welke platenspeler?

23-10-2015 19:32 26 berichten
Ik heb van mijn moeder een hele stapel LP's gekregen. Super leuk natuurlijk maar ik heb geen platenspeler. Sterker nog ik ben een complete leek op dat gebied..

Nu wil ik dus graag een platenspeler kopen maar ik heb geen idee waar ik op moet letten of wat b.v. goede merken zijn ( of welke ik sowieso het beste kan mijden) nu hoop ik dat mensen hier ervaring hebben alle tips zijn welkom!!
Leuk! Ik ben nu niet thuis dus ik kan niet checken welk merk ik heb. Maar dat is nu juist mijn tip ;) Ga niet op zoek naar de nieuwste sony of iets dergelijks. Ga voor iets wat werd gemaakt toen het nog gebruikelijk was om platen te draaien. Die gaan waanzinnig lang mee. Sommige platenzaken hebben tweede-zesdehandsjes staan die zijn opgeknapt met een nieuwe naald enzo. De mijne heb ik zo gekregen voor iets tussen de 50 en 70 euro dacht ik.

p.s. Het lampje is gaan branden. Volgens mij heb ik een Visonik. Heel tevreden!

(Edit: deze lijkt er verdacht veel op http://bilder.hifi-forum. ... 78/cec-8200-dd_338093.jpg )
Alle reacties Link kopieren
Koop inderdaad niet zo'n hippe van een nieuw merk (Crosley bijvoorbeeld, ziet er prachtig uit, maar gaat snel kapot en de naald is waardeloos).

Bij de kringloopwinkel staan vast prima tweedehandsjes van Philips of Blaupunkt bijvoorbeeld.
Ah!! Dat zijn goeie tips!Was idd geneigd een spiksplinternieuwe nieuwe te kopen maar ga me nu eens in de oudjes verdiepen! Eigenlijk ook véél charmanter!
Even voor de duidelijkheid:

Heb je het over een "old school" platenspeler of een platenspeler die je via USB kunt aansluiten op jouw PC, laptop en/of geluidsinstallatie?

Edit:

Plaatje spreekt boekdelen, maar vergeet niet dat je hier dus ook weer een versterker en boxen voor nodig hebt.

De nieuwste versterkers weten geen raad meer met ouderwetse tulpstekkertjes, dus kijk even goed naar wat je nu hebt en wat er op kan worden aangesloten.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Goede toevoeging, ragatanga! Dat was ik inderdaad vergeten. Om mij heen heb ik vooral mensen die ook het web afspeuren naar de categorie oud-maar-onverwoestbaar. Maar als TO een heel nieuw systeem heeft moet ze inderdaad even checken op een phono aansluiting of vergelijkbaar.
quote:ragatanga schreef op 23 oktober 2015 @ 20:07:

Even voor de duidelijkheid:

Heb je het over een "old school" platenspeler of een platenspeler die je via USB kunt aansluiten op jouw PC, laptop en/of geluidsinstallatie?

Edit:

Plaatje spreekt boekdelen, maar vergeet niet dat je hier dus ook weer een versterker en boxen voor nodig hebt.

De nieuwste versterkers weten geen raad meer met ouderwetse tulpstekkertjes, dus kijk even goed naar wat je nu hebt en wat er op kan worden aangesloten.Nouw zoals gezegd een complete leek die gewoon plaatjes wil draaien goeie toevoeging! Had ik nog niet over na gedacht! Heb een prima versterker met boxen staan van een jaar of 15 ga eens kijken naar de aansluitingen!
Ga naar een goede hifi /audio winkel. Kan je luisteren wat je mooi vindt.
Wat is vergelijkbaar mat phono? Haha schaam me dood maar heb écht geen idee! Ik heb ff op de achterkant gekeken en ik heb MD, tape , cd en aux..
Volgens mij heb ik de mijne de eerste tijd per ongeluk in aux gehad. Dat ging prima, al heeft phono de voorkeur. Maar pin me er niet op vast.
quote:hvm schreef op 23 oktober 2015 @ 20:22:

Ga naar een goede hifi /audio winkel. Kan je luisteren wat je mooi vindt.

Dat is alleen van toepassing als je een compleet systeem koopt.

Maar als je thuis al een versterker en boxen hebt staan, dan kun je in de winkel niet horen hoe de platenspeler van jouw keuze in combinatie met jouw andere apparatuur klinkt.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Je kunt een platenspeler wel aansluiten op de aux-ingang, maar dan heb je een losse voorversterker nodig. Het signaal wat uit een platenspeler komt is veel zachter dan wat er uit een cd-speler komt, en daarom moet er een extra versterkertje tussen als je geen phono-ingang hebt (daar zit dat extra versterkertje ingebouwd) Ik zal zo even een linkje opzoeken voor je naar zo'n voorversterkertje, hoeft niet duur en niet groot te zijn.

Qua platenspeler: eens met degenen die zeggen dat je voor een ouwetje moet gaan. Om jezelf een hoop frustratie te besparen, raad ik wel een direct-drive speler aan. De meeste platenspelers hebben een rubberen snaar, die de beweging van de platenspeler overbrengt naar de draaitafel. Die snaren zijn vaak uitgedroogd/uitgelubberd waardoor de platenspeler onregelmatig gaat draaien. Een passende nieuwe snaar vinden is in mijn ervaring enorm gedoe. Een direct-drive heeft geen snaar en dus al deze problemen niet. Direct-driver zijn er oa van Dual en Technics. Ik zal even kijken of ik wat kan vinden op Marktplaats als voorbeeld.
Hm, ik vind dat ze er nogal voor vragen op Marktplaats, ik heb mijn Technics ooit voor ¤4 op de vrijmarkt gekocht (ok, dat was mazzel, maar dan nog)

Deze is denk ik leuk voor wat-ie kost.

Hier een Technics, bijna hetzelfde model als de mijne.

Hier een mooie Dual, maar die zal-ie ook niet voor een habbekrats weg willen doen, denk ik (aangezien hij erbij zet dat de naald ¤60 heeft gekost..)

Die Akai staat er nog wel een paar keer op, zie ik, denk dat je die het goedkoopst kunt krijgen. Ik zou zeggen dat je echt niet meer dan ¤40 uit hoeft te geven voor een prima draaitafel. Bij de kringloop snuffelen kan ook moois opleveren, als je het typenummer Googlet kom je er snel genoeg achter of-ie direct drive is (en vaak staat het ook wel op de machine zelf)

Nieuwe voorsversterker

Tweedehands voorversterker
He verbena, hier een vinyl-fan.

Platenspelers kan je, zoals al is gezegd, beter tweedehands kopen, uit de tijd dat ze "in"waren. Let wel, de goeie zijn nog zeer gewild dus prijzig, denk aan tussen 45-65 euro.

Er zijn twee "soorten" platenspelers, nl;

1- deze wordt aangedreven met een snaar en ja, die lubbert uit na de jaren, gevolg, plaat gaat langzamer lopen en mensen kunnen dan opeens heeeel laag zingen

2- deze wordt aangedreven door een motor[nee geen Harly davidson] Dit noemen ze een; direct drive.

Herkenbaar aan het [orange] lampje naast de draaitafel. Met een schuiffie of wieltje kan je het toerental regelen zodat je plaat ook echt 33 toeren maakt en echt, dat maakt het verschil.

Deze zijn dan ook zeer gewild onder de vinyl-junkies=duur

Goeie tafels[sorry, profie term] zijn van, al eerder genoemd, van Technics=top of the bill.

Voor aansluiten;

Jij heb een stereo met aanduiding; radio, aux?

Voorheen had je van die grote stereotorens en daar kon je alles inpluggen; radio, cassette, phono, en later ook cd en aux en aux stond voor overig zoals bijv TV.

Kijk eerst eens wat je zoal aan stekkers in zijn kont kan pluggen. Voor vragen, ik help je graag, en laat de LP's van jouw moeder niet ten gronde gaan. BZN en dat soort stuff is een ander verhaal.

En ja, ik geef het eerlijk toe; ik heb hier nog platen van de Efteling en van Jungle Book, en YES, geweldig
iedereen leest mee
Als je de Flow een leuk tijdschrift vindt: bij een abonnement krijg je er nu eentje, kleur naar keuze, cadeau. Is het niks voor je, heb je sowieso een leuk tijdschrift!
Hy Moosey,

4 euro voor een Technics, mazzelaar

De mijne is ook een technics uit een tweedehands zaakie. Heel goedkoop[10euro] want, geen stereo.

Ding uit elkaar gehaald en he, draadje los. FF solderen en.. YEP!

Hij draait weekelijks zijn rondjes!
iedereen leest mee
Technics 2100SL 2 was het paradepaardje van de DJ's in de jaren 80. En ze zijn nog steeds vrij prijzig, Ik heb zelf een paar jaar geleden een Reloop 6000 ML6-b gekocht, maar die zijn ook prijzig. Er zijn ook goedkopere van. Verder is het een fantastische speler.
spell68 wijzigde dit bericht op 24-10-2015 00:10
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
De 1200SL, bedoel je. Klopt, maar met iets minder duurs zal TO ook vast heel gelukkig worden.

landylover, op mijn technics zat geen element, vandaar ook de prijs. Maar ik had nog 2 platenspelers (met snaar, en zwevend) staan, dus daar een elementje afgeplukt, klaar.

Maar jouw platenspeler was mono? Stuk, neem ik aan? Oh ja, wacht ik lees nu dat er een draadje los was. Ik dacht al, zo oud is Technics nou ook weer niet dat ze nog mono platenspelers gemaakt konden hebben
Jeetje wat een hoop buikbare lieve reacties!! Jullie zijn vrij eensgezind dus dat is fijn!!

Ik ga nu dus opzoek naar:

Een 2e hands platenspeler

Ik let op dat het direct-drive is en dan bij voorkeur een technics.

Ik heb geen phono aansluiting dus ga ook opzoek naar een voorversterker.

Hoop dat ik jullie een beetje goed begrepen heb en anders hoor ik het graag!

Ga zo gelijk naar de kringloopwinkel op jacht heb helemaal zin in de zoektocht!

Dank jullie wel allemaal!!
quote:Moosey schreef op 24 oktober 2015 @ 07:46:

De 1200SL, bedoel je. Klopt, maar met iets minder duurs zal TO ook vast heel gelukkig worden.

landylover, op mijn technics zat geen element, vandaar ook de prijs. Maar ik had nog 2 platenspelers (met snaar, en zwevend) staan, dus daar een elementje afgeplukt, klaar.

Maar jouw platenspeler was mono? Stuk, neem ik aan? Oh ja, wacht ik lees nu dat er een draadje los was. Ik dacht al, zo oud is Technics nou ook weer niet dat ze nog mono platenspelers gemaakt konden hebben

Ja die bedoelde ik. Ik ben een tijd elke week alle rommelmarkten hier in de buurt afgegaan en ik had ook een aantal van die spelers gekocht, maar idd, die hebben zo'n rubberen snaar en die hielden het niet lang vol. Uitgedroogd denk ik.

Ik blijf het toch mooier geluid vinden dan de CD en dat kraken is lekker nostalgisch.
Mjaa, mooier, weet ik niet of ik dat vind. Ik heb behoorlijk goede oren, maar om nou te zeggen dat ik de compressie op cd's kan horen zoals sommige audiofielen zeggen, nee. Maar nostalgisch is het zeker, en ik heb vooral een heleboel gave muziek op LP die me een klein vermogen zou kosten om op CD te kopen (en ja, ik ben zou ouderwets dat ik niet aan mp3 doe. Dat verschil hoor ik wel, en ik ben van de hele albums draaien).

Heb je al iets gevonden verbena?
Nee helaas nog niet, de kringloopwinkel had er 3 maar met alledrie was " wat mis "

Maar leuk dat ik nu een beetje weet waar op te letten. Vind het wel leuk de komende tijd kringloopwinkels en rommelmarkten af te struinen! Gaat vást goed komen!
Ik weet niet of je uit de buurt van Utrecht komt maar in het weekend van 21 november is er de Verzamelbeurt in de Jaarbeurs. Daar kan je ze zeker ook vinden! Kun je daar ook gelijk nog extra elpee's scoren.

Leuk dat je er wat mee wil doen! Ik Heb zelf rond de 200 elpee's en het is dan ook echt een hobby voor me. Veel plezier ermee alvast!
Ah bedankt voor de tip! Woon idd in die contreien! Heb ook helemaal zin om weer een mooie collectie op te bouwen!
Nou en toen kwam mijn moeder ineens met een platenspeler aanzetten. Het is dus een nieuwe geworden vast geen topkwaliteit maar ach superlief van mams en ik kan beginnen met plaatjes draaien!

Mochten jullie tips hebben voor het kopen van elpee's, hoor ik het ook graag!

Wil ook kringloop en rommelmarkten af of is dat een onmogelijke missie? En waar moet je op letten bij de aanschaf?

Ga nu eerst lekker beginnen met de collectie van mams!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven