Ik kan zoons geaardheid niet aanvaarden

07-11-2015 12:11 1180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelde mijn zoon voor het eerst dat hij denkt dat hij homoseksueel is. Hij was toen 19 jaar en we vonden dit nog veel te vroeg om zo’n dingen zeker te weten. Vooral mijn man vindt dit niet bespreekbaar. We hebben toen heel intensief gesproken over wat in hem omging en na een tijdje gaf zoon aan dat hij er niet helemaal over uit was en nog niet helemaal zeker was wat zijn geaardheid was. De relatie tussen zoon en zijn vader is hierdoor wel sterk bekoeld, alsof er toch een afstand is gekomen. We hebben het onderwerp in de maanden die erop volgde laten rusten. Zoon kreeg in die periode ook een vriendin.

Een tijdje geleden gaf zoon aan dat hij nog steeds denkt homo te zijn. Hij is verliefd op een vriend en hij ook op hem, ze hebben dit al tegen elkaar uitgesproken en hebben al gekust. Ik ben kwaad dat hij ons een jaar heeft voorgelogen, dat hij ons voorgehouden heeft dat zijn gevoelens veranderd waren. Hoe hard ik ook probeer, ik kan dit niet gewoon aanvaarden. Ik wil beter voor mijn kind. Tegenwoordig lijkt homo/bi zijn wel een modeverschijnsel. Je ‘moet’ wel eens experimenteren met iemand van het zelfde geslacht, anders tel je niet meer mee. Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel. Ik zie zo’n levensstijl ook gewoon niet passen bij mijn zoon en als ik eerlijk ben vind ik het vies. Zoon heeft al een paar keer over zijn “vriend” verteld, over hoe graag hij bij hem is, maar dit wil ik helemaal niet weten. Ik kan er niet met hem niet over spreken.

Ik hou zielsveel van mijn zoon, maar dit deel kan ik echt niet aanvaarden. Ik wil hem hierover niet verliezen. Zijn er hier ouders die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Weet iemand een manier om hier samen met mijn zoon door te komen?
Ik word hier echt enorm boos van. Mijn tweelingbroer heeft op zijn 17e bekend gemaakt thuis dat hij homo is. En mijn moeder reageerde ongeveer het zelfde als TO. We zijn inmiddels 10 jaar verder en ik herinner mij de ruzies nog als gisteren. Het was en hel en ik had het zo met mijn broer te doen. Hij heeft gebroken met mijn moeder en zien elkaar niet meer. Ik zie mijn moeder nog wel maar niet al te vaak. Mijn broer is inmiddels getrouwd en heeft een enorm lieve man en ik ben dol op hun allebei en ik zou me geen leven kunnen voorstellen zonder hun. Ik ben trots op mijn broer dat hij voor zijn eigen geluk gekozen heeft en ik had niet willen weten hoe het afgelopen zou zijn als hij dit niet gedaan had.
@just me
quote:just-me-2311 schreef op 07 november 2015 @ 23:28:

Ik word hier echt enorm boos van. Mijn tweelingbroer heeft op zijn 17e bekend gemaakt thuis dat hij homo is. En mijn moeder reageerde ongeveer het zelfde als TO. We zijn inmiddels 10 jaar verder en ik herinner mij de ruzies nog als gisteren. Het was en hel en ik had het zo met mijn broer te doen. Hij heeft gebroken met mijn moeder en zien elkaar niet meer. Ik zie mijn moeder nog wel maar niet al te vaak. Mijn broer is inmiddels getrouwd en heeft een enorm lieve man en ik ben dol op hun allebei en ik zou me geen leven kunnen voorstellen zonder hun. Ik ben trots op mijn broer dat hij voor zijn eigen geluk gekozen heeft en ik had niet willen weten hoe het afgelopen zou zijn als hij dit niet gedaan had.Goed van jou dat je wel familie voor hem bent gebleven. Jij bent een
Mijn onderkaak is zojuist keihard op mijn tafel gevallen. Wat erg dit. Wat érg. Dat anno 2015 iemand haar eigen kind zo in de kou laat staan omdat hij verliefd wordt op iemand van hetzelfde geslacht. TO je mag alles voelen. Je mag er moeite mee hebben. Mag allemaal. Jouw hoofd, jouw hart. Maar je mag het hem nooit of te nimmer laten merken. Dat heb je echter al gedaan en ik voel diep medelijden met je zoon. Je moet hem van nature beschermen tegen de boze buitenwereld maar jij hebt hem ook nog even zijn veiligheid ontnomen. Echt. Doe hier iets aan want je raakt hem onherroepelijk kwijt.
quote:catootje68 schreef op 07 november 2015 @ 23:03:

Jemig, wat een kutouders heb je dan. En pa moet zich helemaal kapot schamen. Ma ook trouwens, maar die zal wel onderdanig zijn aan pa. Domme lui. Zijn van die mensen die zich druk maken om wat de buren denken. Arme arme jongen. Ik heb een ontzettend leuke collega die homo is. Hij is zo leuk voor zijn moeder. Wat maakt het nu uit of je kind homo of lesbisch is. Okay, even wennen natuurlijk. Maar dit is een regelrechte afwijzing. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een dergelijke boodschap voor ouders een volslagen verrassing is. Zoiets zie je toch al lang bij je kind?Ik denk ook dat dit zo'n gevalletje 'onderdanige ma' is. Zelf heeft ze dat misschien ook enigzins door, en opent daarom dit topic.
Excuus als deze al voorbij is gekomen. Maar wat mij betreft is dit artikel een MUST-READ voor alles rondom homoseksualiteit. Gewoon, als reminder.

quote:mjdlh schreef op 07 november 2015 @ 23:45:

Excuus als deze al voorbij is gekomen. Maar wat mij betreft is dit artikel een MUST-READ voor alles rondom homoseksualiteit. Gewoon, als reminder.

[img]http://cdn.happyplace.com/assets/images ... ea60a1.jpg[/img]

Briljant.
quote:jamie09 schreef op 07 november 2015 @ 12:50:Hij maakt het zichzelf gewoon moeilijker.Dit zinnetje zegt alles over jouw kortzichtigheid.

Hij maakt het niet moeilijk, hij is zoals hij is en zoekt daarin zijn weg.

Jij en je man maken het moeilijk, door hem niet te accepteren zoals hij is, door zijn vriend de deur te wijzen. Wat een afschuwelijke ervaring moet dat zijn .....

Hopelijk accepteren je andere kinderen hun broer wel, zodat hij nog wat familie overhoudt als hij de banden met jullie verbreekt.
Jamie, lees dit maar even:

https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_among_LGBT_youth

According to some groups, this is linked to heterocentric cultures and institutionalised homophobia in some cases, including the use of rights and protections for LGBT people as a political wedge issue like in the contemporary efforts to halt legalising same-sex marriages. Depression and drug use among LGBT people have both been shown to increase significantly after new laws that discriminate against gay people are passed.

Homoseksuelen plegen dus niet zo maar meer zelfmoord, maar door de negatieve reactie van hun omgeving.
Zal wel mosterd zijn, maar misschien leest TO nog wel, en soms moeten dingen vaker gezegd worden voor ze doordringen:

19 is echt niet te jong om te weten of je wel of niet homo bent. Hij denkt het echt niet, hij weet het zeker, maar hij durft de confrontatie met jullie niet aan.

En alsof een harde bikkel niet homo kan zijn, Ik ken verschillende homo's en ze zijn allemaal anders, van hard tot heel lief.

En het is te begrijpen dat je hetero makkelijker had gevonden, helaas zijn er nog veel mensen zoals jij die homo's niet op een normale manier tegemoet komen.

Als je je zoon niet wil verliezen zal je hem moeten aanvaarden, inclusief zijn vriend.

Ik wens jouw zoon alle liefde van zijn vriend, want van jou is het nog maar afwachten wat hij krijgt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
"Zoon is een harde bikkel, een doorzetter. Ik zie hem helemaal niet als homoseksueel"

Vooral dit viel mij op in de OP. Zijn seksualiteit maakt hem geen ander mens. Hij is nog steeds degene die hij was, een bikkel en doorzetter.

Ik kan me voorstellen dat je je voorgelogen voelt. Praat daar met je zoon over. Het zal mij niet verbazen dat hij na jullie eerste reactie oprecht zijn best deed om op vrouwen te vallen. Of hij durfde het in elk geval niet meer met jullie te bespreken. Bang voor jullie reactie als hij het definitief zou zeggen. Hij heeft het eerst voorzichtig geprobeerd te vertellen en dat viel gelijk niet goed.

Ik kan me ook voorstellen dat je je zoon geen relatie met hetzelfde geslacht ziet hebben, maar probeer te accepteren dat dit meer om je zoon gaat. Het zal zo fijn voor hem zijn als jullie achter hem staan.
Ik denk dat alles al wel gezegd is... Maar waaw...TO hoe kun je....
quote:viva-amber schreef op 07 november 2015 @ 20:00:

Zo krom om homoseksualiteit te vergelijken met een ernstige psychiatrische aandoening. Ik dacht dat we die tijd toch ook wel achter ons gelaten hadden.

Bedoel je autisme als psychische (niet psychiatrische!) aandoening?

Hoezo mag je zo iets dat óók aangeboren is, óók geen keuze is van het kind zelf, niet vergelijken? Ik als lesbienne vind dat best hetzelfde: als een ouder zijn homokind niet accepteert en dwingt om anders te zijn; of als een ouder zijn autistische kind niet accepteert en dwingt om anders te zijn.

Net als autisme vind ik homoseksualiteit een 'afwijking' in de natuur, iets wat minder vaak voorkomt dan 'de norm' maar wel gewoon onderdeel van de natuur is (kijk maar naar dieren). Net zoals albino's of wat voor 'minderheden' dan ook.

In het dierenrijk is homoseksualiteit in allerlei vormen heel normaal en veel voorkomend. De mens is echter de enige diersoort die homofobie kent.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 08 november 2015 @ 03:04:

[...]

In het dierenrijk is homoseksualiteit in allerlei vormen heel normaal en veel voorkomend. De mens is echter de enige diersoort die homofobie kent.

Dat komt door de kerk. Die hebben dieren niet.

Autisme belemmert het functioneren, homoseksualiteit niet. Daarom is het ene een stoornis en het andere niet.
Nog even iets over het vertekende beeld dat TO heeft van homo's...

Ik snap dat ook wel. Toen ik als onwetende tiener ontdekte dat ik homo/lesbo was, kende ik ook alleen maar het beeld van de agressief kijkende, mannelijk geklede pot zonder make-up en met stekeltjeshaar. We hadden ook een enge lesbische gymjuf die wel eens een tik op de billen van meisjes gaf. Eng wijf! Achteraf gezien denk ik dat die gymjuf alleen al 2 jaar heeft toegevoegd aan mijn in-de-kast-blijven: zo was ik ECHT NIET!

Ik was dus nogal geshockeerd dat ik ontdekte dat ik verliefd was op een meisje, jemig, moest ik nu ook opeens zo worden als die agressieve stereotypes? Dat wilde ik helemaal niet!

Maarja, vele jaren proberen hetero te doen later, was er geen ontkennen aan, al zou ik mezelf ook weer niet 100% lesbisch noemen.

Toen ik - veel later - voor het eerst uitging in de gay scene, viel mijn bek open van verbazing. Wat doen al die hetero vrouwen hier?

Maar nee, die bleken toch echt allemaal lesbisch / bi te zijn. Alleen hadden ze geen stekeltjeshaar of tuinbroek aan. Van alles liep er door elkaar, lang haar, kort haar, halflang haar, lipstick, mascara, hakjes, gympen, spijkerbroeken, rokjes... "Goh het zijn net mensen." Dat geldt ook voor de vele homomannen die ik ken. Alle soorten en maten.

En zo is het nog steeds waar ik ook kom, we bestaan in alle soorten en maten. En dit zijn dan zelfs nog de mensen die de gay scene opzoeken. Kan je nagaan hoe 'normaal' de lesbo's en homo's zijn die zich verre houden van de gay scene en gewoon hun leven leiden.

Wat een vertekend beeld levert de tv en de kranten. Altijd maar weer die prototypes in beeld, lekker bevestigen wat de heterowereld denkt te herkennen. Want het zou toch wel erg saai en verwarrend zijn als de mensen in beeld teveel lijken op je gewone buurman of collega. Dan verkoopt de advertentieruimte zo slecht!

En zoals ik al eerder zei krijg ik regelmatig te horen van bijvoorbeeld nieuwe collega's: "huh, aan jou kan je helemaal niet zien dat je lesbisch bent! Jij ziet er wél leuk uit!" alsof alle andere lesbiennes in de wereld dus lelijk / onverzorgd / wat dan ook zijn. Ik vind Sara Kroos, Barbara Barend, Claudia de Breij, Dominique van der Heijden, Jodie Foster, Gabriela Sabatini er anders best prima uitzien.

Maar los daarvan, ook als iemand wel als vrouw lekker met stekeltjeshaar wilt rondlopen, of een man tuttig wil doen, waarom niet? Daar heeft toch niemand anders last van?

Wat zou de wereld saai en eng zijn als we allemaal precies hetzelfde waren.

Laten we ons druk gaan maken over criminaliteit, mensensmokkel, bomaanslagen. En homofobie.
quote:Moiren_ schreef op 08 november 2015 @ 03:12:

[...]

Dat komt door de kerk. Die hebben dieren niet.

Autisme belemmert het functioneren, homoseksualiteit niet. Daarom is het ene een stoornis en het andere niet.

Ja en albino's zijn wit, en niet alle homo's zijn wit. Toch kan je een vergelijking trekken: er zijn landen waar albino's uit families gestoten worden. Terwijl ze er zelf niks aan kunnen doen, het niemand kwaad doet, er ze er geen ander mens door worden qua innerlijk.

In beide gevallen is het verwerpelijk om als ouder je kind niet te accepteren om zulke redenen.
Fijne moeder ben jij als je je eigen kind niet wil accepteren zoals hij is.
En als de wereld niet goed in elkaar zit, verhuizen we naar mars.
De homo's die ik ken, zijn allemaal hele normale mannen. In langdurige, monogame relaties. Met normale mannenhobby's, een normaal mannenuiterlijk, een normale stem/uitspraak en normaal mannengedrag.

Sommigen van hen hebben kinderen, waar ze fantastische vaders voor zijn. Ze bewegen zich in een keurig, hoogopgeleid milieu en er is niets vrouwelijks, exhibitionistisch of extravagants aan ze.

Eigenlijk zijn ze dus net zo normaal als jouw zoon. Je zou nooit kunnen raden dat ze homo zijn, behalve door het feit dat ze van een man houden.

Ik kan je aanraden om vooral zo veel mogelijk homo's te leren kennen. Want jouw huidige, extreme beeld staat echt mijlenver af van het (normale) leven dat jouw zoon als homo tegemoet gaat.
Je hebt een mening over homo's maar je kent er, behalve je zoon en zijn vriend, niet één persoonlijk (denk je, want je weet het nooit).

Je zou denken dat je het als ouder aan je kind verplicht bent om je oordeel uit te stellen en je te verdiepen in zijn wereld. Je maakt een enorm drama terwijl je eigenlijk geen idee hebt waarover je praat. Je wil het ook niet weten zo te lezen. Ga nog even zo door en je raakt hem vanzelf kwijt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Java schreef op 08 november 2015 @ 05:21:

De homo's die ik ken, zijn allemaal hele normale mannen. In langdurige, monogame relaties. Met normale mannenhobby's, een normaal mannenuiterlijk, een normale stem/uitspraak en normaal mannengedrag.

Sommigen van hen hebben kinderen, waar ze fantastische vaders voor zijn. Ze bewegen zich in een keurig, hoogopgeleid milieu en er is niets vrouwelijks, exhibitionistisch of extravagants aan ze.

Eigenlijk zijn ze dus net zo normaal als jouw zoon. Je zou nooit kunnen raden dat ze homo zijn, behalve door het feit dat ze van een man houden.

Ik kan je aanraden om vooral zo veel mogelijk homo's te leren kennen. Want jouw huidige, extreme beeld staat echt mijlenver af van het (normale) leven dat jouw zoon als homo tegemoet gaat.

Ik vind dit dus een beetje twijfelachtig, he. Ik zie deze redenatie vaker aangevoerd worden in dit topic, over hoe 'normaal' de meeste homo's zijn. Dat je nooit zou kunnen raden dat ze homo zijn. Maar waarom is dat zo belangrijk? Ik ken genoeg heerlijk hysterische nichten die er allesbehalve hetero uitzien of zich als hetero gedragen. Juist niet. Waarom zouden ze? Het gaat er toch juist om dat je mensen accepteert zoals ze zijn?

Waarom dan zo'n nadruk op dat de meeste 'net hetero's lijken'? Wat meestal niet zo is en maar goed ook, wat zou het leven oersaai zijn.
Arme zoon van TO, wordt echt verdrietig van zo'n OP. Lijkt me vreselijk als je als kind niet geaccepteerd wordt door je ouders zoals je bent.

Je zoon wordt toch geen ander persoon omdat hij op het zelfde geslacht valt en hij doet toch niemand kwaad?!

Vindt het zo moeilijk te begrijpen dat ouders zo reageren, als die van mij later vertellen dat ze op hetzelfde geslacht vallen haal ik mijn schouders op, boeit mij echt niet.

Homo ben je, het is geen keuze in het kader van een modeverschijnsel, dacht dat dit anno 2015 wel duidelijk zou zijn....
quote:patsy--stone schreef op 08 november 2015 @ 03:31:

Nog even iets over het vertekende beeld dat TO heeft van homo's...

Ik snap dat ook wel. Toen ik als onwetende tiener ontdekte dat ik homo/lesbo was, kende ik ook alleen maar het beeld van de agressief kijkende, mannelijk geklede pot zonder make-up en met stekeltjeshaar. We hadden ook een enge lesbische gymjuf die wel eens een tik op de billen van meisjes gaf. Eng wijf! Achteraf gezien denk ik dat die gymjuf alleen al 2 jaar heeft toegevoegd aan mijn in-de-kast-blijven: zo was ik ECHT NIET!

Ik was dus nogal geshockeerd dat ik ontdekte dat ik verliefd was op een meisje, jemig, moest ik nu ook opeens zo worden als die agressieve stereotypes? Dat wilde ik helemaal niet!

Maarja, vele jaren proberen hetero te doen later, was er geen ontkennen aan, al zou ik mezelf ook weer niet 100% lesbisch noemen.

Toen ik - veel later - voor het eerst uitging in de gay scene, viel mijn bek open van verbazing. Wat doen al die hetero vrouwen hier?

Maar nee, die bleken toch echt allemaal lesbisch / bi te zijn. Alleen hadden ze geen stekeltjeshaar of tuinbroek aan. Van alles liep er door elkaar, lang haar, kort haar, halflang haar, lipstick, mascara, hakjes, gympen, spijkerbroeken, rokjes... "Goh het zijn net mensen." Dat geldt ook voor de vele homomannen die ik ken. Alle soorten en maten.

En zo is het nog steeds waar ik ook kom, we bestaan in alle soorten en maten. En dit zijn dan zelfs nog de mensen die de gay scene opzoeken. Kan je nagaan hoe 'normaal' de lesbo's en homo's zijn die zich verre houden van de gay scene en gewoon hun leven leiden.

Wat een vertekend beeld levert de tv en de kranten. Altijd maar weer die prototypes in beeld, lekker bevestigen wat de heterowereld denkt te herkennen. Want het zou toch wel erg saai en verwarrend zijn als de mensen in beeld teveel lijken op je gewone buurman of collega. Dan verkoopt de advertentieruimte zo slecht!

En zoals ik al eerder zei krijg ik regelmatig te horen van bijvoorbeeld nieuwe collega's: "huh, aan jou kan je helemaal niet zien dat je lesbisch bent! Jij ziet er wél leuk uit!" alsof alle andere lesbiennes in de wereld dus lelijk / onverzorgd / wat dan ook zijn. Ik vind Sara Kroos, Barbara Barend, Claudia de Breij, Dominique van der Heijden, Jodie Foster, Gabriela Sabatini er anders best prima uitzien.

Maar los daarvan, ook als iemand wel als vrouw lekker met stekeltjeshaar wilt rondlopen, of een man tuttig wil doen, waarom niet? Daar heeft toch niemand anders last van?

Wat zou de wereld saai en eng zijn als we allemaal precies hetzelfde waren.

Laten we ons druk gaan maken over criminaliteit, mensensmokkel, bomaanslagen. En homofobie.Hear hear!
Ach jamie09, sluit je zoon in je armen en laat hem weten dat je nog steeds van hem houdt!

Geef die jongen de ruimte om zichzelf te zijn en gelukkig te worden. Hij heeft het, zoals je zelf aangeeft, al moeilijk genoeg. Steun hem, daar heeft hij zijn ouders toch voor.
Lees je nog mee Jamie? Ik ben heel benieuwd hoe je er nu over denkt/voelt. Geef jezelf de tijd hiervoor. Je hoeft niet meteen in juichen uit te barsten, maar het is wel fijn als er barsten komen in je oude ideeën.
Het is zoals het is
quote:Youk79 schreef op 08 november 2015 @ 08:47:

Lees je nog mee Jamie? Ik ben heel benieuwd hoe je er nu over denkt/voelt. Geef jezelf de tijd hiervoor. Je hoeft niet meteen in juichen uit te barsten, maar het is wel fijn als er barsten komen in je oude ideeën.Ze is nog bij pagina 7..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven