Werk & Studie alle pijlers

Afwijzing sollicitatie

18-11-2015 17:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Voor ik met mijn verhaal begin zal ik me eerst even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben:)

Ik ben een jonge dame van 26 en werk al ongeveer 7 jaar op verschillende locaties als verpleegkundige. Aangezien ik vastigheid wil hebben ben ik de afgelopen tijd gaan solliciteren buiten mijn regio (i.v.m. verhuizing) bij diverse zorginstellingen met de hoop om er ergens aangenomen te worden als verpleegkundige. Het wilt echter nog niet lukken en begin langzaam de hoop te verliezen en te twijfelen.

Afgelopen maandag had ik een sollicitatie gesprek bij een verpleeghuis. Ik heb me er goed op voorbereid door alles wat van belang is bij een sollicitatie gesprek op een rijtje te zetten. Ook ging ik er met een goed gevoel naar toe (ik had de manager van de afdeling de week ervoor nog telefonisch gesproken en hij was zeer onder de indruk van mijn werkervaringen etc).

Bij aankomst zag ik zijn enthousiasme ineens wegzakken en we waren nog geen 10 min aan de praat en hij gaf al aan geen verpleegkundige eigenschappen in mij te zien. Dit vond ik heel vreemd omdat hij zo enthousiast was over mijn werkervaring en kwaliteiten die ik beschreven had in mijn sollicitatie brief. Ook kon hij niet duidelijk beargumenteren waarom ik niet de geschikte kandidaat was en hij gaf aan liever op zoek te willen naar een kandidaat waar hij een goed gevoel bij heeft. Helaas moet ik erbij vertellen dat dit al de 3e keer is achter elkaar dat ik dit zo meemaak.

Ik werk al 7 jaar op diverse plekken als verpleegkundige en krijg heel vaak positief feedback en tijdens functioneringsgesprekken zijn ze altijd positief over mij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd werkzaam ben geweest in een multiculturele stad en nu ineens een baan probeer te zoeken buiten het stad waar weinig tot geen buitenlanders zijn. Aangezien ik een donkere huidskleur heb begin ik te twijfelen of het misschien stiekem niet daar aan ligt en dat ze me daarom afwijzen. Ik weet dat ik dat niet als excuus moet gebruiken maar het zit me heel erg dwars……sorry

De werkgever is niet verplicht om mij aan te nemen, maar ik heb al 3 keer geen duidelijke reden gehoord waarom ze me afwijzen terwijl het normaal wel altijd lukt. Vandaar mijn twijfels.

Wat ik met mijn verhaal wil? Ik wilde het even van me afschrijven en hoop op tips. De laatste dagen ben ik erg down en heb geen zin meer om verder te solliciteren….. maar ik ga de moed niet opgeven:)
“Be the change that you wish to see in the world.”
Ik wil t ook niet zeggen maar krijg wel t idee dat t daar aan ligt. Want het is wel gek dat ze eerst zo enthousiast zijn en daarna opeens geen positieve kanten meer zien.

Geef het niet op, en onthou voor zulke mensen wil je geeneens werken!!
Schriftelijk om feedback vragen.
quote:Weekend schreef op 18 november 2015 @ 17:47:

Ik wil t ook niet zeggen maar krijg wel t idee dat t daar aan ligt. Want het is wel gek dat ze eerst zo enthousiast zijn en daarna opeens geen positieve kanten meer zien.

Geef het niet op, en onthou voor zulke mensen wil je geeneens werken!! Hoe kan je dat nou zeggen? Misschien droeg ze wel een legging, Uggs en een naveltruitje.
quote:Star schreef op 18 november 2015 @ 17:49:

[...]

Hoe kan je dat nou zeggen? Misschien droeg ze wel een legging, Uggs en een naveltruitje.

Toen ik het las. Dacht ik al, zou wel een donkere TO zijn. En toen ze t schreef werd het gevoel wat ik van haar post kreeg wel bevestigd. Maar ik zat er niet bij, zeg alleen wat ik denk.

Maar idd wie weet zag ze er niet netjes uit maar dat kan ik niet beoordelen.
Hoe ga je gekleed? Hoe draag je je haar? Zit je onder de piercings of tatoeages?

Misschien kom je door je kleding over als een zakenvrouw, en leggen ze daarom de link niet met po's verwisselen? Of draag je afgedragen kleding met je haren in de klit zodat het lijkt dat je jezelf niet kunt verzorgen.
Ik werd wakker en ineens was iedereen allergisch, vooral voor ware balans.
Misschien niet representatief gekleed? Of toch bedenken dat je in een zwanger fase kan zitten?

Vrouwen kunnen om meerdere redenen afgewezen worden en worden ''strenger'' beoordeeld dan mannen is mijn idee. Kinderen, kinderwens, flexibiliteit, representatief kleden.

natuurlijk is het rot dat je afgewezen wordt... Kan je een indicatie geven van wat je aandoet naar een sollicitatie, conservatief? of juist heel vrij?

Ik snap dat het moeilijk is, maar laat de moed niet hangen, er worden ook heel veel blanke vrouwen afgewezen! Er komt vast een plaats aan bod waar je wel geapprecieerd wordt voor jouw werk
Bij mijn sollicitatie had ik casual kleding, haren los kortom ik zag er verzorgd uit. Ik heb al veel sollicitatie gesprekken gehad en weet wel hoe ik me moet kleden.

Ik heb ook geen piercings, tatoeages etc.
Ik herken dit als verpleegkundige helemaal niet. Banen liggen voor het oprapen, en word zelfs gevraagd via mijn netwerk. Ik vind het dus ook wel vreemd. Het zou echt een schande zijn als het met jouw huidskleur te maken heeft.

Komop hè! Laat de moed niet zakken!
Ik vind het zelf ook heel raar en vreemd. Ik hou wel van afwisseling en ervaring op doen en ben daarom heel vaak van baan gewisseld en heb dus diverse sollicitaties achter de rug. Wat ik beschreven heb , heb ik zelf nog nooit eerder meegemaakt. Ook wil ik niet benadrukken dat het met mijn huidskleur te maken heeft, maar zo'n gevoel heb ik er wel bij gekregen aangezien ik geen duidelijke reden heb gehoord van mijn afwijzing.
Ik heb in de recruitment branch gewerkt voor de NL markt en helaas is het zo dat er soms nog gediscrimineerd wordt. Daar ergerde ik mij zo aan! Een bedrijf zal het nooit toegeven, maar het gebeurt wel. Als het gebeurt, is het vaak omdat: je er 'niet Nederlands' uitziet, geen 'Nederlandse' naam hebt, of een vrouw bent, of boven de 50.

Heel erg, ik weet het. Grrrr.

Succes met het solliciteren, je zal wel iets leuks vinden en idd voor dat soort achtelijke bedrijven wil je eigenlijk ook niet werken.
Bedrijf aan de lijn: "we willen alleen een man voor deze baan, want vrouwen zijn elke maand ziek"

Grrrr!
Dat is het dus al, kleur en geslacht is zeker nog discriminatie in. Ik wil TO ook zeker niet tekort doen, maar die denkwijze gaat ook niet veel uithalen dus probeerde een positieve insteek erin te verweven.

TO, jij komt heel netjes over, gewoon blijven proberen.
Idd, gelukkig is het een minderheid.
Ik zou idd schriftelijk om feedback vragen. Geef aan dat je het verschil tussen telefonisch contact en het gesprek niet kunt rijmen, en dat je graag wil weten waar het aan ligt, zodat je jezelf kunt verbeteren... Oftewel: speel de ideale sollicitant.
@ Veronica22

Ik blijf zeker proberen...en ga ook niet opgeven. Ben nu alleen down omdat ik geen duidelijke reden kreeg en daarom zelf ben gaan zoeken naar een eventuele reden.

Ik hecht heel veel waarde aan mijn werk en zal er ook alles aan doen om ook buiten mijn regio aan de slag te kunnen

Het heeft altijd gelukt, dus ik hoop dat alles binnen een kort termijn goed komt.
@blueeyes*3

Ik heb al schriftelijk om feedback gevraagd..

Nu nog afwachten.
Ik zou rechtop de man vragen of het iets met mijn huidskleur te maken heeft, als je dat echt denkt. Maar het kan net zo goed iets anders zijn.

Tegenwoordig wordt je vaak afgescheept met een standaard smoesje, je hoort niet vaak concreet wat er beter kon of juist niet. Dat hij voorheen zo enthousiast was en na het gesprek niet meer, kan ook te maken hebben met dat jij als type hem niet aansprak of hij het gewoon echt niet in je zag.
Je bent 26, hebt veel ervaring dus, je bent niet "kneedbaar".
verba volant, scripta manent.
quote:minnimouse schreef op 18 november 2015 @ 18:36:

Ik zou rechtop de man vragen of het iets met mijn huidskleur te maken heeft, als je dat echt denkt. Maar het kan net zo goed iets anders zijn.

Tegenwoordig wordt je vaak afgescheept met een standaard smoesje, je hoort niet vaak concreet wat er beter kon of juist niet. Dat hij voorheen zo enthousiast was en na het gesprek niet meer, kan ook te maken hebben met dat jij als type hem niet aansprak of hij het gewoon echt niet in je zag.Dit. Ik ben ook solliciterende en heb exact dezelfde ervaring met de laatste 5 sollicitatiegesprekken en ik neig redelijk naar albino. Het is superfrustrend, TO. Maar je bent niet alleen.
Ik wil het niet goed praten, maar het is wel vreemd dat ik door mijn brede werkervaring/kennis op sollicitatie mag komen en dat ik na een kleine 10 min word afgewezen. Zoals ik al heb aangegeven is een werkgever niet verplicht om iedere werknemer aan te nemen. Maar als een werkgever niet duidelijk kan beargumenteren waarom iemand word afgewezen ga je zelf het antwoord invullen.

En ja, misschien was ik ook niet zijn 'type' werknemer, maar naar mijn mening is het toch belangrijker dat de werknemer over de benodigde kennis, inzicht kortom de eisen van de functie beschikt. Waar hij eerst zo enthousiast over was, was ineens weg.

Maar goed...waar 1 deur dicht gaat, gaat ergens anders weer eentje open.
@spuit_111

Erg frustrerend ja, maar het komt wel goed
Ik weet niet wat buiten de regio is bij jou maar er zijn sowieso plekken in Nederland waar men een beetje bang is voor mensen van 'buiten', zeker uit de grote stad. Misschien vinden ze je juist te ambitieus en zijn ze bang dat je snel weer weg bent om je verder te ontwikkelen terwijl ze juist iemand voor lange tijd zoeken. In een verzorgingstehuis wordt daar vaak veel waarde aan gehecht. Ga je toevallig vanwege de liefde verhuizen? Als ze dat weten zijn ze misschien bang dat je binnenkort zwanger bent.

Ik neem weleens verpleegkundige aan en daarbij speelt gevoel ook een rol. Als ik het gevoel heb dat iemand niet in het team gaat passen terwijl er qua diploma en ervaring niets mis mee is zal ik die persoon toch niet snel kiezen.

succes met solliciteren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-05-2018 01:27
Reden: privacy
99.46% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven