Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:23:

[...]

de beschaving begon in het Westen he? Zegt het Westen en al onze geschiedenisboeken. Dat er volkeren waren in afrika, zuid amerika en azie die net zo ver ontwikkeld waren, zij het niet verder dan de Grieken en soms ook nog veel eerder dan de Grieken, wordt stelselmatig genegeerd.

Op welk gebied waren die volkeren dan verder ontwikkeld? Wederom: zij hebben de confrontatie met de Europeanen verloren.

En hoe je het ook wendt of keert: dáár wordt geschiedenis aan afgemeten, uiteindelijk.
Speciaal voor Dadelduifje:

http://www.trouw.nl/tr/nl ... Arabie-halve-slaven.dhtml

http://www.discorsimagazine.nl/columns/860/

http://www.volkskrant.nl/ ... niet-als-mensen~a3517339/
quote:ardni schreef op 25 oktober 2015 @ 20:24:

[...]

Als we zelfs bij slavernij in de " ja maar hunnie deden het ook modus" schieten, is het tijd om te beseffen dat geschiedenis niet je sterktste punt is, een boek open te trekken en dan terug te komen.

Slavernij wordt er vaak wel bijgehaald, kijk naar de Zwarte Piet discussie

Dat dan als tegenreactie allerlei andere groepen hun eigen slavernij verleden aanhalen lijkt me logisch.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 20:22:

[...]

Nou, ik weet niet beter of dat was iets wat je echt niet zeggen kon, maar goed, dat kan een regionaal verschil zijn geweest.

En ik ben al best wel oud, ik kon dertig jaar geleden ook al praten In het Noorden is 'neger' heel lang gangbaar geweest. Mijn leraar geschiedenis vertelde eens dat hij op een cursus te horen gekregen had dat hij 'zwarte' moest zeggen, maar dat had hier juist een heel negatieve connotatie (ik ken het woord alleen in combinatie met 'vieze' en dan zo'n langgerekte aaaaaa) en neger werd hier als feitelijke omschrijving gebruikt.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:18:

[...]

Dertig jaar geleden was de algemene benaming voor een zwarte toch echt het woord neger.

30 jaar geleden was moriaantje een leuk liedje

30 jaar geleden waren surinamers lui en altijd te laat

30 jaar geleden was"kuifje in Congo" een normale strip.

Tja 30 jaar geleden, ik leef in het heden en jij?
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 20:30:

[...]

In het Noorden is 'neger' heel lang gangbaar geweest. Mijn leraar geschiedenis vertelde eens dat hij op een cursus te horen gekregen had dat hij 'zwarte' moest zeggen, maar dat had hier juist een heel negatieve connotatie (ik ken het woord alleen in combinatie met 'vieze' en dan zo'n langgerekte aaaaaa) en neger werd hier als feitelijke omschrijving gebruikt.Idem aan de uiterste andere kant van het land.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 20:23:

[...]

de beschaving begon in het Westen he? Zegt het Westen en al onze geschiedenisboeken. Dat er volkeren waren in afrika, zuid amerika en azie die net zo ver ontwikkeld waren, zij het niet verder dan de Grieken en soms ook nog veel eerder dan de Grieken, wordt stelselmatig genegeerd.

Ja maar dat is logisch. Het westen moet natuurlijk wel ten alle tijden superieur blijven. Ik zag vandaag ook deze foto weer.

Echt hartverscheurend.
quote:ardni schreef op 25 oktober 2015 @ 20:32:

[...]

30 jaar geleden was moriaantje een leuk liedje

30 jaar geleden waren surinamers lui en altijd te laat

30 jaar geleden was"kuifje in Congo" een normale strip.

Tja 30 jaar geleden, ik leef in het heden en jij?Ik wil er alleen maar mee aantonen dat het woord bij sommige zwarten een negatieve klank heeft gekregen omdat het verward wordt met het Amerikaanse woord "nigger". In het Nederlands was het nooit een negatief woord.
quote:dadelduifje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:32:

[...]

Ja maar dat is logisch. Het westen moet natuurlijk wel ten alle tijden superieur blijven. Ik zag vandaag ook deze foto weer.

[afbeelding]

Echt hartverscheurend.

Inderdaad.

Ik las toevallig vandaag een artikel dat de mevrouw, die dat meisje was, ondanks alle verwondingen pijnvrij door het leven kan.

[...]

[img]https://geschotenindeoorlog.files.wordp ... -girl1.jpg[/img]

Echt hartverscheurend.

We kunnen ook wat recentere foto's uit Syrië laten zien. Ze schijnen nu gevangenen met een tank plat te walsen. Er zijn ook filmpjes van.

Wat vind jij eigenlijk van de hedendaagse slavernij in de oliestaten? Waarom wordt er zo onmenselijk met mensen omgegaan in S-A, Qatar en meer van dat soort landen? Heb je mijn linkjes eigenlijk gelezen?

We kunnen ons toch veel beter druk maken over de huidige slavernij dan over die van meer dan 150 jaar geleden?

[...]

[afbeelding]

Echt hartverscheurend.

Of dit nu het schoolvoorbeeld voor superioriteit van het Westen is betwijfel ik, enige nuance is op zijn plaats.

Eerder een angst voor het verspreiding van het communisme die uitgevochten werd in Vietnam
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 20:19:

[...]

Nou, van mij kun je weinig bijval verwachten. Ik heb als jong meisje Groskamp Ten Have gelezen, omdat ik dacht dat ik dat nodig zou hebben, dus ik weet wel hoe je een tafel moet dekken of hoe ik de trap op moet lopen, maar ik deel geen mensen in op hun kennis van hoe het heurt. Met je mond dicht eten, ellebogen van tafel, niet smakken dan vind ik het verder algauw best. Maar goed, wat kun je anders van iemand als ik verwachten.

Bijval hoeft niet. Maar feit is dat je tegenwoordig beter kan zeggen "lak aan omgangsvormen" en "doe maar gewoon" (vaak om te verdoezelen dat je de omgangsvormen gewoon niet kent, maar goed), dan dat je laat blijken te weten hoe het wél hoort. Want dan ben je kak en elitair en "niet leuk".

Dus als jij praat over je "achterstand" juist doordát je die omgangsvormen niet meegekregen had, tegenwoordig lijkt het juist vaak een achterstand te zijn als je ze wél kent en hanteert...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je naar de geschiedenis, maar ook naar het heden in zijn algemeen kijkt, dan kun je alleen maar zeggen dat de mens er als soort niet erg fraai in naar voren komt.

Het heeft weinig zin om met de beschuldigende vinger naar elkaar te wijzen of te gaan discussiëren wie er erger was. We kunnen alleen maar in het heden leven, en kijken wat we nu kunnen doen om het beter te maken.
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2015 @ 20:41:

[...]

Bijval hoeft niet. Maar feit is dat je tegenwoordig beter kan zeggen "lak aan omgangsvormen" en "doe maar gewoon" (vaak om te verdoezelen dat je de omgangsvormen gewoon niet kent, maar goed), dan dat je laat blijken te weten hoe het wél hoort. Want dan ben je kak en elitair en "niet leuk".

Dus als jij praat over je "achterstand" juist doordát je die omgangsvormen niet meegekregen had, tegenwoordig lijkt het juist vaak een achterstand te zijn als je ze wél kent en hanteert...

Komt mij niet bekend voor.

Het zal wel een regionale trend zijn .
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:34:

[...]

Ik wil er alleen maar mee aantonen dat het woord bij sommige zwarten een negatieve klank heeft gekregen omdat het verward wordt met het Amerikaanse woord "nigger". In het Nederlands was het nooit een negatief woord.Het woord neger is rechtstreeks verbonden met de slavenij: "Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644 [1], verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had."

Met mijn eerdere reactie bedoelde ik vooral ook te zeggen dat het lastig is om de slavenij achter je te laten, als er nog wel steeds naar jou verwezen word met een woord dat feitelijk "slaaf" betekend.

Hoe normaal die ander dat woord vind doet eigenlijk niet eens echt ter zake, al verbaasd het me wel dat het blijkbaar zo'n gangbaar woord voor sommigen is.
quote:ThunderassMan schreef op 25 oktober 2015 @ 20:37:

[...]

Inderdaad.

Ik las toevallig vandaag een artikel dat de mevrouw, die dat meisje was, ondanks alle verwondingen pijnvrij door het leven kan. Klopt staat in NRC

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... oed-met-het-napalm-meisje

Ze werd in een Duits ziekenhuis opgenomen en trouwde uiteindelijk in Canada
Ik heb wel degelijk omgangsvormen meegekregen, kom nou. Zie je, hoe je onderbewust toch denkt dat ik onbehoorlijk ben? Ik stel me altijd voor met mijn voor- en achternaam, want dat hoorde zo. Ik neem iets mee als ik word uitgenodigd, want dat hoorde zo. Ik zeg netjes u, want dat hoorde zo. Ook volkse mensen hebben moraal. Maar ik drink wel altijd cola, heb geen verstand van wijn, wist niet op mijn 8e wat tenue-de-ville was en mijn moeder zette altijd gewoon de pannen op tafel. En ik eet graag afhaalchinees. Ook met Kerst.
Pientje laat ik voorop stellen dan ik je nauwelijks serieus neem. Alleen al omdat je alles wat jou en je voorouders wel aangaat compleet negeert. Direct kom je op de proppen met allerlei linkjes om maar zo snel mogelijk naar de ander te wijzen.

Ik vind alle slavernij in welke vorm dan ook en waar dan ook ter wereld verschrikkelijk.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:38:

[...]

We kunnen ook wat recentere foto's uit Syrië laten zien. Ze schijnen nu gevangenen met een tank plat te walsen. Er zijn ook filmpjes van.

Wat vind jij eigenlijk van de hedendaagse slavernij in de oliestaten? Waarom wordt er zo onmenselijk met mensen omgegaan in S-A, Qatar en meer van dat soort landen? Heb je mijn linkjes eigenlijk gelezen?

We kunnen ons toch veel beter druk maken over de huidige slavernij dan over die van meer dan 150 jaar geleden?Huidige slavernij? Wat bedoel je daarmee?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:paleviolet schreef op 25 oktober 2015 @ 20:44:

[...]

Het woord neger is rechtstreeks verbonden met de slavenij: "Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644 [1], verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had."

Met mijn eerdere reactie bedoelde ik vooral ook te zeggen dat het lastig is om de slavenij achter je te laten, als er nog wel steeds naar jou verwezen word met een woord dat feitelijk "slaaf" betekend.

Hoe normaal die ander dat woord vind doet eigenlijk niet eens echt ter zake, al verbaasd het me wel dat het blijkbaar zo'n gangbaar woord voor sommigen is.Volgens mij komt het woord neger van negro wat zwart betekent.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 20:48:

[...]

Volgens mij komt het woord neger van negro wat zwart betekent.Klopt, daar is het van afgeleid, maar het werd gebruikt om slaven aan te duiden.
quote:Alixane schreef op 25 oktober 2015 @ 20:48:

[...]

Huidige slavernij? Wat bedoel je daarmee?Het is onderzocht en Europa telt ongeveer een miljoen slaven.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 20:45:

Ik heb wel degelijk omgangsvormen meegekregen, kom nou. Zie je, hoe je onderbewust toch denkt dat ik onbehoorlijk ben? Ik stel me altijd voor met mijn voor- en achternaam, want dat hoorde zo. Ik neem iets mee als ik word uitgenodigd, want dat hoorde zo. Ik zeg netjes u, want dat hoorde zo. Ook volkse mensen hebben moraal. Maar ik drink wel altijd cola, heb geen verstand van wijn, wist niet op mijn 8e wat tenue-de-ville was en mijn moeder zette altijd gewoon de pannen op tafel. En ik eet graag afhaalchinees. Ook met Kerst.En toch hè bespeur ik altijd enige minachting voor je 'volkse' familie als je over ze schrijft.
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2015 @ 20:43:

Als je naar de geschiedenis, maar ook naar het heden in zijn algemeen kijkt, dan kun je alleen maar zeggen dat de mens er als soort niet erg fraai in naar voren komt.

Het heeft weinig zin om met de beschuldigende vinger naar elkaar te wijzen of te gaan discussiëren wie er erger was. We kunnen alleen maar in het heden leven, en kijken wat we nu kunnen doen om het beter te maken.

Precies !

De transatlantische slavernij was verschrikkelijk

Antwoord:

Ja maar de Arabieren ..

Ja maar ze zijn verkocht door Afrikanen

Hitler was verschrikkelijk, ja maar Stalin was minstens net zo erg.

De Apartheid was verschrikkelijk, ja maar de boeren zijn hun leven niet meer zeker.

Auschwitz, ja maar de Jappenkampen

De Engelsen hebben vele Indianenstammen de dood in gejaagd, ja maar dat kwam door ziekten.

En dat zijn dan argumenten van volwassenen.

Je bent nooit minder fout, omdat een ander ook fout is!!!!
quote:Cateautje schreef op 25 oktober 2015 @ 20:51:

[...]

Het is onderzocht en Europa telt ongeveer een miljoen slaven.Waar, in welk land. En wie zijn de slaven?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven