gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
Alle reacties Link kopieren
NYC, in mijn ervaring is het commentaar dat de fulltime-thuis man krijgt meer van andere aard, en dat is wel weer gebaseerd op gender. Veel mensen dachten van mijn thuisblijfvriend dat hij thuis bij dochter was omdat hij geen baan kon vinden. Die hele bewuste keuze was erg lastig te begrijpen blijkbaar.
Over kwaliteiten aan man en vrouw toekennen gesproken trouwens: Doe voor de grap het onderstaande quizje eens. Ben wel benieuwd naar jullie resultaten

http://www.quest.nl/test/ben-jij-een-ec ... chte-vrouw
67 procent man. Oei!
67% man haha! Overigens ook in mijn kledingstijl maar dat werd niet meegenomen in de test
73% man. Maar ik vrees dat mijn man minder zou halen: hij weet niet wat buitenspel is Wel een verzameling vooroordelen, al snap ik het grapje van Quest wel. Ik ben niet geïnteresseerd in rouge.
Ik heb niet alles gelezen, maar in de OP gaat het zeer waarschijnlijk over mijn post waarin ik aangaf dat ik liever geen man als kraamhulp zou willen hebben en dat ik ook niet in mijn blootje in een gemengde sauna ga zitten.

Ik vind dat dat helemaal niets te maken heeft met rolverdeling, maar meer met mijn gevoelens of preutsheid. Nergens zeg ik dat die man zijn werk niet goed zal doen als kraamhulp, ik vind het alleen niet prettig als hij mij moet helpen in mijn kraambed. Dat ik niet graag bloot ga in een gemengde sauna heeft toch ook niets met een rolverdeling te maken? Wat heeft dat met kwaliteiten aan iemand toekennen te maken?

Helemaal los daarvan is er het feit dat mannen over het algemeen fysiek sterker zijn dan vrouwen. Als er met de wasmachine gesjouwd moet worden dan zoek ik toch een sterke man op, want er zijn maar heel weinig vrouwen die zo'n dingen even optillen.
Er zijn ook maar weinig mannen die -in hun eentje- een wasmachine kunnen tillen.

Maar dit topic was inderdaad geïnspireerd door wat opmerkingen uit het andere topic. Ik heb die opmerking over sauna's nog niet echt uitgewerkt, dat klopt. Ik vraag me wat dat betreft af of er sprake is van een seksualisering van de relatie tussen man en vrouw? Ik kom nog wel eens in de sauna en ik heb me daar nog nooit ongemakkelijk gevoeld. En in het dagelijks leven ben ik best preuts, maar een sauna is een bijzondere locatie, die veilig hoort te zijn. Niet alle mannen willen altijd alle vrouwen bespringen. Maar het is natuurlijk belangrijk dat je doet waar je je prettig bij voelt!

En ik zou inderdaad geen problemen gehad hebben met een mannelijke kraamhulp. Ik hoop dat mensen hun zoons ook gewoon de opleiding tot kraamverzorgende laten doen. Dat individuele personen liever geen man aan hun bed willen, dat kan.
quote:NYC schreef op 26 oktober 2015 @ 20:59:

Ja, je hebt er wel gelijk in dat de percentages niet of weinig werkende mannen (versus vrouwen) niet gelijk liggen.

Maar zou een man die dus wel volledig thuis bij de kinderen is en een fulltime werkende partner heeft, daar ook zoveel commentaar op krijgen?

Of laat ik het anders zeggen: die man loopt dan toch net zoveel risico om een gat in zijn cv te hebben/afhankelijk te raken van een uitkering of wat dan ook, als een niet (of weinig) werkende vrouw?Precies, daarom is het voor beide partners belangrijk om contact te houden met de arbeidsmarkt. Als is het maar voor 1 of 2 dagen in de week. Sommigen, vooral vrouwen, roepen dan dat ze nooit uit elkaar gaan. Dat zou kunnen, maar als je man morgen tegen een boom rijdt en overlijdt, dan moet je tegenwoordig aan het werk. Dat is veel lastiger als je al jaren uit het arbeidsproces bent.
Ik was wel 87% man, maar ik vond het dus raar dat ik 'afgerekend' werd op het kennen van buitenspelregels en inbussleutels.

Ik vind een gemengde sauna juist heel prettig. Ik denk dat vrouwen meer naar elkaars lijf kijken dan mannen. Of anders. Niet ongemakkelijk in ieder geval. Een mannelijke kraamhulp weet ik niet... voor het baby deel geen probleem, maar het hechtingen controleren, en kennis over stuwing vond ik toch prettig om van een voorheen zelf bevallen vrouw te horen denk ik. Misschien dat ik daar bij een 20 jarige kinderloze kraamhulp ook een ander gevoel bij had gehad, en als mijn gyn een man was geweest misschien ook wel weer. Mijn hele bevalling (verlos, verpleeg, gyn, kinderarts) en kraamtijd was op mijn vriend na toch een behoorlijke vrouwenaangelegenheid, en dat had ook wel wat.
Ik heb 60% man gescoord op het testje.
quote:barbaracartland schreef op 26 oktober 2015 @ 20:14:

Maar waarom heeft Blondies man wel de verplichting het gezin te onderhouden? Misschien heeft hij ook wel helemaal geen zin en had hij ook liever thuis met het kind getoedeld. Maar omdat hij een piemel heeft, moest hij geld gaan verdienen. Zijn keuzes zijn dus helemaal niet zo vrij als je denkt.Ik heb dat eerder in dit topic ook al geroepen, dat dat best zielig is voor die mannen en daar werd massaal op gereageerd dat hij daar zelf ook bij is en die afspraken maak je met zijn tweeën.
quote:NYC schreef op 26 oktober 2015 @ 20:43:

Op zich een goede vraag, barbaracartland. Op zich ga ik er vanuit dat zowel de vrouw als de man een keuze maken mbt werk(uren) waar zij zichzelf prettig bij voelen en niet stiekem denken: eigenlijk had ik ook wel veel meer/minder uur kunnen werken, maar ja, dat gaat nou eenmaal niet...'

Het verschil zit 'm erin dat een man niet meteen allerlei vooroordelen naar zijn hoofd gesmeten krijgt als: straks is je vrouw bij je weg en ben JIJ afhankelijk van een uitkering!!!Straks rent je vrouw in de armen van een man die wel wat te vertellen heeft en moeten WIJ betalen voor JOUW uitkering.
quote:elein schreef op 26 oktober 2015 @ 21:20:

Over kwaliteiten aan man en vrouw toekennen gesproken trouwens: Doe voor de grap het onderstaande quizje eens. Ben wel benieuwd naar jullie resultaten

http://www.quest.nl/test/ben-jij-een-ec ... te-vrouw60% man, 40% vrouw. Zou die uitslag echt vooral liggen aan de buitenspelregel, inbussleutel en watersproeireservoir?
quote:ibbeltje12 schreef op 26 oktober 2015 @ 20:21:

[...]

Omdat Blondie en haar man dat nou eenmaal samen zo hebben afgesproken? Ze hadden het ook andersom kunnen afspreken. Dat gebeurt veel minder, maar we hebben die keuzevrijheid in Nederland wel. Ik vind het raar om mensen dan te bekritiseren als ze dan toch kiezen voor een traditioneel rollenpatroon.

Ik vind het pas problematisch als mensen verkondigen dat een 'traditioneel' gezin het enige functionerende/juiste gezin is. Ook vind ik dat er nog veel winst te behalen is in bijvoorbeeld marketing van kinderspeelgoed en andere rolbevestigende onzin. Maar ik vind het héél raar en ook onjuist om individuen op hun keuzes te veroordelen.Wij hebben het inderdaad zo afgesproken. Zo wilden wij het allebei. Wij wilden perse niet dat ons kind een paar dagen in de week naar een gastouder zou gaan, kinderdagverblijf of opa en oma. Dat was voor ons allebei geen optie. Financieel was het ook goed mogelijk want anders hadden we niet eens een kind op de wereld gezet. Mijn man vind zijn baan heel erg leuk en heeft zich ook op kunnen werken in de loop der jaren dus financieel ging het alleen maar beter. Wij hebben serieus nooit iets van de crisis gemerkt. Mijn man heeft zelf ook altijd veel tijd door kunnen brengen met onze zoon. Zo heeft hij toen zoon klein was ouderschapsverlof opgenomen en was toen elke woensdag vrij totdat zoon naar school ging. Hij is ambtenaar en heeft veel vrijde dagen en variabele werktijden. Hij was vaak rond half 5, kwart voor 5 al thuis toen onze zoon klein was.
60% vrouw
quote:ardni schreef op 26 oktober 2015 @ 20:01:

[...]

nee, totdat er een scheiding komt.Dan moet de belastingbetaler opdraaien voor het feit dat er geen pensioen is en het inkomen niet voldoende.

Ik snap het niet wij vrouwen zijn toch niet massaal beperkt ? Waarom kunnen mannen wel werken en wij allemaal niet wat is er mis met ons?Kinderen krijgen is toch geen beperking?Dit bedoel ik inderdaad.
quote:Mevrouw75 schreef op 26 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Straks rent je vrouw in de armen van een man die wel wat te vertellen heeft en moeten WIJ betalen voor JOUW uitkering.Was dat een reactie voor mij?
quote:NYC schreef op 27 oktober 2015 @ 15:11:

[...]

Was dat een reactie voor mij?Het was een vertaling van de vooroordelen in je laatste zin.
Dus jij denkt dat mannen die opmerking net zo goed zullen krijgen?
pff wat een test! grappig, ben 80 procent man. omdat ik weet waar je ruitenwisservloeistof in moet doen
Haha Beverratje. Het is gewoon een test van niks en zo doorzichtig.Bijvoorbeeld de foto met die 2 bergen. Een mannenantwoord is natuurlijk dat hij 2 tieten ziet en de vrouw een stuk natuur. Dit ligt er zo duim en dik bovenop. Tegenwoordig zijn er ook zo veel vrouwen die voetballen dat vrouwen echt wel weten wat buitenspel is. Het is grappig om te doen zo'n test maar je moet er geen enkele waarde aan hechten.
quote:merano schreef op 26 oktober 2015 @ 20:21:

Nee, mannen zijn de baas en zeggen dan tegen hun werknemers (ook mannen) dat part time werken bij een bank echt niet kan.

En tegen vrouwen zeggen die mannen dat het best kan, alleen maken die vrouwen dan geen carrière meer.

Of zeggen tegen hun vrouw dat ze niet willen dat ze werkt, anders krijgen de kinderen niet genoeg aandacht. Of maakten domme opmerkingen tegen mijn thuisblijfvader vroeger.

Het is absoluut niet zo dat mannen geen mening hebben over andermans en -vrouws keuzes en beslissingen.
quote:elein schreef op 26 oktober 2015 @ 21:19:

NYC, in mijn ervaring is het commentaar dat de fulltime-thuis man krijgt meer van andere aard, en dat is wel weer gebaseerd op gender. Veel mensen dachten van mijn thuisblijfvriend dat hij thuis bij dochter was omdat hij geen baan kon vinden. Die hele bewuste keuze was erg lastig te begrijpen blijkbaar.Een ouderpaar kwam voorzichtig bij mijn vriend informeren of we nog wel bij elkaar waren, nadat het ze opgevallen was dat ze me niet meer zagen. Op mijn beurt leek het niet in collega's m/v hun hoofd op te komen dat mijn kinderopvangprobleem opgelost werd door vader ipv 1 het kdv of 2 oma (en waarom niet opa).
quote:NYC schreef op 27 oktober 2015 @ 15:24:

Dus jij denkt dat mannen die opmerking net zo goed zullen krijgen?Ja hoor, maar ik had het een beetje gehad met de: En Ik moet dus betalen voor jouw keuze. Het impliciete Ik ben goed en Jij bent fout en dom.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 25 oktober 2015 @ 09:47:

Ik denk dat die "rest van de wereld" nog veel en veel traditioneler is dan wij hier in Nederland. Wel heb ik het idee dat we hier weer traditioneler, preutser en bekrompener aan het worden zijn. Feminisme heeft afgedaan, want is achterhaald en alles wat er te winnen was is gewonnen, die gedachte (die ik absoluut niet onderschrijf overigens)

Wel denk ik dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, deels biologisch verklaard, deel evolutionair, deels vanuit geschiedenis en cultuur bepaald. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, ik vind bijv. voetbal helemaal niets aan en hoef ook niet aan auto's te sleutelen. Dat zijn activiteiten die meer door mannen gewaardeerd worden dan door vrouwen. En daar is niets mis mee. Het gaat pas mis wanneer mensen daar de conclusie aan verbinden dat het DUS niet geschikt, verboden etc. etc. is voor het andere geslacht.

wel bijzonder dat je, na je inleiding dat we msischien te traditioneel zijnn, gelijk uit gaat van vetgedrukte, omdat het voor jou zo is. Ik wilde vroeger automonteur worden (of kinderarts) en ik ken heel veel vrouwen met een seizoenskaart voor voetbal. Van oudsher dénkt men inderdaad dat dat meer voor mannen is, beide, maar ís dat ook zo?

Mijn opa nam zijn zoons mee naar het voetbal, zijn dochters niet. Toch is mijn moeder fervent voetbalfanaat, misschien wel erger dan mijn vader. Maar ze zégt altijd dat ze kijkt, omdat mijn vader het wil zien (om hem vervolgens te pushen om te kijken, wanneer hij wat anders op zet "moet je geen voetbal kijken? Er is voetbal op hoor." ) Gewoon, omdat haar vroeger voorgehouden is, dat zij als meisje niet van voetbal kon houden, kennelijk.

Ik denk dat er meer culturele en opvoedingsverschillen zijn dan biologische verschillen, naast dat mannen gewoon sterker zijn, helaas.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven