Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:01:

[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om kleur. Een brave Antilliaanse huisvader die met een tasje boodschappen van de supermarkt naar huis loopt, heeft echt niks te vrezen. En met hem vele anderen. Maar het is nou eenmaal een feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in met name kleine criminaliteit, dus als de politie dan zo'n jongen met capuchon op een beetje ziet rondhangen rond een dure auto waar hij niks te zoeken heeft, of op een andere verdachte plek, ja, dan houden ze dat extra in de gaten. Of vind je dat gek?

Vertel dat aan mijn vader die mee mocht naar het bureau omdat een gekleurde man elders in de een overval had gepleegd. Maar ach, dat is alweer een tijdje geleden. Vertel dat aan de politieagent die mij van de weg haalden omdat ik om elf uur 's avonds door de binnenstad reed. Ja. Precies. Ik reed door de binnenstad. Vertel dat aan de winkelbeveiliging die me achterna zat in de HEMA.

Maar ach, ik weet zeker dat je ook hier een perfect logisch antwoord op hebt!
quote:kitschy schreef op 12 november 2015 @ 22:10:

[...]

Touchè, sushi on me.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:10:

[...]

Denk je dat jij zelf openstaat voor alle realiteit?Dat mag ik toch hopen, ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:02:

[...]

Prima joh; is het in jouw ogen een filmpje met allemaal niet-zinnige mensen. Ook goed.Ja. Of het nou om het doorknippen van fietssloten gaat, of het inbreken in deuren (sorry, ben mijn sleutel vergeten), of het openbreken van auto's: als je daar mensen mee helpt, of ze nou blank, zwart of geel zijn, ben je niet wijs.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:57:

[...]

Ook dat is racisme. Als je zegt dat je een bepaald type mens met een bepaal gedraging, bepaalde kleding, bepaalde handelswijze en in een bepaalde omgeving beter in de gaten houdt dan geef ik de politie gelijk. Je ziet van mijlenver het verschil tussen een zwarte Antilliaanse student, een zwarte Antilliaanse huisvader en een zwarte Antilliaans straatschoffie/drugsdealer/beroepscrimineel. Maar jij vind het genoeg om alleen naar het kleurtje te kijken.Wie zegt dat ik dat genoeg vind? Ik vind het een tekortkoming van zo'n agent.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:09:

[...]

Eh...wie dan? Waar heb je het nu over?

Ik schatte gewoon in dat jij geen fan bent van Geenstijl, kan me niet voorstellen dat ik het mis heb.Je schatte dat zo in? Gek,....ik dacht toch echt gelezen te hebben dat je het nogal stellig beweerde.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:11:

[...]

Dat mag ik toch hopen, ja.Zo kom je niet over.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:11:

[...]

Vertel dat aan mijn vader die mee mocht naar het bureau omdat een gekleurde man elders in de een overval had gepleegd. Maar ach, dat is alweer een tijdje geleden. Vertel dat aan de politieagent die mij van de weg haalden omdat ik om elf uur 's avonds door de binnenstad reed. Ja. Precies. Ik reed door de binnenstad. Vertel dat aan de winkelbeveiliging die me achterna zat in de HEMA.

Maar ach, ik weet zeker dat je ook hier een perfect logisch antwoord op hebt!Nee. Want ik herken het niet. Heb vele vrienden van andere afkomst. Ghanees, Surinaams, Turks, enz. En nog nooit meegemaakt dat ze zomaar zonder reden door de politie van straat werden gepikt omdat ze laat in de avond over straat gingen. Wil niet zeggen dat ik je niet geloof, maar ik kan er gewoon niet over oordelen, omdat allerlei "gekleurde" vrienden van me dagelijks over straat gaan, ook later in de avond, zonder ooit zoiets te hebben meegemaakt.
quote:Grzeczny schreef op 12 november 2015 @ 22:10:

[...]

Want het is racisme als ik jongens met hun broek halverwege hun dijbenen, hun pet op standje te klein achterstevoren op hun hoofd, pratend alsof ze een mondafwijking hebben terwijl ik weet dat ze gewoon op de middelbare school zit belachelijk vind? Nee, dan vind ik gewoon de maniertjes die ze zichzelf hebben aangeleerd en waarmee ze denken zichzelf als coole gast neer te zetten belachelijk. Dat heeft geen ene drol te maken met racisme, want weet je? De helft van die sukkels is zo wit als maar kan.

Maar je kan overal racisme in zien hoor, dat is niet zo moeilijk. Als je maar wil!

Zo, en nu ben ik hier wel klaar mee. Succes dames en verdwaalde heer.Je zit op de verkeerde pijler, je moet op Mode en Kleding zijn.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:10:

[...]

En dus? "Pas" de vierde generatie. Begrijp me goed, ik wil het familieverleden van jou niet bagatelliseren, maar er komt een keer een tijd om er een punt achter te zetten. Je eigen leven en toekomst in de tegenwoordige maatschappij, met alle voor- en nadelen die ook dié weer biedt, te gaan leven. Van blijven hangen in het verleden is nog nooit iemand beter geworden, sterker nog, het houdt je tegen je huidige leven ten volle te leven. Je kunt je natuurlijk elke dag vreselijk boos gaan zitten maken op de toenmalige plantage-eigenaren die je betovergrootmoeder zo'n slecht leven hebben bezorgd, maar wat schiet je daarmee op? Niks, net zo goed als dat ik er niks mee opschiet me nog steeds boos te gaan zitten maken op de toenmalige Duitsers die mijn halve familie vergast hebben. Dat wil niet zeggen dat het je onverschillig moet laten, het is en blijft een stukje dat je meedraagt, op welke manier dan ook. Maar jij maakt deel uit van een andere tijd, waarin dat soort dingen niet meer aan de orde zijn en die hoeven niet vergeten te worden, mogen ook niet vergeten worden, maar wel een keer naar de zijlijn van je eigen zijn geschoven te worden - om door te kunnen gaan.

Je hebt echt een gebrekkig historisch perspectief en je tijdlijn klopt niet. De oma van mijn oma was nog slavin. Haar ouders zijn geboren in de periode van staatstoezicht. Zijzelf is geboren onder koloniaal regime.

Mijn moeder is precies op de koninkrijksdag geboren, op 15 december 1954.

Mijn moeder is de EERSTE van haar familie die dus niet statenloos en rechteloos geboren is, en zelfs een van de eerste 8 geloof ik zwarte Surinamers die niet statenloos geboren is. Om dat te vieren kreeg ze een fiets en een spaarbankboekje van koningin Juliana.
Am Yisrael Chai!
*
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:13:

[...]

Je schatte dat zo in? Gek,....ik dacht toch echt gelezen te hebben dat je het nogal stellig beweerde.

Ik beweerde het stellig omdat ik het zo inschatte. Ik geloof dat jij en ik een ander beeld hebben bij het woord inschatten.

Dus anders gezegd: ik weet zeker dat jij allergisch bent voor Geenstijl.

Mocht je groot fan en reaguurder zijn, dan my bad.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:15:

[...]

Nee. Want ik herken het niet. Heb vele vrienden van andere afkomst. Ghanees, Surinaams, Turks, enz. En nog nooit meegemaakt dat ze zomaar zonder reden door de politie van straat werden gepikt omdat ze laat in de avond over straat gingen. Wil niet zeggen dat ik je niet geloof, maar ik kan er gewoon niet over oordelen, omdat allerlei "gekleurde" vrienden van me dagelijks over straat gaan, ook later in de avond, zonder ooit zoiets te hebben meegemaakt.

Ahh...weer je vrienden.

Jou kennende zijn al je vrienden wel een staande gehouden maar kon je er een perfecte reden voor verzinnen!
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:10:

[...]

Je kunt je natuurlijk elke dag vreselijk boos gaan zitten maken op de toenmalige plantage-eigenaren die je betovergrootmoeder zo'n slecht leven hebben bezorgd, maar wat schiet je daarmee op? Niks.

Ik dénk dat het toch echt anders zit; dat veel blanken zich nogal boos maken omdat die gehoorzame slaven van toen nu wel erg veel praatjes hebben en verdorie net doen alsof ze dezelfde rechten hebben ook. Toen wisten ze tenminste hun plek. Dat soort gedachtes en vast niet allemaal zo sterk, maar wel ergens sluimerend aanwezig. Dat het toch wel ergens goed was zoals het was. lekker overzichtelijk.

Ik denk dat dát de echte erfenis / nasleep van de slavernij is, ipv de woede of weet ik veel wat jij de nakomelingen allemaal toe dicht.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:14:

[...]

Zo kom je niet over.Bij JOU niet. Maar dat vind ik niet erg.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:01:

[...]

In de Nederlandse samenleving is er racisme. Zie maar even de onderzoeken van bijv. de OESO of het SCP die eerder zijn gepost.

Je ziet mij ook helemaal niet beweren dat er geen racisme is in de Nederlandse samenleving. Ik vind de voorbeelden die bgb aanhaalt van hetzelfde kaliber als wanneer er in een discussie over moslims voorbeelden worden aangehaald van extrimisten om een punt te maken over 'de moslim'.

Als bgb alleen maar wil aantonen DAT er racisme is dan lijkt mij dat tijdverspilling want volgens mij beweert niemand dat er helemaal geen racisme is.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:17:

[...]

Ahh...weer je vrienden.

Jou kennende zijn al je vrienden wel een staande gehouden maar kon je er een perfecte reden voor verzinnen!Nee, zijn nog nooit staande gehouden. Of zou nou in de ochtend, de middag of de avond over straat gingen. Nee. Dus ik hoef er ook geen reden voor te verzinnen.
quote:miss_anna schreef op 12 november 2015 @ 22:18:

[...]

Je ziet mij ook helemaal niet beweren dat er geen racisme is in de Nederlandse samenleving. Ik vind de voorbeelden die bgb aanhaalt van hetzelfde kaliber als wanneer er in een discussie over moslims voorbeelden worden aangehaald van extrimisten om een punt te maken over 'de moslim'.

Als bgb alleen maar wil aantonen DAT er racisme is dan lijkt mij dat tijdverspilling want volgens mij beweert niemand dat er helemaal geen racisme is.

Er is racisme in Nederland,

en dat is een probleem.

Punt
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:03:

[...]

Maar de Nederlandse politie heeft het tot beleid gemaakt, etnisch profileren. Dus een klacht indienen? Dan kun je voor een hele dure procedure naar het Europese gerechtshof, want Nederland onder Rutte vindt deze praktijken allemaal prima in orde.Gewoon een aanhouding om iemand even te checken vind ik niet zo kwalijk. Als die aanhouding gepaard gaat met respectloos gedrag van die agent dan wel. Je kunt er toch wel ergens melding van maken zonder procedure, of is dat niet mogelijk?
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:15:

[...]

Je zit op de verkeerde pijler, je moet op Mode en Kleding zijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:19:

[...]

Er is racisme in Nederland,

en dat is een probleem.

Punt

Ik liep vandaag door de stad en voelde me er niet meer thuis en dat is een probleem.

Punt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:17:

[...]

Ik dénk dat het toch echt anders zit; dat veel blanken zich nogal boos maken omdat die gehoorzame slaven van toen nu wel erg veel praatjes hebben en verdorie net doen alsof ze dezelfde rechten hebben ook. Toen wisten ze tenminste hun plek. Dat soort gedachtes en vast niet allemaal zo sterk, maar wel ergens sluimerend aanwezig. Dat het toch wel ergens goed was zoals het was. lekker overzichtelijk.

Ik denk dat dát de echte erfenis / nasleep van de slavernij is, ipv de woede of weet ik veel wat jij de nakomelingen allemaal toe dicht.

Hoe andere blanken denken weet ik niet, maar voor mij persoonlijk is dat totaal niet herkenbaar, het gevoel van hoe durven ze gelijke rechten te vragen.

Wel schrik ik ervan en staat het me tegen als het sterk anti-blank wordt. Misschien wel begrijpelijk en voortkomend uit frustratie, dat dan weer wel.
Ik had de link gemist BGB. Ik zal hem even bekijken.
quote:TheQ schreef op 12 november 2015 @ 22:20:

[...]

Ik liep vandaag door de stad en voelde me er niet meer thuis en dat is een probleem.

Punt.Ook dat is een probleem.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:16:

[...]

Ik beweerde het stellig omdat ik het zo inschatte. Ik geloof dat jij en ik een ander beeld hebben bij het woord inschatten.

Dus anders gezegd: ik weet zeker dat jij allergisch bent voor Geenstijl.

Mocht je groot fan en reaguurder zijn, dan my bad.Ik geloof dat wij wel bij meer dingen een ander beeld hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven