Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Net als springDing vind ik goed zichtbare kleding nog veel belangrijker dan allerlei lampjes. Niet alleen in het donker maar ook overdag in de donkere dagen.

Ik heb deze, bevalt prima. http://www.decathlon.nl/m ... -by-night-id_8236891.html
Ja soms zie je echt mensen lopen, helemaal in het zwart, zonder verlichting, die vrágen er gewoon om om aangereden te worden. Toen ik nog bij de atletiekvereniging liep was iets wat je zichtbaar maakt verplicht. Ook als je midden in de groep liep.

Wel leuk trouwens, elke maandag- en woensdagavond lichtgevende groepjes door de wijk.
Ik heb inderdaad al verschillende reflecterende kledingstukken. Echter woon ik in een wijk waar nogal wat fietsers zonder licht voorbij komen en die heb ik liever niet in mijn nek hangen. Decathlon zit hier bijna om de hoek, daar zal ik morgen eens langs gaan.
Heb een broek en jasje met reflectie

Was laatst bij de action en heb daar een ledbandje mee genomen om eens t proberen en het is echt een verrassend goed dingetje!
Ah, Action zit hier zo mogelijk nog dichterbij, dus eerst die maar eens op zoeken.
Lagen bij de fietsen assecoires. Ze zitten met 2 in een verpakking. Gele banden met klittenband en lichtjes en kosten iets van e 2 a e3
Vanmorgen maar een kort rondje van 6,5km. Wedstrijd voorbereiding voor morgen. Kees is ook mee geweest en het ging hem wel heel gemakkelijk af want de grootste gedeelte heeft hij met de lijn in de bek gelopen (is weer eens wat anders dan met twee vingers in de neus). Ook de versnellingen tussendoor draafde hij met gemak mee.

Vanmiddag naar de dvd presentatie van de Mont Ventoux van afgelopen eind nov. Ben benieuwd naar alle foto's. En dan morgen de trail wedstrijd. Heb er zin in.
Haha leuk Baukje, ik zie Kees al helemaal lopen.

Veel succes morgen, geniet ervan!

Ik heb net m'n rondje gedaan, ging weer lekker.
Lijkt me echt leuk, lopen met een hond als gezelschap. Terwijl ik verder niet van honden houd. Veel plezier morgen, baukje!

Ik heb ook net gelopen 10 km in de duinen. Veel sneller dan ik had verwacht, zat onder de 55 minuten, terwijl ik dat eerder alleen op de weg heb gelopen. Dus wel heel tevreden.

Fijn weekend, iedereen!
This is an unacceptable timeline
Hou het heel kort ivm druk programma. Net heerlijk 7,5 km gelopen, wat een lekker loopweer! Voor ieder die vandaag nog gaat lopen, geniet ervan! Baukje succes vandaag!
Tyche dan vlieg je de volgende keer over de weg. Inderdaad heel gezellig samen met de hond. Heerlijk alleen een ook alle gedachtes voor jezelf alleen en toch een maatje waar je voor je gevoel alles mee deelt. Schept ook een extra band.

Ja het weer was schitterend, althans in Doorwerth. Want schijnbaar is het hier de hele dag grauw en regenachtig geweest. De trail was zoals een trail moet zijn, behoorlijk afzien dus. Het was een opeenvolging van rennen, glibberen, klimmen, klauteren, glijden, rennen, vallen en weer doorgaan. sommige beklimmingen kon ik zelfs met mijn trailschoenen niet anders nemen dan op handen en voeten en sommige afdalingen durfde ik zelfs wandelend niet naar beneden en ben dus maar al glijdend op mijn kont naar beneden gegaan. Al rond de zes km ging ik in de modder heel gemeen onderuit. Werd door een passant gelijk van de grond geplukt en dus toen ook maar gelijk doorgelopen maar dus wel met een heel pijnlijke knie.

Maar was al weer snel afgeleid door mijn weg te vinden en overeind te blijven dat ik na een kwartiertje die hele knie niet meer gevoeld heb. En gelukkig is de schade achteraf gezien ook niet groter dan flinke blauwe plekken. Had voor de 20,3km en 500hoogtemeters zelfs meer dan twee uur nodig (2hr03). Extra lang van genoten dus. Maar een echte aanrader deze trail.

Volgende week zaterdag een geheel andere loop. Dan ga ik samen met twee van mijn zonen een rondje van 5km als kerstman verkleed door het naburige dorp. kort ik 's ochtends mijn heuveltraining wat in, maak ik er gewoon een kort extra loopje op rustig tempo van en kan ik zondagochtend gewoon mijn geplande training weer afwerken. Is ook weer een experiment 3 trainingen in 2 dagen. Hoewel ik het in het verleden wel eens meer heb gedaan een gesplitste training op een dag.
Hallo dames,

Ik lees al een tijdje met jullie mee. Heb nu een vrij specifieke vraag, misschien dat jullie kunnen meedenken.

Even kort de situatie. Vanaf de zomer weer aan het lopen. Begin november de 10 km gelopen. Tot toen geen blessures of tegenslagen gehad. Probeer 3 keer per week te lopen, maar meestal kom ik aan twee keer.

Na de 10 veder gegaan met de 15 km. Beetje onduidelijk waar ik in het schema verder moest gaan dus een weekje aangekloot. Nieuw plan gemaakt en verder gegaan. Door drukte ed kwam ik niet aan 3x toe, meestal 2x maar soms maar 1x per week. Wel nog aantal keer 40 a 45 min gelopen. En nu sinds een paar weken een blessure aan mijn rug. Fysio, donderdag voor de tweede keer.

Nu mijn vragen :

Ik ben maar terug gegaan naar de 10 km onderhoud. Als ik een dag geen last heb ga ik lopen, maar dat is maar 1 keer per week. Is dit verstandig?

Waar ga ik straks verder? Hoe lang blijft je conditie goed zonder te trainen?

Alvast heel erg bedankt voor adviezen!
Hoi Koeiien!

Ik zou deze vragen aan je fysiotherapeut stellen als eerste.

Verder, zou het niet beter zijn om 3x 3 te lopen ipv 1x 10? Loop je trouwens voor het eerst in je leven? Dan ben je best snel gegaan met opbouwen! (Niet dat ik dat slecht vind ofzo hoor, eerder knap).

Ik loop zelf op geleide van de pijn (hardnekkig soort blessure (pijn in m'n heupen door waarschijnlijk ook m'n rug) die elke keer weer de kop op steekt). Nu al weer een paar weekjes gelopen zonder pijn, maar vanochtend toch weer last. Na 4 km ben ik dus maar gaan wandelen. Liever kleine stukjes die goed gaan dan dat ik straks weer helemaal niks kan.

Wat betreft conditie kan je misschien ipv hardlopen wandelingetjes maken/ fietsen om de boel op peil te houden?

Sterkte met je rug!!

Oh ik had trouwens ook nog een vraag. Het ging hier pas over coretraining, welke oefeningen doen jullie?

@baukje klinkt leuk, je trail! Krijgen we een foto als je als kerstman bent? Dan word je toch niet herkend.
Koeiien wat je wel of niet mag/kunt/ zou moeten doen is helemaal afhankelijk van de bevindingen van de fysiotherapeut. Wat zegt die hierover? Als je vanwege een blessure een tijdje niet kunt trainen en zeker als het echt een hardloopblessure betreft dan moet je vaak de belastbaarheid weer opbouwen en dat betekend dat voordat je weer echt kunt gaan trainen je vaak eerst een hele revalidatie schema van minuten loopjes moet doorlopen.

Met een keer in de week lopen kun je het lopen maar amper onderhouden maar in het geval van een blessure lijkt het mij helemaal niet zo verstandig. als je met je rugproblemen wel mag lopen van de fysio dan zou ik eerder gaan voor inderdaad wat SpringDing ook al voorstelt 3x kort en dan zou ik het nog doen in de vorm van minuten loopjes.

De belasting is dan schijnbaar toch net iets minder terwijl je eerder aanvoelt wanneer het genoeg is geweest.

Spingding wat betreft oefeningen planken in allerlei variaties, squat, lunge, superman, brug. Daarnaast doe ik zelf nog evenwichtsoefeningen, oefeningen met een elastische band voor mijn bovenbeen en bilspieren en heb ik een aantal rekoefeningen omdat als ik dan niet doe de dorsale keten rechts veel strakker/stijver is dan links.

En als kerstman durf ik wel op de foto.
Klinkt goed die trail, baukje. Volgens mij is dat nog socialer dan een wegwedstrijd, omdat iedereen elkaar helpt/opraapt enzo.

Leuk dat je als kerstvrouw gaat rennen!

SpringDing, als ik oefeningen doe, dan meestal deze:

Plank

Mountain climbers (gekruist: linkerknie naar rechterelleboog en andersom)

Schaar (?) verticaal

en gekruist

Link met verschillende oefeningen en video-uitleg: 10 essential strength exercises

En ik doe yoga waarbij lunges, balansoefeningen en flexibiliteit getraind worden.

Burpees zijn ook heel goed maar ook heel verschrikkelijk, daar kan ik me echt niet toe zetten. Dus ik houd het bij yoga en deze oefeningen.
This is an unacceptable timeline
@Anke: Ja het was leuk vorige week, dat gaan we snel nog eens overdoen om verder te kletsen. Ik heb dit weekend geprobeerd langzamer te lopen, maar het lukte me nog niet echt...

@Koeiien: Het ligt er maar net aan wat voor een blessure je hebt. Ik ben weleens geblesseerd geweest aan mijn rug, en toen moest ik juist door blijven lopen van de fysio. Maar met andere rugblessures moet je juist weer rust houden. Je fysio weet dat het beste, en ook wat voor andere sporten je zou kunnen doen in de tussentijd.

@Springding: Ik doe te weinig coretraining, maar als ik het doe dan doe ik: planken ("gewone" en side), squats, brug, burpees, sit-ups, superman, donkey, push-ups. En voor m'n kuiten en schenen doe ik meerdere keren per week de "trapoefening" (op de trap je hielen laten zakken en dan langzaam omhoog komen).

@Baukje: Ik ben benieuwd naar je kerstmanfoto! Je trail klinkt lastig maar gaaf!

@Tyche: Wow netjes, 10km onder de 55 minuten!

@Espresso: Mijn hartslagmeter doet soms ook gek. Dit weekend gaf hij 180 aan tijdens een langzame duurloop, terwijl ik volgens mij op een hartslag van ongeveer 140 zat. Ik loop m'n duurlopen op een hartslag tussen de 140 en 145 en dat voelt voor mij goed, al ga ik eens (op advies van Anke) experimenteren met langzamer lopen. Heb je bij die keuring ook je andere zones doorgekregen? Want dat kan per persoon ook onwijs verschillen.

@Jac: 8 uur per week is wel veel hoor! Ik heb dit jaar niet boven de 6 uur per week gezeten in mijn marathon voorbereiding, ik denk dat ik gemiddeld 5 uur per week liep. En ja, dat is eigenlijk te weinig, maar met 8 uur per week zou je het wel moeten redden om te finishen onder de 4 uur (zonder blessures en andere ellende natuurlijk).

Vorige week heb ik dus met Anke gelopen en dat was hartstikke gezellig Ik denk inderdaad dat we geen 10 seconden stil zijn geweest haha! En na ons loopje had ik me voorgenomen om mijn weekendduurloop langzaam te doen, maar dat bleek toch lastiger dan gedacht. Ik dacht steeds dat ik best langzaam liep, maar volgens mij horloge was ik dan toch nog te snel. Zojuist heb ik weer met mijn collega in de pauze een rondje gelopen en dat was ook alles behalve langzaam Maar wel lekker!

Deze week nog een keer lopen, en dan zaterdag de meeuwen en makrelen race. Ik ben benieuwd!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gioia langzamer lopen? Loop je nu dan erg snel?? Of is je hartslag te hoog tijdens je duurkoop en daarom iets langzamer lopen?

Ai vandaag een pijnlijk momentje... M'n spijkerbroek zit iets te strak. Van hele dagen met de fiets sport bezig zijn, uitgebalanceerd dieet en strak dagschema naar 4x per week een ronde lopen en opletten met eten zit toch wel een verschil. Ben dus paar kilootjes aangekomen op de buik. Niet heel ernstig maar toch....
Haha nee ik loop niet zo snel hoor, maar er zit niet zoveel tempoverschil in mijn loopjes. En Anke had me de tip gegeven om langzamer te gaan lopen, dus dat wil ik eens proberen. Volgens mijn vorige marathonschema had ik eigenlijk ook veel langzamer moeten lopen, maar ik was eigenwijs. Het lijkt me wel eens goed om meer te varieren op tempo, ik loop nu bijna altijd op mijn "lekkere" tempo (ik kan nog praten maar geen hele lange zinnen). Ik loop nooit langzamer, maar ook nooit echt sneller, terwijl variatie goed schijnt te zijn

Ai, een strakke spijkerbroek, pijnlijk! Ga je proberen die kilootjes er weer af te krijgen of accepteer je die paar kilo meer? Het lijkt me moeilijk om dat gewicht vol te houden als je niet meer zoveel sport!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben eind van de zomer weer begonnen na zwangerschap-bevalling-bijkomen. En idd best snel naar de 10km gegaan. T ging me ook best makkelijk af en alles leek mee te zitten. Tot dit kwam.

Ben in februari onderuit gegaan en op mn stuitje gevallen. Tijdje last van gehad, maar al gauw weer beter. Nu heb ik dus sinds mn rug ook weer last van mn stuitje. Ben bang dat het daar weg komt.

Fysio zegt dat als ik geen pijn tijdens of na het lopen heb dat ik dan wel door kan gaan. En dat heb ik opzich niet.

Misschien is hardlopen toch niet zo geschikt voor mij. Merk dat ik erg fanatiek ben en teveel bezig ben met groei en tijden enzo. Wil in juni een loop doen en heb een doel in mn hoofd. Denk onhaalbaar mr wil er toch voor gaan.

Denk dat ik het gewoon wat meer moet loslaten en genieten van de momenten dat ik wel lekker kan lopen en dan idd wat kortere stukjes!

Lopen jullie al lang? Mag ik vragen hoe ver jullie gemiddeld lopen en hoe snel?
Ik moet nog beginnen... Wilde eigenlijk na mijn nachtdiensten beginnen, maar sinds ik er uit gekomen ben slaap ik niet meer en is mijn energielevel dus onder het 0-punt. Zo gauw mijn dag-nachtritme weer ok is ga ik beginnen.

In het verleden heb ik max 5 km gelopen.
quote:Denk dat ik het gewoon wat meer moet loslaten en genieten van de momenten dat ik wel lekker kan lopen en dan idd wat kortere stukjes!

Helemaal mee eens. Als je er niet van kan genieten waar doe je het dan eigenlijk voor? Dat houd ik mezelf ook steeds voor. Ik loop omdat ik me er goed bij voel.

Ik ben denk ik de slak van dit topic. 5,6 km gemiddeld nu, in 42 min, 3x per week.

In het verleden 15 in 1:33 en de halve in 2:18. gelopen, ook geen wereldtijden.

Die afstanden zitten er denk ik niet meer in. Voorlopig is 40-45 min echt de max, daarna komt de pijn weer opzetten.
Hoi allemaal,

Ik zou graag met jullie meeschrijven, als dat mag..

Vroeger heb ik zelf altijd veel hardgelopen en na een aantal jaar helemaal niet te hebben gelopen. Heb ik mij, een aantal maanden geleden, ingeschreven bij de lokale atletiekvereniging. Omdat ik merkte dat zodra het regende of koud was ik gewoon niet ging. En dan is het zo moeilijk iets op te bouwen.

Vorige maand voor het eerst meegelopen met een 5 km wedstrijd. En afgelopen week met de C groep 😊

Zijn er meer mensen die via een atletiekvereniging hardlopen?

Groetjes SueHeck
Welkom alle nieuwelingen leuk dat jullie mee komen schrijven.

Ik loop ook nog niet zolang hoor. Heb hiervoor geracefietst maar door medische oorzaken moest ik daarmee stoppen zodoende gaan hardlopen. Fietsen of lopen is een wereld van verschil en ondanks een goede conditie en uithoudingsvermogen vind ik het soms best zwaar. Maar hoe vaker je loopt hoe lekkerder het gaat.

Ik loop 4x in de week. 2x duurkoop,1x interval en 1x krachttraining. Ik kijk niet naar km naar loop op tijd en als het lekker gaat iets langer andere keer iets korter net hoe het voelt.

Prestatie afstand snelheid zijn oa allemaal factoren die je kan verbeteren

Door vaker te lopen en daardoor wordt lopen alsmaar leuker maar bovenal vind ik plezier in het lopen het belangrijkst. De rush tijdens het lopen en de kick en Wow gevoel i did't gevoel nadien dat maakt lopen heerlijk.
O en over mijn te strakke broek...ja ik denk dat ik het wel ga proberen eraf te krijgen maar vind het ook wel lastig. Doordat ik jaren in strak regime qua eten heb geleefd vind ik het nu best fijn om iets meer te mogen. Maar dat iets meer zorgt er wel voor dat ik ook ietsjes aankom.

Dus ga dat iets meer terug schroeven naar een klein beetje meer dan vroeger maar minder dan nu en dan kijken wat het doet met mijn gewicht.
SueHeck gezellig dat je mee komt schrijven.

Ik loop 10jaar waarvan de laatste acht jaar bij een atletiek vereniging maar daarvan de laatste vier jaar niet meer met een groep maar wordt individueel begeleid. Train nog wel een keer per week op de baan onder toeziend oog van de trainer.

Ik richt mij vooral op de lange afstanden en ik denk dat ik gemiddeld zo op de 80-85km per week zit. Maar het wisselt nogal, er zijn maanden dat ik rond e 70km zit en er zijn maanden dat ik boven dei 85km zit.

Bij mij zit het plezier in het lopen vooral toch in het hard werken om doelen te bereiken dan wel tijden aan te scherpen. Dus ik wel daarvoor bij trainingen ook wel regelmatig ook echt afzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven