Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
Ik word er neerslachtig van. Echt. Niet omdat ik per se gelijk wil hebben maar ik vind iedereen zo hard. En zo overtuigd van hun gelijk. Medemenselijkheid, daar wil ik graag over praten. Ik hou niet van negativiteit en racisme is negativiteit. Ik probeer altijd het goede in de mens te zien en waar onze overeenkomsten liggen. De verschillen vind ik niet zo erg. Racisme maakt mensen lelijk. En het dient geen nuttig doel.
Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!

Really?
quote:missmisery schreef op 23 oktober 2015 @ 19:08:

[...]

Zou ik ook wel willen weten idd.

Ik ben niet degene waar aan gevraagd werd hoe het zich uit, maar ik ben zelf samen met een donkere man en heb getinte kinderen, en zodoende maak ik ook wel eens wat mee:).

Vroeger ook een ex gehad die donker was, waar hij in het dorp waar ik toen woonde "één van de goede buitenlanders" werd genoemd. Was overigens ook een dorp waar mensen hun hond hadden leren blaffend te reageren op het woord Turk, of als er een donker gekleurd persoon op tv langs kwam.

Toen mijn zoontje nog een baby was is eens gezegd door een dronken man iets in de trant van "je gaat toch niet zo laat nog reizen met een baby, en dan is hij nog bruin ook, arm ding!"

Maar verder merken wij er niet veel van eigenlijk.
quote:dadelduifje schreef op 23 oktober 2015 @ 19:16:

[...]

Schandalig zeg! En hij is zeker niet aangenomen . En waar het idee vandaan komt dat Nedelanders heeeeeel tolerant zijn is mij een raadsel.

Nee, hij wilde daar niet eens meer werken. Hij is echt alleen gegaan om een punt te maken. Ik vraag mij dat ook af waar dat vandaan komt. Ik denk omdat alles maar gebeurd en er wordt wel geklaagd maar niks gedaan. En nu met de vluchtelingen is er wel een reden voor die mensen om zich te laten horen en daar sluiten steeds meer mensen zich bij aan.

Dit duurt nog wel een aantal generaties ben ik bang.
Ik denk dat er ontzettend veel racisme is in Nederland.

En dan bedoel ik niet het "racisme" wat tien_voor_tien beschrijft (mensen die gewoon pech hebben, maar dat aanzien voor racisme), maar echt serieuze discriminatie bv. op social media. Als je de reacties leest op een normale nieuws pagina over bv. vluchtelingen schrik je je soms rot. Daar staan echt doodsverwensingen op en dat kan ik echt niet anders interpreteren dan als puur racisme. Daarnaast vind ik het best beangstigend dat organisaties geleid door neo-nazis de laatste tijd zoveel aanhang hebben en geweld tegen bijvoorbeeld azc's wordt door veel mensen niet meer afgekeurd of zelfs toegejuicht.

Maar ook de iets subtielere voorbeelden zoals de voorbeelden van Cookiedevil zie ik regelmatig en ik hoor tijdens mijn werk in een winkel ook regelmatig opmerkingen/gefluister over bv. moslims die op dat moment ook aan het winkelen zijn.

Ik ben er echt achter gekomen dat erg veel mensen toch behoorlijk racistisch zijn. Als ik al mijn Facebook-vrienden (kennissen) die racistische opmerkingen, plaatjes etc liken en delen zou verwijderen zou denk ik maar de helft over blijven. En dat zijn ook een heleboel mensen die ik gewoon als vriendelijke, fatsoenlijke mensen had ingeschat.
Oja, nog wel een hele 'byzondere'. Mijn oma heeft me, toen we ons eerste kindje kregen, een keer gewaarschuwd. Ze zag namelijk met regelmaat op tv dat buitenlandse mannen hun kinderen ontvoeren naar hun land van herkomst. Met de vraag of ik niet bang was dat mijn vriend er met ons kind vandoor zou gaan.

Gevalletje mond-vol-tanden.
quote:Greeenlight schreef op 23 oktober 2015 @ 19:26:

En dan bedoel ik niet het "racisme" wat tien_voor_tien beschrijft (mensen die gewoon pech hebben, maar dat aanzien voor racisme), maar echt serieuze discriminatie bv. op social media. Als je de reacties leest op een normale nieuws pagina over bv. vluchtelingen schrik je je soms rot. Daar staan echt doodsverwensingen op en dat kan ik echt niet anders interpreteren dan als puur racisme. Daarnaast vind ik het best beangstigend dat organisaties geleid door neo-nazis de laatste tijd zoveel aanhang hebben en geweld tegen bijvoorbeeld azc's wordt door veel mensen niet meer afgekeurd of zelfs toegejuicht.

Maar ook de iets subtielere voorbeelden zoals de voorbeelden van Cookiedevil zie ik regelmatig en ik hoor tijdens mijn werk in een winkel ook regelmatig opmerkingen/gefluister over bv. moslims die op dat moment ook aan het winkelen zijn.

Ik ben er echt achter gekomen dat erg veel mensen toch behoorlijk racistisch zijn. Als ik al mijn Facebook-vrienden (kennissen) die racistische opmerkingen, plaatjes etc liken en delen zou verwijderen zou denk ik maar de helft over blijven. En dat zijn ook een heleboel mensen die ik gewoon als vriendelijke, fatsoenlijke mensen had ingeschat.

Je hebt helemaal gelijk, dat is puur racisme. Maar vergeet het ook niet langs de andere kant te bekijken. Niet enkel blanken zijn racistisch in hun uitlatingen, doods verwensingen, etc... Om even een voorbeeld te stellen tegenover de neo-nazi's: kijk naar IS, hun daden worden niet als racistisch beschouwd maar als extremistisch. Toch vraag ik me af waar het verschil zit?

Ik hou niet van mensen die elkaar verwensen, uitschelden en leed aandoen, op geen enkele manier en om geen enkele reden...
quote:cookiedevil schreef op 23 oktober 2015 @ 19:13:

[...]

Waar we steeds mee te maken krijgen is dat als wij samen winkelen we achtervolgd worden door beveiliging. Mensen die mij kennen en vervolgens mijn vriend en die dan zeggen, joh dat had ik nooit verwacht dat jij iets met een donkere jongen zou hebben. Ik reageer daar altijd op, van oh? Had ik moeten zeggen dat hij donker was? Wat is er nu opeens anders dan? In het begin kon in daar niet mee omgaan nu steeds beter. En dit gebeurd best vaak. En dan ook nog al die mensen die het hebben over kut buitenlanders enz. Als ze mijn vriend kennen dan wordt er standaard gezegd; maar jij niet hoor. Vriend heeft een keer met eigen naam en een Hollandse naam gesolliciteerd. Precies dezelfde cv en adres enz ook gewoon hetzelfde en bij eigen naam een afwijzing en de Hollandse een uitnodiging. Hij is met beide cv's naar het gesprek gegaan, die mensen stonden met hun mond vol tanden. Geweldig. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Edit; en opmerkingen komen van beide kanten trouwens. Veel donkere mensen vinden het ook een schande dat mijn vriend met een blanke is.

Niet normaal nee.

Van die sollicitatie kan je aangifte doen he
quote:CaptainJaneway schreef op 23 oktober 2015 @ 19:18:

Ik ben Nederlands en heel tolerant Dadelduifje. tolerantie is mij in ieder geval met de paplepel ingegoten. En jij?

Waar haal jij dat vooroordeel vandaan?

En de intolerantie om een hele bevolkingsgroep over 1 kam te scheren? Hoe kom je daaraan?Je hoeft niet zo fel te reageren hoor. Mag ik dat vinden? Ik denk dat heel veel Nedelanders van zichzelf vinden dat ze tolerant zijn. Maar als er ook maar een dreiging ontstaat zie ik heel veel onvrede en haat. Zoals je wel hebt gezien met alle tegenprotesten mbt de vluchtelingen. Die mevrouw die voor de auto sprong zal ook van zichzelf vinden dat ze heel tolerant is maar als puntje bij paaltje komt dan is het een ander verhaal. Het is gewoon achterhaald.
quote:CaptainJaneway schreef op 23 oktober 2015 @ 19:18:

Ik ben Nederlands en heel tolerant Dadelduifje. tolerantie is mij in ieder geval met de paplepel ingegoten. En jij?

Waar haal jij dat vooroordeel vandaan?

En de intolerantie om een hele bevolkingsgroep over 1 kam te scheren? Hoe kom je daaraan?Kijk eens hier op het forum en in de media, om maar even een voorbeeld te noemen.
quote:Greeenlight schreef op 23 oktober 2015 @ 19:26:

Ik ben er echt achter gekomen dat erg veel mensen toch behoorlijk racistisch zijn. Als ik al mijn Facebook-vrienden (kennissen) die racistische opmerkingen, plaatjes etc liken en delen zou verwijderen zou denk ik maar de helft over blijven. En dat zijn ook een heleboel mensen die ik gewoon als vriendelijke, fatsoenlijke mensen had ingeschat.Echt verschrikkelijk gewoon. Ik blijf erbij dat heel veel mensen een wolf in schaapskleren zijn. Van de buitenkant vriendelijk maar van binnen hatelijk. Racisme en discriminatie zal altijd bestaan en zal echt nooit verdwijnen. Er zijn nu eenmaal heel veel mensen die zich superieur voelen. En als het moet over lijken gaan.
Ik heb zelf ook 'racisme'' op het werk meegemaakt. Ik ben zelf van een ander afkomst en er word door een ander nederlandse meid heel de tijd duidelijk gemaakt dat ik van ''ander kwaliteit'' ben en dat zijn letterlijk haar woorden. Ze probeerde mij constant te saboteren en op 1 of ander manier voelde zich geintimideerd door mij dat ze telkens het behoefte had om haar zelf ''te verdedigen'' terwijl ik helemaal NIKS tegen haar had. Uiteindelijk was ik het zat en ben ik gewoon weggegaan. Ze kwam zelf uit een boerendorp en ook aan het begin maakte ze een opmerking met zo van ''ja ik had nog nooit een ''neger'' gezien''
En ik kan je ook zo een lijstje geven met forummers die stuk voor stuk aan de lopen band discriminerende opmerkingen maken en racistische taal uitslaan. Het "grappige" is ook nog dat als zij daarmee geconfronteerd worden meteen ontkennen. Terwijl het zo duidelijk is. Echt walgelijk. Kom er dan voor uit.
quote:dadelduifje schreef op 23 oktober 2015 @ 19:48:

[...]

Echt verschrikkelijk gewoon. Ik blijf erbij dat heel veel mensen een wolf in schaapskleren zijn. Van de buitenkant vriendelijk maar van binnen hatelijk. Racisme en discriminatie zal altijd bestaan en zal echt nooit verdwijnen. Er zijn nu eenmaal heel veel mensen die zich superieur voelen. En als het moet over lijken gaan.Dat heb ik ook meegemaakt met een jongen met wie een date had, nou die deed het graag met donkere vrouwen (zijn voorkeur) maar had zijn mening al klaar staan over donkere mensen en had een haat tegen over donkere mannen. Hij had zelfs ooit gezegd dat hij een meid had gedumpt omdat zij van ''negers'' hield en dat wilde hij niet aanraken, en zelf deed hij het graaaaaag met donkere vrouwen! talking about DOUBLE standard
quote:Lavia09 schreef op 23 oktober 2015 @ 19:50:

Ik heb zelf ook 'racisme'' op het werk meegemaakt. Ik ben zelf van een ander afkomst en er word door een ander nederlandse meid heel de tijd duidelijk gemaakt dat ik van ''ander kwaliteit'' ben en dat zijn letterlijk haar woorden. Ze probeerde mij constant te saboteren en op 1 of ander manier voelde zich geintimideerd door mij dat ze telkens het behoefte had om haar zelf ''te verdedigen'' terwijl ik helemaal NIKS tegen haar had. Uiteindelijk was ik het zat en ben ik gewoon weggegaan. Ze kwam zelf uit een boerendorp en ook aan het begin maakte ze een opmerking met zo van ''ja ik had nog nooit een ''neger'' gezien''Nooit mee ervan weglopen kom zeg je laat je toch niet weg jagen!? En als het even kan melden bij werkgever en aangifte doen.
Racisme komt zeker voor, maar is niet alleen voorbehouden aan Nederlanders. Zo ken ik een verhaal van een Kaapverdische jongen, die graag automonteur wilde worden. Hij was alle garages in zijn buurt afgegaan voor een stageplaats, maar werd nergens aangenomen. Het waren namelijk Turkse garages, en die namen alleen Turkse jongens aan.

Zelf heb ik van kennissen met niet-Nederlandse achtergrond wel eens te horen gekregen dat ik "on-Hollands" zou zijn. Wat dat inhoudt, is dat ze allerlei vooroordelen hadden over "Hollanders", en daar voldeed ik niet aan. Maar ik ben hartstikke Hollands, en verschil niet echt van de mensen in mijn omgeving. Beetje zoals tegen een Turkse buurman wordt gezegd "maar jij bent niet zo."

Mijn conclusie: mensen zijn allemaal hetzelfde.
Wat ik altijd bijzonder vind als het over racisme gaat, is dat schijnbaar alleen blanke Europeanen racistisch kunnen zijn. Gekleurde mensen of mensen met een andere achtergrond zijn natuurlijk nóóit racistisch...

En verder denk ik dat een heleboel mensen in Nederland niet zozeer racistisch zijn, als wel in de afgelopen 30 à 40 jaar, toen de gigantische instroom van buitenlanders begon, geconfronteerd zijn met hun onwil om zich aan te passen, Nederlands te leren, zich te gedragen, enz. En de afkeer die die Nederlanders hebben is niet eens zozeer gebaseerd op het ras van die mensen, als wel op het feit dat ze in mega-aantallen hier binnenkomen, het verdommen zich aan te passen of daar moeite voor te doen, en ook nog vinden dat de Nederlanders zich dan maar aan hén moeten aanpassen. Vooral mensen in de oudere arbeiderswijken hadden en hebben daarmee te maken. En dan kunnen we die wijken Krachtwijken of Prachtwijken gaan noemen, maar dat verandert geen syllabe aan het probleem. Als jij in een straat woont waar 90% van de mensen nauwelijks Nederlands spreekt, het straatbeeld bepaald wordt door gewaden die wellicht heel pittoresk zijn in een Arabische kashba, en zelfs de derde generatie kinderen nog in klaterend Berbers wordt opgevoed, tja, dan kan ik me zomaar voorstellen dat je je als Nederlander daarin niet echt meer thuis voelt. Maar kritiek uiten, dat mochten die Nederlanders tientallen jaren lang niet, want dan waren ze xenofoob en racistisch. Terwijl het die mensen gewoon om hun eigen leefomgeving ging. En de hotemetoten door wie ze xenofoob en racistisch werden genoemd, woonden uiteraard zélf allemaal in keurige witte villawijken, waar de enige allochtoon die ze ooit zagen de Filipijnse au-pair van de buren was, en de Turkse tuinman van de andere buren. Oh ja, en die leuke volksdansgroepjes en standjes met lekkere hapjes op de jaarlijkse multiculturele braderie in de stad. En dan reden ze in hun BMW weer naar hun villawijk en zeiden tegen elkaar "Snap jij nou dat die mensen zo'n probleem maken van de buitenlanders? Is toch énig, zó kleurrijk, zúlke lieve mensen". Maar zelf gingen ze er ook niet tussen wonen, tussen die énige kleurrijke mensen, of wel?

Het opnamevermogen is gewoon op veel plaatsen in Nederland al overschreden. Zover overschreden, dat er geen sprake meer is van een groep buitenlanders tussen een grotere groep Nederlanders (waarin ze kunnen integreren), maar dat er hele wijken zijn waarin Nederlanders gewoon in de minderheid zijn. Dat daar van integratie geen sprake is, mag duidelijk zijn. Dat de weinige Nederlanders die door omstandigheden niet in staat zijn te verhuizen, daar niet blij mee zijn, mag ook duidelijk zijn. Maar hun kritiek is niet noodzakelijkerwijze racisme.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 19:55:

Wat ik altijd bijzonder vind als het over racisme gaat, is dat schijnbaar alleen blanke Europeanen racistisch kunnen zijn. Gekleurde mensen of mensen met een andere achtergrond zijn natuurlijk nóóit racistisch...

En verder denk ik dat een heleboel mensen in Nederland niet zozeer racistisch zijn, als wel in de afgelopen 30 à 40 jaar, toen de gigantische instroom van buitenlanders begon, geconfronteerd zijn met hun onwil om zich aan te passen, Nederlands te leren, zich te gedragen, enz. En de afkeer die die Nederlanders hebben is niet eens zozeer gebaseerd op het ras van die mensen, als wel op het feit dat ze in mega-aantallen hier binnenkomen, het verdommen zich aan te passen of daar moeite voor te doen, en ook nog vinden dat de Nederlanders zich dan maar aan hén moeten aanpassen. Vooral mensen in de oudere arbeiderswijken hadden en hebben daarmee te maken. En dan kunnen we die wijken Krachtwijken of Prachtwijken gaan noemen, maar dat verandert geen syllabe aan het probleem. Als jij in een straat woont waar 90% van de mensen nauwelijks Nederlands spreekt, het straatbeeld bepaald wordt door gewaden die wellicht heel pittoresk zijn in een Arabische kashba, en zelfs de derde generatie kinderen nog in klaterend Berbers wordt opgevoed, tja, dan kan ik me zomaar voorstellen dat je je als Nederlander daarin niet echt meer thuis voelt. Maar kritiek uiten, dat mochten die Nederlanders tientallen jaren lang niet, want dan waren ze xenofoob en racistisch. Terwijl het die mensen gewoon om hun eigen leefomgeving ging. En de hotemetoten door wie ze xenofoob en racistisch werden genoemd, woonden uiteraard zélf allemaal in keurige witte villawijken, waar de enige allochtoon die ze ooit zagen de Filipijnse au-pair van de buren was, en de Turkse tuinman van de andere buren. Oh ja, en die leuke volksdansgroepjes en standjes met lekkere hapjes op de jaarlijkse multiculturele braderie in de stad. En dan reden ze in hun BMW weer naar hun villawijk en zeiden tegen elkaar "Snap jij nou dat die mensen zo'n probleem maken van de buitenlanders? Is toch énig, zó kleurrijk, zúlke lieve mensen". Maar zelf gingen ze er ook niet tussen wonen, tussen die énige kleurrijke mensen, of wel?

Snap ik allemaal, maar waarom dan 'afreageren' op die mensen en niet op de mensen die het beleid zo gemaakt hebben? Warom het niet samen zo leuk mogelijk proberen te maken?
quote:Star schreef op 23 oktober 2015 @ 20:01:

[...]

Snap ik allemaal, maar waarom dan 'afreageren' op die mensen en niet op de mensen die het beleid zo gemaakt hebben? Warom het niet samen zo leuk mogelijk proberen te maken?Omdat de mensen die in die oude wijken wonen, het vaak "samen niet leuk" hebben. Die zijn er gewoon beu van dat hun straatbeeld wordt bepaald door mensen die ze niet kunnen verstaan, die elke taal spreken behalve Nederlands, die in allesbedekkende lappen rondlopen, waar je zelfs als zóu willen, nauwelijks contact mee krijgt omdat ze de taal niet spreken en de Nederlandse samenleving of Nederlandse buurtbewoners hen worst is. Want zo is het vaak in die wijken.
quote:dadelduifje schreef op 23 oktober 2015 @ 19:54:

[...]

Nooit mee ervan weglopen kom zeg je laat je toch niet weg jagen!? En als het even kan melden bij werkgever en aangifte doen.Nee ben weggelopen, zulke baantjes zijn niet waard. Als het van een hoge functie was dan was ik niet weggelopen, maar dat meisje is gewoon een zielig mensje en dat wiste ze zelf ook.
Pejeka wat een afkeer zeg. Jouw post staat bol van de excuses waarom het in sommige gevallen geoorloofd is. En gewaden, klaterend Berbers?? Ik heb trouwens op meerdere plekken gewoond maar nog nooit in een straat waar 90% nauwelijks Nederlands spreekt.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 20:04:

[...]

Omdat de mensen die in die oude wijken wonen, het vaak "samen niet leuk" hebben. Die zijn er gewoon beu van dat hun straatbeeld wordt bepaald door mensen die ze niet kunnen verstaan, die elke taal spreken behalve Nederlands, die in allesbedekkende lappen rondlopen, waar je zelfs als zóu willen, nauwelijks contact mee krijgt omdat ze de taal niet spreken en de Nederlandse samenleving of Nederlandse buurtbewoners hen worst is. Want zo is het vaak in die wijken.Dat leuk maken had ook eerder moeten gebeuren, nu is het wellicht in veel wijken inderdaad te laat.
quote:Star schreef op 23 oktober 2015 @ 20:08:

[...]

Dat leuk maken had ook eerder moeten gebeuren, nu is het wellicht in veel wijken inderdaad te laat.Leuk maken hadden met name de nieuwkomers zélf moeten doen. Integreren is een werkwoord, weet je wel?
quote:dadelduifje schreef op 23 oktober 2015 @ 20:08:

Pejeka wat een afkeer zeg. Jouw post staat bol van de excuses waarom het in sommige gevallen geoorloofd is. En gewaden, klaterend Berbers?? Ik heb trouwens op meerdere plekken gewoond maar nog nooit in een straat waar 90% nauwelijks Nederlands spreekt.Nou, ga eens in de Schilderswijk in Den Haag kijken, zou ik zeggen, of in Oud-Krispijn in Dordrecht, of in meer van dergelijke wijken...
Wat dacht je van discriminatie tegen homo's? Dat is de enigste vorm wat ik van dichtbij hem meegemaakt en wat vreselijk uitpakte.

Mensen met een donkere huidskleur heb ik er nooit over gehoord. Of tenminste die zijn niet bang.

Ik ken een joodse familie waarbij de zoon niet meer wil dat men weet dat hij Joods is. Dit door pestgedrag op de middelbare. De vader heeft hier veel verdriet van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven