taalkundig vraagje

31-10-2015 10:35 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin met een zoontje dat op voetbal zit.

Nou had ik van de week een meningsverschil met haar man. Mijn vriendin zegt altijd dat ze haar zoontje naar DE voetbal brengt.

In mijn optiek is dat niet juist en moet het HET voetbal zijn.

Als je zegt naar DE voetbal gaan, dan betekent dat voor mij dat je je naar de bal zelf beweegt.

En in mijn optiek ga je naar HET voetbal, als in voetbalSPEL. Wat weer anders is al DE voetbalTRAINING. In die zin ben ik het daar wel mee eens. Toch klopt er naar mijn gevoel iets niet als je spreekt van naar DE voetbal gaan. Niet ieder potje voetbal is namelijk een training of een wedstrijd maar gewoon een spel.

Die man zegt dus dat het DE voetbal is. De discussie was op zich hilarisch en we agreed to disagree maar toch.

Ik wil wel eens weten hoe jullie erover denken.

Niet dat ik me erover druk maak maar dit zijn nou net van die kleine dingetjes die ik wil weten uit nieuwsgierigheid. En misschien ook onwetendheid van mijn kant. Maar dan wil ik het ook graag wel weten.
" Ik ga(at) naar DE bingo "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 oktober 2015 @ 11:16:

" Ik ga(at) naar DE bingo "

Das waar, ik was de t vergeten
Tjezus, wat vals
Precies wat retrostar z egt.

Voetbal zonder lidwoord.

Als je alleen de bal bedoelt bijvoorbeeld dan zeg je DE voetbal

Als het om een willekeurige bal gaat zeg je een. bijvoorbeeld ik ga EEN voetbal kopen.

HET voetbal zeg je bijvoorbeeld als je gaat kijken naar het voetbal

Als je naar de club gaat trainingen, wedstrijden etc en alles wat er bij een voetbalclub hoort zeg je

Voetbal zonder iets ervoor.
Ik zou het zonder lidwoord zeggen. Naar voetbal gaan, naar hockey, tennis of ballet.
Als we het over regionale dingen hebben... Hier zitten ze onder voetbal, da's pas knap
Het voetbal. Vroeger ging je naar het voetballen (werkwoord) en nu is dat afgekort tot voetbal.

Namen van winkelketens zijn zonder lidwoord, officieel dan.
Leuke discussies om de tijd te doden, langs de voetballijn;-)
http://www.vandale.nl/gra ... ands/voetbal#.VjSmf9IvfDc
'Ik ga met mijn kind naar voetbal' (training).

Hetzelfde als 'mijn kind zit op scouting, turnen, volleybal, basketbal, vioolles'.

'Op zondagavond kijk ik voetbal (op tv)' (wedstrijden).

Maar:

'In het voetbal gaat veel geld om'. (de sport)

Het is een beetje in geworden om de laatste jaren bij bepaalde dingen 'de' te zeggen.

Een paar jaar geleden ging je 'naar Blokker'. Tegenwoordig 'naar de Blokker'.

Voorheen deed je boodschappen bij 'Albert Heijn'. Vooral veel jongeren zeggen nu 'bij de Albert Heijn' of 'de Appie'.

Misschien is het een blijvend iets, misschien verdwijnt het weer. Een taal is levend dus aan verandering onderhevig. Ik vind het nu in elk geval lelijk klinken.

En in bepaalde steden/streken zal 'de' in combinatie met 'voetbal' misschien altijd al worden gezegd en zal dat niet snel verdwijnen.

Een paar jaar geleden werd in bepaalde streken in elke zin het werkwoord 'doen' gebruikt.

'Ik doe dat oppakken' i.p.v. 'ik pak dat op'.

'Ik doe dat dan afnemen met een sopje' i.p.v. 'ik neem dat af met een sopje'.

Vind ik ook allemaal erg lelijk.
quote:RosesAreRed schreef op 31 oktober 2015 @ 12:37:

Een paar jaar geleden werd in bepaalde streken in elke zin het werkwoord 'doen' gebruikt.

'Ik doe dat oppakken' i.p.v. 'ik pak dat op'.

'Ik doe dat dan afnemen met een sopje' i.p.v. 'ik neem dat af met een sopje'.

Vind ik ook allemaal erg lelijk.

In zo'n streek woon ik sinds kort ook en ik kan er maar niet aan wennen

Ik ben opgegroeid met het ABN....

Het is trouwens "het voetbal" want "de voetbal" gaat inderdaad over de bal zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven