Werk & Studie alle pijlers

BBL verzorgende IG

23-10-2015 16:31 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag de BBL opleiding verzorgende IG volgen! Wie heeft deze ook gedaan, hoe beviel het in combinatie met gezin?

Er zijn een aantal zorgcentrums die de opleiding aanbieden,iemand een idee hoeveel leerlingen er ongeveer worden aangenomen per ronde?

Stel dat ik er niet bij zit, hoe ga ik dan toch deze opleiding volgen?!

En, is een woon- werk afstand van 20 km te doen voor in de zorg?

Groetjes
Mijn moeder (nu 55) heeft haar opleiding afgelopen jaar afgerond. Ik denk dat de opleiding voor mijn moeder iets onder haar niveau is, waardoor ze er makkelijk doorheen is gerold. 'Rollen' doet haar wel een beetje tekort, want ze heeft heel hard gewerkt, maar haalde dan ook vrijwel altijd een 8 of 9. Mijn broertje en ik zijn al wat ouder (beide in de 20) en hebben dus niet veel zorg nodig. Ik woonde al op mezelf en mijn broertje is vlak na de start van mijn moeder haar studie ook op zichzelf gegaan. Ik denk dat het met jongere kinderen ook wel moet lukken, maar ik denk dat je dan wel een partner nodig hebt die de kinderen/koken/huishouden wat op kan vangen. Zeker met avond- en nachtdiensten zul je een partner wel enorm gaan waarderen denk ik:p Verder heb je zelf ontzettend veel discipline nodig. Je sociaal leven komt op een wat lager pitje te staan en in de avonduren zul je veel bezig moeten zijn met je studie.

Mijn moeder haar klas bestond geloof ik uit een man of 30, en volgens mij was er dan nog een extra klasje ook nog. Een woon- werkafstand van 20 km moet wel te doen zijn, lijkt mij. Wel als ik naar mijn moeder kijk in ieder geval.

Disclaimer: Dit is natuurlijk allemaal gebaseerd op de (indirect beleefde) ervaring van één vrouw. Mijn moeder is ook nog eens uitzonderlijk gedisciplineerd en plichtsgetrouw dus dat tekent deze ervaring dan ook behoorlijk denk ik.
That's a fine looking high horse
Hier ook ervaring...

Waar een wil is is een weg, maar ik ga niet zeggen dat het makkelijk is naast een gezin (uitgaande van kinderen die zorg nodig hebben)

Veelal is het 28 uur werken daarnaast een schooldag waarvan je 4 uur betaald krijgt maar wel 8 uur heen moet (verschild per instelling of je 4 of 8 uur betaald krijgt)

Daarnaast komt je huiswerk, omdat je werknemer bent en geen stagaire dien je al je schoolwerk dus thuis te doen en niet op de werkvloer.

En je draait wisselende diensten de een vind dit heerlijk en de ander juist erg pittig. Dat ligt uiteraard erg aan je thuissituatie. Als je tot 23 uur gewerkt hebt en pas tegen half 1 gaat slapen en je hebt kleine kids dan maak je erg korte nachten. Als je nachtdienst draait en je hebt kleine kinderen kun je veelal ook niet meteen je bed in maar zit je jezelf wakker te houden om ze naar school te brengen etc.

Het ligt er maar net aan hoe je het prive kunt regelen dus. Je hebt wel veel doorzettingsvermogen nodig! De zorg is zwaar eist een discipline van je en is hard doorwerken ik merk bijv. Bij jonge leerlingen al dat ze de verantwoording soms heel moeilijk vinden een nachtje stappen is er niet bij als je om 7 uur paraat moet staan en veel van je sociale leven zal tijdens een opleiding op een laag pitje staan je leven bestaat even uit werken en leren. Maar ik vond het zeker de moeite waard!

Als je nu een vacature ziet zou ik je kans grijpen door de bezuinigingen is het in onze organisatie helemaal stilgelegd tevens ook bij de concurrent dus je hebt mazzel als je een werkplek vind.

Verdere zul je bij aanvang van de opleiding eerst onderzoeken krijgen door middel van testen of je geschikt bent voor het niveau van verzorgende ig. Je bent dus niet zomaar binnen.
Ik ben dit schooljaar met de opleiding begonnen. 16 uur stage en een dag school van half 9 top half 5. Tijdens stage mogen wel ook 4,5 uur aan schoolwerk besteden. Thuis ben ik daar ook veel mee bezig. Ik vind het erg leuk. Ook wel zwaar, maar het is wel te doen.
quote:raindrop57 schreef op 23 oktober 2015 @ 18:58:

Ik ben dit schooljaar met de opleiding begonnen. 16 uur stage en een dag school van half 9 top half 5. Tijdens stage mogen wel ook 4,5 uur aan schoolwerk besteden. Thuis ben ik daar ook veel mee bezig. Ik vind het erg leuk. Ook wel zwaar, maar het is wel te doen.

Ja met stage heb je de mogelijkheid om op het werk tijd te spenderen aan je opleiding omdat je boventallig bent.

Als je werknemer bent (bij de bbl) heb je er in onze organisatie geen recht op. Heb toen ook niet van klasgenoten gehoord dat zij daar de mogelijkheid voor kregen. Uiteraard wel de opdrachten die op de werkvloer moeten gebeuren maar geen huiswerk.

Tevens was bij ons de regel dat je minimaal 28 uur moet werken naast school maar weet niet of dit een eis is van de organisatie of dat dit echt bij de opleiding hoorde. De moeite waard om na te zoeken dus to!
@raindrop, even een paar vragen aan jou.

Waar volg jij de bbl opleiding? Is dat via een roc?

Ik lees bij de meeste opleidingen dat je 1 dag school hebt en 3 dagen stage moet lopen maar 1 dag school en 2 stage zoals ik bij jou lees is wel om te doen.

Kon je makkelijk een stageplaats vinden, in jouw buurt?

@renate, ik lees ook voornamelijk 1 dag school en 28 uur stage. Daarom verbaast mij het bericht van raindrop ook.
Om je BBL verzorgende IG te behalen moet je minimaal 24 werkzaam zijn in de zorg. Dit is zonder je schooldag. Afhankelijk van je vooropleiding te volgen in 2 of 3 jaar. Het is niet moeilijk maar wel veel werk! Veel bewijsstukken verzamelen in de vorm van feedback stukjes, presentaties houden, ziektebeelden uitwerken, praktijkopdrachten. Rekenen is verlicht onderdeel. Heb je daar veel moeite mee dan heb je echt wel een probleem.

Het ligt eraan in welke setting je gaat werken. Soms zijn niet alle verplichte onderdelen te behalen op je werkvloer. Veel zorginstellingen laten je elk jaar op een andere afdeling lopen om dit probleem te tackelen. Is intensief maar maakt je wel allround.

Ik heb hem gedaan i.c.m. met 36 uur werken. Kon toen in 1 jaar omdat ik veel vrijstellingen had vanuit andere opleiding. Pittig maar zeker te doen. Kwestie van discipline. Groot struikelblok voor mij waren de werkgroepjes. Drama !!! Dat is lastig als je een gezin hebt. Afspreken met elkaar, verdelen opdrachten. En er is er altijd 1 die gaat leunen op de rest.....

Groot voordeel, als IG-er altijd werk! Houdt rekening met een nawerkverplichting na het behalen van diploma. Daarom, ga niet lukraak solliciteren op een opleidingsplek. Ga sfeer proeven , spreek mdw aan die er al werken. Iedere instelling heeft haar eigen identiteit en visie. Moet maar net bij je passen.... Breek je voortijdig af dan kost dat veel geld, niet alleen de studiekosten maar ook de uren moet je dan terug betalen

Voor mij: Werken in de zorg is super leuk! Veel doorgroei mogelijkheden. Alles in etappes gedaan, van niveau 2+ naar 3,4 en nu 5. 12 jaar gelden nog alleen een MAVO diploma, nu bijna klaar met HBO. Salaris wordt ook steeds aantrekkelijker
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 1 zoon van 13 jaar, aardig zelfstandig en die heeft dan ook niet meer de echte "zorg" nodig maar wel aandacht ;)

Ik heb een man die nu al veel meehelpt in het huishouden, ik werk nu ook 27 uur.

@ Renate,

Wat voor onderzoeken zullen er plaatsvinden ? Ik heb 25 jaar geleden de LBO opleiding gehad, ben erg benieuwd of ik er dan voor in aanmerking kom!

Iemand nog tips voor een sterke motivatiebrief ?
BOL = met stage lopen en stagevergoeding

BBL = werken als leerling en salaris. Soms met korte externe stage ( als je mazzel hebt )
Hoe ga jij dat doen dan. Naast je baan 27 uur ook nog een opleiding erbij?
Diana,Ik wil solliciteren als leerling! Ik zal, mocht ik worden aangenomen, dus mijn ontslag moeten indienen bij m'n huidige baas.
Lola 48, rekenen is niet mijn allersterkste kant, met pen en papier erbij lukt het wel. Ik neem aan dat het niet alleen hoofdrekenen is?
quote:renate-2009 schreef op 23 oktober 2015 @ 19:08:

[...]

Ja met stage heb je de mogelijkheid om op het werk tijd te spenderen aan je opleiding omdat je boventallig bent.

Als je werknemer bent (bij de bbl) heb je er in onze organisatie geen recht op. Heb toen ook niet van klasgenoten gehoord dat zij daar de mogelijkheid voor kregen. Uiteraard wel de opdrachten die op de werkvloer moeten gebeuren maar geen huiswerk.

Tevens was bij ons de regel dat je minimaal 28 uur moet werken naast school maar weet niet of dit een eis is van de organisatie of dat dit echt bij de opleiding hoorde. De moeite waard om na te zoeken dus to!Mijn klasgenoten die bbl doen hebben die mogelijkheid wel. Ik doe ook bbl, maar dat noemen ze BT. Bijzonder traject. Dit is omdat ik niet met een arbeidscontract werk, maar ik heb alsnog maar 1 dag school en de rest stage. Net als mijn klasgenoten die wel een arbeidscontract hebben.
quote:dianavankrimpen schreef op 23 oktober 2015 @ 19:19:

@raindrop, even een paar vragen aan jou.

Waar volg jij de bbl opleiding? Is dat via een roc?

Ik lees bij de meeste opleidingen dat je 1 dag school hebt en 3 dagen stage moet lopen maar 1 dag school en 2 stage zoals ik bij jou lees is wel om te doen.

Kon je makkelijk een stageplaats vinden, in jouw buurt?

@renate, ik lees ook voornamelijk 1 dag school en 28 uur stage. Daarom verbaast mij het bericht van raindrop ook.Ik volg volwassenenonderwijs op een roc. Mijn uren zijn verdeeld over 4 dagen. Wij moeten 640 uur stage lopen per schooljaar. De opleiding duurt 2 jaar. O en de opleiding verzorgt de stageplaatsen. Ik werk nu in de thuiszorg.
Hier ook ervaring, ik vond de opleiding leuk, zeker in combinatie met mijn werk! Het voordeel van bbl is dat alles wat je op school leert, direct in de praktijk toegepast kan worden.

Mijn ervaring is dat als je laat zien dat je dit graag wil doen, het niet moeilijk is om een bbl baan in de zorg te vinden.

Medisch rekenen op niveau 3 is een makkie! Mag gewoon een rekenmachine bij. De berekening hoeft niet opgeschreven te worden en een 6 is voldoende (heel veel strenger bij niveau 4).

Woon/werk verkeer van 20 km is naar mijn mening prima te doen. Dat is persoonlijk natuurlijk of je het te doen vind.

En ik wil niet bot of uit de hoogte overkomen, maar ik vond de opleiding echt niet moeilijk. Met een beetje inzet kun je het zeker redden.
If you can dream it, you can do it.
quote:mel.nl schreef op 23 oktober 2015 @ 20:23:

Hier ook ervaring, ik vond de opleiding leuk, zeker in combinatie met mijn werk! Het voordeel van bbl is dat alles wat je op school leert, direct in de praktijk toegepast kan worden.

Mijn ervaring is dat als je laat zien dat je dit graag wil doen, het niet moeilijk is om een bbl baan in de zorg te vinden.

Medisch rekenen op niveau 3 is een makkie! Mag gewoon een rekenmachine bij. De berekening hoeft niet opgeschreven te worden en een 6 is voldoende (heel veel strenger bij niveau 4).

Woon/werk verkeer van 20 km is naar mijn mening prima te doen. Dat is persoonlijk natuurlijk of je het te doen vind.

En ik wil niet bot of uit de hoogte overkomen, maar ik vond de opleiding echt niet moeilijk. Met een beetje inzet kun je het zeker redden.

mel.nl is jou opleiding recent of van langer geleden? Die van mij iets langer geleden.

rekenen was bij ons (albeda collega) verplicht een 10.

Je had wel ipv 2 kansen 3 kansen voor de rekentoets.

Nu om BIG geregistreerd te blijven dienen wij ook een 10 te halen voor medisch rekenen anders mogen wij geen medicatie meer delen wat uiteraard gevolgen heeft op je functie. Mogen inderdaad wel rekenmachine gebruiken dus het gaat om logisch inzicht over hoe je dingen berekend.

Hier vond ik de opleiding ook prima te doen overigens! Vond het wel aanpoten naast het prive maar heb het er zeker voor over gehad! Dat van die groepjes was ik helemaal vergeten.. drama

raindrop ik had nog nooit eerder van die optie gehoord. Krijg je dan een stagevergoeding?

ik zou in je handjes knijpen met een werkgever die het ook bij de bbl aanbied om huiswerk te maken.

Gebruikelijk is het niet.. soms overigens ook op stageplekken niet daar niet van, daar wordt je voor vol aangezien omdat elk paar handen er 1 is
Ik krijg inderdaad stagevergoeding. Zelf maak ik geen gebruik van de studietijd. Ik kan moeilijk bij cliënten aan de keukentafel gaan zitten, maar als ik op kantoor met dingen bezig ben of naar vergadering ga, schrijf ik de uren ook gewoon. Zelf sta ik dubbel, maar dat is inderdaad niet bij iedereen zo.
quote:renate-2009 schreef op 23 oktober 2015 @ 20:57:

[...]

mel.nl is jou opleiding recent of van langer geleden? Die van mij iets langer geleden.

rekenen was bij ons (albeda collega) verplicht een 10.

Je had wel ipv 2 kansen 3 kansen voor de rekentoets.

Nu om BIG geregistreerd te blijven dienen wij ook een 10 te halen voor medisch rekenen anders mogen wij geen medicatie meer delen wat uiteraard gevolgen heeft op je functie. Mogen inderdaad wel rekenmachine gebruiken dus het gaat om logisch inzicht over hoe je dingen berekend.

Hier vond ik de opleiding ook prima te doen overigens! Vond het wel aanpoten naast het prive maar heb het er zeker voor over gehad! Dat van die groepjes was ik helemaal vergeten.. drama

raindrop ik had nog nooit eerder van die optie gehoord. Krijg je dan een stagevergoeding?

ik zou in je handjes knijpen met een werkgever die het ook bij de bbl aanbied om huiswerk te maken.

Gebruikelijk is het niet.. soms overigens ook op stageplekken niet daar niet van, daar wordt je voor vol aangezien omdat elk paar handen er 1 is

Heb jij geen niveau 4 gedaan?

Volgens mij heb je bij verzorgende IG geen BIG registratie. En bij niveau 4 moet je idd een 10 halen, bij niveau 3 niet.
If you can dream it, you can do it.
quote:Debby77 schreef op 23 oktober 2015 @ 19:54:

Diana,Ik wil solliciteren als leerling! Ik zal, mocht ik worden aangenomen, dus mijn ontslag moeten indienen bij m'n huidige baas.Ok dat is een omslag. Goed hoor. Ik ben helaas binnenkort mijn baan kwijt. Ik ben wel aan het solliciteren maar iemand wees mij op omscholing dus misschien is dit ook wel een kans om iets anders te gaan doen. Mits ik toestemming krijg van UWV. Daar moet ik nog naar vragen. Ik heb geen partner, dus het moet financieel ook haalbaar zijn.
quote:raindrop57 schreef op 23 oktober 2015 @ 20:22:

[...]

Ik volg volwassenenonderwijs op een roc. Mijn uren zijn verdeeld over 4 dagen. Wij moeten 640 uur stage lopen per schooljaar. De opleiding duurt 2 jaar. O en de opleiding verzorgt de stageplaatsen. Ik werk nu in de thuiszorg.

Wat leuk. Wat is de gemiddelde leeftijd van de andere leerlingen?

Ik heb aantal jaar geleden een avondstudie gedaan, opleiding had indirect met mijn werk te maken, maar de andere leerlingen waren tussen de 21 en 28 jaar. Allesbehalve serieus. Dit vond ik wel jammer.
De jongste is 18, maar het merendeel zit tussen 30 en 40 in. Ik ben zelf 40 en er zijn er ook 2 die 50 zijn. 😊
Een hele geruststelling. Dank je wel.
Die jonge meiden zijn wel jong in doen en laten, maar ze doen gewoon mee met de oudjes :D. Ook in de pauzes zitten we gewoon door elkaar heen. Heel gezellig. Grappig is wel dat we in de kantine tussen de pubers zitten. Die kijken ons wel eens verbaasd aan. Verder is school niet veel aan. De lesstof is makkelijk, maar we kunnen niet te lang over de stof doorpraten omdat we maar 1 dag school hebben en in 2 jaar klaar moeten zijn. We moeten veel thuis doen.
Ik vond de vorige opleiding daarom ook niet zo leuk. Drie oudjes ( dank je wel ) en een stuk of 15 jonge meiden, nouja in ieder geval niet serieus en puberaal gedrag.

Hoeveel uur besteed jij aan je huiswerk? Wat is jouw vooropleiding? Ik heb MBO gehad, ooit. Is het huiswerk een beetje om te doen?
quote:mel.nl schreef op 23 oktober 2015 @ 22:17:

[...]

Heb jij geen niveau 4 gedaan?

Volgens mij heb je bij verzorgende IG geen BIG registratie. En bij niveau 4 moet je idd een 10 halen, bij niveau 3 niet.

Haha nee was het maar zon feest die opleiding staat nog op de planning ;)

Klopt misschien heb ik het niet duidelijk omschreven. Ik ben niet landelijk big-geregistreerd maar wel op de werkvloer.

Al onze vaardigheden dienen wij bij te houden. Jaarlijks is de medicatie en rekenen module en de andere handelingen iedere (volgens mij is het net veranderd naar 3 jaar, dit was 2 jaar)

Het is zeg maar een kwaliteitseis dat je bevoegd en bekwaam blijft. Sommige handelingen komen zo zelden voor dat om bevoegd en bekwaam te blijven noodzakelijk is als je bijv ineens een spoedopname hebt.

Er loopt bij ons dus altijd personeel rond wat big geregistreerd is op de werkvloer.

Overigens is het dus na je opleiding niet klaar je mag gewoon iedere keer weer aan de bak met uren online lesstof, dan een toets (lager dan een 8.5 is gezakt) dan naar de opleiding om het te laten zien en aftekenen en dan in de praktijk nogmaals je handeling aftekenen.

Zo blijf je bij met al je handelingen.

Maar dit is dus wisselend per instelling bij ons is dit verplicht binnen de hele organisatie.

Misschien zijn de regels met betrekking tot rekenen op elk onderwijs anders? Nichtje zit nu in 3e leerjaar maar is erg slecht in rekenen ook zij moet een 10 halen anders geen diploma. Alle vakken staat ze nu voldoende behalve rekenen. Zo zonde! We oefenen dus nog even lekker verder met haar ;)

Dianavankrimpen wat naar dat je je baan verliest.

Hopelijk vind je iets passends om in door te gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven