gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
Alle reacties Link kopieren
quote:ibbeltje12 schreef op 28 oktober 2015 @ 20:50:

Je hebt toch ook een karakter dat in ieder geval deels aangeboren is? Dat beïnvloedt ook je gedrag. Ik geloof heus dat een deel van je gedrag in je genen besloten ligt. En een ander, misschien wel veel groter, deel wordt beïnvloed door je omgeving.Keer op keer komt uit onderzoeken rollen dat nature sterker is dan nurture (nature vs nurture).
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 20:54:

[...]

Keer op keer komt uit onderzoeken rollen dat nature sterker is dan nurture (nature vs nurture).

Grappig. Ik zie juist altijd precies het omgekeerde in studies.

Iets wat je ermee kan vergelijken is cultuur. Mensen die opgroeien in een bepaalde cultuur, met bepaalde normen en waarden en ideeen over hoe dingen zouden moeten zijn, verschillen vaak sterk van mensen uit andere landen.
Voor mijn gevoel zijn alleen instincten aangeboren gedrag (vluchten of aanvallen bij gevaar, bijvoorbeeld). Al het andere gedrag is, mijns inziens (en hier is ook absoluut geen wetenschappelijke consensus over) aangeleerd.
quote:Mevrouw75 schreef op 28 oktober 2015 @ 16:08:

[...]

Jawel hoor. Maar hij wordt dus vaak anders geponeerd, althans, met een bepaalde dwingende ondertoon. en die ondertoon wilde ik geloof ik even duidelijk maken.Ah, oké dan begrijp ik wat je bedoelde. Ik ging er dus vanuit (en dat was waarschijnlijk het vooroordeel waar je op doelde) dat mannen dat onderling niet deden, maar wel dus. Net als jij vind ik het trouwens een hele vervelende opmerking, hoe het ook gebracht wordt.
Mannen hebben net zo goed allerlei onprettige manieren om zowel mannen als vrouwen te 'corrigeren' als ze niet aan de door hen gewenste rolpatronen voldoen.

Dit doen ze niet alleen tegen andere mannen, maar ook vrouwen die als bedreigend overkomen. Die worden door sommige mannen heel erg neergehaald.
quote:Blondie456 schreef op 28 oktober 2015 @ 16:47:

[...]

Ze gaven niet aan dat ze fulltime huismoeder wilden zijn maar wel dat ze niet fulltime wilden werken mochten ze kinderen krijgen en de mannen uit die groep waren het daar mee eens. Er zijn natuurlijk ook stellen die ervoor gaan kiezen om allebei parttime te gaan werken. Ze moeten gewoon doen waar zowel man en vrouw zich goed bij voelt.Wat ik mijn kind in eerste instantie zou willen proberen te leren is, dat als fulltime werken niet zijn doel is, dat hij (of zij indien ik dochters had gehad) dan voor een studie/beroep moet kiezen waarin het mogelijk is om én parttime te werken én financieel geheel zelfstandig te zijn. En natuurlijk kan een kind dan altijd te maken krijgen met welke tegenslag dan ook, maar ik zou wel willen dat ze daar over nadenken en niet bij voorbaat al denken: ach, ik zal vast wel een partner krijgen die meer verdient/fulltime wil werken etc.
quote:Defietsboer schreef op 28 oktober 2015 @ 20:56:

Grappig. Ik zie juist altijd precies het omgekeerde in studies.

Iets wat je ermee kan vergelijken is cultuur. Mensen die opgroeien in een bepaalde cultuur, met bepaalde normen en waarden en ideeen over hoe dingen zouden moeten zijn, verschillen vaak sterk van mensen uit andere landen.

Dat is zeker grappig. Vertel eens.

Verschil tussen mannen en vrouwen vs verschillende culturen is appels met peren vergelijken.
quote:barbaracartland schreef op 28 oktober 2015 @ 20:57:

Voor mijn gevoel zijn alleen instincten aangeboren gedrag (vluchten of aanvallen bij gevaar, bijvoorbeeld). Al het andere gedrag is, mijns inziens (en hier is ook absoluut geen wetenschappelijke consensus over) aangeleerd.

Van gedrag, brein en lichaam is gedrag zeker het meest te beinvloeden.

Maar elke gedrag wordt gestuurd vanuit de hersenen, die verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen hebben meer verbindingen tussen hun hersenhelften, mannen hebben meer verbindingen binnen hun hersenhelften. Dit verschil heeft een grote uitwerking op het gedrag het verklaart veel van de verschillen die aantreffen tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen, die niet te maken hebben met opvoeding.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:15:

[...]

Maar elke gedrag wordt gestuurd vanuit de hersenen, die verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen hebben meer verbindingen tussen hun hersenhelften, mannen hebben meer verbindingen binnen hun hersenhelften. Dit verschil heeft een grote uitwerking op het gedrag het verklaart veel van de verschillen die aantreffen tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen, die niet te maken hebben met opvoeding.Verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling zijn groter dan verschillen tussen man en vrouw. En ja, dan heb ik het over nature. En dus valt er niks te zeggen over individueel mannelijk of vrouwelijk gedrag.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:03:

[...]

Dat is zeker grappig. Vertel eens.

Verschil tussen mannen en vrouwen vs verschillende culturen is appels met peren vergelijken.

Vertelde hetzelfde als jij deed.

De invloed van nurture is ook tussen verschillende culturen te zien en heeft niet alleen betrekking op pop vs brandweerwagen.
quote:Mevrouw75 schreef op 28 oktober 2015 @ 21:18:

Verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling zijn groter dan verschillen tussen man en vrouw. En ja, dan heb ik het over nature.Vreemd. Ik vind vrouwen nog altijd meer op vrouwen lijken dan op mannen.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:15:

[...]

Maar elke gedrag wordt gestuurd vanuit de hersenen, die verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen hebben meer verbindingen tussen hun hersenhelften, mannen hebben meer verbindingen binnen hun hersenhelften. Dit verschil heeft een grote uitwerking op het gedrag het verklaart veel van de verschillen die aantreffen tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen, die niet te maken hebben met opvoeding.Ik dacht dat die verbindingen (synaps toch?) nu juist door nurture aangelegd worden. Door iets veel te zien, ervaren enz worden die verbindingen groter en sterker.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Defietsboer schreef op 28 oktober 2015 @ 21:19:

Vertelde hetzelfde als jij deed.

Mannen zijn van nature beter in de grove motoriek zoals rennen, klimmen, springen, gooien, vechten, maar ook in analyseren, logisch denken, waarneming, vooral van bewegende objecten.

Vrouwen zijn van nature beter in de fijne motoriek zoals spreken, schrijven, handwerk, tekenen, zorgen, maar ook in samenwerken, communiceren, intuitie en gevoel.

Nu jij.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:26:

[...]

Mannen zijn van nature beter in de grove motoriek, zoals rennen, klimmen, springen, gooien, vechten, maar ook analyseren, logisch denken, waarneming, vooral van bewegende objecten.

Vrouwen zijn van nature beter in de fijne motoriek zoals spreken, schrijven, handwerk, teken, zorgen, maar ook in samenwerken, communiceren, intuitie en gevoel.

Nu jij.

Tja, veel van die dingen worden heel erg door nurture aangemoedigd dan wel niet ontmoedigd.

We kunnen pas echt zien of een groot deel van de dingen die jij noemt nog zo zouden zijn als meisjes en jongens echt precies hetzelfde opgevoed worden en in een samenleving wonen waar ze niet de 1 of de andere kant op worden geduwd. Helaas is dat in nog geen enkele samenleving het geval.
quote:feow schreef op 28 oktober 2015 @ 21:22:

Ik dacht dat die verbindingen (synaps toch?) nu juist door nurture aangelegd worden. Door iets veel te zien, ervaren enz worden die verbindingen groter en sterker.De verbindingen worden aangelegd in de foetus en worden versterkt na de geboorte. Uit testen is ook gebleken dat jongens liever met jongensspeelgoed spelen en meisjes liever met meisjesspeelgoed, ook als keuze is uit beiden.
quote:Defietsboer schreef op 28 oktober 2015 @ 21:32:

[...]

Tja, veel van die dingen worden heel erg door nurture aangemoedigd dan wel niet ontmoedigd.

We kunnen pas echt zien of een groot deel van de dingen die jij noemt nog zo zouden zijn als meisjes en jongens echt precies hetzelfde opgevoed worden en in een samenleving wonen waar ze niet de 1 of de andere kant op worden geduwd. Helaas is dat in nog geen enkele samenleving het geval.

Ouders met een jongen/meisje-tweeling komen een heel eind.

En doen jongens en meisjes op de kleuterschool niet ook vaak (of altijd) dezelfde opdrachtjes?
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:20:

[...]

Vreemd. Ik vind vrouwen nog altijd meer op vrouwen lijken dan op mannen.Ik lijk dan weer veel meer op mijn broertjes dan op jou bv of mijn buurvrouw. Dát is waar het om gaat.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:37:

[...]

En doen jongens en meisjes op de kleuterschool niet ook vaak (of altijd) dezelfde opdrachtjes?

Mijn oudste dochter wilde altijd in de bouwhoek. Dat vonden haar klasgenootjes heel gek. Meisjes spelen in de huishoek. De opdrachten zijn verder wel hetzelfde, maar een juf/meester kan andere eisen/verwachtingen hebben.

Oudste dochter heeft een heel gewoon handschrift. Voor een jongen. Voor een meisje is het niet rond en ponypaarderig genoeg. Ik herken dit nogal van vroeger: echte meisjes maken van die ronde letters en zetten hartjes op de i. Dus was mijn handschrift, volgens juf, leesbaar en duidelijk, maar toch niet zo heel best. Omdat ze van een meisje iets anders verwacht.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:37:

[...]

Zoals wel blijkt uit de ervaringen van mensen uit dit topic alleen al, zijn er ook in Nederland nog grote verschillen in hoe bepaalde emoties en aspiraties aangemoedigd en ontmoedigd worden. Dezelfde opdrachtjes op de kleuterschool is zeker een stap in de goede richting, maar als de ouders dan raar reageren als een jongetje een prinsesje heeft getekend of de juf nooit auto's suggereert bij een meisje, dan is dit toch niet zo neutraal als het zou kunnen zijn.

En ouders van tweelingen voeden hen niet allemaal hetzelfde op en de signalen die ze krijgen van de rest van de samenleving zijn ook niet hetzelfde. Overigens zijn tweelingen die bestaan uit een meisje en een jongen genetisch niet gelijkender dan een willekeurig broer en zusje.

Dat wil overigens niet zeggen dat nature geen rol speelt of bepaalde verschillen in de hersenen niet van belang zijn, maar ik heb in mijn leven toch veel te vaak goedschiks dan wel kwaadschiks 'corrigerend' gedrag gezien wanneer iemand zich niet aan rolpatronen hield, om te kunnen geloven dat wij in een neutraal genoege situatie zijn om te kunnen concluderen dat nature de hoofdrol speelt.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 20:54:

[...]

Keer op keer komt uit onderzoeken rollen dat nature sterker is dan nurture (nature vs nurture).

Das apart, want in Nederland werken vrouwen toch beduidend minder dan mannen en weten ze arbeid en gezin slechter te combineren dan anderen vrouwen in Europa, andere nature dus begrijp ik.

De Nederlandse vrouw is geboren huisvrouw, nou de eerste die zo iets tegen mij zegt irl krijgt de wind van voren.

Zeker als het een man is , ik maak onderscheid
quote:Defietsboer schreef op 28 oktober 2015 @ 21:32:

[...]

Ik gaf mijn zoon een pop. Het was een pop die "mamma" kon zeggen. Het eerste wat hij deed, was het truitje uittrekken en zoeken waar dat stemmetje vandaan kwam. Toen hij het "microfoontje" gevonden had, probeerde hij het eruit te pulken. Hij had de pop toen precies vijf minuten vast. Van jongs af aan is hij geïnteresseerd geweest in techniek.

Ik gaf mijn dochter een pop. Ze wiegde haar in haar armen en legde haar te slapen. Ze kon zelf nog amper lopen.

En dan had zoon het voorbeeld van een baby in huis, dochter niet. En ik had ze geen van beiden iets verteld of in een richting gestuurd.

Motoriek van dochter was stukken beter dan die van zoon. Zij heeft altijd op behoorlijk niveau gesport, terwijl hij altijd zijn snor probeerde te drukken bij schoolgym.

Beide waren goed in wiskunde.

Hij heeft inmiddels een technisch beroep en is als een vis in het water. Zij volgt een "softe" opleiding (al zie ik niet precies wat er soft aan is) en is ook als een vis in het water.

Wat zegt het nu allemaal? Niet veel volgens mij. Ik probeer ze te stimuleren om keuzes te maken die bij ze passen. Dat lijkt me het beste.
quote:meivogel schreef op 28 oktober 2015 @ 21:48:

Wat zegt het nu allemaal? Niet veel volgens mij. Ik probeer ze te stimuleren om keuzes te maken die bij ze passen. Dat lijkt me het beste.Helemaal mee eens.
quote:ardni schreef op 28 oktober 2015 @ 21:47:

[...]

Das apart, want in Nederland werken vrouwen toch beduidend minder dan mannen en weten ze arbeid en gezin slechter te combineren dan anderen vrouwen in Europa, andere nature dus begrijp ik.

De Nederlandse vrouw is geboren huisvrouw, nou de eerste die zo iets tegen mij zegt irl krijgt de wind van voren.

Zeker als het een man is , ik maak onderscheid Zoals ik al eerder schreef; in de meeste buitenlanden zijn de voorzieningen qua bevallingsverlof, kinderopvang en naschoolse opvang wel een stukje beter dan hier. Dat heeft er ook mee te maken.
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 20:42:

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen.

Niet alleen onbewust, maar ook bewust. Man en vrouw verschillen biologisch (aangeboren) van elkaar qua gedrag, brein en lichaam. Het lijkt mij in ieder geval het meest efficient dat beiden doen waar zij goed in zijn. Hoe stellen onderling hun gezinstokootje bestieren moeten zij vooral zelf weten. Zolang het maar werkt voor hen. Moeder zijn is trouwens ook werk, welke uitbesteed wordt als de moeder liever een andere baan heeft, om wat voor reden dan ook (kinderzorg).

Moeder zijn is werk, vader zijn is ook gewoon werk.

Wat bedoel je in hemelsnaam met bovenstaande?
quote:Fargo schreef op 28 oktober 2015 @ 21:26:

[...]

Mannen zijn van nature beter in de grove motoriek zoals rennen, klimmen, springen, gooien, vechten, maar ook in analyseren, logisch denken, waarneming, vooral van bewegende objecten.

Vrouwen zijn van nature beter in de fijne motoriek zoals spreken, schrijven, handwerk, tekenen, zorgen, maar ook in samenwerken, communiceren, intuitie en gevoel.

Nu jij.Deze gemiddelden zeggen helemaal niets, maar dan ook echt niets over individuen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven