Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:43:

[...]

Racisme zit in ons allemaal. Zelfs in mijn lieve vriendin.

Absoluut, heb ik vele pagina's geleden ook al gezegd. (ik neem aan omdat je 'ons' zegt dat je jezelf ook bedoelt)

Alleen wat je doet en hoe je je gedraagt, dat verschilt erg van persoon tot persoon. De ene persoon noemt zwarte mensen zonder pardon apen, de ander zegt misschien per ongeluk 'neger' omdat hij/zij niet weet dat dat niet meer de juiste benaming is. Dit wordt allebei onder de naam 'racisme' geschaard, terecht misschien maar ik vind dat er wel een verschil is tussen het één en het ander.

Dus een andere vraag zou misschien zijn: gedragen alle, de meeste of sommige Nederlanders zich racistisch op een bewust kwetsende manier?
quote:feow schreef op 12 november 2015 @ 22:47:

[...]

Ik ben geen goed mens. Ik doe mijn best om het te zijn, worden, blijven. Maar ik ben het niet. Helaas.

Wie wel?

Dat je je er van bewust bent en streeft is al heel wat, toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:01:

[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om kleur. Een brave Antilliaanse huisvader die met een tasje boodschappen van de supermarkt naar huis loopt, heeft echt niks te vrezen. En met hem vele anderen. Maar het is nou eenmaal een feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in met name kleine criminaliteit, dus als de politie dan zo'n jongen met capuchon op een beetje ziet rondhangen rond een dure auto waar hij niks te zoeken heeft, of op een andere verdachte plek, ja, dan houden ze dat extra in de gaten. Of vind je dat gek?

Deze brave Surinaamse huismoeder-met-bevallingsverlof werd anders gekleed in een trenchcoat en met een handtas en een AH boodschappentas in de hand op 50 meter van de AH waar ik een pak luiers wilde gaan kopen eerst mishandeld door een stel controleurs en vervolgens aangehouden en 6 uur in een cel gesmeten door de politie. Toen ik aangaf dat ik een baby had die borstvoeding kreeg en in mijn paniek en ontreddering zei "mijn baby is alleen!" werd me bovendien fijntjes meegedeeld dat ze de kinderbescherming zouden gaan inschakelen om mijn kind bij me weg te halen.

Mijn misdaad? Vragen waarom de controleur, op de openbare weg, nadat ik bij een uitgangscontrole mijn geldige vervoersbewijs had laten zien en reeds was uitgestapt, alleen van mij mijn legitimatie wilde zien en waarom hij dat niet aan de andere reizigers vroeg. Ik werd mishandeld en had een zwaar gekneusde schouder, een aantal gekneusde ribben, de hele rechterkant van mijn lichaam was bont en blauw en toen de door mijzelf gebelde politie kwam werden niet de controleurs maar ik aangehouden.

En ja, het desbetreffende politiekorps heeft excuses moeten maken, net als het college van B&W omdat ik de zaak heb laten voorkomen. Het vervoersbedrijf heeft bovendien bij de rechter erkend dat de controleurs zo handelden omdat ze in de desbetreffende gemeente gebriefd werden om extra te controleren bij mensen met een kleur, en dat ze ook gebriefd werden om bij die groep "zero tolerance" te hebben.

Maar goed, dit verhaal heb ik al duizend keer op dit forum verteld.
Am Yisrael Chai!
Ik geloof dat er een levensgroot misverstand is.

Met de afschaffing van de slavernij werd het koloniaal racisme niet afgeschaft hoor.

Mensen in de koloniën hadden nog steeds geen burgerrechten, werden nog steeds economisch uitgebuit. Alleen nu niet meer in de positie van slaaf.

Het is niet alsof in 1860 het Nederlandse koloniale bewindt ophield mensen aan racistische wetten te onderwerpen, en ophield om het ze onmogelijk te maken om een economisch goede positie te veroveren. Die wetten bleven, en de uitbuiting ook.

Wel eens van de koelie-kwestie gehoord? Ook interessant om te googelen, naast het batig slot.

Dus ook de kinderen en kleinkinderen van slaven hadden nog altijd te maken met een bewind dat ze weliswaar niet meer als slaaf zag, maar wel als compleet minderwaardig.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 22:29:

[...]

Nee, want ik vroeg je tot vervelens toe waar jij een hindernis ziet op het moment dat ik de slavernij aanhaal. Jij geeft daar geen antwoord op. Ik merkte op dat geen enkele zwarte actievoerder gehinderd wordt door slavernij. Ook daar reageer je niet op. De enigen die hinder ondervinden van het aanhalen van slavernij zijn mensen die, met alle respect, denken zoals jij. Nederlanders die voor een ander gaan bepalen wanneer het 'genoeg' is.

Iedereen moet voor zichzelf bepalen wanneer het "genoeg" is. Als ik zelf bepaal dat ik mijn familieverleden nu, 70 jaar na dato, nog steeds reden vind mezelf in een bepaalde rol te plaatsen, is dat mijn recht, maar is het niet mijn recht van anderen te verlangen dat ze die rol erkennen. Laat staan dat ik dan van anderen mag verlangen dat ze hun zienswijzen of levenshouding aanpassen aan mijn onvermogen het verleden te verwerken. Dat is dan mijn persoonlijke probleem, denk ik.

Maar ik geloof daar niet in. Ik vind dat, net zo goed als dat voor mij geldt, ook voor anderen geldt dat hun familiegeschiedenis onlosmakelijk deel is van wie ze zijn. Maar ik vind het fout om met terugwerkende kracht weer in de slachtofferrol te gaan zitten en je te gedragen alsof je zelf degene bent die de misstanden van vele generaties geleden heeft meegemaakt. Ik draag altijd met me mee wat mijn familie heeft meegemaakt, en ik hoop dat ik het constructief kan gebruiken in mijn eigen leven. Maar ik verschuil me niet in dat verleden, laat staan dat ik het als excuus gebruik voor mijn bestaan nu. Ik ben geboren in een andere tijd, en als ik geen optimaal gebruik heb mogen of kunnen maken van de kansen die er tegenwoordig zijn, vind ik het te zwak om dat af te wentelen op wat mijn overgrootouders is overkomen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 22:49:

[...]

In Rotterdam worden die acties doorgaans aangekondigd. "Tussen 30 en 31 februari zal de politie in de wijk X preventief fouilleren in verband met een risicowedstrijd korfbal". Dan weet je dat je je gereedschap thuis moet laten.https://www.amnesty.nl/ni ... iscriminatie-in-nederland

Lezen, misschien?
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:55:

[...]

https://www.amnesty.nl/ni ... iscriminatie-in-nederland

Lezen, misschien?Je had inderdaad beter moeten lezen. Ik heb het niet over etnisch profileren maar over het aankondigen van fouilleeracties.
verba volant, scripta manent.
De 4 dames uit de NRC zitten helemaal niet in de slachtofferrol.

Ze zitten in de assertiviteitsrol en zeggen waar het op staat.

Daar is iedereen ook precies zo pissig over.
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 22:52:

[...]

Deze brave Surinaamse huismoeder-met-bevallingsverlof werd anders gekleed in een trenchcoat en met een handtas en een AH boodschappentas in de hand op 50 meter van de AH waar ik een pak luiers wilde gaan kopen eerst mishandeld door een stel controleurs en vervolgens aangehouden en 6 uur in een cel gesmeten door de politie. Toen ik aangaf dat ik een baby had die borstvoeding kreeg en in mijn paniek en ontreddering zei "mijn baby is alleen!" werd me bovendien fijntjes meegedeeld dat ze de kinderbescherming zouden gaan inschakelen om mijn kind bij me weg te halen.

Mijn misdaad? Vragen waarom de controleur, op de openbare weg, nadat ik bij een uitgangscontrole mijn geldige vervoersbewijs had laten zien en reeds was uitgestapt, alleen van mij mijn legitimatie wilde zien en waarom hij dat niet aan de andere reizigers vroeg. Ik werd mishandeld en had een zwaar gekneusde schouder, een aantal gekneusde ribben, de hele rechterkant van mijn lichaam was bont en blauw en toen de door mijzelf gebelde politie kwam werden niet de controleurs maar ik aangehouden.

En ja, het desbetreffende politiekorps heeft excuses moeten maken, net als het college van B&W omdat ik de zaak heb laten voorkomen. Het vervoersbedrijf heeft bovendien bij de rechter erkend dat de controleurs zo handelden omdat ze in de desbetreffende gemeente gebriefd werden om extra te controleren bij mensen met een kleur, en dat ze ook gebriefd werden om bij die groep "zero tolerance" te hebben.

Maar goed, dit verhaal heb ik al duizend keer op dit forum verteld.Dat is ook te bizar voor woorden. Maar, zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ik herken het helemaal niet. Hier in de stad lopen dagelijks mensen van allerlei ethniciteit over straat, gewoon met een tas boodschappen, en ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand dan zomaar van straat wordt gepakt, mishandeld, grof behandeld, en in een cel gesmeten gewoon omdat ze met hun tas boodschappen over straat lopen. Dus sorry, nogmaals, heel erg als het je overkomen is, maar ik kan me er gewoon geen algemeen beeld bij voorstellen.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:58:

De 4 dames uit de NRC zitten helemaal niet in de slachtofferrol.

Ze zitten in de assertiviteitsrol en zeggen waar het op staat.

Daar is iedereen ook precies zo pissig over.Assertief of agressief?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 22:48:

[...]

Ik kan me dat wel voorstellen, als ik hier alle " ja-maarren " lees.

Een blanke kan dingen prima vaststellen, maar ze ook zelf precies hetzelfde ervaren zal moeilijk gaan.

Er zijn niet zo veel blanken die in Nederland de enige blanke in een sportschool zijn, of in een kroeg, of op een verjaardag. Zoiets simpels waarvan doorgaans geen één blanke weet hoe dat voelt.

Maar mag ik hier uit opmaken dat jij vindt dat iemand zich gediscrimineerd zou moeten voelen omdat het die 4 dames wel wat uit maakt?

Nee hoor niemand hoeft zich gediscrimineerd te voelen en ik voel me dat sowieso niet.

Maar dus: als de zwarte dames onderscheid maken dan mogen ze dat. Oke goed.

Je hoeft mij absoluut je kleur niet te vertellen maar stél (stél) dat je wit zou zijn , wat zou je er dan van vinden dat al jouw bijdragen hier ter verdediging van de zwarte medemens als 'fout' zouden worden beschouwd? Dat maakt je niet uit? Waarom lúister je nou niet naar die vrouwen, ze vertellen nog expliciet dat ze dit niet willen! Je bent volgens de dames nog erger dan openlijke racisten.
quote:feow schreef op 12 november 2015 @ 22:47:

[...]

Eens. Persoonlijk heb ik een groter probleem.

Ik verwerp racisme, vind het slecht en infantiel.

En betrap mezelf soms op racistische vooroordelen en gedachten. En dat vind ik echt heel slecht, maar het is wel zo. Ik doe mijn stinkende best om er niet naar te handelen, om er niemand me te kwetsen of benadelen. Maar ik denk dus soms wel stomme en slechte en infantiele dingen. Let op: ik denk ze, ik vind ze niet ( dat is een verschil)

Het enige wat mij een klein beetje helpt is de documantaire die ik ooit gezien heb over een joodse man die de oorlog overleefd heeft door bij de ss te gaan. Jaren later had hij soms nog zware fascistische gedachten.

Ook ik ben (in links pacifistisch milieu) opgegroeid met voorbeelden en denkbeelden die mij besmet hebben, helaas.

Ik ben geen goed mens. Ik doe mijn best om het te zijn, worden, blijven. Maar ik ben het niet. Helaas.X
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:54:

Wel eens van de koelie-kwestie gehoord?.Ik krijg geen lekker leesbare Nederlandse link. Kan ik nog op iets anders Googlen?
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 22:52:

[...]

Maar goed, dit verhaal heb ik al duizend keer op dit forum verteld.

ik kende het niet

stuitend
FV ik kende het nog niet. en ik ben in shock hoewel het me niet verbaast na de dingen die mijn man heeft meegemaakt. Hoewel, toch wel. Ik dacht dat ze wel milder zouden zijn voor vrouwen. Wat erg.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 23:00:

[...]

Assertief of agressief?wat vind je zelf?
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 23:00:

[...]

Nee hoor niemand hoeft zich gediscrimineerd te voelen en ik voel me dat sowieso niet.

Maar dus: als de zwarte dames onderscheid maken dan mogen ze dat. Oke goed.

Je hoeft mij absoluut je kleur niet te vertellen maar stél (stél) dat je wit zou zijn , wat zou je er dan van vinden dat al jouw bijdragen hier ter verdediging van de zwarte medemens als 'fout' zouden worden beschouwd? Dat maakt je niet uit? Waarom lúister je nou niet naar die vrouwen, ze vertellen nog expliciet dat ze dit niet willen! Je bent volgens de dames nog erger dan openlijke racisten.Als ik stél, stél wit zou zijn dan kan ik dus onmogelijk voelen hoe ik dat zou vinden omdat ik in dat geval dus niet voor het eggie een blanke ben, he.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:58:

[...]

Dat is ook te bizar voor woorden. Maar, zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ik herken het helemaal niet. Hier in de stad lopen dagelijks mensen van allerlei ethniciteit over straat, gewoon met een tas boodschappen, en ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand dan zomaar van straat wordt gepakt, mishandeld, grof behandeld, en in een cel gesmeten gewoon omdat ze met hun tas boodschappen over straat lopen. Dus sorry, nogmaals, heel erg als het je overkomen is, maar ik kan me er gewoon geen algemeen beeld bij voorstellen.dat jij het niet hebt meegemaakt betekent niet dat het niet gebeurt. Dit is het verhaal van Fv, ik hd eerder 3 voorbeelden van slecht politieoptreden tegen mijn man gemeld en ik ken nog veel meer voorbeelden, zowel van man als van anderen. Het is veel algemener dan jij wilt weten. Dat is het punt, men wil het niet weten
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 23:05:

[...]

wat vind je zelf?Ik ben degene die de vraag stelt.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 22:54:

Ik geloof dat er een levensgroot misverstand is.

Met de afschaffing van de slavernij werd het koloniaal racisme niet afgeschaft hoor.

Mensen in de koloniën hadden nog steeds geen burgerrechten, werden nog steeds economisch uitgebuit. Alleen nu niet meer in de positie van slaaf.

Het is niet alsof in 1860 het Nederlandse koloniale bewindt ophield mensen aan racistische wetten te onderwerpen, en ophield om het ze onmogelijk te maken om een economisch goede positie te veroveren. Die wetten bleven, en de uitbuiting ook.

Klopt, zoals ik net vertelde kwam daar pas een eind aan in 1954, op de geboortedag van mijn moeder. Dat is dus niet meer dan 150 jaar geleden, maar pas 60 jaar geleden.
Am Yisrael Chai!
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 23:10:

[...]

dat jij het niet hebt meegemaakt betekent niet dat het niet gebeurt. Dit is het verhaal van Fv, ik hd eerder 3 voorbeelden van slecht politieoptreden tegen mijn man gemeld en ik ken nog veel meer voorbeelden, zowel van man als van anderen. Het is veel algemener dan jij wilt weten. Dat is het punt, men wil het niet wetende verhaaltjes over de kennissen en vrienden en verre nichten van Marianne Davids worden wel serieus genomen
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 23:11:

[...]

Ik ben degene die de vraag stelt.volgens mij stel ik ook een vraag.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 23:06:

[...]

Als ik stél, stél wit zou zijn dan kan ik dus onmogelijk voelen hoe ik dat zou vinden omdat ik in dat geval dus niet voor het eggie een blanke ben, he.Ah we zijn het inhoudelijk reageren nu echt voorbij, mooi. Ga ik nu netflix kijken, morgen weer om 6:15 opstaan.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 22:58:

[...]

Dat is ook te bizar voor woorden. Maar, zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ik herken het helemaal niet. Hier in de stad lopen dagelijks mensen van allerlei ethniciteit over straat, gewoon met een tas boodschappen, en ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand dan zomaar van straat wordt gepakt, mishandeld, grof behandeld, en in een cel gesmeten gewoon omdat ze met hun tas boodschappen over straat lopen. Dus sorry, nogmaals, heel erg als het je overkomen is, maar ik kan me er gewoon geen algemeen beeld bij voorstellen.

Zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ga ik nu even tekort doen aan je verhaal.

Ik had niet anders van je verwacht.
Am Yisrael Chai!
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 23:10:

[...]

dat jij het niet hebt meegemaakt betekent niet dat het niet gebeurt. Dit is het verhaal van Fv, ik hd eerder 3 voorbeelden van slecht politieoptreden tegen mijn man gemeld en ik ken nog veel meer voorbeelden, zowel van man als van anderen. Het is veel algemener dan jij wilt weten. Dat is het punt, men wil het niet wetenIk wil het graag weten. Ik verbaas me alleen. Ik heb vrienden van allerlei komaf, sommigen donker van huid, sommigen Noord-Afrikaans, enz. En die ken ik al jaren. Die doen boodschappen, gaan uit, lopen door de stad, gaan naar hun werk, zijn wel eens laat op straat, maar echt nog nóóit heb ik van één van hen gehoord dat die onterecht is opgepakt of aangehouden. Dus vandaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven