gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:23:

[...]

Of een vrouw die bij een scheiding besluit elders te gaan wonen en de kinderen bij vader achterlaat.

Dat heeft een vriendin van mij jaren geleden gedaan en de opmerkingen waren niet van de lucht.

Ze moest zich doodschamen,ze was een waardeloze moeder,ze was de naam moeder niet waard,ze was een egoïst etc. etc.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:27:

[...]

Ik vraag me af of het dat chromosoom is. Meer cultuur en opvoeding. Mannen denken dat het van ze wordt verwacht promotie te maken en veel te verdienen denk ik. Verwachten het misschien ook van zichzelf. Maar dat kunnen dus best aangeleerde verwachtingen zijn.Zo bedoelde ik het ook Die chromosomen hebben er helemaal niets mee te maken. Ze maken mannen fysiek sterker en vrouwen kunnen ervan baren, maar verder is er weinig verschil. Het is onze cultuur dat vrouwen parttime gaan werken. Vrouwen denken dat ze willen zorgen, maar dat is helemaal niet per definitie zo. Mannen denken dat ze promotie willen maken, maar dat is helemaal niet per definitie zo. Ik zie wel steeds vaker om me heen dat zorg en werk beter verdeeld wordt, maar het gaat erg langzaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 25 oktober 2015 @ 11:29:

[...]

Dat heeft een vriendin van mij jaren geleden gedaan en de opmerkingen waren niet van de lucht.

Ze moest zich doodschamen,ze was een waardeloze moeder,ze was de naam moeder niet waard,ze was een egoïst etc. etc.Raar toch? Het wordt dus verwacht en normaal gevonden dat vaders weggaan. Terwijl in de ideale maatschappij je alles gewoon 50-50 zou moeten regelen.
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 11:26:

[...]

Heel veel vrouwen uit andere landen kijken met jaloezie naar ons. Juist omdat wij de keuze hebben om parttime te kunnen werken en zij niet. Dus daar is ook weer wat voor te zeggen.Heel veel mannen (in Nederland) zeggen geen keuze te hebben als het gaat om parttime werken. Kijken die mannen met jaloezie naar vrouwen?
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 11:26:

[...]

Heel veel vrouwen uit andere landen kijken met jaloezie naar ons. Juist omdat wij de keuze hebben om parttime te kunnen werken en zij niet. Dus daar is ook weer wat voor te zeggen.

onderzoekje? Ik heb dat nog nooit gehoord.

Misschien denken vrouwen dat ze de keuze hebben om voor de kinderen thuis te blijven maar in feite heb je die keuze niet, gelet op alle problemen die zich voordoen na een relatiebreurk.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:32:

[...]

Raar toch? Het wordt dus verwacht en normaal gevonden dat vaders weggaan. Terwijl in de ideale maatschappij je alles gewoon 50-50 zou moeten regelen.ja
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 10:07:

Zo was de vriendengroep van mijn zoon een poos terug hier en ze hadden het over werk en relaties e.d. De mening van allemaal was dat de man gaat werken (verzorgende beroepen zijn uit den boze!) en de vrouw doet een klein baantje en zorgt verder voor huis en kinderen. De meiden in de groep waren het er roerend mee eens.

Ik was verbijsterd. Een groep mensen van begin 20 zich zo vastzetten in patronen. Maar ook dat is een keuze uiteraard.Klopt helemaal. Onze zoon is 22 en zijn vrienden en vriendinnen denken precies hetzelfde. Prima toch.
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 11:35:

[...]

Klopt helemaal. Onze zoon is 22 en zijn vrienden en vriendinnen denken precies hetzelfde. Prima toch.Het is toch raar dat alle vrouwen later parttime willen gaan werken en alle mannen fulltime? Waar komt dat verschil vandaan?
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:32:

[...]

Raar toch? Het wordt dus verwacht en normaal gevonden dat vaders weggaan. Terwijl in de ideale maatschappij je alles gewoon 50-50 zou moeten regelen.Ja en dat terwijl de kinderen gewoon bij hun vader bleven en in hun eigen huis en dat ze daar op dat moment ook veel beter af waren omdat vader toen veel beter voor ze kon zorgen.
opgegroeid in de jaren 70

- moeders waren thuis en zorgden voor de kinderen, huishouden en voedsel

- enkele werkenden moeders werden verguisd, hun kinderen werden met medelijden sleutelkinderen genoemd

- op school maakten de meisjes het bord schoon en haalden koffie

- de jongens ruimden het plein op of zetten stoeltjes klaar

- jongens kregen timmeren meisjes leerden breien

- op de middelbare school lieten de meiden, massaal, vaak op advies van school, wiskunde en natuurkunde vallen

- op de middelbare scholen waren de sportlessen gescheiden, de meisjes deden turnen en ritmische gynmastiek, de jongens voetbal en atletiek

- scholen adviseerden meiden massaal om te kiezen voor zorg/ onderwijs

- in de jaren 90 werd nog doodleuk gevraagd bij sollicitaties of je nog van plan was kinderen te nemen en wie er dan voor ging zorgen

- logischerwijze verdienden mannen meer dan vrouwen met hun zorgbaantjes. De kinderopvang was duur dus een financiele keuze was snel gemaakt, de vrouw ging minder werken

- als de vrouw helemaal stopte met werken kreeg ze aanrechtsubsidie, een reden voor veel vrouwen om ook met hun kleine baantjes te stoppen.

zo ben ik opgegroeid. Heb ik nu geleerd dat vrouwen dezelfde mogelijkheden hebben dan mannen? Nee.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 11:37:

[...]

Het is toch raar dat alle vrouwen later parttime willen gaan werken en alle mannen fulltime? Waar komt dat verschil vandaan?Ja en dat terwijl de vrouwen hoger opgeleid zijn dan ooit tevoren
Op deze stelling kan ik alleen antwoord geven als ik naar mijzelf kijk. Ik kan weinig met wat in andermans hoofd omgaat. Als dit laatste botst met hoe man en ik ons leven indelen, dan scheiden onze wegen daar. Dus mensen die de traditionele wegen bewandelen, helemaal prima. Doe je ding. Ga je mij 'lastig' vallen met hoe 'het hoort' in jouw ogen dan moet je een ander publiek zoeken om voor te preken. Op werkgebied trek ik mijn mond behoorlijk ver open als mijn werkgever vragen stelt die mannen niet krijgen. Ik trek ook van leer als mannelijke collega's tijdens leerlingbesprekingen enkel de rol van moeder benoemen.

Zelf ben ik niet anders gewend dan dat vrouwen ook werken. Mijn grootmoeder aan vaderskant had haar eigen winkel, mijn grootmoeder aan moederskant runde een boerderij. Mijn moeder heeft altijd FT gewerkt. Mij is dat met de paplepel ingegoten. Dan kijk je er ook anders tegenaan: werk, gezin, etc.

Mijn man komt uit een vrij traditioneel gezin. Voor hem is het dus veel baanbrekender geweest om PT te gaan werken na de komst van zoon dan dat het voor mij was om FT te blijven werken. Bij mij lag dat in de lijn der verwachting, bij man was dat toch wel een 'breuk'. Schoonouders vonden dat wel even wennen omdat ze zich niet konden voorstellen dat ik FT bleef werken maar ze vonden het wel heel leuk voor man dat hij nu meer meekreeg dan schoonvader destijds van zijn drie kinderen.

Qua klussen: ik ben de klusser, man is de 'coördinator' van groot onderhoud. Man kookt en bestelt de boodschappen. Mijn eten is schijnbaar niet lekker. Prima, dan doe het lekker zelf. Man rijdt in een grotere auto omdat hij daar een aardig bedrag per maand voor over heeft. Ik niet, dus ik heb altijd een 'vrouwenautootje'. Ik ben ook erg klein dus ik kan ook in heel veel auto's gewoon niet voldoende zien en ik betaal voor ruimte die ik niet gebruik. De Prius die ik een maandje of twee heb gehad was gewoon een tank op wielen voor mij qua zicht. En als je iedere werkdag tussen hordes scholieren moet manoeuvreren is dat niet aan te raden dat de blinde vlek begint waar de voorruit stopt. En ik ben lui dus ik wil een auto die ik desnoods op een vierkante meter kan parkeren. Als we een dagje naar een grote stad gaan dan is dat altijd met mijn kleine vrouwenautootje.
Ik stam nog uit een tijd dat zelfs het vakkenpakket voor meisjes en jongens 'anders' was.

In klas 3 van de middelbare moest je kiezen. Ik kreeg het advies van de school om wis-schei- en natuurkunde te laten vallen. Daar had een meisje toch niets aan. Talen was beter. En toen wist je niet anders dus je deed dat.

Heb er nog spijt van. Maar dat was doodnormaal toen, een vast gegeven.
quote:yasmijn schreef op 25 oktober 2015 @ 11:44:

Ik stam nog uit een tijd dat zelfs het vakkenpakket voor meisjes en jongens 'anders' was.

In klas 3 van de middelbare moest je kiezen. Ik kreeg het advies van de school om wis-schei- en natuurkunde te laten vallen. Daar had een meisje toch niets aan. Talen was beter. En toen wist je niet anders dus je deed dat.

Heb er nog spijt van. Maar dat was doodnormaal toen, een vast gegeven.ja dat had ik ook.

[...]

Klopt helemaal. Onze zoon is 22 en zijn vrienden en vriendinnen denken precies hetzelfde. Prima toch.

Er zijn tal van redenen te noemen waarom het niet prima is. Door de scheve verhouding ontstaat eer afhankelijkheid van vrouwen van mannen. Door de scheve verhoudingen zien kinderen hun vader nauwelijks. En de scheve verhoudingen worden weer aangeleerd aan de kinderen.

Vraag je ze ook wel eens waarom ze dit zo willen? Waarom willen jongens niet zorgen voor hun kinderen en perse fulltime werken? Waarom willen meisjes geen carrière maken?
quote:yasmijn schreef op 25 oktober 2015 @ 11:44:

Heb er nog spijt van. Maar dat was doodnormaal toen, een vast gegeven.Ik kom uit de periode net erna. Meisjes moesten ook exacte vakken kiezen. Als je nog geen idee had wat je wilde gaan doen, vooral exact kiezen. Dus ik heb wis-, natuur- en scheikunde gedaan en biologie. Eerste grote fout in mijn carrière.

[...]

Klopt helemaal. Onze zoon is 22 en zijn vrienden en vriendinnen denken precies hetzelfde. Prima toch.

Bijzonder bizar in deze tijd.

Wat is het opleidingsniveau van die mensen???
En wat Meds zegt, de meisjes kregen handwerken op school en de jongens timmeren.
quote:fietsie schreef op 25 oktober 2015 @ 11:51:

[...]

Ik kom uit de periode net erna. Meisjes moesten ook exacte vakken kiezen. Als je nog geen idee had wat je wilde gaan doen, vooral exact kiezen. Dus ik heb wis-, natuur- en scheikunde gedaan en biologie. Eerste grote fout in mijn carrière.Hoezo was dat fout?
Handwerken brrr ik heb nog een trauma van de vreselijke boekenlegger die ik voor vaderdag moest borduren.. godallemachtig wat een drama.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:53:

[...]

Hoezo was dat fout?Omdat sommige dingen je niet liggen. Maar je werd gepusht.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:48:

[...]

Er zijn tal van redenen te noemen waarom het niet prima is. Door de scheve verhouding ontstaat eer afhankelijkheid van vrouwen van mannen. Door de scheve verhoudingen zien kinderen hun vader nauwelijks. En de scheve verhoudingen worden weer aangeleerd aan de kinderen.

Vraag je ze ook wel eens waarom ze dit zo willen? Waarom willen jongens niet zorgen voor hun kinderen en perse fulltime werken? Waarom willen meisjes geen carrière maken?Als ze het niet prima vinden dan zouden ze andere keuzes maken. Dat is het mooie van deze tijd dat ook vrouwen kunnen kiezen. Dus als vrouwen er voor kiezen om niet full time te werken dan is dat prima.
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 11:56:

[...]

Als ze het niet prima vinden dan zouden ze andere keuzes maken. Dat is het mooie van deze tijd dat ook vrouwen kunnen kiezen. Dus als vrouwen er voor kiezen om niet full time te werken dan is dat prima.Maar jij vindt het niet opvallend dat álle meisjes parttime "willen" werken?
quote:Blondie456 schreef op 25 oktober 2015 @ 11:56:

[...]

Als ze het niet prima vinden dan zouden ze andere keuzes maken. Dat is het mooie van deze tijd dat ook vrouwen kunnen kiezen. Dus als vrouwen er voor kiezen om niet full time te werken dan is dat prima.Nee, dat is dom. De relatiebreuk volgt toch wel. En dan sta je daar met je parttime inkomentje.
quote:Crimson schreef op 25 oktober 2015 @ 11:53:

[...]

Hoezo was dat fout?

Omdat ik vooral creatief was en ben. Een administratieve baan mij meer trok, dan techniek. Talen ook gewoon best handig zijn om te spreken en ik eus na de mavo nooit meer iets gedaan heb met wis-, natuur- en scheikunde.

Je had toen geen profielkeuze projecten, de decaan adviseerde je. Dat was het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven