Budget maaltijden

02-10-2008 15:12 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het besparen op boodschappen topic.

Wie weet er goedkope en lekkere avondmaaltijden?

Voor ongeveer 3 personen? wij zijn met zijn 2en maar mijn vriend eet voor 2 en het liefst geen salade of pasta. ( dat is mijn eigen voorkeur:P)

Oftewel: dump je goedkope en lekkere recepten hier
Ow ik had al allemaal aanbiedingen gezien met groente maar dat kun je dus niet invriezen, alleen diepvries groente.

Logisch eigenlijk ook hihi.

Maar die 500 gram sperziebonen voor 0,39 cent komt er wel mooi.

Mooi te combineren met de sate schnitzels uit de andere winkel.

Ik heb al veel vleesaanbiedingen gevonden:

Kilo kipfilet voor 5 euro

5 sate schnitzels voor 4 euro

en 250 gram runder gehakt voor 2,49

verder nog boerenkool, andijvie en sperziebonen,

andijvie in verhouding duur.
Alleen we gaan over 2 weken verhuizen dus niet te veel in slaan.
SOEP!

- Soepgroenten uit een zak

- Boullionblokje(s)

- Blikjes tomatenpurée of tomaten

- Vermicelli

- Kruiden naar smaak (doe zelf vaak cajunkruiden).

Zal niet heel veel meer dan ¤ 2,- kosten voor een flinke pan. En het is nog lekker ook!
Gehakt rullen, beetje knof erbij (en normaal een ui, maar die lust je niet) kerrie erbij (veel, zeker een eetlepel). In reepjes geneden witte of spitskool erbij, en roerbakken. Beetje bouillonpoeder erdoor doen.

Ovenschotel 'bekleden' met aardappelpuree. Gehakt/kerrieprut erin doen. Geraspte kaas eroverheen. 20 min in de oven.

3 euro 30 voor 4 personen

Hutspot a la tila:

kook aardappelen 10 minuten, daarna winterwortel er nog 5 min bij. Ba in de tussentijd spekblokjes uit en bak uienringen mee. Kruid met zout, knof en cayennepeper. Kieper de uien/spekzooi door de afgegoten aardappels & wortels, eventueel wat geraspte kaas erdoor.

Is niet zo 'smuttig' als gewone hutspot, en smaakt ook een stuk beter.

Studentenspaghetti (2p)

1 blikje tonijn in olie, 2 uien, 2 teentjes knof, 1 blik gepelde tomaten, zout, peper, evt rucola

Giet de olie van de tonijn in een pan, fruit daar de ui en de knof in. Blik gepelde tomaten erbij, 'hak' die in stukjes met je spatel, doe zout en peper erbij/. Kook in de tussentijd de spaghetti.

Spaghetti op een bord, saus erover, en esnipperde rucola erovereen.

2 euro voor 2 personen.
Ik heb er zelf ook nog wel 1:

Nacho chips

Dipsaus

Kidneybonen

Gehakt

(geraspte) kaas

En eventueel zure room

Gehakt rullen, ovenschaal bekleden met chips, bonen, gehakt, saus, chips en de kaas

20 minuten in de oven en eventueel nog zure room erover.
Witte bonen met saus:

bak spekjes uit. Doe er gesnipperde uien (of prei) bij. Kieper er een uitgelekt blik witte bonen bij.

Maak een witte saus: margarine laten smelten, bloem erbij (25 gram margarine, 25 gram bloem), goed roeren tot het zalvig wordt, dan 250 cc bouillon erbij in plonsjes, goed roeren, en heel veel verse gehakte peterselie erdoor doen en peper.

Voor 2 personen kost dat 2 euro

Nog een budget-tip: eet 'echt' vlees. Dingen als schnitzels zijn vaak onnodig duur, er zit veel paneermeel en zout in. Je kan beter goedkoper vlees nemen: geen kipfilet, maar kippenvleugeltjes of kip'karbonade', geen schitzel maar een schouderkarbo, geen biefstuk maar stoofvlees. Heel vaak is dat nog lekkerder ook
quote:Flashy schreef op 02 oktober 2008 @ 16:56:

Ik heb er zelf ook nog wel 1:

Nacho chips

Dipsaus

Kidneybonen

Gehakt

(geraspte) kaas

En eventueel zure room

Gehakt rullen, ovenschaal bekleden met chips, bonen, gehakt, saus, chips en de kaas

20 minuten in de oven en eventueel nog zure room erover.Klinkt lekker, maar is niet iets voor elke dag, omdat de verhouding koolhydraten/eiwitten (zowel dierlijk als plantaardig) en groenten niet okee is. Teveel eiwitten, te weinig groenten en koolhydraten.
quote:-xxx- schreef op 02 oktober 2008 @ 15:16:

......daaroverheen zo'n zakje satéstokjes Ja die stokjes, die zijn ECHT heel lekker. Je zit vol na de eerste hap en krijgt er een gratis maagperforatie bij!
quote:Flashy schreef op 02 oktober 2008 @ 16:47:

en 250 gram runder gehakt voor 2,49

.Bij de Lidl in de reclame zag ik net .( kilo 4 euro geloof ik )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Flashy schreef op 02 oktober 2008 @ 16:34:

Kun je groente ook invriezen?

Sommige moet je even blancheren ( de kook erover )

http://eten-en-drinken.in...6-groenten-invriezen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2008 @ 18:14:

[...]

Bij de Lidl in de reclame zag ik net .( kilo 4 euro geloof ik )

Kilo voor 2,50!

En 500 gram broccoli voor 0,49!
quote:tilalia2 schreef op 02 oktober 2008 @ 16:59:

[...]

Klinkt lekker, maar is niet iets voor elke dag, omdat de verhouding koolhydraten/eiwitten (zowel dierlijk als plantaardig) en groenten niet okee is. Teveel eiwitten, te weinig groenten en koolhydraten.

Klopt heb het net van de week voor de 1e keer gemaakt

Gehakt bleken we nog te hebben in de vriezer.

Vandaag eten we lekker boerenkool(aanbieding) met aardappelpuree en unox worst( duur, ja maar ik lust echt alleen unox)
Deze kwam ik net ergens tegen:

Kippeblokjes met witloof in een boursinsausje, met aardappelen.

Geen idee of het echt budget is.
quote:Flashy schreef op 02 oktober 2008 @ 16:34:

Kun je groente ook invriezen?Ik vries altijd álles in. Echt alles.
Ik weet niet of dit budget is omdat ik niet weet wat je budget is maar wij eten vaak.

Zalm (uit het vriesvak van de lidl)

Broccoli

Fussili of andere kleine pasta soort.

Feta blok en wat kruiden.

En dan alles door elkaar in kleine stukjes.

Daar eten we (2 mensen) 2 dagen van.
Zelf pizza maken... zelf deegje maken, voor goed 'vullen van maagjes' dikkere bodem maken...tomatenpuree, en vullen met wat je maar hebt liggen aan restjes (groente's, champignons, etc...kaas erover.

Tip: verzamel in de loop van de week van iedere dag groente een paar stukjes rauw. Van een doosje champignons bewaar je er nog een paar. Zoiets als de pizza maak je dan aan t einde van de week met wat je allemaal over hebt. De maaltijd kost dan hooguit 1,50 euro. (Een pak meel kan je meerdere keren gebruiken (0,45), een doosje eieren kost bij Dirk 0,98 cent. En tis nog heerlijk ook...(als je er van houdt)
Mijn aanbiedings boerenkool was dus echt vies :( veel te taai maarja.

Dat van die pizza is een goed idee alleen hebben wij dus nooit groente "over" maar zal eens kijken wat we hier kunnen veranderen
Pannenkoekmix waar alleen water door hoeft, ik vind m erg lekker en zo'n pak kost denk ik 1 euro.

Kun je beleggen met wat je wilt.

Soep uit blik, kost ook 1 euro, paar boterhammen erbij...

Goedkoop eten is niet zo moeilijk, maar als je voor echt goedkoop gaat, mis je vaak de groenten. (althans, ik wel)
Ik mis groenten nooit zo, voor mij is groente 'n smaakaccentje en leuk voor de kleur, maar 'n heel bord groente krijg ik niet weg. Ik eet liever 'n flink stuk vis of gevogelte.
Pannenkoeken kun je ook kant en klaar kopen. Die hoeven alleen 1 minuut in de magnetron en ze zijn nog lekker ook!
Maar die zijn weer duurder... het ging om budget toch?

Hier is de verhouding op het bord 50% groenten, 30% aardappels/rijst/pasta, 20% vis/vlees.

Ben juist gek op groenten! (heb nu net een paprika trio gegeten uit de wok, zálig!)
Of zelf een quiche maken:

Een bladerdeeg/quichedeeg van de Lidl is erg lekker. (geen verschil met duurdere merken iig)

Je maakt de appareille (de saus) van 3 eieren, melk en room, zout, peper en nootmuskaat. (Kan ook allemaal van de Lidl) en je garneert het met wat je nog in je koelkast hebt aan groentes/spekblokjes/geraspte kaas enz. laat je inspiratie je gang gaan! Dan een uurtje in de oven en je hebt een lekkere maaltijd. (En ook ruim voldoende voor 3 personen) Als je nog over hebt, is het de dag daarna koud ook erg lekker (als voorgerecht bv)

Ik vind een quiche ook uitermate handig als "kliekjes" gerecht
Ik weet niet of het je smaak is, maar bloedworst is niet duur en ik vind het erg lekker. Vooral met gebakken appel

Of, zoals iemand al zei, kippenbouten zijn goedkoper dan kipfilet. Ik vind het erg lekker uit de oven, met aardappels in stukjes, beetje (olijf)olie, zout peper en thijm
Alles met ei is budget en ook nog eens verantwoord.
Pannenkoeken kan je ook gewoon maken met bloem, ei, melk en zout. Nog goedkoper dan uit een pak!

Groenten zijn goedkoper dan vlees, zijn gezond, ik zie niet in waarom je die achterwege zou laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven