Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 13:41:

[...]

Waar heb je dat vandaan? VVD en PvdA zetten juist in op een sober beleid.De PvdA wil helemaal geen sober beleid. Dat hebben ze ook aangegeven. Uiteindelijk heeft iedere statushouder straks recht op een sociale huurwoning en een volledige uitkering. Wat is daar soberder aan?
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 13:40:

[...]

Hun verwachtingen vind ik nog niet zozeer zorgelijk. Dat Nederland alles uit de kast haalt om zoveel mogelijk aan hun verwachtingen te voldoen vind ik veel zorgelijker.Die indruk heb ik eerlijk gezegd echt helemaal niet. Ze worden van hot naar haar gesleept, zitten met drieduizend bij elkaar in een tentenkamp, slapen in gymzalen, en hebben te horen gekregen dat gezinshereniging nog lang op zich kan laten wachten. Echt, ik denk dat ze heel andere verwachtingen hadden toen ze hierheen kwamen.

Waar heb je dat vandaan? VVD en PvdA zetten juist in op een sober beleid.Onzin, in de praktijk komt daar niets van terecht.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 13:39:

[...]

Bijstand is maar een onderdeel van onze verzorgingsstaat. Het doel van de verzorgingsstaat is heel wat breder dan alleen een vangnet.Dus? Als belastingbetaler betaal je toch aan alle voorzieningen mee? Dan mag je er toch ook iets van zeggen als daar misbruik van gemaakt wordt?
quote:meivogel schreef op 02 november 2015 @ 13:47:

Die indruk heb ik eerlijk gezegd echt helemaal niet. Ze worden van hot naar haar gesleept, zitten met drieduizend bij elkaar in een tentenkamp, slapen in gymzalen, en hebben te horen gekregen dat gezinshereniging nog lang op zich kan laten wachten. Echt, ik denk dat ze heel andere verwachtingen hadden toen ze hierheen kwamen.

Het enige wat van hun verwachtingen niet uitkomt is de termijn waarop de verwachtingen uitkomen. Ze hadden verwacht dat hun huisje ingericht en al klaar stond en dat vrouwlief met de kinders dezelfde week nog opgehaald werden. Het duurt nu alleen wat langer voordat ze hun huisje krijgen en vrouw en kinders over mogen komen. Maar wees gerust, Nederland probeert deze periode van wachten voor mensen met een verblijfsvergunning zo kort mogelijk te houden. Ze doen wat ze kunnen.

Het klopt overigens dat ze in den beginne inderdaad heen en weer gesleept worden. Dat vind ik buitengewoon vervelend voor deze mensen.
anoniem_243575 wijzigde dit bericht op 02-11-2015 13:57
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:Pientjexxxx schreef op 02 november 2015 @ 13:47:

De PvdA wil helemaal geen sober beleid. Dat hebben ze ook aangegeven. Uiteindelijk heeft iedere statushouder straks recht op een sociale huurwoning en een volledige uitkering. Wat is daar soberder aan?De huur wordt alvast voor ze ingehouden op de uitkering he. Voor sommige mensen staat dat gelijk aan versobering. Die kunnen niet bedenken dat de zak met geld die ze uiteindelijk krijgen gewoon dezelfde omvang heeft.
anoniem_243575 wijzigde dit bericht op 02-11-2015 13:55
Reden: krijgen vergeten
% gewijzigd

[...]

Waar heb je dat vandaan? VVD en PvdA zetten juist in op een sober beleid.Ze worden nog steeds bedient op het gebied van hobbies. En ze krijgen ¤44 euro p.p. per. Wat mij betreft wordt dat gehalveerd. Maar andere landen zoals Zweden en Duitsland zijn veel te gul en werken als een magneet: http://www.rtlnieuws.nl/n ... u-hun-rechten-en-plichten
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 13:46:

Enlighten me. Want volgens mij is de verzorgingsstaat namelijk precies dat. Een vangnet wanneer je die nodig hebt (bij ziekte, werkloosheid, enz.) of aan toe bent (bij bereiken van pensioenleeftijd bijvoorbeeld). Ik zou niet weten welke voorzieningen mensen met een achterstand een aantal kansen te geven om hogerop te komen in het leven. Of doel jij op zaken zoals studiefinanciering, sociale werkvoorzieningen en het maatschappelijk werk?

"Een verzorgingsstaat is een sociaal systeem waarin de staat primaire verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van zijn burgers, zoals in kwesties van gezondheidszorg, onderwijs, werkgelegenheid en sociale zekerheid. "

Het is het systeem waarin dit voor iedereen gelijk is. Dus of je nu CEO of straatveger bent, als je je baan kwijtraakt heb je eerst recht op ww (ook al heb je geld). Je kinderen krijgen kinderbijslag en onderwijs, je hoeft (vooralsnog) geen ziekenhuisrekening te betalen ook al heb je het geld. Je baas krijgt een vergoeding als hij je aanneemt wanneer je in een rolstoel zit.

Allemaal onderdelen van de verzorgingsstaat. Ook als je geld hebt krijg je een vergoeding voor zaken die jou belemmeren en waar je niet echt schuld aan hebt. Zo blijft je welvaart op peil.
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 13:55:

Ze worden nog steeds bedient op het gebied van hobbies. En ze krijgen ¤44 euro p.p. per. Is eten tegenwoordig een hobby?
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 13:55:

Ze worden nog steeds bedient op het gebied van hobbies. En ze krijgen ¤44 euro p.p. per. Wat mij betreft wordt dat gehalveerd.Wil je wel geloven dat er mensen zijn die dat een grijpstuiver vinden en vinden dat ze eigenlijk wel wat meer zouden mogen krijgen?
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 13:58:

[...]

Is eten tegenwoordig een hobby?

Wat dacht je van het faciliteren van religie door het voorzien in halal-vlees.

Kijk trouwens wat Duitsland biedt:

Vluchtelingen krijgen gratis eten in asielzoekerscentra en daar bovenop 143 euro cash per maand voor basisbehoeften. Dat bedrag stijgt na zes maanden tot maximaal 216 euro.Een bedrag tot maximaal 92 euro per kind, afhankelijk van leeftijd.Na 15 maanden of zodra de aanvraag wordt goedgekeurd, krijgen asielzoekers een basisinkomen van ongeveer 400 euro per maand, plus een bijdrage voor accommodatie.bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... u-hun-rechten-en-plichten

Met alle goede bedoelingen creeërt Duitsland sociale spanningen en wij zijn hun buurland. Die bedragen moeten gedecimeerd worden, dan stopt de magneetwerking. Asielzoekers ok, maar wel in behapbare proporties.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 13:47:

Onzin, in de praktijk komt daar niets van terecht.Onzin, de praktijk is dat er gewoon geen geld heen gaat.

http://www.rtlnieuws.nl/n ... bere-opvang-vluchtelingen
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 13:55:

[...]

"Een verzorgingsstaat is een sociaal systeem waarin de staat primaire verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van zijn burgers, zoals in kwesties van gezondheidszorg, onderwijs, werkgelegenheid en sociale zekerheid. "

Het is het systeem waarin dit voor iedereen gelijk is. Dus of je nu CEO of straatveger bent, als je je baan kwijtraakt heb je eerst recht op ww (ook al heb je geld). Je kinderen krijgen kinderbijslag en onderwijs, je hoeft (vooralsnog) geen ziekenhuisrekening te betalen ook al heb je het geld. Je baas krijgt een vergoeding als hij je aanneemt wanneer je in een rolstoel zit.

Allemaal onderdelen van de verzorgingsstaat. Ook als je geld hebt krijg je een vergoeding voor zaken die jou belemmeren en waar je niet echt schuld aan hebt. Zo blijft je welvaart op peil.

Ahhh ja.

* gewiekst kijkt met bewonderende ogen naar onze verzorgingsstaat

Zie en besef je wel hoe mooi die verzorgingsstaat eigenlijk is? Waarom moeten we het voortbestaan van dit prachtige goed in gevaar brengen door de druk die erop staat nog verder op te voeren?
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 14:01:

Wat dacht je van het faciliteren van religie door het voorzien in halal-vlees.

Kijk trouwens wat Duitsland biedt:

Ze moeten zelf hun eten kopen met die 44 euro. Mogen ze halal, bami of wat dan ook kopen.

En waarom kijken naar wat Duitsland biedt? Wees blij, de echte gelukzoekers die het om die ontzettend luxe opvangkampen gaat, die blijft dan toch wel in Duitsland? Zie niet in hoe een economische vluchteling dan liever voor de helft van het geld hier zou willen zitten.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 13:59:

[...]

Wil je wel geloven dat er mensen zijn die dat een grijpstuiver vinden en vinden dat ze eigenlijk wel wat meer zouden mogen krijgen?Ik denk het niet. Maar laten we het op de feiten houden. Het wordt in Europa, met name Zweden en Duitsland, veel te aantrekkelijk gemaakt hier als asielzoeker te komen. Die magneetwerking kun je alleen stoppen door een zo sober mogelijk beleid. En dan met name Zweden en Duitsland, maar wat mij betreft kan Nederland haar voorzieningen best nog meer versoberen. Het doel is tijdelijke opvang voor vluchtelingen. Het gaat vooral om de boodschap.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 14:02:

Waarom moeten we het voortbestaan van dit prachtige goed in gevaar brengen door de druk die erop staat nog verder op te voeren?Die 40.000 asielzoekers zetten de verzorgingsstaat niet onder druk. Zoveel aow'ers komen er jaarlijks al bij. De privatiseringen in de zorg, woningcorporaties en ziekenhuizen zetten de verzorgingsstaat onder druk. Die situatie was al zorgelijk voordat Syrië aan de wandel ging.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 14:05:

[...]

Ze moeten zelf hun eten kopen met die 44 euro. Mogen ze halal, bami of wat dan ook kopen.

En waarom kijken naar wat Duitsland biedt? Wees blij, de echte gelukzoekers die het om die ontzettend luxe opvangkampen gaat, die blijft dan toch wel in Duitsland? Zie niet in hoe een economische vluchteling dan liever voor de helft van het geld hier zou willen zitten.Je hebt gelijk. Ik zat er naast. In Nederland krijgen asielzoeker 44 + 13 = 57 euro per week. En inderdaad voor voedsel. Wat mij betreft wordt dat aangepast naar ¤ 25 per week en gewoon voedsel van de gaarkeuken. Dat gelul dat asielzoekers hun eigen eten moeten kunnen kopen kost veel te veel geld en zend een verkeerd signaal uit.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 14:07:

[...]

Die 40.000 asielzoekers zetten de verzorgingsstaat niet onder druk. Zoveel aow'ers komen er jaarlijks al bij. De privatiseringen in de zorg, woningcorporaties en ziekenhuizen zetten de verzorgingsstaat onder druk. Die situatie was al zorgelijk voordat Syrië aan de wandel ging.Natuurlijk zetten die 40000 asielzoekers de verzorginsstaat wel onder druk. Alleen hun toelage kost al ¤ 228 per maand en daarbij komt nog eens huisvesting, zorg en weet ik veel wat. Een asielzoeker kost minimaal ¤ 26509 per jaar. Dat is voor 40000 asielzoekers alleen al meer dan een miljard (106036000) euro. Dat zijn flinke bedragen. Ook daarom zou ik de bijdrage per maand ruimschoots halveren en voortaan voedsel opdienen uit de gaarkeuken. Leren ze gelijk wat de Hollandse keuken te bieden heeft. Die kosten voor asielzoekers moeten omlaag. Het beleid moet soberder. Beter signaal en we kunnen investeren in zaken die echt belangrijk zijn zoals Defensie, Zorg of het Openbaar Vervoer.
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 14:08:

[...]

Je hebt gelijk. Ik zat er naast. In Nederland krijgen asielzoeker 44 + 13 = 57 euro per week. En inderdaad voor voedsel. Wat mij betreft wordt dat aangepast naar ¤ 25 per week en gewoon voedsel van de gaarkeuken. Dat gelul dat asielzoekers hun eigen eten moeten kunnen kopen kost veel te veel geld en zend een verkeerd signaal uit.Die ¤57 is dan voor voedsel alleen? En voor één persoon, of per gezin? Voor één persoon vind ik het erg veel. Als student eet ik al jaren met ongeveer 1/3 van dat bedrag per week. Als het voor één persoon is lijkt me dat dat bedrag sowieso door de helft moet kunnen. Of misschien beter; in plaats van geld voedselbonnen of door de vluchteling samen te stellen boodschappenpakketten voor een bepaald bedrag.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 14:07:

Die 40.000 asielzoekers zetten de verzorgingsstaat niet onder druk. Zoveel aow'ers komen er jaarlijks al bij. De privatiseringen in de zorg, woningcorporaties en ziekenhuizen zetten de verzorgingsstaat onder druk. Die situatie was al zorgelijk voordat Syrië aan de wandel ging.

Dat doen ze wél. Alleen de kosten van de opvang bedragen als 1 miljard. Tel daar de kosten van alle huisvesting en uitkeringen bij op en je kunt met gemak spreken van een flinke kostenpost en dus druk op de verzorgingsstaat. Bovendien blijft het niet bij die 40.000, aangezien in het kader van gezinshereniging nog meer mensen hier krijgen. Allemaal gezellig natuurlijk, hehe, totdat je de rekening gepresenteerd krijgt.

Overigens ben ik met je eens dat privatiseringen in de zorg, woningcorporaties en ziekenhuizen de verzorgingsstaat ook onder druk zetten en dat de situatie was al zorgelijk was voordat Syrië aan de wandel ging.
quote:Timetraveler schreef op 02 november 2015 @ 14:14:

[...]

Die ¤57 is dan voor voedsel alleen? En voor één persoon, of per gezin? Voor één persoon vind ik het erg veel. Als student eet ik al jaren met ongeveer 1/3 van dat bedrag per week. Als het voor één persoon is lijkt me dat dat bedrag sowieso door de helft moet kunnen. Of misschien beter; in plaats van geld voedselbonnen of door de vluchteling samen te stellen boodschappenpakketten voor een bepaald bedrag.Nee, ¤44 p.p. per week voor voedsel en ¤13 p.p. per week voor overige uitgaven. Maar ¤44 is inderdaad vrij ruim en een gaarkeuken kan aardig wat schelen. Maar asielzoekers kosten per persoon natuurlijk veel meer: minimaal ¤26509. Dat is ruim 1 miljard euro per jaar. Maar er zijn ook nog asielzoekers in Nederland én we betalen ook nog Bed Bad en Brood voor allang uitgeprocedeerde asielzoekers.
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 14:08:

Wat mij betreft wordt dat aangepast naar ¤ 25 per week en gewoon voedsel van de gaarkeuken. Liever niet! Met dat zakgeld verdient de lokale supermarkt er ook nog wat aan. Anders verdwijnt het in de zakken van een of andere plofkipfabriek die zo min mogelijk levert voor zoveel mogelijk geld.
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 14:17:

Maar asielzoekers kosten per persoon natuurlijk veel meer: minimaal ¤26509. Dat is ruim 1 miljard euro per jaar. Ja dat getal heeft de Elsevier ooit de wereld in gebracht, maar dat is met heel wat mitsen en maren. Zo zouden asielzoekers (dus belastingbetalers) zich scheel betalen aan juridische kosten. En vreemd genoeg kost het Duitsland maar de helft (http://www.dw.com/en/refu ... -billion-euros/a-18696346)

Maar dan nog. Zeg 1 miljard op een begroting van bijna 100 miljard. Valt toch ook nog wel mee?
quote:operator_7 schreef op 02 november 2015 @ 14:17:

Nee, ¤44 p.p. per week voor voedsel en ¤13 p.p. per week voor overige uitgaven. Maar ¤44 is inderdaad vrij ruim en een gaarkeuken kan aardig wat schelen. Maar asielzoekers kosten per persoon natuurlijk veel meer: minimaal ¤26509. Dat is ruim 1 miljard euro per jaar. Maar er zijn ook nog asielzoekers in Nederland én we betalen ook nog Bed Bad en Brood voor allang uitgeprocedeerde asielzoekers.

Ja, maar gelukkig merkt de overheid niets van deze kosten in de begroting. Deze kosten betalen ze met monopoly geld.

Nou ja, uiteindelijk zal de overheid er inderdaad weinig van merken nadat de extra kosten aan de belastingbetaler zijn doorbelast.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 14:15:

Overigens ben ik met je eens dat privatiseringen in de zorg, woningcorporaties en ziekenhuizen de verzorgingsstaat ook onder druk zetten en dat de situatie was al zorgelijk was voordat Syrië aan de wandel ging.

Daarom denk ik dat de focus verkeerd ligt. Laat de politiek eerst eens goed de bezem halen door ons sociale stelsel. Laat de thuiszorg weer terugkomen, verlaag de eigen risico's, beteugel de private verzekeraars of herstel het ziekenfonds. Dat kost geld, maar vreemd genoeg wordt dat nu al rondgepompt omdat alle werkloze thuiszorgers nu gewoon een uitkering krijgen en de rest met toeslagen geregeld moet worden.

Dan kunnen die 40.000 syriers hier best eventjes ondergebracht worden totdat duidelijk is of ze ergens recht op hebben of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven