Gezondheid alle pijlers

Blowen..

10-12-2015 08:37 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal, ik wil het graag van jullie horen, omdat ik er sowieso geen verstand van heb en mezelf op het moment een beetje gek aan het maken ben.

Mijn vriend blowt, ik ben zelf daar kei hard op tegen. Dus dat bracht nog wel eens de nodige scheurtjes op her en der.. Maar wil het nu graag accepteren omdat ik van hem hou. Hij blowt 3 a 4x in de week, hij heeft een hele drukke, stressvolle baan. Hij slaapt laat maar verslaapt zich nooit. Hij wilt graag gamen (wat hij voorheen veel deed) en baalt dat hij er geen tijd meer voor heeft maar legt het naast zich neer. Zodra hij afgewerkt is gaat hij naar de shop, en gaat hij tot midden in de nacht als een zombie naar zijn laptopscherm zitten staren. (dat doet hij meestal als hij de volgende dag vrij is) vanuit zichzelf is het een late slaper, kan moeilijk in slaap komen. Hij is vroeger een beetje in de steek gelaten, zijn vrienden moesten hem dingen zoals scheren ect.. Zijn zus heeft borderline, dat is de reden waarom ze hem vergaten, zijn ouders hadden relatie problemen en problemen met haar..Ook is hij rond zijn 13de verslaafd geweest aan de wiet. Gestopt rond zijn 17de en nu doet hij het weer, heeft vrienden gevonden die het ook doen dus zit hij daar vaak. Nu hij veel werkt zegt hij zelf dat hij ook meer geld heeft voor wiet, dus waarom niet zij hij zelf... Nu doet hij het naar mijn menig vaak, als ik er niet ben(3 dagen) doet hij het niet, hij zegt dat hij niet verslaafd is. En gewoon daarna elke dag (de dagen dat ik er niet ben) een blowtje wil roken.. Nu is de vraag stel ik me aan? Hij wordt er niet anders door maar leuk vind ik het niet. Nu de vraag.. Omdat ik me z'n zorgen maak.. Maakt het hem kapot? Kan het hem kapot maken? Is hij verslaafd? Is dit normaal? 3 a 4x in een week is dat veel? Moet ik het gewoon zo laten, hij vind het niet fijn als ik er over zeur. Ik ben best bang dat hij weer de verkeerde kant op gaat.. Ik praat hier met veel mensen over die het gedaan hebben zij zeggen dat het mee valt en dat het als hij uiteindelijk een huisje boompje beestje krijgt het niet of minder zal gaan doen. Ook is hij heel erg onzeker dus als ik het verkeerd breng voelt hij zich al kut.ik vergelijk hem met een junk daar wordt hij boos om... Maar in mijn ogen lijkt me dit wel zo..

Praat er ook met hem over maar hoe harder ik het roep des te sneller hij het meer gaat doen, werkt gewoon niet. Als ik hem laat gaat het redelijk.

Ik maak mezelf echt gek ik weet het maar ben er zelf niet mee bekend en maak me zo'n zorgen...

Dank jullie wel..
Als hij ooit. verslaafd was is hij het nu ook.

Maar dat maakt allemaal niet uit, want jij hebt besloten het te accepteren.

En je kunt iemand niet laten stoppen met blowen. Ook niet door chantage, dreigen, ruzie.p

Je keuzes: een relatie zoeken met iemand zonder verslaving of hopen dat hij ooit stopt,
Ja hij is verslaafd . Maar zit nog diep in de ontkenning

Hoe jij hem en de relatie omschrijft, lijkt me verschrikkelijk

Persoonlijk zie ik geen enkele toekomst met een blowende man (. In je huis? Jullie geld? Kinderen?)

Maar als jij dat wel ziet ...

Het is jou keuze om me hem verder te gaan of niet

Wel of niet blowen is aan hem, daar kan jij niets aan doen behalve accepteren
quote:Sid-returns schreef op 10 december 2015 @ 08:40:

En je kunt iemand niet laten stoppen met blowen. Ook niet door chantage, dreigen, ruzie.p

Je keuzes: een relatie zoeken met iemand zonder verslaving of hopen dat hij ooit stopt,Niks aan toe te voegen
Wat is er leuk aan hem als hij zich zo gedraagt?

Het klinkt alsof hij weinig toevoegt aan jouw leven.
quote:Sid-returns schreef op 10 december 2015 @ 08:40:

Je keuzes: een relatie zoeken met iemand zonder verslaving of hopen dat hij ooit stopt,

Inderdaad dit!

En bedenk daarbij wel, dat zijn blowen waarschijnlijk altijd nog net iets belangrijker voor hem zal zijn dan jij.

Been there done that.
Ik was ook altijd zoals jij. echt zwaar tegen. Maar had er nooit een probleem mee als anderen in mijn vriendengroep blowden.

Nu heb ik het een en ander opgezocht erover. En het bijkt dat je ruwweg drie soorten canabisplanten hebt:

Sativa

Indica

Ruderalis (minst populair,geeft niet dat stoned gevoel, wel populair voor hybriden omdat deze plant eerder bloeit)

Zoals alles kan het gebruikt en misbruikt worden. Ik gebruik het 1 week in de maand (pms week) omdat ik in die week helemaal niet slaap en dit het enige is wat werkt. Een familielid gebruikt het tegen migraine en er zijn zat kankerpatiënten die af en toe een wietje nemen. Het gevaar is dat je er niet meer "zonder kan". Het is vrij moeilijk om verslaafd te raken maar er kan zeker een lichamelijke gewenning optreden.

Zo te horen is je vriend al eens een keer te ver gegaan. Maar als hij zo stressvol is kan ik me best voorstellen dat hij het gebruikt om rustiger te worden. Ik heb zat vrienden met adhd die precies hetzelfde doen. Na het werk even blowen en dan worden ze rustig.

Maar het moet niet te ver gaan. EN hou dat goed in de gaten!! Voor de rest kun je er wel ietsje relaxter mee omgaan. Alcohol is veel schadelijker maar daar hoor je niemand over.

Ook die coffeeshop rommel moet je niet willen. Je weet niet wat ze ermee doen aan giftige stoffen toevoegen om de plant sneller en beter te laten bloeien zodat de opbrengst hoger is. Dus, ga het zelf kweken.
OMG
Dus álles gaat zoals HIJ het wil.

Goh, die tekst schreef ik al eerder vandaag. Ik vraag me vaak af waarom een meid zo van haar vriend ´houdt´. Want andersom gelden blijkbaar andere regels.

Maar nee, je stelt je niet aan. Drank en drugs maken een hoop kapot. Aan de andere kant, jij houdt van hem, dus je accepteert het. Als jij zo dom wilt zijn, ga vooral je gang.
Als ik dit zo lees is dat Blowen meer een verschijnsel van een veel dieper liggend probleem. Ofwel het blowen een uitlaatklep ervoor.

Wellicht dat hij eens met een psych moet praten. Oorzaak aanpakken niet het gevolg
“I would like to see anyone, prophet, king or God, convince a thousand cats to do the same thing at the same time.”
quote:Juno87 schreef op 10 december 2015 @ 08:57:

Ik was ook altijd zoals jij. echt zwaar tegen. Maar had er nooit een probleem mee als anderen in mijn vriendengroep blowden.

Nu heb ik het een en ander opgezocht erover. En het bijkt dat je ruwweg drie soorten canabisplanten hebt:

Sativa

Indica

Ruderalis (minst populair,geeft niet dat stoned gevoel, wel populair voor hybriden omdat deze plant eerder bloeit)

Zoals alles kan het gebruikt en misbruikt worden. Ik gebruik het 1 week in de maand (pms week) omdat ik in die week helemaal niet slaap en dit het enige is wat werkt. Een familielid gebruikt het tegen migraine en er zijn zat kankerpatiënten die af en toe een wietje nemen. Het gevaar is dat je er niet meer "zonder kan". Het is vrij moeilijk om verslaafd te raken maar er kan zeker een lichamelijke gewenning optreden.

Zo te horen is je vriend al eens een keer te ver gegaan. Maar als hij zo stressvol is kan ik me best voorstellen dat hij het gebruikt om rustiger te worden. Ik heb zat vrienden met adhd die precies hetzelfde doen. Na het werk even blowen en dan worden ze rustig.

Maar het moet niet te ver gaan. EN hou dat goed in de gaten!! Voor de rest kun je er wel ietsje relaxter mee omgaan. Alcohol is veel schadelijker maar daar hoor je niemand over.

Ook die coffeeshop rommel moet je niet willen. Je weet niet wat ze ermee doen aan giftige stoffen toevoegen om de plant sneller en beter te laten bloeien zodat de opbrengst hoger is. Dus, ga het zelf kweken.

Goed en wel, maar de tekst in de OP laat niet vermoeden dat het gaat om even blowen. Vriend van TO blowt en staart vervolgens als een zombie tot middernacht naar zijn laptop.

Als iemand een medische reden heeft, soit. Maar als je een stressvolle baan alleen aankunt met drugs, heb je de verkeerde baan.
quote:Casalinga schreef op 10 december 2015 @ 09:05:

[...]

Goed en wel, maar de tekst in de OP laat niet vermoeden dat het gaat om even blowen. Vriend van TO blowt en staart vervolgens als een zombie tot middernacht naar zijn laptop.

Als iemand een medische reden heeft, soit. Maar als je een stressvolle baan alleen aankunt met drugs, heb je de verkeerde baan.

In de horeca hebben veel mensen adhd en na het werk (onregelmatig) blowen ze. Ritalin werkt vaak niet voor ze omdat ze die dan regelmatig moeten slikken en dat lukt ze dan weer niet etc. Je zou er verteld van staan hoeveel mensen er af en toe eentje opsteken.

Dat hele gebeuren met een blowtje op de hele nacht naar een schermpje staren wil ik wel weten hoe hij dat doet.

Want als je stoned bent is zo'n scherm echt niet relaxt om naar te kijken.

Natuurfilms op de tv is dan een stuk beter!

Ik vraag me dus af of de situatie echt zo erg is, of TO dat vind omdat ze er zwaar op tegen is. Want ze zegt ook dat het wel gezellig is als hij aan het blowen is....
OMG
quote:Juno87 schreef op 10 december 2015 @ 09:13:

[...]

In de horeca hebben veel mensen adhd en na het werk (onregelmatig) blowen ze. Ritalin werkt vaak niet voor ze omdat ze die dan regelmatig moeten slikken en dat lukt ze dan weer niet etc. Je zou er verteld van staan hoeveel mensen er af en toe eentje opsteken.

Dat hele gebeuren met een blowtje op de hele nacht naar een schermpje staren wil ik wel weten hoe hij dat doet.

Ik vraag me dus af of de situatie echt zo erg is, of TO dat vind omdat ze er zwaar op tegen is. Want ze zegt ook dat het wel gezellig is als hij aan het blowen is....

Volgens mij staat er in de OP dat hij niet blowt als zij er is....

En af en toe een blowtje is nog heel wat anders dan 4x per week, om vervolgens niets meer te kunnen. Mijn zus rookt er ook wel eens eentje. Maar die is daarna gewoon aanspreekbaar. Helaas voor mij, want ze hangt dan heel gezellig en relaxed aan de telefoon, van tien tot ergens half twee ´s nachts . Het zou handiger zijn als ze me vooraf even inseint, dan zorg ik voor een paar liter koffie.

Als iemand elk weekend een paar glazen bier of wijn drinkt, hoor je daar niemand over. Als ze het vier keer per week op een zuipen zetten maken mensen zich zorgen. En terecht.
quote:Casalinga schreef op 10 december 2015 @ 09:20:

[...]

Volgens mij staat er in de OP dat hij niet blowt als zij er is....

En af en toe een blowtje is nog heel wat anders dan 4x per week, om vervolgens niets meer te kunnen. Mijn zus rookt er ook wel eens eentje. Maar die is daarna gewoon aanspreekbaar. Helaas voor mij, want ze hangt dan heel gezellig en relaxed aan de telefoon, van tien tot ergens half twee ´s nachts . Het zou handiger zijn als ze me vooraf even inseint, dan zorg ik voor een paar liter koffie.

Ja je hebt gelijk, ik had verkeerd gelezen. Zij vindt het niet leuk. Maat ik vraag me dus af of ze het niet leuk vindt omdat ze het zo veroordeelt of omdat hij te ver gaat....
OMG
quote:Juno87 schreef op 10 december 2015 @ 09:13:

[...]

Ik vraag me dus af of de situatie echt zo erg is, of TO dat vind omdat ze er zwaar op tegen is. Want ze zegt ook dat het wel gezellig is als hij aan het blowen is....Enig idee hoeveel adhd'ers ik in mijn werk tegenkom, Knetterverslaafd wegens zelfmedicatie?
quote:Sid-returns schreef op 10 december 2015 @ 09:26:

[...]

Enig idee hoeveel adhd'ers ik in mijn werk tegenkom, Knetterverslaafd wegens zelfmedicatie?Heel veel???
OMG
quote:Juno87 schreef op 10 december 2015 @ 09:29:

[...]

Heel veel???

Ontzettend veel. Ik heb an sich niet zoveel tegen een keer blowen. Als je het structureel gebruikt als medicatie om te kunnen slapen of omdat je ADHD hebt dan steven je af op een verslaving. En als ik lees dat iemand in zijn vrije tijd niet veel meer doet dan blowen en gamen dan gaan bij mij alarmbellen af. En ik vraag me ook nog eens ten zeerste af of het maar 3 keer per week is, want to heeft vaak genoeg ruzie met hem gemaakt, dus de kans dat hij daarover liegt is heel aannemelijk. Waarom zou hij opbiechten dat hij elke dag blowt als hij met 3x in de week al gezeik krijgt en ze niet samenwonen.

Rondhangen in kringen waar veel geblowd wordt is ook al niet best en geen goed teken.

Blowen is absoluut niet zo onschuldig als jij het doet voorkomen. Dan kun je alcohol erbij halen als eeuwig slecht argument, maar alcohol is óók slecht als je het dagelijks of te vaak in de week gebruikt. En dat is helemaal niet relevant ook, blowen is ongezond en verslavend, dat wordt niet minder van het feit dat alcohol dat ook is.

Met mate is alles prima. Een dag of 2 in de week 1 of 2 glaasjes alcohol kun je alleen niet vergelijken met 1 of 2 keer blowen in de week met coffeeshop wiet. Want van 1 of 2 glaasjes alcohol word je niet aangeschoten en van een joint word je wël stoned. Nu zal ik niet zeggen dat 1 of 2 keer per week een jointje altijd slecht is. Maar het zou mijn partner niet zijn, iemand die dat doet. Net als dat ik geen partner wil die elke dag na het werk een biertje uit de koelkast trekt.

To heeft een probleem met blowen, dat is prima en dat mag. Haar vriend klinkt ook als een lamlendig type eerlijk gezegd. En to als een deurmat in opleiding die het toch wel pikt en met drammen, ruzie, onzeker doen, chantage (als je van me houdt dan stop je) of zogenaamd accepteren probeert haar vriend om te buigen. Gaat hem niet worden. Maar vertellen dat wiet helemaal niet zo slecht is lijkt me irrelevant hier.
Oh en to je kunt niet 'verslaafd geweest zijn'. Je bent verslaafd en dat blijf je altijd. Je kunt wel kiezen of je wel of niet gebruikt maar je kunt niet stoppen met verslaafd zijn. De mensen die kunnen blijven drinken met mate of kunnen blijven blowen met mate na stoppen met teveel gebruiken zijn bijzonder zeldzaam. Ik kom ze vrijwel nooit tegen en élke junk zegt dat hij met mate kan gebruiken.
Klopt helemaal wat Sid zegt. Als je eenmaal verslaafd bent dan blijf je dat je hele leven. Ik was 8 maanden gestopt met roken en ik dacht dat ik zo sterk was dat 1 sigaretje wel kon. Nou, ik rook dus weer als een ketter. TO, jij weet diep van binnen ook wel dat jouw vriend verkeerd bezig is.
Het ligt er denk ik helemaal aan in hoeverre hij dingen laat schieten om te blowen.

Ik blow bijvoorbeeld ook al vanaf mijn 14e. Dit weten mijn beste vrienden en famillie, maar mijn omgeving ziet mij als een hardwerkende jongeman die een leuke toekomst tegemoet gaat. En daar ben ik zelf ook van overtuigt.

Hele dagen ben ik onder de mensen, stage, school, werken en ga zo maar door. Als ik dan thuiskom vind ik het gewoon lekker om een half jointje te roken aan het eind van de avond om even lekker tot rust te komen van de drukke dag. Op dagen dat ik bij mijn vriendin ben blow ik niet, dus ik blow ook een dag of 4 in de week.

Over blowen hangt nog steeds het label; "Junk" en dat vind ik persoonlijk erg kwalijk.

Hoeveel vrouwen hier drinken geen wijntje bij het eten en later op de avond nog een alcoholische versnapering?

Zolang jou vriend het in de hand kan houden is er toch niks aan de hand?
quote:ImFromZeeland schreef op 10 december 2015 @ 11:23:

Het ligt er denk ik helemaal aan in hoeverre hij dingen laat schieten om te blowen.

Ik blow bijvoorbeeld ook al vanaf mijn 14e. Dit weten mijn beste vrienden en famillie, maar mijn omgeving ziet mij als een hardwerkende jongeman die een leuke toekomst tegemoet gaat. En daar ben ik zelf ook van overtuigt.

Hele dagen ben ik onder de mensen, stage, school, werken en ga zo maar door. Als ik dan thuiskom vind ik het gewoon lekker om een half jointje te roken aan het eind van de avond om even lekker tot rust te komen van de drukke dag. Op dagen dat ik bij mijn vriendin ben blow ik niet, dus ik blow ook een dag of 4 in de week.

Over blowen hangt nog steeds het label; "Junk" en dat vind ik persoonlijk erg kwalijk.

Hoeveel vrouwen hier drinken geen wijntje bij het eten en later op de avond nog een alcoholische versnapering?

Zolang jou vriend het in de hand kan houden is er toch niks aan de hand?Zoals jij het doet daar is niks mis mee dat is inderdaad ongeveer hetzelfde als ik doe met mijn wijntje. Bij de vriend van TO is het anders want hij is verslaafd. To zegt dat hij vroeger verslaafd is geweest maar verslaafd ben je je hele leven. Ik enk dat zij zich terecht zorgen maakt.
quote:ImFromZeeland schreef op 10 december 2015 @ 11:23:

Zolang jou vriend het in de hand kan houden is er toch niks aan de hand?

Drank hoort hier thuis bij feestjes. En jawel, met minimaal vier avonden per week zoveel alcohol dat je de rest van de avond verdwaasd voor je uit zit te staren, dan word je alcoholist genoemd. En jij bent dus een junk. Hoe moeilijk kan het zijn. Dat de naam junk je niet bevalt is een andere discussie. Een hoer wordt ook liever prostituee genoemd, en een poetsvrouw heet tegenwoordig interieurverzorgster. Een sjiekere naam verandert niks aan de feiten.

Veel succes ermee.
quote:Casalinga schreef op 10 december 2015 @ 11:30:

[...]

Drank hoort hier thuis bij feestjes. En jawel, met minimaal vier avonden per week zoveel alcohol dat je de rest van de avond verdwaasd voor je uit zit te staren, dan word je alcoholist genoemd. En jij bent dus een junk. Hoe moeilijk kan het zijn. Dat de naam junk je niet bevalt is een andere discussie. Een hoer wordt ook liever prostituee genoemd, en een poetsvrouw heet tegenwoordig interieurverzorgster. Een sjiekere naam verandert niks aan de feiten.

Veel succes ermee.Totaal niet mee eens. Een junk of alcoholist ben je als je niet meer zonder kunt en er afhankelijk van bent. Er zijn mensen die elke dag drinken en geen alcoholist zijn. Als je het zonder problemen kunt laten staan dan is er niks aan de hand. Hier op het forum worden mensen nogal snel bestempeld als junk of alcoholist.
@Imfromzeeland

Hoe ga je dat dan straks doen als je met je vriendin samenwoont? Aangezien je nu alleen maar een half jointje rookt op avonden dat zij niet aanwezig is?

En nee ik drink niet iedere avond alcohol. Slechts in het weekend hooguit 3 consumpties in het totaal.
quote:Blondie456 schreef op 10 december 2015 @ 11:35:

[...]

Totaal niet mee eens. Een junk of alcoholist ben je als je niet meer zonder kunt en er afhankelijk van bent. Er zijn mensen die elke dag drinken en geen alcoholist zijn. Als je het zonder problemen kunt laten staan dan is er niks aan de hand. Hier op het forum worden mensen nogal snel bestempeld als junk of alcoholist.Inderdaad erg grappig dat ik hier dus meteen als junk wordt bestempeld. Geeft het niveau weer een beetje aan ook.
quote:Casalinga schreef op 10 december 2015 @ 11:30:

[...]

Veel succes ermee.

Extreem kort door de bocht.

Drugsgebruik en alcoholgebruik is pas een probleem wanneer je er problemen van ondervindt. Dus niet je bed uit kunnen komen, sociale contacten die je mist, problemen op je werk of in je relatie.

Van een half jointje gaat deze meneer waarschijnlijk niet wezenloos voor zich uit zitten kijken. Al vind ik 4x per week vaak. Ik vind 4x per week alcohol óók vaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven