Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
Adnama, als de politie je "gewoon" netjes en beleefd aanhoudt, drie, vier, vijf keer in de week omdat je niets doet, niets verdachts, maar een donkere huidskleur hebt, dan ervaar je racisme in zijn zuiverste soort. En dat is ongrondwettelijk en bovendien domweg schandelijk.
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 22:15:

[...]

Je hebt echt een gebrekkig historisch perspectief en je tijdlijn klopt niet. De oma van mijn oma was nog slavin. Haar ouders zijn geboren in de periode van staatstoezicht. Zijzelf is geboren onder koloniaal regime.

Mijn moeder is precies op de koninkrijksdag geboren, op 15 december 1954.

Mijn moeder is de EERSTE van haar familie die dus niet statenloos en rechteloos geboren is, en zelfs een van de 8 geloof ik zwarte Surinamers die niet statenloos geboren is.

Ik heb eerder opgemerkt dat Pejeka de situatie met zijn joodse moeder die de draad oppakte na de oorlog niet kan vergelijken met de slavernij. Ik heb hem ook verteld dat juist zijn Joodse moeder en het Joodse volk en Israel in het geheel door en door beschermd wordt. (en nogmaals, geheel terecht in mijn ogen).

Ik vind het daarom des te frappanter dat Pejeka wél zijn moeder gebruikt om aan te tonen dat we op moeten houden met de slavernij.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:17:

[...]

Ik dénk dat het toch echt anders zit; dat veel blanken zich nogal boos maken omdat die gehoorzame slaven van toen nu wel erg veel praatjes hebben en verdorie net doen alsof ze dezelfde rechten hebben ook. Toen wisten ze tenminste hun plek. Dat soort gedachtes en vast niet allemaal zo sterk, maar wel ergens sluimerend aanwezig. Dat het toch wel ergens goed was zoals het was. lekker overzichtelijk.

Ik denk dat dát de echte erfenis / nasleep van de slavernij is, ipv de woede of weet ik veel wat jij de nakomelingen allemaal toe dicht.99% van de blanken van tegenwoordig zijn geen nakomelingen van slavenhouders, of hebben ooit van slaven geprofiteerd. 99% van de blanken die nu leven in Nederland zijn nakomelingen van mensen die een goeie 100 tot 150 jaar geleden zélf slavenarbeid moesten verrichten in de fabrieken van de elite. 14 uur per dag, 6 dagen per week. Denk je nou echt dat die vanuit een soort overgeërfde houding anderen als "slaaf" bekijken? Die zijn hooguit nog bezig hun eigen verleden te verwerken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:22:

[...]

Ik heb eerder opgemerkt dat Pejeka de situatie met zijn joodse moeder die de draad oppakte na de oorlog niet kan vergelijken met de slavernij. Ik heb hem ook verteld dat juist zijn Joodse moeder en het Joodse volk en Israel in het geheel door en door beschermd wordt. (en nogmaals, geheel terecht in mijn ogen).

Ik vind het daarom des te frappanter dat Pejeka wél zijn moeder gebruikt om aan te tonen dat we op moeten houden met de slavernij.

Ik gebruikte dat voorbeeld om te vertellen dat we gruwelijkheden uit het verleden nooit moeten vergeten, niet mogen vergeten, maar dat we verkeerd bezig zijn als we ze transporteren naar het heden en op die manier een hindernis laten vormen om door te gaan.

Duidelijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:22:

[...]

99% van de blanken van tegenwoordig zijn geen nakomelingen van slavenhouders, of hebben ooit van slaven geprofiteerd..Het zijn wel allemaal afstammelingen van mensen die in die tijd leefden en het toen heel normaal vonden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:18:

[...]

Bij JOU niet. Maar dat vind ik niet erg.Snap ik. Want all pigs are equal maar some are more equal than others. In dit geval de politiek correcten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:24:

[...]

Het zijn wel allemaal afstammelingen van mensen die in die tijd leefden en het toen heel normaal vonden.Jij ook. Shame on you.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:17:

[...]

Ik dénk dat het toch echt anders zit; dat veel blanken zich nogal boos maken omdat die gehoorzame slaven van toen nu wel erg veel praatjes hebben en verdorie net doen alsof ze dezelfde rechten hebben ook. Toen wisten ze tenminste hun plek. Dat soort gedachtes en vast niet allemaal zo sterk, maar wel ergens sluimerend aanwezig. Dat het toch wel ergens goed was zoals het was. lekker overzichtelijk.

Ik denk dat dát de echte erfenis / nasleep van de slavernij is, ipv de woede of weet ik veel wat jij de nakomelingen allemaal toe dicht.Ik merk dat het vooral niet gewaardeerd wordt als 'wij' kritiek hebben. Dan krijg je een lading racisme van het zuiverste soort over je heen. Dus ja, diep is het in ieder mens aanwezig. Hier in Nederland heerst er alleen het curieuze idee dat we niet racistisch zijn en dat het allemaal aan de ander, aan de aansteller ligt.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:22:

[...]

Denk je nou echt dat die vanuit een soort overgeërfde houding anderen als "slaaf" bekijken? .

Ja. Maar niet als slaaf, maar wel als minderwaardig.

Vanuit een overgeërfde houding kijken we ook anders naar blanken uit bepaalde wijken. Wat we nu de Tokkies noemen.

Heeft alles te maken met hoe we vroeger met mensen omgingen.

Wat dat aan gaat staat er niet zo heel veel op zichzelf, hoor.

Fash; heb je het boek al gelezen??
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:25:

[...]

Jij ook. Shame on you.Wat jij wil, joh.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:21:

[...]

Ik geloof dat wij wel bij meer dingen een ander beeld hebben.

Zeker.

Maar ik heb je niet zien ontkennen dat je allergisch bent voor Geenstijl.

Dus een hele discussie hierover voor niks.

O ja wel voor iets, BGB moet haar gelijk halen en tonen dat ze boven me staat.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:27:

[...]

Wat jij wil, joh.Ja niet dan? Je bent toch wit?
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:24:

[...]

Ik gebruikte dat voorbeeld om te vertellen dat we gruwelijkheden uit het verleden nooit moeten vergeten, niet mogen vergeten, maar dat we verkeerd bezig zijn als we ze transporteren naar het heden en op die manier een hindernis laten vormen om door te gaan.

Duidelijk?Nee, want ik vroeg je tot vervelens toe waar jij een hindernis ziet op het moment dat ik de slavernij aanhaal. Jij geeft daar geen antwoord op. Ik merkte op dat geen enkele zwarte actievoerder gehinderd wordt door slavernij. Ook daar reageer je niet op. De enigen die hinder ondervinden van het aanhalen van slavernij zijn mensen die, met alle respect, denken zoals jij. Nederlanders die voor een ander gaan bepalen wanneer het 'genoeg' is.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:26:

[...]

Ik merk dat het vooral niet gewaardeerd wordt als 'wij' kritiek hebben. Dan krijg je een lading racisme van het zuiverste soort over je heen. Dus ja, diep is het in ieder mens aanwezig. Hier in Nederland heerst er alleen het curieuze idee dat we niet racistisch zijn en dat het allemaal aan de ander, aan de aansteller ligt.

Ik kan niet anders dan je gelijk geven.

Een prachtig voorbeeld vond ik het topic wat FV laatst opende over Nederlandse feestjes en het eten wat er geserveerd wordt.

Dat had ik mogen zeggen, maar zij niet.
99 % van de Nederlander was uitgebuite fabrieksarbeider?

Hoe kóm je erbij.

Nederland had juist een hele grote burgerlijke middenklasse en een zeer late, en altijd nog zeer beperkte, industrialisering.

En die middenklassers waren allemaal verbonden aan de handel, en een heel groot deel daarvan was koloniale handel.

Heck, Nederland zou compleet failliet zijn gegaan in de 19e eeuw als er niet de koloniën waren geweest. Ooit van het batig slot gehoord? Google 't eens.

En dan waren er nog de indirecte verdiensten: de scheepmaker, de zeilmaker voor het schip, de jongen die de suiker uit Suriname naar het pakhuis kruide.

Juist omdat die economische belangen zo enorm waren voor Nederland werd de afschaffing van de slavernij tot op het laatst uitgesteld.

En werd later zo lang mogelijk vastgehouden aan Nederlands-Indië.

Net doen of slechts een piepkleine elite hier iets mee te maken had is domweg historisch onjuist.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:29:

[...]

Ja niet dan? Je bent toch wit?

Wat ik ben doet er totaal niet toe.

Ik besta ( las hem op het forum vandaag van Pumps Italiaans ) uit net zoveel water als iedereen met welke kleur dan ook.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:19:

[...]

Er is racisme in Nederland,

en dat is een probleem.

Punt

Er is racisme in Nederland, maar nederland is niet in zijn totaliteit een racistisch volk. Dat mensen willen dat 'de blanke' Nederlander inziet dat 'we' racistisch zijn is een probleem. Punt.

Of vind jij jezelf ook racistisch?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:52:

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

Hier een filmpje van die test.Ik denk dat ik sowieso vreemd opkijk wanneer iemand een fietsslot openknipt op straat, of het nu om een jonge blanke man met capuchon gaat, of om een donkere of licht getinte. Ik weet niet hoeveel mensen Sunny in totaal heeft gefilmd en hoe het geknipt en geplakt is, maar in het filmpje zie je inderdaad dat de blanke man wordt geholpen en de anderen niet.
I

laat ook maar.
verba volant, scripta manent.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:28:

[...]

Zeker.

Maar ik heb je niet zien ontkennen dat je allergisch bent voor Geenstijl.

Dus een hele discussie hierover voor niks.

O ja wel voor iets, BGB moet haar gelijk halen en tonen dat ze boven me staat.Ik voel me totaal niet geroepen om iets te ontkennen of toe te geven wat totaal niet relevant is.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:21:

Adnama, als de politie je "gewoon" netjes en beleefd aanhoudt, drie, vier, vijf keer in de week omdat je niets doet, niets verdachts, maar een donkere huidskleur hebt, dan ervaar je racisme in zijn zuiverste soort. En dat is ongrondwettelijk en bovendien domweg schandelijk.Ik verkeer in een brede donkere kring en werk met veel allochtonen, maar heb nog van niemand gehoord dat ze zo veelvuldig worden aangehouden om niets. Heb je een onderzoek waaruit blijkt dat donkere mensen drie, vier, vijf keer in de week zomaar worden aangehouden? Beetje flauw, ik weet het, maar ik kan het niet laten
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:27:

[...]

Ja. Maar niet als slaaf, maar wel als minderwaardig.

Vanuit een overgeërfde houding kijken we ook anders naar blanken uit bepaalde wijken. Wat we nu de Tokkies noemen.

Heeft alles te maken met hoe we vroeger met mensen omgingen.

Wat dat aan gaat staat er niet zo heel veel op zichzelf, hoor.

Fash; heb je het boek al gelezen??
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:31:

[...]

Ik voel me totaal niet geroepen om iets te ontkennen of toe te geven wat totaal niet relevant is.Zolang je maar het laatste woord hebt (he shit nu moet je hier weer op reageren)
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 22:34:

[...]

Ik verkeer in een brede donkere kring en werk met veel allochtonen, maar heb nog van niemand gehoord dat ze zo veelvuldig worden aangehouden om niets. Heb je een onderzoek waaruit blijkt dat donkere mensen drie, vier, vijf keer in de week zomaar worden aangehouden? Beetje flauw, ik weet het, maar ik kan het niet laten Dat zijn die onderzoeken waar nu ongeveer al dertig keer aan gerefereerd is. Google eens op Amnesty en racisme in Nederland, bijvoorbeeld.
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 22:34:

[...]

Ik verkeer in een brede donkere kring en werk met veel allochtonen, maar heb nog van niemand gehoord dat ze zo veelvuldig worden aangehouden om niets. Heb je een onderzoek waaruit blijkt dat donkere mensen drie, vier, vijf keer in de week zomaar worden aangehouden? Beetje flauw, ik weet het, maar ik kan het niet laten Volgens mij gebeurde dat aanhouden in wijken waar de nodige problemen waren met criminaliteit en verboden wapenbezit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven