Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:08:

[...]

In Nederland krijg je alle kansen, dat je ze niet aanpakt is een eigen keuze. Daar kun je niet de slavernij de schuld van geven.Onzin, solliciteer maar eens met de naam Abdoullah Bacsi. Niks kansen
quote:ThunderassMan schreef op 25 oktober 2015 @ 20:12:

[...]

Duh. Nogal wiedes. We zijn hier ook in een 'wit' land en 'we' hebben gewonnen van alles en iedereen.

In Zimbabwe, Iran en Noord-Korea bijvoorbeeld hebben ze waarschijnlijk een heel ander historisch besef en een andere 'gekleurde' geschiedenis. Is die dan wél waar? (In geval van Noord-Korea hoef je geen antwoord te geven, daar veranderd de geschiedenis al naar gelang de volgende dagdroom van de Grote Mafklapper)

Ik vind dit dus geen goed argument. zo wordt het gepresenteerd ja. In feite hebben we dood en verderf gezaaid. Landen gepikt en beroofd mensen verscheept en onze normen en waarden opgelegd
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 20:04:

[...]

Lang offtopic verhaal! Excuus!

Dat lukt me nog net wel. Maar ik heb ooit eens hier verteld dat ik, als jonge veelbelovende studente, met een paar anderen uitgenodigd was bij de prof thuis. Toen hij mij als eerste vroeg wat ik wilde drinken, begon ik heel snel na te denken wat hij sowieso in huis zou hebben, waar ik hem niet mee in verlegenheid zou brengen. Cola, dacht ik. Want bij ons heeft iedereen altijd cola in huis. Dus dat zei ik. En toen zei die lieve man: "Cola. Ja, dat heb ik niet in huis, ik dacht niet dat iemand dat zou drinken." En iedereen buitelde over elkaar heen in hun voorkeuren voor bitter lemon en rode wijn.

Ik weet heel veel van gewone dingen. Piratenzenders, beunhazerij, smac. En als een collega een probleem heeft, bied ik weleens een oplossing uit mijn eigen ervaring. Het is soms net alsof ik voor mensen een bezienswaardigheid ben. Ik ben echt academica, maar ik ben ook wat sommige mensen hier volks noemen. Onderschat ze niet, de deelnemers aan dit forum die hele volksstammen op basis van hun kleding en haarstijl in die categorie plempen. Naast Gutmensch is volks echt een geuzennaam voor me

Het is de combinatie van achtergrond, taalgebruik, gewoontes, vorming in je jeugd die maakt dat je afwijkt.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 20:09:

[...]

Daar heb je gelijk in, maar het probleem is denk ik dat het idee dat blanken per defintie beter zijn dat gekleurde mensen ontstaan is tijdens diezelfde periode, en doordat dat idee nog leeft bij sommige mensen, word die slavenij niet echt afgesloten.

Wanneer word de gemiddelde blanke er nou aan herinnerd dat zijn voorouders lijfeigenen waren, wie ziet dat überhaupt aan iemand die op straat loopt?

Door iemand een "neger" te noemen bijvoorbeeld breng je wel in één keer de slavenij in herinnering, en het idee dat de ander boven die persoon staat, puur om afkomst en huidskleur.Twintig of dertig jaar geleden was neger een heel gewoon woord in Nederland en geen zwarte (mag ik dat wel zeggen?) voelde zich daardoor beledigd. Het werd ook niet als een negatief woord beschouwd, want het werd niet als scheldwoord of negatief gebruikt. Het komt simpelweg door het woord nigger uit het Amerikaans wat wel een scheldwoord is.
Ik zei ooit eens, heel onbevangen, tegen een jongen die zich aan me voorstelde, wat heb jij een leuke achternaam. Wat je maar leuk noemt, zei hij, die naam heeft de slavenhouder uitgekozen. Zelfs de naam (Braafheid, Geduld, Traagheid) die je hebt is een constante herinnering aan het feit dat je voorouders ooit niet veel meer waren dan een beest zonder staart, beoordeeld op hun economische waarde.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:13:

[...]

Onzin, solliciteer maar eens met de naam Abdoullah Bacsi. Niks kansenWij hebben een paar keer een Abdoullah Bacsi aangenomen en jammer genoeg waren dat alle keren jongens die niet bepaald hun kansen grepen.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:15:

[...]

Twintig of dertig jaar geleden was neger een heel gewoon woord in Nederland en geen zwarte (mag ik dat wel zeggen?) voelde zich daardoor beledigd. Het werd ook niet als een negatief woord beschouwd, want het werd niet als scheldwoord of negatief gebruikt. Het komt simpelweg door het woord nigger uit het Amerikaans wat wel een scheldwoord is.Welnee, dertig jaar geleden kon dat woord ook al niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:14:

[...]

zo wordt het gepresenteerd ja. In feite hebben we dood en verderf gezaaid. Landen gepikt en beroofd mensen verscheept en onze normen en waarden opgelegdDat klopt, en wat is daar mis mee?
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:14:

[...]

zo wordt het gepresenteerd ja. In feite hebben we dood en verderf gezaaid. Landen gepikt en beroofd mensen verscheept en onze normen en waarden opgelegd en vergeet de slavenhandel niet. Dat zogenaamd beschaafde komt me de strot uit.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 20:17:

[...]

Welnee, dertig jaar geleden kon dat woord ook al niet.Dertig jaar geleden was de algemene benaming voor een zwarte toch echt het woord neger.
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 20:13:

[...]

Het rare is dat je in onze maatschappij, die sinds de jaren '70 is geworden (en soms vérworden) samenleving van "doe maar gewoon joh", je vaak ook een witte raaf bent en een beetje raar bekeken wordt als je wél weet hoe het "hoort". En echt niet in de overdreven vorm. Omgangsvormen en etiquette worden beschouwd als iets uit de tijd van opa en oma, daar doen we toch niet meer aan? Had laatst in een "gewoon" (maar goed, ik bedoel geen 2-sterren Michelin, maar wel goed) restaurant vis besteld en er lag een steakmes naast mijn bord, dus ik vroeg in mijn onschuld om een visbestek. Werd aangekeken alsof ik gek was. Hoe je gekleed gaat voor diverse gelegenheden, weet al so-wie-so bijna geen mens meer, lijkt het wel, ook gezien de vele vragen hierover op dit forum. En als je het wél weet, ben je opeens "elitair"Raar toch?Nou, van mij kun je weinig bijval verwachten. Ik heb als jong meisje Groskamp Ten Have gelezen, omdat ik dacht dat ik dat nodig zou hebben, dus ik weet wel hoe je een tafel moet dekken of hoe ik de trap op moet lopen, maar ik deel geen mensen in op hun kennis van hoe het heurt. Met je mond dicht eten, ellebogen van tafel, niet smakken dan vind ik het verder algauw best. Maar goed, wat kun je anders van iemand als ik verwachten.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:18:

[...]

Dertig jaar geleden was de algemene benaming voor een zwarte toch echt het woord neger.Ja kan maar wil niet zeggen dat het normaal was.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:18:

[...]

en vergeet de slavenhandel niet. Dat zogenaamd beschaafde komt me de strot uit.Volgens mij waren en zijn de grootste slavenhandelaren arabieren. In Saoedi-Arabië is er nog volop sprake van slavernij. Tot in de Saoedische ambassades aan toe! Zelfs in Nederland:

http://www.volkskrant.nl/ ... neel-als-slaven~a4157644/
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:19:

[...]

Ja kan maar wil niet zeggen dat het normaal was.Echt wel!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:20:

[...]

Volgens mij waren en zijn de grootste slavenhandelaren arabieren. In Saoedi-Arabië is er nog volop sprake van slavernij. Tot in de Saoedische ambassades aan toe!Steek de hand in eigen boezem Pientje!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:20:

[...]

Volgens mij waren en zijn de grootste slavenhandelaren arabieren. In Saoedi-Arabië is er nog volop sprake van slavernij. Tot in de Saoedische ambassades aan toe!ja en?
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:18:

[...]

Dertig jaar geleden was de algemene benaming voor een zwarte toch echt het woord neger.

Nou, ik weet niet beter of dat was iets wat je echt niet zeggen kon, maar goed, dat kan een regionaal verschil zijn geweest.

En ik ben al best wel oud, ik kon dertig jaar geleden ook al praten

[...]

en vergeet de slavenhandel niet. Dat zogenaamd beschaafde komt me de strot uit.En vergeet vooral de blanke slaven niet.

http://www.allesoversinterklaasenzwarte ... slavernij/

Senegalese antropoloog Tidiane N´Diaye: “De islamitische slavenhandel was de langste in de geschiedenis van de mensheid. Hij duurde 1400 jaar lang en eiste veel meer slachtoffers dan de slavenhandel naar Amerika – die 400 jaar duurde. En het meest droevige hieraan is, dat de meeste van de tot slaaf gemaakte jongens/mannen geen kinderen konden krijgen, omdat ze gecastreerd werden. Tussen 1860 en 1890 deporteerden de Arabieren meer slaven dan de Europeanen in een hele eeuw.”

Van de gecastreerde mannen overleefde één op de vijf de castratie.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:21:

[...]

Steek de hand in eigen boezem Pientje!

Dat slaat helemaal nergens op. Ik poets nog altijd mijn eigen plee!

http://www.volkskrant.nl/ ... neel-als-slaven~a4157644/

[...]

en vergeet de slavenhandel niet. Dat zogenaamd beschaafde komt me de strot uit.de beschaving begon in het Westen he? Zegt het Westen en al onze geschiedenisboeken. Dat er volkeren waren in afrika, zuid amerika en azie die net zo ver ontwikkeld waren, zij het niet verder dan de Grieken en soms ook nog veel eerder dan de Grieken, wordt stelselmatig genegeerd.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:00:

[...]

Een slachtofferol kun je het noemen als mensen gebeurtenissen van meer dan een eeuw geleden wijden aan hun huidige situatie.

Dit is wat sommige nazaten wel degelijk beweren, ook in Nederland en dat is iets waar ik toch echt kromme tenen van krijg. Het slaat nergens op als je alles wat misgaat in je leven wijt aan de slavernij van je bet-betovergrootmoeder.

Klopt, maar volgens mij hebben we het over racisme. Dus misschien moeten we gewoon bij het onderwerp blijven in plaats mensen die tegen racisme aan lopen aan te wijzen als daders.

Ik zie voornamelijk voorbij komen waarom bepaalde zaken geen racisme zijn, dat mensen die klagen over racisme zich in een slachtofferol wentelen, dat autochtonen ook racistisch bejegend worden, dat het in sommige delen van het land nu eenmaal racistisch is.

Ik zie vooral excuses voorbij komen waarin een poging wordt gedaan om racisme te bagatelliseren.

Even voor de duidelijkheid, racisme is te allen tijde fout, dat kun je niet goed praten door te roepen dat een andere groep hetzelfde gedrag vertoont of dat het beleid nu eenmaal zo is, of omdat er nu eenmaal voornamelijk'simpele' autochtonen in het dorp wonen.

Racisme zal iemand uit een beter milieu niet zo snel breken, een persoon uit een kansarmere omgeving die te maken krijgt met racisme(ik bedoel niet zwarte pieten, marokkanen grappen, grappen over negers en negerzoenen,over spleetogen, genegeerd worden in een winkel.) breek je.

Als mensen last hebben van racisme bedoelen ze meestal:Je tas laten zien of gevolgd worden in bepaalde winkels.mensen die grijpen naar hun handtas als ze je zienNiet uitgenodigd worden op een sollictatie gesprek vanwege je achternaamGeen stageplek kunnen vinden vanwege je achternaamAlweer geweigerd worden bij een uitgaans gelegenheid tijdens het stappenDomme generaliserende opmerkingen met de toevoeging, ja maar we bedoelen jou nietVragen hoe je tegenover de radicale islam staat omdat je moslim bent, of de vraag waarom je je niet uitspreekt tegenover radicale islam

Dat is racisme en dat is hoe je structureel laat zien dat mensen geen onderdeel zijn van de samenleving.

Als het commentaar vervolgens is ja maar dat moet je van je af laten glijden, dan begrijp je niet wat racisme is en zijn we eigenlijk gewoon weer rond.

Als we zelfs bij slavernij in de " ja maar hunnie deden het ook modus" schieten, is het tijd om te beseffen dat geschiedenis niet je sterktste punt is, een boek open te trekken en dan terug te komen.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:21:

[...]

Steek de hand in eigen boezem Pientje!Practice what you preach
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:21:

[...]

ja en?Het is natuurlijk heel normaal dat je mensen als slaaf behandeld anno 2015.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 20:22:

[...]

Nou, ik weet niet beter of dat was iets wat je echt niet zeggen kon, maar goed, dat kan een regionaal verschil zijn geweest.

En ik ben al best wel oud, ik kon dertig jaar geleden ook al praten Ik ben ook niet zo jong meer, maar het zou inderdaad een regionaal verschil kunnen zijn geweest.
De Europese slavenhandelaren die aanmeerden in Afrika om daar slaven te halen om ze naar Amerika te brengen, namen de slaven niet zelf gevangen. Dat werd voor ze gedaan door Arabische moslims en zwarte Afrikanen. Die trokken het binnenland in en namen daar soms complete stammen in één keer gevangen, mannen, vrouwen en kinderen, en voerden ze af naar de kust waar de Europese slavenschepen lagen te wachten. De buitgemaakte slaven werden vervolgens verkocht aan de Europeanen.

De historicus prof. Piet Emmer stelt in zijn boek De Nederlandse slavenhandel 1500-1850 dat Nederland 5 procent van de totale slavenhandel voor haar rekening nam. Ook heeft hij onderzocht welke rol de zwarte Afrikaners speelden in de slavenhandel en het bleek dat op basis van historische feiten bewezen is dat de bewoners van het Afrikaanse continent niet alleen maar slachtoffers van de slavenhandel waren, maar dat zij ook vaak een actieve rol speelden en zich verrijkten door het verkopen van andere Afrikanen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven