeger was er niet zoveel geautomatiseerd, dus veel meer werk voor alle soorten mensen.

Iones, ik loop sinds gisteren met deze vraag rond uit jouw test: Ik heb er een voorkeur voor om dingen samen met anderen te doen in plaats van alleen.

Wat wordt hier door een ASS-er op geantwoord?
Hatsjikideee...
quote:hans66 schreef op 20 oktober 2015 @ 19:19:

Iones,

Ik score 19. Mijn diagnose was PDD/NOS, maar dat zou nu ASS zijn. Ik zou dus niet Asperger-achtig zijn, maar ik zie mijzelf wel in zekere mate zo.Waarom blijf je dat onderscheid maken tussen PDD-NOS en Asperger?
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:pausini schreef op 21 oktober 2015 @ 17:57:

Vroeger was er niet zoveel geautomatiseerd, dus veel meer werk voor alle soorten mensen.

Iones, ik loop sinds gisteren met deze vraag rond uit jouw test: Ik heb er een voorkeur voor om dingen samen met anderen te doen in plaats van alleen.

In dat soort testen scoor je extra ASS-punten als je aangeeft dat je bij voorkeur dingen niet samen met anderen doet.

Maar aangezien iedere autist anders is zijn er ook autisten die daar wel een voorkeur voor hebben.

Autisme is een combinatie van een aantal kenmerken. En als je een bepaald aantal kenmerken van een lijst hebt, dan krijg je een diagnose. Er is vrijwel niemand die al die kenmerken heeft, maar er is ook vrijwel niemand die er geen enkele heeft.

Het cliché wil dat een autist liever dingen alleen doet.

Het cliché vergeet echter dat een verschil is tussen een autist en een introvert.

Er zijn genoeg autisten die graag in groep werken en daar echt energie uithalen, net zoals er ook genoeg niet-autistische introverten zijn die doodmoe worden van groepen en veel beter gedijen in 1/1-contacten en net energie halen uit alleen zijn.
Ja, het is dus heel individueel bepaald en mss dan ook niet echt een hele goede vraag?

Dan is: Sta je graag in de belangstelling?

een meer typerende vraag, klopt dat?
Hatsjikideee...
quote:pausini schreef op 21 oktober 2015 @ 18:19:

Ja, het is dus heel individueel bepaald en mss dan ook niet echt een hele goede vraag?

een meer typerende vraag, klopt dat?

Nee, klopt niet ;)

Graag in de belangstelling is imo ook weer en kwestie van extravert/introvert zijn.

Zeg het maar. De ene ass/er is de andere ook niet. Mijn pa was wel een einzelgänger. Maar een vrouwelijke is weer anders dan een mannelijke.

Ik heb er ook een voorkeur voor om dingen samen te doen met anderen. Dat animeert meer, het motiveert meer, etc. Ik vind het gezelliger. Je zou stellen dat dit een niet autistische eigenschap is. Want die weten vaak niet hoe ze zich moeten verhouden met anderen, wat ze vervolgens afschrikt voor anderen en in zichzelf terugtrekken. Dus dat kan een gevolg zijn van reacties van anderen, i.p.v. iets wat in de aard zit.
quote:pausini schreef op 21 oktober 2015 @ 18:19:

een meer typerende vraag, klopt dat?Het gaat nooit om één enkel kenmerk, het gaat om de combinatie. Dus geen enkele vraag is op zichzelf typerend.
Ingewikkeld ja. Bedankt dusver voor de antwoorden
Hatsjikideee...
quote:iones schreef op 20 oktober 2015 @ 18:52:

Ik ben eens de volgende test gaan doen op http://aspergersyndroom.nl/index.php/doe-de-test.html

Daar kwam de score 21 uit.

0-10 is een lage score

11-22 zijn de gemiddelde scores (de meeste vrouwen scoren ca. 15 en de meeste mannen 17)

23-31 is boven het gemiddelde

32-50 is heel hoog (de meeste mensen met Asperger Syndroom of Hoog Functionerend Autisme scoren rond de 35)

50 is de maximumscore

Kan zijn dat ik wat autistische trekjes heb.

Als ik die test doe ben ik ook autistisch.

Mij oudste zoon heeft PDD-NOS + trekken van Asperger . Voor iemand er over struikelt... Zo hebben wij t te horen gekregen en jongste zoon zit er tegen aan.
quote:Solomio schreef op 21 oktober 2015 @ 18:00:

[...]

Waarom blijf je dat onderscheid maken tussen PDD-NOS en Asperger?Zie mijn eerder bericht. De hulpverlening schijnt ook nog steeds onderscheid te maken.
Ik werk graag samen met anderen, maar dan naast elkaar met ieder ons eigen ding. Echt samen aan een ding werken vind ik alleen fijn als iedereen dat volgens mijn standaarden doet en zich aan de afspraken houdt.

Dat zie ik ook aan mijn dochter. Samenwerkingsprojectjes voor school zijn vreselijk stressvol omdat het meestal niet op haar manier gaat. Haar profielwerkstuk gaat ze dan ook alleen maken, als dat mag.

Ik zie dat niet als autistisch maar gewoon hartstikke logisch.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 oktober 2015 @ 19:37:

Ik werk graag samen met anderen, maar dan naast elkaar met ieder ons eigen ding. Echt samen aan een ding werken vind ik alleen fijn als iedereen dat volgens mijn standaarden doet en zich aan de afspraken houdt.

Samenwerking hoeft niet per se volgens mijn systeem, maar mag ook volgens het systeem van de persoon met wie ik samenwerk. Maar dat systeem moet wel enig effect hebben. Datzelfde geldt ook voor leren. Ik moet dat systeem leren, als mijn systeem verworpen wordt.

Ik wou ooit in een cliëntencommissie als penningmeester een boekhoudkundig systeem opzetten, zoals ik dat vroeger tijdens cursus boekhouden heb geleerd; inclusief kasboek. Dat systeem werd verworpen door de persoon die mij het penningmeesterschap wou uitleggen. Het opzetten van mijn systeem zou enkele dagen duren, misschien een paar uurtjes in de middag. Het opzetten van haar systeem duurde ongeveer een jaar door haar onvermogen mij dingen te leren. En ze is chaotisch.

Ik heb vroeger op het werk samengewerkt. De ene persoon is snel ontvlambaar en ik kon datgene wat ik geleerd heb, net ten uitvoer brengen. Dat bracht bij aan ontslag. De andere persoon kan niet goed met leerlingen omgaan. Ikzelf ook niet, want we hebben geen professionele cursus daarin gehad. Doordat hij en ik van mening verschilden, strandde de samenwerking. Voor veel mensen is het dan verleidelijk om deze problemen aan mijn autisme toe te schrijven. Niet-autisten zijn minder efficiënt, maar hun denkpatroon (en niet die van de autisten) is echter in deze maatschappij de norm. Dat kan ik lastig vinden. In die zin vind ik het lastig om met anderen samen te werken.

quote:Dat zie ik ook aan mijn dochter. Samenwerkingsprojectjes voor school zijn vreselijk stressvol omdat het meestal niet op haar manier gaat. Haar profielwerkstuk gaat ze dan ook alleen maken, als dat mag.Is het dan niet toch een goed idee dat ze expliciet leert samenwerken? Ik zie dat vaak in de maatschappij terug. Als er cursussen zijn op dit gebied, zou ik er ook wat van kunnen opsteken.
World of Warcraft: Legion
quote:iones schreef op 21 oktober 2015 @ 17:46:

[...]

Ik vind het heel goed dat kinderen een begeleiding krijgen die maakt dat ze meer uit de verf komen. Dat is in hun eigen welzijn. Jammer dat hierop bezuinigd wordt overigens.

Maar ik vind dat de maatschappij te veeleisend is, te veel willen van mensen. Vroeger waren er ook mensen met een bepaalde vorm van autisme of adhd, en die konden toch werk krijgen en hun geld verdienen. Ze konden mee komen in de maatschappij. Nu is dat veel moeilijker. Want voor elk hondsgezeik moet je een diploma hebben, kennis hebben die niet relevant is, etc.

Hier interessante docu over `etiketkinderen`. https://www.youtube.com/watch?v=DBvE_Kllt2M

Daar wordt ook gezegd wat ik eigenlijk bedoel.Ben het helemaal met je eens. Men moet tegenwoordig over tientallen goede eigenschappen en kwaliteiten bezitten. Als ik straks klaar ben met mijn studie moet ik dus op zoek naar een baan, maar ik lees zo nu en dan wel eens vacatures en dan krijg ik het al ongeveer spaans benauwd. Die eisen die ze overal maar stellen, dat is toch niet normaal? Ik word daar meteen al onzeker van. Nu weet ik ook wel dat ik die met een korreltje zout moet nemen, je weet maar nooit of je toevallig net in het team past maar toch. Voor jou 50 anderen.
Tussen al die werklozen die op een vacature reageren hebben ze een zeer grote keuze. Wie gaat het worden? Als er 25 sollicitanten (met ongeveer dezelfde capaciteiten en die redelijk aan de vacature-eis tegemoetkomen) zijn op één vacature, is de kans dat je het wordt 4%. Bij 10 sollicitanten is dat 10 %, veel groter dus. Ze zitten niet te springen om een sollicitant met een handicap als ASS of ADHD. Als er twee sollicitanten zijn, één met autisme en één zonder, is het duidelijk wie het wordt.

Aan de andere kant kun je je kansen vergroten door opleidingen gaan volgen en certificaten of diploma's halen. Het zou de kans op de arbeidsmarkt iets vergroten. Zo wil ik een ICT-cursus gaan doen. Ik beheers daar al ongeveer 40 % van, maar de rest van de kennis is verouderd en moet ik bijspijkeren. Daarna kan ik dat ook met een certificaat bewijzen.
Ik ben nu 34, op mijn 29ste (tijdens mijn afstuderen) de diagnose Asperger gekregen en sindsdien krijg ik ook Wajong. Als kind zijnde al vijf jaar in het speciaal onderwijs gezeten (mytylschool) maar daar is nooit een duidelijke diagnose gesteld. Denk weleens dat het me heel wat frustraties had gescheeld als ik het eerder had geweten...
quote:hans66 schreef op 22 oktober 2015 @ 11:03:

Tussen al die werklozen die op een vacature reageren hebben ze een zeer grote keuze. Wie gaat het worden? Als er 25 sollicitanten (met ongeveer dezelfde capaciteiten en die redelijk aan de vacature-eis tegemoetkomen) zijn op één vacature, is de kans dat je het wordt 4%. Bij 10 sollicitanten is dat 10 %, veel groter dus. Ze zitten niet te springen om een sollicitant met een handicap als ASS of ADHD. Als er twee sollicitanten zijn, één met autisme en één zonder, is het duidelijk wie het wordt.

Aan de andere kant kun je je kansen vergroten door opleidingen gaan volgen en certificaten of diploma's halen. Het zou de kans op de arbeidsmarkt iets vergroten. Zo wil ik een ICT-cursus gaan doen. Ik beheers daar al ongeveer 40 % van, maar de rest van de kennis is verouderd en moet ik bijspijkeren. Daarna kan ik dat ook met een certificaat bewijzen.

En doordat er zoveel werkelozen zijn, treedt er verharding op bij de werkgevers. Ze krijgen de mentaliteit van `voor jou 10 anderen`, willen met minder mensen méér werk doen waardoor meer werkdruk en stress ontstaat. En ze vereisen perfectie en men wordt veroordeeld op de eigenschappen die men niet heeft, ipv gewaardeerd om de eigenschappen die men wél heeft.

En dan kun je cursussen blijven doen totdat je een ons weegt, maar de werkgever is nooit tevreden en je zult altijd weer beter en beter moeten worden. En zo gaat ook je spaarzame vrije tijd wederom naar de werkgever.

Deze wereld is helemaal niet leuk, en al niet leuk om kinderen op te zetten, denkende aan het absurde eisenpakket wat men later aan ze gaat stellen. Het is allemaal zo gecompliceerd. En als je kind dan ook nog een beetje afwijkt, dan is het helemaal niet leuk meer.
quote:Snoopy80 schreef op 22 oktober 2015 @ 11:30:

Ik ben nu 34, op mijn 29ste (tijdens mijn afstuderen) de diagnose Asperger gekregen en sindsdien krijg ik ook Wajong. Als kind zijnde al vijf jaar in het speciaal onderwijs gezeten (mytylschool) maar daar is nooit een duidelijke diagnose gesteld. Denk weleens dat het me heel wat frustraties had gescheeld als ik het eerder had geweten...

Ook tijdens het afstuderen! Goh, wel opvallend...

Ik heb inmiddels een verwijsbrief naar ggz laten sturen door de huisarts. Hopelijk kan ik snel terecht.

Heb jij nog hulp gekregen bij het afstuderen en hielp dat?
quote:Snoopy80 schreef op 22 oktober 2015 @ 11:30:

Nog een poging om iets neer te zetten, maar dit bar en bar slecht functionerende forum reageerde weer eens niet....

Enerzijds zou het meer inzicht in jezelf hebben verschaft. Maar voor de buitenwacht maakt het niets uit. Je ziet er voor de wereld volkomen normaal uit. Dat houdt in dat je moet doen aan exact dezelfde verwachtingen als iedereen, en je vervolgens ook net zo afgerekend wordt op je capaciteiten of het gebrek er aan als iedereen. Dus in dat laatste opzicht schiet je er niets meer op.
Toen stage liep in een tandartspraktijk (2003-2004), werkten er 2 assistentes zonder diploma al zo'n 15 jaar lang. Die hadden het in de praktijk geleerd. Vroeger kon dat nog. Nu moet je het al kunnen voordat je gaat solliciteren.

Hebben jullie trouwens een passie?

Iets waar je heel goed in bent. Ik namelijk niet en ik lijk wel de enige. Bijna iedereen die ik ken heeft wel iets waar hij of zij in uitblinkt. Een vriend van me met Autisme die gedichten schrijft en zelfs al een dichtbundel heeft uitgegeven. Een collega met Autisme maakt teksten op shirts en geeft binnenkort een eigen Sudoki boek uit. Een andere collega heeft ADD en is zwakbegaafd, maar kan heel goed taarten maken.

Bij het programma Syndroom zie ik ook mensen die ernstig beperkt zijn, maar toch een passie hebben en waar mensen tegenop kijken. Ik heb het gewoon niet. Is dit zo zeldzaam of worden hun talenten groter gemaakt dan het is?
Hondenmens,

Ik heb dat met muziek. Ik heb in het verleden diverse muziekinstrumenten gehad. Elk volgend muziekinstrument is geavanceerder dan zijn voorganger. Ik begon met blokfluit (ik was 6, één jaar nadat ik begon met praten, lezen en schrijven, leerde ik dus ook notenschrift) en ik heb nu een grote programmeerbare synthesizer thuis staan, waar ik zelf bekende en zelfverzonnen muziek op speel.

Jouw vraag doet mij ook denken aan savantisme. De zogeheten autistic savants. De meesten zijn verstandelijk of autistisch beperkt, d.w.z. op één punt zijn ze erg goed. Ik zou mijzelf niet echt een savant noemen. Ik kan erg goed zijn met muziek, maar ik heb geen verstandelijke beperking. Waarschijnlijk zijn hun savantismen ook hun passies; iets wat ze leuk vinden. Ik moet denken aan Kim Peek die extreem snel kan lezen, maar ook alles letterlijk woord voor woord onthoudt wat hij gelezen heeft.

- https://www.youtube.com/watch?v=dhcQG_KItZM - Volgens mij was Kim niet autistisch, wel een savant;

- https://www.youtube.com/watch?v=ckqDX2XpdyY - Stephen Wiltshire onthoudt alles wat hij ziet tijdens een vlucht. Hij kan alles op een doek of papier precies natekenen;

- https://www.youtube.com/watch?v=cbqjxmTNivQ - Derek Paravicini, ernstig verstandelijk beperkt, maar is muzikaal extreem goed.

Mensen met autisme zonder iets waar ze in uitblinken, zijn niet zeldzaam.
quote:hondenmens schreef op 22 oktober 2015 @ 15:54:

Toen stage liep in een tandartspraktijk (2003-2004), werkten er 2 assistentes zonder diploma al zo'n 15 jaar lang. Die hadden het in de praktijk geleerd. Vroeger kon dat nog. Nu moet je het al kunnen voordat je gaat solliciteren.

Iets waar je heel goed in bent. Ik namelijk niet en ik lijk wel de enige. Bijna iedereen die ik ken heeft wel iets waar hij of zij in uitblinkt. Een vriend van me met Autisme die gedichten schrijft en zelfs al een dichtbundel heeft uitgegeven. Een collega met Autisme maakt teksten op shirts en geeft binnenkort een eigen Sudoki boek uit. Een andere collega heeft ADD en is zwakbegaafd, maar kan heel goed taarten maken.

Bij het programma Syndroom zie ik ook mensen die ernstig beperkt zijn, maar toch een passie hebben en waar mensen tegenop kijken. Ik heb het gewoon niet. Is dit zo zeldzaam of worden hun talenten groter gemaakt dan het is?Ik heb mijn talent nog altijd niet ontdekt.
quote:hondenmens schreef op 22 oktober 2015 @ 15:54:

Bij het programma Syndroom zie ik ook mensen die ernstig beperkt zijn, maar toch een passie hebben en waar mensen tegenop kijken. Ik heb het gewoon niet. Is dit zo zeldzaam of worden hun talenten groter gemaakt dan het is?Ik ben zo iemand die heel impulsief begint aan een nieuwe hobby, maar die hobby vervolgens een week later ligt te verstoffen
Ik heb ook niet een talent, kan zelfs amper hobby's benoemen - alleen zijn, knuffelen met man en tv kijken'zijn niet echt dingen waarmee je jezelf verkoopt.

Nu word ik momenteel ook getest op aandachtsstoornis, dus dat kan er ook wel mee te maken hebben, kan heel moeilijk m'n focus op 1 ding houden, ben heel vlug uitgekeken op dingen,...

Ik raak 100 dingen heel oppervlakkig aan, maar niks echt diepgaand.
quote:yolo8 schreef op 22 oktober 2015 @ 17:11:

[...]

Ik ben zo iemand die heel impulsief begint aan een nieuwe hobby, maar die hobby vervolgens een week later ligt te verstoffen Ik verbied mezelf om deze reden inmiddels om nog langer geld uit te geven aan hobby's

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven