Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:miss_anna schreef op 12 november 2015 @ 22:30:

[...]

Er is racisme in Nederland, maar nederland is niet in zijn totaliteit een racistisch volk. Dat mensen willen dat 'de blanke' Nederlander inziet dat 'we' racistisch zijn is een probleem. Punt.

Of vind jij jezelf ook racistisch?

Het Nederlandse volk heeft het racisme tot een hoger niveau getild en is daar zo succesvol in dat ze het zelf niet eens meer herkennen als racisme. Men heeft zichzelf overtuigd dat er op kleur en ras echt niet onderscheiden wordt, maar tegelijkertijd is men zo stellig overtuigd geraakt van het eigen gelijk dat men andersdenkenden als inferieur is gaan zien. Een soort intellectueel racisme.

Dit is geen aanklacht. Ik kan er prima mee leven, mijn lieve vriendin, moeder van mijn mind is zo autochtoon als het maar kan. Maar op het moment dat er gezegd wordt 'Nederlanders zijn niet racistisch' dan gaat het jeuken.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:34:

[...]

Interessant feitje:

de 19e-eeuwse man die voor de "Tokkies" van toen een Nederlandse "pauper-kolonie" iontwierp (Veenhuizen), was precies dezelfde man die later in Nederlands-Indië het cultuurstelsel invoerde, waarmee de Javanen werden uitgebuit.

Generaties later kwam er onder die Nederlandse families die toen in die pauperkolonies gestopt werden, nog steeds heel veel armoede, werkeloosheid, verslaving et cetera voor.

Kolonialisme heeft een vernietigende uitwerking op mensen die generaties lang doorwerkt, of het nu intern in een land of extern overzee gebeurde.

Ik heb het boek pas gelezen en ik vond het een eye opener. Ik woonde vroeger " op stand " en nam dat gewoon maar aan, zonder enig idee te hebben hoe we op die benaming kwamen en waarom er zo'n scheiding leek te zijn met het andere deel van dezelfde wijk.

Bizar dat dat soort dingen generaties lang van invloed zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:30:

[...]

Wat ik ben doet er totaal niet toe.

Ik besta ( las hem op het forum vandaag van Pumps Italiaans ) uit net zoveel water als iedereen met welke kleur dan ook.

Pumps Italiaans quoten...oke dan....mag natuurlijk. Als ze eens een keer iets begrijpelijks post is dat altijd fijn.

Maar realiseer je je dat het voor de 4 dames van het NRC artikel wél uitmaakt of je wit of zwart bent?

Zwart: ok, je hebt agency

Wit: je ben een helper whitey
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:30:

99 % van de Nederlander was uitgebuite fabrieksarbeider?

Hoe kóm je erbij.

Nederland had juist een hele grote burgerlijke middenklasse en een zeer late, en altijd nog zeer beperkte, industrialisering.

En die middenklassers waren allemaal verbonden aan de handel, en een heel groot deel daarvan was koloniale handel.

Heck, Nederland zou compleet failliet zijn gegaan in de 19e eeuw als er niet de koloniën waren geweest. Ooit van het batig slot gehoord? Google 't eens.

En dan waren er nog de indirecte verdiensten: de scheepmaker, de zeilmaker voor het schip, de jongen die de suiker uit Suriname naar het pakhuis kruide.

Juist omdat die economische belangen zo enorm waren voor Nederland werd de afschaffing van de slavernij tot op het laatst uitgesteld.

En werd later zo lang mogelijk vastgehouden aan Nederlands-Indië.

Net doen of slechts een piepkleine elite hier iets mee te maken had is domweg historisch onjuist.Voor de meeste Nederlanders was het toch echt armoe troef. Lees de geschiedenis over de grote steden er maar eens op na. Mijnwerkers hadden het ook niet best, net zoals de dagloners in de plaggenhutten in Drenthe.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:37:

[...]

Het Nederlandse volk heeft het racisme tot een hoger niveau getild en is daar zo succesvol in dat ze het zelf niet eens meer herkennen als racisme. Men heeft zichzelf overtuigd dat er op kleur en ras echt niet onderscheiden wordt, maar tegelijkertijd is men zo stellig overtuigd geraakt van het eigen gelijk dat men andersdenkenden als inferieur is gaan zien. Een soort intellectueel racisme.

Dit is geen aanklacht. Ik kan er prima mee leven, mijn lieve vriendin, moeder van mijn mind is zo autochtoon als het maar kan. Maar op het moment dat er gezegd wordt 'Nederlanders zijn niet racistisch' dan gaat het jeuken.Maar bedoel je dan 'alle', 'de meeste' of 'sommige' Nederlanders?
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:39:

[...]

Pumps Italiaans quoten...oke dan....mag natuurlijk. Als ze eens een keer iets begrijpelijks post is dat altijd fijn.

Maar realiseer je je dat het voor de 4 dames van het NRC artikel wél uitmaakt of je wit of zwart bent?

Zwart: ok, je hebt agency

Wit: je ben een helper whiteyAls één van die 4 het aan me komt vragen PB ik ze wel wat ik ben, oké?

[...]

Dit is geen aanklacht. Ik kan er prima mee leven, mijn lieve vriendin, moeder van mijn mind is zo autochtoon als het maar kan. Maar op het moment dat er gezegd wordt 'Nederlanders zijn niet racistisch' dan gaat het jeuken.heeft ook te maken met de opvatting dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen pech en ongeluk. Daarmee kan je alle verantwoordelijkheid voor je medemens wegwuiven
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:35:

[...]

Dat zijn die onderzoeken waar nu ongeveer al dertig keer aan gerefereerd is. Google eens op Amnesty en racisme in Nederland, bijvoorbeeld.Ik weet dat er racisme is en dat de politie in toenemende mate racistisch is, maar dat allochtonen in Nederland drie, vier, of zelfs vijf keer per week zomaar worden aangehouden daar heb ik nog niets over gehoord of gelezen.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:34:

[...]

Interessant feitje:

de 19e-eeuwse man die voor de "Tokkies" van toen een Nederlandse "pauper-kolonie" iontwierp (Veenhuizen), was precies dezelfde man die later in Nederlands-Indië het cultuurstelsel invoerde, waarmee de Javanen werden uitgebuit.

Generaties later kwam er onder die Nederlandse families die toen in die pauperkolonies gestopt werden, nog steeds heel veel armoede, werkeloosheid, verslaving et cetera voor.

Kolonialisme heeft een vernietigende uitwerking op mensen die generaties lang doorwerkt, of het nu intern in een land of extern overzee gebeurde.Interessant dames!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:41:

[...]

Als één van die 4 het aan me komt vragen PB ik ze wel wat ik ben, oké?ben jij wit joh?
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:42:

[...]

ben jij wit joh?Ik PB je effe.
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 22:41:

[...]

Ik weet dat er racisme is en dat de politie in toenemende mate racistisch is, maar dat allochtonen in Nederland drie, vier, of zelfs vijf keer per week zomaar worden aangehouden daar heb ik nog niets over gehoord of gelezen.Je hebt de monitor nog steeds niet gelezen? Kom op zeg, die link is al zeker drie keer voorbij gekomen
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:40:

[...]

Maar bedoel je dan 'alle', 'de meeste' of 'sommige' Nederlanders?Racisme zit in ons allemaal. Zelfs in mijn lieve vriendin.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:42:

[...]

Interessant dames!http://www.bol.com/nl/p/h ... rer=ADVNLGOO0020080002kw7
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:30:

99 % van de Nederlander was uitgebuite fabrieksarbeider?

Hoe kóm je erbij.

Nederland had juist een hele grote burgerlijke middenklasse en een zeer late, en altijd nog zeer beperkte, industrialisering.

En die middenklassers waren allemaal verbonden aan de handel, en een heel groot deel daarvan was koloniale handel.

Heck, Nederland zou compleet failliet zijn gegaan in de 19e eeuw als er niet de koloniën waren geweest. Ooit van het batig slot gehoord? Google 't eens.

En dan waren er nog de indirecte verdiensten: de scheepmaker, de zeilmaker voor het schip, de jongen die de suiker uit Suriname naar het pakhuis kruide.

Juist omdat die economische belangen zo enorm waren voor Nederland werd de afschaffing van de slavernij tot op het laatst uitgesteld.

En werd later zo lang mogelijk vastgehouden aan Nederlands-Indië.

Net doen of slechts een piepkleine elite hier iets mee te maken had is domweg historisch onjuist.

Herijk je informatie, zou ik zeggen.

Toen de industrie hier (en inderdaad later dan in bijv. Engeland) rond 1840/1850 op gang kwam, hadden die arbeiders het niet prettig, om het zachtjes uit te drukken. Pas bij het in werking treden van sociale wetgeving, rond het begin van de 20e eeuw, werden hun omstandigheden enigszins beter.

Die arbeiders profiteerden op geen enkele manier van inkomsten uit koloniën of andere voordelen, integendeel. Ze hadden destijds geen stemrecht, geen andere invloed, geen mogelijkheid hun positie te verbeteren, geen toegang tot goede medische zorg, en waren in feite de lijfeigenen van de fabriekseigenaren. Ze woonden in de huizen van zeer slechte kwaliteit die eigendom waren van de fabriekseigenaar (tegen hoge huren), waren gedwongen hun inkopen te doen in de winkels van de fabriekseigenaar (matige producten tegen hoge prijzen) en zelfs de kroeg waar de arbeiders op zaterdag hun verdriet zaten te verzuipen, was eigendom van de fabriekseigenaar. Want die zorgde er wel voor dat alles wat hij aan salaris betaalde, ook weer in eigen zak terugvloeide.

Dat was het 19e-eeuwse, begin 20e-eeuwse bestaan van de Nederlandse fabrieksarbeider.

Zijn kinderen gingen grotendeels op kleuterleeftijd al dood, kreperend aan de tering of een andere ziekte die door de slechte leefomstandigheden werd veroorzaakt, zijn vrouw was op haar 30e afgeleefd, en zelf was hij op zijn 40e versleten na 30 jaar afgebeuld worden, want werken, dat ging je al op je 8e of 9e levensjaar doen. Fulltime, 14 uur per dag. En kon je het dan even niet meer bolwerken, dan kreeg je een aframmeling van de voorman, en werd je met een schop onder je kont weer naar de werkvloer gejaagd.

Dat was de realiteit van veel gewone mensen in de 19e eeuw.

Dus te doen alsof die allemaal in hun comfortabele woningen zaten te profiteren van de kolonièn zonder hun handen vuil te maken, lijkt me nogal een verkrachting van de werkelijkheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:41:

[...]

Als één van die 4 het aan me komt vragen PB ik ze wel wat ik ben, oké?Mij best...maar wat vind je van het fenomeen op zich, dat jouw kleur wél uitmaakt voor deze dames?
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 22:36:

[...]

Volgens mij gebeurde dat aanhouden in wijken waar de nodige problemen waren met criminaliteit en verboden wapenbezit.Dankje, dat scheelt leeswerk :-)
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:42:

[...]

Je hebt de monitor nog steeds niet gelezen? Kom op zeg, die link is al zeker drie keer voorbij gekomenOh hoort er huiswerk bij als je hier forumt? Ik lees veel, maar nee dat stuk heb ik niet gelezen. Misschien als ik me een keertje verveel.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 22:39:

[...]

Voor de meeste Nederlanders was het toch echt armoe troef. Lees de geschiedenis over de grote steden er maar eens op na. Mijnwerkers hadden het ook niet best, net zoals de dagloners in de plaggenhutten in Drenthe.

Je bedoelt havensteden als Rotterdam, Amsterdam en Delft? Ook een groot deel van de arme bevolking was van die met de zeevaart verbonden economie afhankelijk hoor.

In Nederland was de industrialisering minder groot en was de verpaupering dus ook veel minder heftig dan in bv. België of Duitsland. Een streek als de Borinage, die hadden we in Nederland gewoon niet.

Ik kom ook uit een familie van "eerlijke arremoei". Ik geloof niet dat ik daarom vrijgesteld ben van een beetje lezen over de geschiedenis van mijn eigen land en nadenken over de belangrijke rol die het kolonialisme in mijn land gespeeld heeft, en hoe die geschiedenis nog altijd doorwerkt.
Op dit moment hou ik het voor gezien, het gaat allemaal erg snel en ik kan het niet meer volgen tussen het gesnauw door. Welterusten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 22:19:

[...]

Er is racisme in Nederland,

en dat is een probleem.

Punt

Eens. Persoonlijk heb ik een groter probleem.

Ik verwerp racisme, vind het slecht en infantiel.

En betrap mezelf soms op racistische vooroordelen en gedachten. En dat vind ik echt heel slecht, maar het is wel zo. Ik doe mijn stinkende best om er niet naar te handelen, om er niemand me te kwetsen of benadelen. Maar ik denk dus soms wel stomme en slechte en infantiele dingen. Let op: ik denk ze, ik vind ze niet ( dat is een verschil)

Het enige wat mij een klein beetje helpt is de documantaire die ik ooit gezien heb over een joodse man die de oorlog overleefd heeft door bij de ss te gaan. Jaren later had hij soms nog zware fascistische gedachten.

Ook ik ben (in links pacifistisch milieu) opgegroeid met voorbeelden en denkbeelden die mij besmet hebben, helaas.

Ik ben geen goed mens. Ik doe mijn best om het te zijn, worden, blijven. Maar ik ben het niet. Helaas.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:39:

[...]

Ik heb het boek pas gelezen en ik vond het een eye opener. Ik woonde vroeger " op stand " en nam dat gewoon maar aan, zonder enig idee te hebben hoe we op die benaming kwamen en waarom er zo'n scheiding leek te zijn met het andere deel van dezelfde wijk.

Bizar dat dat soort dingen generaties lang van invloed zijn.

Je begeeft je nu toch wel enigszins op glad ijs. Onder de mensen die in Veenhuizen werden geplaatst zaten ook veel zwakbegaafden of mensen die anderszins geestelijk beperkt waren. Die genen werden veelal van generatie op generatie doorgegeven. Zelfs alcoholisme schijnt voor een groot deel door erfelijk aanleg bepaald te worden.

Het bovenstaande is een heel verschil met de nazaten van slaven. Ik kan mij best voorstellen dat de kinderen van slaven er wat van hebben meegekregen, maar voor de kleinkinderen zal dat ook weer veel minder zijn. Voor achter-achterkleinkinderen zou dat niet meer zoveel invloed moeten hebben. Tenzij je al de mislukkingen in je leven liever aan dat slavenverleden van je voorouders ophangt dan je eigen handelen onder de loep te nemen.

Anousha uit de OP is niet eens een nazaat van een slaaf. Ze doet echter alsof ze gisteren nog uit haar boeien bevrijd is. Alles om maar aandacht te krijgen.

[...]

Wow... Ondanks dat ik tot 2 keer toe heb geschreven dat racisme inderdaad bestaat word ik, omdat ik Nederlander ben, bestempeld als iemand die andersdenkenden als inferieur zie.

Als jij ook iemand bent die tegen discriminatie wilt strijden. Begin dan bij jezelf en stop mensen te beoordelen op alleen het feit dat ze bij een bepaalde groep horen. En die hele groep over een kam te scheren.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:44:

[...]

Mij best...maar wat vind je van het fenomeen op zich, dat jouw kleur wél uitmaakt voor deze dames?

Ik kan me dat wel voorstellen, als ik hier alle " ja-maarren " lees.

Een blanke kan dingen prima vaststellen, maar ze ook zelf precies hetzelfde ervaren zal moeilijk gaan.

Er zijn niet zo veel blanken die in Nederland de enige blanke in een sportschool zijn, of in een kroeg, of op een verjaardag. Zoiets simpels waarvan doorgaans geen één blanke weet hoe dat voelt.

Maar mag ik hier uit opmaken dat jij vindt dat iemand zich gediscrimineerd zou moeten voelen omdat het die 4 dames wel wat uit maakt?
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 22:36:

[...]

Volgens mij gebeurde dat aanhouden in wijken waar de nodige problemen waren met criminaliteit en verboden wapenbezit.In Rotterdam worden die acties doorgaans aangekondigd. "Tussen 30 en 31 februari zal de politie in de wijk X preventief fouilleren in verband met een risicowedstrijd korfbal". Dan weet je dat je je gereedschap thuis moet laten.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven