Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

ik had een post geplaatst met recente persoonlijke heftige ervaringen met racisme. blijkbaar interesseert de hedendaagse werkelijkheid buiten de hoogopgeleide kringen jullie niet dus ik heb de post verwijderd. lucretia jij had de post gequote wil je dat alsjeblieft verwijderen?Gedaan. Sorry, rrinkje, dat er niet zorgvuldiger op je post is gereageerd. Ik was er erg door geraakt.
quote:kitschy schreef op 12 november 2015 @ 21:38:

[...]

Dus helper whitey bestaat wel maar wit privilege niet?auw!
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 21:39:

[...]

Het voorbeeld van het AZC slaat dus nergens op. Als je een kleurtje hebt dan kun je in Nederland gewoon veilig op straat. Je bent niet onveiliger dan een willekeurig blond meisje dat over straat gaat. Als je vindt dat racisme in Nederland zover gaat dat kleurlingen op straat worden bedreigd vanwege hun huidskleur dan ben je aardig van het padje af.Die voorbeelden van agressie tegen donkere mensen op straat gaf rrinkje dus, onder meer. Maar ja. Daar wordt niet op gereageerd en nu is dat verhaal weg.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:35:

[...]

Denk jij dat die beveiliging nodig zou zijn als het azs vol had gezeten met Belgen, Zwitsers of Luxemburgers?Als het vluchtelingen uit de regio zijn (dus België) dan weet je dat die mensen ook weer terug gaan als het veilig is. Het gaat dan sowieso om echte vluchtelingen. Als heel België, Zwitserland en Luxemburg hierheen zou komen als economisch immigrant om zich hier blijvend te vestigen, een huis en een uitkering te krijgen dan zou je net zoveel protest krijgen.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 21:39:

[...]

Het voorbeeld van het AZC slaat dus nergens op. Als je een kleurtje hebt dan kun je in Nederland gewoon veilig op straat. Je bent niet onveiliger dan een willekeurig blond meisje dat over straat gaat. Als je vindt dat racisme in Nederland zover gaat dat kleurlingen op straat worden bedreigd vanwege hun huidskleur dan ben je aardig van het padje af.http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10983f62.htm

Zal je ook wel afkeuren, deze link. Als je hem al leest.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 21:40:

[...]

Dan wordt het tijd dat je een keer naar Turkije gaat en daar een beetje gaat rondtoeren, wel uitkijken in de omgeving van Diyarbakir.Tot welk ras behoren de Turken dan volgens jou?
ik vind het nooit een probleem om persoonlijke ervaringen te delen maar als ze genegeerd worden vind ik het zonde.

en als ik lees wat adnama eruit haalt kan ik alleen maar schamper lachen. ik noemde 5 voorbeelden. waarvan 3 hoe mijn man uiterst onheus is behandeld door de politie, wat zeg ik, vals beschuldigd en zelfs een keer beroofd.

zij negeert die. en vergelijkt en passant zwarte mensen met ruwe getatoeeerde mensen en zegt dat het logisch is dat de politie bepaalde groepen mensen beter inde gaten houdt.

Ik ga geen paarlen voor de zwijnen werpen.

Het is in deze maatschappij zo dat je er vanuit moet gaan dat je genaaid wordt als je niet blank en hoogopgeleid bent. Dat is erg maar godzijdank kunnen wij onszelf prima redden daar hebben we verder niet zoveel geblaat voor nodig. Wij leveren over een paar jaar ook een goed opgevoede hele slimme bruine man af aan de maatschappij en we zullen hem goed voorbereiden. Hopelijk kan hij ook wat verschil maken.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 21:42:

[...]

Als het vluchtelingen uit de regio zijn (dus België) dan weet je dat die mensen ook weer terug gaan als het veilig is. Het gaat dan sowieso om echte vluchtelingen. Als heel België, Zwitserland en Luxemburg hierheen zou komen als economisch immigrant om zich hier blijvend te vestigen, een huis en een uitkering te krijgen dan zou je net zoveel protest krijgen.Dat durf ik te betwijfelen. Zowel je eerste als je tweede stelling.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 21:42:

[...]

Die voorbeelden van agressie tegen donkere mensen op straat gaf rrinkje dus, onder meer. Maar ja. Daar wordt niet op gereageerd en nu is dat verhaal weg.Dat verhaal heb ik dan net gemist. Ik ken ook een verhaal van een blond meisje (mijn nichtje) dat zomaar door een stel donkere meisjes werd aangevallen. Dat gebeurt ook wel eens. Ik ontken ook niet dat er wel eens sprake is van racisme en niet alleen blanken richting gekleurden, maar net zo goed andersom. Ik vind alleen dat het soms behoorlijk overdreven wordt, met name door de dames van de OP.
quote:Grzeczny schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

[...]

Zou dat het zijn? Of zou het zijn dat bijvoorbeeld veel zwarte Nederlandse pubers zich gedragen en ook zo praten alsof ze vorige week uit een boom zijn gevallen?Zo dan. Maar nee, racisme in Nederland, dat is écht heel zeldzaam.
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:45:

ik vind het nooit een probleem om persoonlijke ervaringen te delen maar als ze genegeerd worden vind ik het zonde.

en als ik lees wat adnama eruit haalt kan ik alleen maar schamper lachen. ik noemde 5 voorbeelden. waarvan 3 hoe mijn man uiterst onheus is behandeld door de politie, wat zeg ik, vals beschuldigd en zelfs een keer beroofd.

zij negeert die. en vergelijkt en passant zwarte mensen met ruwe getatoeeerde mensen en zegt dat het logisch is dat de politie bepaalde groepen mensen beter inde gaten houdt. Bizar, he.

Het is in deze maatschappij zo dat je er vanuit moet gaan dat je genaaid wordt als je niet blank en hoogopgeleid bent. Dat is erg maar godzijdank kunnen wij onszelf prima redden daar hebben we verder niet zoveel geblaat voor nodig.

Wij leveren over een paar jaar ook een goed opgevoede hele slimme bruine man af aan de maatschappij en we zullen hem goed voorbereiden. Hopelijk kan hij ook wat verschil maken.Dat kan haast niet anders, lijkt mij.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 21:46:

[...]

Zo dan. Maar nee, racisme in Nederland, dat is écht heel zeldzaam.Nee. Of beter: net zo zeldzaam als in welke andere bevolkingsgroep of in welke andere natie ook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:45:

[...]

Dat durf ik te betwijfelen. Zowel je eerste als je tweede stelling.Dan nog heeft de weerstand tegen de huidige stroom vluchtelingen veel meer te maken met het feit dat het veel economische vluchtelingen zijn, dat ze een religie hebben die de integratie niet bepaald bevordert en dat ze uit een cultuur komen met normen en waarden die heel erg afwijken van de onze. Daarnaast kunnen er ook terroristen tussen zitten. Dat zijn heel andere factoren dan een huidskleur.
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:45:

zij negeert die. en vergelijkt en passant zwarte mensen met ruwe getatoeeerde mensen en zegt dat het logisch is dat de politie bepaalde groepen mensen beter inde gaten houdt.

Het is in deze maatschappij zo dat je er vanuit moet gaan dat je genaaid wordt als je niet blank en hoogopgeleid bent. Dat is erg maar godzijdank kunnen wij onszelf prima redden daar hebben we verder niet zoveel geblaat voor nodig. Wij leveren over een paar jaar ook een goed opgevoede hele slimme bruine man af aan de maatschappij en we zullen hem goed voorbereiden. Hopelijk kan hij ook wat verschil maken.De politie houdt sommige groepen mensen in de gaten omdat ze vaker betrokken zijn bij misdaad, dat vind ik inderdaad een logisch gevolg. Ik vind het geen logisch gevolg om dan alle mensen uit die groepen als een hond te behandelen, of nog slechter. Daar kun je een klacht tegen indienen en dat is zeker niet normaal.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:45:

[...]

Tot welk ras behoren de Turken dan volgens jou?Niet volgens mij. Turkije ligt in Azië.
verba volant, scripta manent.
kadans, lucretia,meds, bgb, thanks.

ik zou het bijna weer plaatsen als ik de domme naieve stukjes lees van pientje. maar doe het toch niet want ik word erboos van als er weer een domme doos de waarheid gaat omdraaien. Zonde van mijn energie, ik ga wat leuks doen.

[...]

Dat durf ik te betwijfelen. Zowel je eerste als je tweede stelling.

Qua 'aanslag op onze sociale voorzieningen etc' zou ik het nét zo erg en nét zo'n groot probleem vinden.

Het feit dat het geen moslims zouden zijn zou wel wat uitmaken (zou een klein deel van het probleem 'oplossen'), maar nog steeds zou ik, al met al, zeker weten, ook dan tégen zijn.
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 21:48:

[...]

De politie houdt sommige groepen mensen in de gaten omdat ze vaker betrokken zijn bij misdaad, dat vind ik inderdaad een logisch gevolg. .Er is een test geweest waarbij ze mensen hulp laten vragen bij het doorknippen van een fietsslot. Moet jij eens raden wie het vaakst hulp kreeg. Eén tip; diegene was niet donker.

[...]

Dat durf ik te betwijfelen. Zowel je eerste als je tweede stelling.De voorbeelden die je aanhaalt zijn excessen. Het is geen bewijs dat Nederland racistisch is. Net zoals terroristische aanslagen door moslim groeperingen niet bewijzen dat moslims extremisten zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

Hier een filmpje van die test.
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:51:

kadans, lucretia,meds, bgb, thanks.

ik zou het bijna weer plaatsen als ik de domme naieve stukjes lees van pientje. maar doe het toch niet want ik word erboos van als er weer een domme doos de waarheid gaat omdraaien. Zonde van mijn energie, ik ga wat leuks doen.Plaats het of niet, maar ik heb racisme en white privilege nooit ontkend en vind het oprecht ook erg triest wat je man heeft meegemaakt (heb het gelezen maar kan lang niet op alles reageren waar ik eigenlijk op zou willen reageren).
Alle overheidsorganen mogen géén onderscheid maken op huidskleur.

Dus een politieagent mag niet donkere mensen aanhouden omdat hij in zijn hoofd heeft: donkere mensen zijn statistisch vaker bij een misdrijf betrokken dus weet je wat, deze man doet wel helemaal niets verdacht maar hij is zwart dus ik ga 'm toch voor de zekerheid maar even aanhouden.

Zo te werk gaan is bij wet verboden, niet alleen in heel Nederland maar gaat zelfs tegen álle grondslagen van de democratie in. En waarom? Omdat we geen onderscheid mogen maken op basis van huidskleur, religie, sekse et cetera, ook niet als we wat halfbakken statistiekjes in ons hoofd hebben zitten waardoor we denken acht weet je wat, ik pak maar iedereen uit deze groep lekker hard aan dan zit ik vast wel eens goed.

Overigens doet de Nederlandse politie dit wel, selecteren op uiterlijke kenmerken, en is daarmee strafbaar. Ze is ook al door Amnesty, Europese commissies et cetera op de vingers getikt.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:48:

[...]

Nee. Of beter: net zo zeldzaam als in welke andere bevolkingsgroep of in welke andere natie ook.

Wat is dat toch. Als iemand iets benoemt moet jij daar meteen eeeeeven over zeggen dat dat heus en echt niet alleen hier speelt.

Dus als ik zeg: zoooo, die auto is lelijk. Zeg jij dan: die auto is overal ter wereld lelijk?

Makes no sense
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:52:

[...]

Er is een test geweest waarbij ze mensen hulp laten vragen bij het doorknippen van een fietsslot. Moet jij eens raden wie het vaakst hulp kreeg. Eén tip; diegene was niet donker.Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven