Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Deze aanpak lijkt me fijner (beter te handhaven), Kyno ;)

Leuk al zoveel 'deelnemers'. Ik ben nog maar 2 weken verwijderd van al 4! maanden
Wauw! Wat goed Lois!

Valt het je mee of tegen?
Over de kwaliteit van kleding:

http://recoveringshopahol ... f-a-garment-is-well-made/

http://www.cracked.com/bl ... ngs-about-womens-clothes/

http://agexted.cas.psu.edu/FCS/4hfl/QualityConst.html
@kyno: het valt me erg mee. Het lijkt snel te wennen. Ik liep gister winkel in om te kijken wat er zou gebeuren en voelde me heel naar. Dat was wel apart. Ik wilde even zien wat het zou oproepen maar ik dacht vooral: ik wil niet, ik heb dit niet nodig, ik wil de trend niet doorbreken voor een afgeprijsde trui/broek etc.
Overigens kan ik me indenken dat ook het type winkel hierin een rol speelt. In samenhang met het duurzaamheidsthema wat hier bij aantal ook meespeelt. Het was namelijk de h&m haha
Dure kleding wilt niet altijd zeggen dat de kwaliteit ook beter is. De kwaliteit van een goedkope winkel zoals Miss Etam kan net zo goed zijn. Ik koop zowel goedkope als dure kleding. Voor een topje ga ik naar Miss Etam. Als je wat duurdere kleding in een boetiek koopt heb je minder kans dat de buurvrouw in dezelfde jurk loopt. De boetiek waar ik vaak koop heeft van elk artikel maar 1 maat 36, 38 enz. Ik betaal dan meer voor het unieke . De kwaliteit is in deze boetiek echt goed hoor maar niet beter als bij goedkope winkels.
Ik wil ook weer meedoen. Ben echt zo zwaar af maat na m'n zoveelste paar schoenen net gekocht te hebben voel ik me echt weer schuldig. Elke keer is het iets dat ik moét hebben, ik raak nooit tevreden. Ik wil t/m maart geen kleding kopen voor mezelf en voor m'n baby minimaliseren aangezien die ook een kast vol heeft, de komende kledingmaat is alweer ruim voorzien. Maar ik vind het zo verrekte moeilijk!
Ik ga 't gewoon maar eens proberen denk ik. Kijk wel hoe ver ik kom. Sokken/Ondergoed/Topjes (als in onderkleding) tel ik niet mee, want dat vind ik een oncomfortabel idee om niet te mogen vervangen. Wel ga ik alle uitgaven op kledinggebied voor mijzelf even opschrijven, zelfs een simpel paar grijze sokken.

En eens even een inventarisatielijst maken van wat ik eigenlijk heb.
One Compelling Reason to Simplify Your Wardrobe

http://feedproxy.google.c ... eWithLess/~3/e0ub3GX4PxQ/

(Via Bloglovin')

Nieuw blogje, tijdje geleden al iets van haar gedeeld. Gaat weer over anders naar kleding leren kijken.
Oh ja, leuk, dat project 333, misschien dat ik het ook op die manier ga aanpakken
Ik ga vandaag mijn kast eens goed uitmesten! De positiekleding moet er echt uit, wintersportkleding naar de zolder want voorlopig niet nodig en de winter- en zomerkleding apart. Dingen die langer dan twee jaar (vorig jaar kon ik veel niet aan ivm zwangerschap) niet gedragen zijn:weg!

Ik ben nu echt totaal het overzicht kwijt, grijp daardoor naar dezelfde dingen en heb het gevoel niets te hebben. Resultaat is dat ik maar blijf kopen. Nu mag ik tot 1 maart niets nieuws (lijkt kort, voor mij een eeuwigheid), en dan mag ik 1 ding! Of als ik niets nodig heb verleng ik met een maand. Ik hoop zo dat ik het nu vol kan houden! Scheelt een hoop ontevredenheid en geld! Heb ook nog dure ongedragen kledingstukken, die gaan op MP. Hopelijk krijg ik zo het overzicht weer wat terug. Voelt wel gek hoor, ik hou zo van shoppen :(
Ik schaam mij diep. Net de kledingkast uitgemest en 5 vuilniszakken vol eruit gehaald. Veel dingen 1 x gedragen of zelfs met kaartje. Paar items op MP en de rest gaat naar vriendinnen/zusjes/kledingbank.

Het voelt op een gekke manier wel goed, heel opgeruimd! Met deze kleding moet ik het dus uitzingen tot maart! Dat gaat denk ik wel lukken
Goed dat je het zo hebt uitgemest! Maar weet je zeker dat je het allemaal echt weg wil doen? Ergens is het wel paradoxaal om veel weg te doen als je minder wilt kopen, want dan moet je uiteindelijk meer kopen. Ik ga zelf juist proberen zoveel mogelijk op te dragen. Maar ik snap best dat het geen zin heeft dingen te bewaren die je niet graag draagt!
Ik heb ook een stapeltje twijfel gemaakt, dat kijk ik nog even aan en dat kan altijd nog weg. Maar ook veel dingen waarvan de kleur me niet staat en dat staat me volgend jaar nog steeds niet. Er blijft wel genoeg over, ik wil wel

proberen de weinige dingen die ik dan koop, echt leuk te kopen! Dus als t niet klopt, niet doen...
Ik heb goeie hoop dat het me komend jaar beter gaat lukken. Ik heb nu een selectie van mijn kleding gemaakt, om de komende drie maanden te dragen. Daarvan heb ik dertig combinaties gemaakt. Echte winterse setjes. Ik kan dus drie maanden vooruit, met deze setjes, zonder meer dan drie keer dezelfde combinatie te dragen. Dat doet mij beseffen dat ik echt wel genoeg heb.

Volgens mij helpt het mij ook echt om meer in seizoenen te denken. Omdat ik bepaalde kleding nu niet leuk vind, die ik waarschijnlijk in het voorjaar wel weer leuk zal vinden. Dus die ga ik de komende maanden niet eens proberen. En omdat ik me nu besef dat deze selectie alleen voor de komende maanden is, vind ik het ook niet erg om een truitje drie keer in de week te dragen. Ik snap nu geloof ik wel het idee achter die capsule wardrobe: een paar maanden is te overzien. En na die maanden, maak je een nieuwe selectie. Dan voelt het weer een beetje als nieuw.

Op naar de 2016 editie van deze challenge
Leuk bericht Lous123, ik keek ook weer terug naar het eerdere artikel van haar over het uitruimen van je kast. Dar las ik weer de tip die ik eerder gezien had en die ik een hele goed vond: vraag je af bij elk kledingstuk of je het vandaag ook zou kopen als je in de winkel zou staan.

Sofietje, vijf vuilniszakken, wauw, daar zou ik ook het schaamrood van op mijn kaken krijgen Ik heb eerder twee gehad, een paar jaar na mijn studietijd toen ik nog vrij veel H&M had liggen als overblijfsel daarvan. Veel daarvan weg gedaan, was gepild, vervormd, etc. Eerder kon ik dat nog niet voor elkaar krijgen, als je bedenkt hoeveel geld dat opgeteld is.

Spui-elf, dat is een mooie manier om het te bekijken, dat je niet meer dan drie keer dezelfde combinatie aan hoeft te trekken. Weet je hoeveel kledingstukken het (ongeveer) zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar, want 30 combinaties vind ik verrassen veel. Tenzij je eenzelfde combinatie met een enkel ander hemdje ook twee verschillende noemt, dan lijkt het wel erg veel op elkaar.

Project 333 gaat uit van 33 stuks (incl accessoires). Het lijkt me zo weinig. Hoewel verschillende deelnemers aangeven dat ze tegen de verwachtingen in vinden dat ze veel kleding hebben. Het zou me niet eens lukken om 33 stuks te selecteren die allemaal, althans naar mijn mening, matchen. Dus ik ben benieuwd naar het aantal van spuit-elf.
Ik ga dat morgen eens proberen, met die 33 stuks. Alleen reken ik accessoires niet mee. Ik wil de 33 kledingstukken selecteren uit: broeken, truien, truitjes, vesten, jurken en rokjes. Ook panty's, maillots etc tel ik niet mee. Maar misschien heb ik niet eens 33 stuks, dan kan ik alsnog mijn horloge, ring en riem meetellen.
Ja zaten idd ook kledingstukken bij die gewoon niet mooi meer waren, h&m-spul etc. Maar ook wel wat duurdere dingen. Ik wil niet weten hoeveel het opgeteld bij elkaar gekost heeft. Ik moet echt selectiever gaan kopen
Selectiever kopen is ook mijn doel. Eigenlijk: niet kopen, maar indien dat niet lukt wil ik echt selectief kopen. Dingen die ook echt gewoon praktisch zijn en waarvan ik zo ongeveer weet dat het een lievelingskledingstuk gaat worden.
Ik heb geteld, het is best veel:

- 7 jurkjes

- 4 vestjes

- 2 broeken

- 3 rokken

- 9 truitjes/shirts

- 3 riempjes

- 3 kettinkjes, 1 armbandje

- enkellaarsjes, hoge laarzen, ballerina's, 2 paar sneakers, pumps

Twee combinaties is bijvoorbeeld een jurkje met vest open eroverheen en hetzelfde vestje dicht boven een broek. Niet twee keer hetzelfde truitje, met twee net iets andere rokken, maar wel een truitje één keer met een rok en panty en één keer met een broek. Dat eindeloze combineren lukt me nog niet. Het één staat nou eenmaal beter bij het één, en het ander bij het ander. Ook heb ik het gevoel dat als ik naar mijn werk hetzelfde truitje te vaak draag, al is het met steeds iets anders eronder, dat dat toch gaat opvallen. Ik zou met deze kleren denk ik wel tot nog wat meer redelijk verschillende outfits kunnen komen, maar na 30 ben ik gestopt, omdat ik dat voorlopig genoeg vond. Het zijn wel 30 combi's waar ik me echt goed in voel.
Het kopen omdat ik iets echt nodig had, dat gevoel ken ik eigenlijk niet zo goed. Behalve bijv bij een sportbeha ofzo :P.

Het was meer een soort hobby. Ik doe zelden iets weg omdat het versleten is. Althans, weinig in verhouding tot wat in goede staat is weggegaan... Dat mag van mij ook wel veranderen. Dan is het doel idd niet per se meer niks te kopen, maar selectief en zorgvuldig te kopen...
Mooi spuit-elf! Klinkt veelbelovend!
Oh, ik vergeet hemdjes. Die draag ik onder vestjes, dus deels wel zichtbaar. Die horen dus ook bij de bovenkleding. Ik heb drie redelijk mooie, dus die ik echt bewust bij een vestje aantrek. En verder heel veel die ik als ondergoed draag, dus niet zichtbaar.
Spuit-elf, wat goed van je ! Dat is ook mijn doel. Een zodanige garderobe hebben dat ik per seizoen x-aantal leuke combinaties kan samenstellen en zo dus elke morgen makkelijk en zonder nadenken een outfit uit mijn kast kan vissen.

Voor de zomer had ik dat al min of meer, maar nu in de winter vind ik het moeilijker...

Heb je ook foto's genomen van de outfits ?
Dat opruimen werk vooralsnog goed! Heb nu een broek aan waarvan ik niet eens meet wist dat ik hem had! Hij zit heerlijk en staat leuk! Alsof ik in m'n eigen kast heb geshopt haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven