gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:13:

[...]

Ik ken vrouwen zat die liever helemaal niet zouden willen werken. Ze doen het puur om het geld. Niet om status of om een steentje bij te dragen in de maatschappij of zo.er zijn ook genoeg mannen die liever helemaal neit zouden willen werken. Maar ja er moet toch brood op de planken komen. Het leven is nu eenmaal niet een grote vakantie
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 12:17:

[...]

Gemiddeld besteed je zo'n 40- 45 jaar aan werk. Als je alleen Schoevers doet vanwege kinderen dan snij je jezelf in de vingers. Die kinderen gaan na 4 jaar naar school, en na 13 jaar zitten ze echt niet meer te wachten op dat kopje thee van moeder. Daar sta je dan, na 13 jaar moederschap met weinig werkervaring en je gedateerde schoeversdiploma, met nog zeker 35 jaar aan arbeidsjaren te gaan. Wat ga je doen de rest van je leven?Punniken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:13:

[...]

Ik ken vrouwen zat die liever helemaal niet zouden willen werken. Ze doen het puur om het geld. Niet om status of om een steentje bij te dragen in de maatschappij of zo.Ik denk dat er ook zat mannen zijn die er zo over denken. Alleen wordt het van de vrouwen geaccepteerd dat ze stoppen als ze een man hebben die voor het inkomen zorgt. Die mannen hebben de keuze om te stoppen dan weer niet. Ja misschien in het geval dat de vrouw kostwinner is. Maar dan nog denk ik dat mannen vaker en meer werken dan vrouwen in die situatie. Waarom? Omdat door de maatschappij wordt aangeleerd hoe het zou moeten denk ik.
quote:yasmijn schreef op 25 oktober 2015 @ 12:13:

[...]

Aperte nonsens. Ik zie genoeg meisjes om me heen die kinderen willen en wél studeren.alleen jammer dat een deel daarvan na de studie als de kinderen er zijn, genoegen neemt met minder omdat ze parttime willen werken
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 12:17:

[...]

Gemiddeld besteed je zo'n 40- 45 jaar aan werk. Als je alleen Schoevers doet vanwege kinderen dan snij je jezelf in de vingers. Die kinderen gaan na 4 jaar naar school, en na 13 jaar zitten ze echt niet meer te wachten op dat kopje thee van moeder. Daar sta je dan, na 13 jaar moederschap met weinig werkervaring en je gedateerde schoeversdiploma, met nog zeker 35 jaar aan arbeidsjaren te gaan. Wat ga je doen de rest van je leven?Wat denk je van gewoon genieten van het leven. Het leven kan heel simpel zijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:18:

[...]

Maar dat is dus alleen omdat er een groter aanbod aan talencursussen is? Ik ken trouwens wel wat mensen die na school nog even examen Wiskunde B gaan doen.En talencursussen hebben vaak een doel (vakantie, buitenlandse liefde). Wiskunde B niet echt. Al lijkt het me fantastisch, ik heb wiskunde altijd erg leuk gevonden.
quote:yasmijn schreef op 25 oktober 2015 @ 12:19:

[...]

Punniken.ja zo gaat het dan, de vrouw punnikt de hele dag, ontwikkelt zich niet. Man wel, want die werkt, maakt promotie en komt vrouwen tegen die meer te melden hebben dan waar je de goedkoopste punnikwol kan scoren. Einde huwelijk en daar sta je dan met je verouderde schoeversdiploma, met je 45 jaren en je gepunnikte muts bij het uitzendbureau. En dan maar klagen dat je niet aan de bak komt omdat je te oud bent.
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:19:

[...]

Wat denk je van gewoon genieten van het leven. Het leven kan heel simpel zijn.

Ik zou werkelijk niet genieten als ik niets omhanden had. Iets uitdagends.

Jij leeft echt in de jaren 50
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 12:19:

[...]

alleen jammer dat een deel daarvan na de studie als de kinderen er zijn, genoegen neemt met minder omdat ze parttime willen werkenKijk nu zijn we er met de nadruk op willen. Het maakt niet uit waarvoor je kiest maar het mooie is dat een vrouw in deze tijd keuzes kan maken.

[...]

Wat denk je van gewoon genieten van het leven. Het leven kan heel simpel zijn.Wat nou als je man ook 'gewoon wil genieten van het leven'?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 12:21:

[...]

ja zo gaat het dan, de vrouw punnikt de hele dag, ontwikkelt zich niet. Man wel, want die werkt, maakt promotie en komt vrouwen tegen die meer te melden hebben dan waar je de goedkoopste punnikwol kan scoren. Einde huwelijk en daar sta je dan met je verouderde schoeversdiploma, met je 45 jaren en je gepunnikte muts bij het uitzendbureau. En dan maar klagen dat je niet aan de bak komt omdat je te oud bent.

Precies

Legio voorbeelden, zie alleen dit forum al

[...]

Wat denk je van gewoon genieten van het leven. Het leven kan heel simpel zijn.Als je het zelf kan betalen moet je dat doen. Als het op de zak van je man moet is dat heel dom
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Kijk nu zijn we er met de nadruk op willen. Het maakt niet uit waarvoor je kiest maar het mooie is dat een vrouw in deze tijd keuzes kan maken.Nee de vrouw denkt die keuze te hebben, maar ze heeft geen keuze. Die kinderen hebben je al snel niet meer nodig en de kans dat je man je ook niet meer nodig gaat hebben is ongeveer 50%. Wie gaat er dan voor het vrouwtje zorgen? De samenleving?
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:22:

[...]

Kijk nu zijn we er met de nadruk op willen. Het maakt niet uit waarvoor je kiest maar het mooie is dat een vrouw in deze tijd keuzes kan maken.Toch zielig voor al die mannen die die keuzes niet kunnen maken omdat hun vrouw graag wil genieten van het leven.
Oke, veel vrouwen hebben geen keuze omdat ze wel moeten werken omdat ze het anders financieel niet redden.
Een baarmoeder komt kennelijk met privileges.
quote:Mevrouw75 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:24:

[...]

Toch zielig voor al die mannen die die keuzes niet kunnen maken omdat hun vrouw graag wil genieten van het leven.Tsja daar zijn die mannen natuurlijk ook zelf bij.
quote:Sid-returns schreef op 25 oktober 2015 @ 12:25:

Een baarmoeder komt kennelijk met privileges.Maar dat is een gedachte die niet klopt. Vrouwen vallen na een scheiding keihard in de armoede, daarmee benadelen ze ook hun kinderen. Die "vrijheid" wordt dus duur betaald.
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:25:

Oke, veel vrouwen hebben geen keuze omdat ze wel moeten werken omdat ze het anders financieel niet redden.Net als mannen. Of vrouwen in andere landen. Of de generaties voor ons.
quote:Mevrouw75 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:24:

[...]

Toch zielig voor al die mannen die die keuzes niet kunnen maken omdat hun vrouw graag wil genieten van het leven.Dat zijn afspraken die je samen maakt al voordat er kinderen zijn. Mijn man had het ook niet anders gewild. Dus niks zieligs aan en wij genieten samen van het leven.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 25 oktober 2015 @ 12:17:

[...]

LOI-cursus? VAVO? Als je echt wilt kan er heel veel hoor. Dat in jouw omgeving blijkbaar niet zo veel mensen gebruik willen maken van die mogelijkheden wil nog niet zeggen dat het niet kan.Het kan allemaal wel, maar voor het open houden van carrièreperspectieven heb je volgens mij meer aan de exacte vakken dan aan een pakket met veel talen (Engels is natuurlijk altijd nodig en ook verplicht volgens mij). Als je al wet de talen nodig te hebben voor de carrière die je wil kies je daar natuurlijk voor, maar weet je niet wat je wil dan houd je gewoon meer wegen open met exacte vakken. Ik bedoelde die taal later leren ook meer als een hobby/interesse. Natuurlijk kun je exacte vakken ook als hobby gaan leren, maar de route van eerst een talenpakket en dan exacte vakken die je eventueel mist zelf bijleren zou ik als ik decaan was niet adviseren.
quote:Sid-returns schreef op 25 oktober 2015 @ 12:25:

Een baarmoeder komt kennelijk met privileges.Ik zou "stoppen met werken" geen privilege willen noemen.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 12:28:

[...]

Ik zou "stoppen met werken" geen privilege willen noemen.Ik ook niet.
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:25:

Oke, veel vrouwen hebben geen keuze omdat ze wel moeten werken omdat ze het anders financieel niet redden.

Ik weet werkelijk niet in wat voor beperkte omgeving jij leeft, maar bij mij is het zo dat de vrouwen wíllen werken.

Komt dat weleens bij je op?
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 12:27:

[...]

Dat zijn afspraken die je samen maakt al voordat er kinderen zijn. Mijn man had het ook niet anders gewild. Dus niks zieligs aan en wij genieten samen van het leven.Totdat hij er vandoor gaat met een ander. Dan sta jij mooi in de goot. MOeders zouden hun dochters moeten leren altijd hun eigen broek op te houden. Financieel onafhankelijk te zijn van hun man. Niet alleen in hun eigen belang maar ook in het belang van hun kinderen en van de relatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven