trein ergernissen

13-12-2015 12:05 384 berichten
Ik reis eigenlijk bijna nooit met de trein.

Maar soms is het wel eens handig.

Dus daar sta ik dan, te wachten op mijn station totdat de trein komt.

Prima op tijd, so far so good.

En dan... je stapt de trein in en echt iedereen zit alleen in een 2-zitje. Ook nog begrijpelijk.

Maar iedereen heeft zich zo geinstalleerd dat het tweede zitje geblokkeerd is... dus of aan het raam en zelf aan het gangpad gaan zitten.

Of de tweede stoel geblokkeerd met tassen en jas.

En dan die blik of je vraagt of je er naast mag zitten.....

Goed, tot zo ver mijn trein ergernis. Wat is de jouwe?
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 13 december 2015 @ 12:28:

-Puberella's die hun hele levensverhaal eruit gooien.

-Mensen die geen enkel benul van ruimtelijk inzicht of logisch nadenken hebben. Vaak zijn dit mensen die zelden treinen en dan in een overvolle trein halverwege het gangpad stil blijven staan. Terwijl, als ze even doorlopen anderen ook nog een klein beetje lebensraum hebben.

-Stinkende mensen.

-Luid telefonerende mensen.

-Pratende mensen in de stilte coupe, die ook nog een grote snavel hebben als je er wat van zegt.

-Babyboomers die zichzelf heel graag horen praten.

-Ouders die hun kinderen niet onder controle hebben (en dus ook die kinderen).

De dikgedrukte, +10
quote:ibbeltje12 schreef op 13 december 2015 @ 12:30:

Het vervelendste vind ik mensen die erg voordringen bij het instappen en mensen die al willen instappen als nog niet iedereen is uitgestapt.Maar mensen die te laat uitstappen, waardoor de 'sliert' uitstappers onderbroken wordt, zijn dan ook weer irritant.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ik hou er niet van als men zich te zeer ontspant naast me. Ik heb het liefste dat ze hun ellebogen wat inhouden en precies in het midden van hun zitgedeelte blijven zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En praten tegen me schijn ik ook uit te lokken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
- mensen die het normaal vinden om in de stiltecoupé te praten, te bellen of hun muziek op maximaal te zetten.

- conducteurs die daar niets van zeggen.

- mensen die hun muziek op de speaker zetten.

- die mensen met die rode kassen die willen weten wat voor kaartje ik heb (en dus mijn ov-chipkaart willen scannen... Maar geen conducteurs zijn!)

- oudere mensen die vinden dat ze recht hebben op mijn zitplek (ik wil best opstaan voor iemand, maar dat wil nog niet zeggen dat je recht hebt op mijn zitplek... Helemaal niet als er twee stappen verder nog een stoel vrij is)

- mensen die alle smerige details van een operatie doorbellen ('ja, en ze hebben haar ribben gebroken, en er kwam heel veel pus uit de wond ... Groen, geloof ik, groen met geel ... Ja, en dan waren er ook nog stukken huid zwart...')

- dat je standaard 20 euro op je ov moet hebben staan voor je überhaupt in kunt checken (ja, ook voor dat ritje van 5 min).
quote:orleander schreef op 13 december 2015 @ 12:09:

Smerige stoelen.Volgens mij zijn de stoelen in het openbaar vervoer altijd wel smerig, maar de stof erop is zo gemaakt dat je het niet ziet, ze zullen wel vol bacteriën zitten, mensen zitten er ook regelmatig met schoenen op of bezweet enz.. Als ik daar over nadenkt vind ik dat echt smerig. Bij ons in de openbare bieb laten ze daklozen binnen, een bepaalde dakloze zag ik daar vaak uren zittend, de krant te lezen en vluchtend voor de kou/ regen, en zij scheet volgens mij regelmatig in d'r broek, ik heb haar diverse malen in een witte broek met een grote natte bruine vlek van achter gezien. Sindsdien zit ik liever niet meer op stoelen in openbare plekken, heel vervelend is dat.
quote:zomaardus schreef op 13 december 2015 @ 12:18:

- Vrouwen van middelbare leeftijd die met z'n allen een uitstapje doen en dan in de stiltecoupé gaan ouwehoeren en als je er dan wat van zegt, naar elkaar zeggen "Oh hoor je dat Truus, ik geloof dat we stil moeten zijn, hihihi"

Oh ja, die ja. De Libelle Zomerweek-dames. En dan maar giechelen over hoe rebels ze zijn. Dames, ga lekker ergens anders zitten, zo leuk zijn jullie niet en zo rebels eigenlijk ook niet.

Ook leuk: de 55+ beurs-mensen. Die zijn als de dood dat ze geen zitplek meer hebben en ellebogen daarom hun weg naar binnen voor iedereen uitgestapt is, en als ze dan een plek gevonden hebben gaan ze luidkeels zitten klagen over de jeugd van tegenwoordig. Nee, als ik net jouw elleboog in mijn gezicht heb gehad ga ik mijn zitplaats niet voor je opgeven, nee.

Dat iemand gaat schelden of agressief wordt als ze aangesproken worden op praten in een stiltecoupé heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt (al geloof ik graag dat dat gebeurt). Wel ooit mensen die anderen straal negeren, met als hoogtepunt een meisje dat haar telefoongesprek onderbrak om de meneer die haar aansprak van repliek te dienen met: "Meneer, kunt u stil zijn? Ik zit te bellen."

Aan de andere kant geloof ik ook wel dat er mensen zijn die oprecht zich vergissen en praten in een stiltecoupé omdat ze het niet gezien hebben. Dat is mij ook wel eens overkomen. Die mensen houden meestal hun mond ook wel als ze erop aangesproken worden. Nou ja, behalve Truus en de Libellebende dan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Mensen die de 2e klas te vol vinden en daarom denken recht te hebben op een zitplaats 1e klas. Heel asociaal. 9 van de 10 keer 50-plussers.
dat verschrikkelijke geluid wat uit slechte kwaliteit oordopjes lekt. Vreselijk irritant, zo onaangenaam en je kan nét niet horen waar ze naar luisteren.
Oh, dit is echt mijn topic. Wat kan ik me ergeren aan mensen in de trein

Ik erger me aan:

- Dames die hun nagels lakken in de trein.

- Nagels vijlen

- Nagels knippen

- In de spits in een tweezitter aan het gangpad gaan zitten. Hoewel ik kan begrijpen dat dat lekkerder zit omdat je niet met het randje zit naast het raam, waardoor je minder been-/ voetruimte hebt.

- Instappen terwijl anderen nog uitstappen. Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar dat maakt weinig indruk.

- Luid bellende mensen. En ik heb vaak meegemaakt dat dit donkere mensen zijn die dan ook in hun taal spreken (sorry, ik ben niet zo goed thuis in welke taal dat dan is). En dat klinkt dan extra agressief ofzo.

- Irritante kinderen, of hun ouders die niet zeggen dat die kinderen normaal moeten doen.

- Stinkende mensen.

- Als het geluid van de telefoon aanstaat en je dus ieder inkomend bericht ook meekrijgt.

- Mensen die klagen over de NS. Ja, het is allemaal niet ideaal, maar je kan ook niet verwachten dat de sporen in Nederland allemaal sneeuwproof zijn voor die 5 dagen in het jaar dat het sneeuwt.

- Mensen die zichzelf zo super cool vinden. Bijvoorbeeld Nederlands/Engels door elkaar praten, terwijl geen van de anderen in het gezelschap Engels is. Bijvoorbeeld: Ik ben vandaag naar de beach geweest. Echt..?!

- Mensen die hun hond/tas/koffer voorrang geven op een zitplaats terwijl er verder geen plek is om te zitten. En als je dan vraagt of je op de plek van de tas mag zitten: "Nee, want als die in het gangpad staat kan er niemand langs." En als die op de stoel staat kan er niemand zitten!

- Mensen die constant hoesten of hun heus ophalen. Wat zou ik die mensen graag water of een zakdoekje aanbieden.

Ik heb me ook een keer geërgerd (te groot woord eigenlijk) aan een trein die te vroeg vertrok. Want anders had ik hem wel gehaald

En al die dingen zouden minder erg zijn als die mensen normaal zouden reageren als je ze erop aansprak. Maar het is echt een ieder-voor-zich mentaliteit volgens mij.
Als je wilt uitstappen maar je verdrukt wordt door mensen die al instappen. Wacht gewoon op je beurt!
Oh, ik heb er nog een paar. De mensen die aan het wachten zijn die zo staan opgesteld dat de doorloop niet echt wordt bevorderd.

Mensen die stilstaan op de roltrap aan de linkerkant.

Mensen die in de weg staan voor de trap, omdat ze nog moeten wachten tot de rest van hun gezelschap is uitgestapt.
Mijn nummer 1 ergenis is inderdaad ook dat veel reizigers de stoel naast zich bezet houden met hun tas/jas/wat dan ook. Natúúrlijk kan je dan vragen of je er naast mag zitten, maar ik vind het gewoon fatsoenlijk om zelf al rekening te houden met je medemens, vooral als het druk wordt in de trein hoor je, mi, gewoon zelf al je troep op of onder je te houden.
Dat mensen netjes wachten met instappen tot je bent uitgestapt. Maar dat je dan op het perron staat en geen kant op kan, omdat het hele perron vol staat met wachtende mensen. Als die mensen staan 'netjes' in een halve cirkel om de ingangen te wachten. En dan moet je jezelf er dus doorheen beuken om weg te komen.

Het ligt ook aan de indeling van de stations, maar ook zeker aan de mensen.
Geen ergernis, maar wel grappig: Mensen die met z'n allen gaan rennen naar de trein omdat er één begint te rennen en de rest dan nerveus wordt, terwijl er eigenlijk genoeg tijd is om niet te rennen.
quote:Marie89 schreef op 13 december 2015 @ 12:46

- Instappen terwijl anderen nog uitstappen. Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar dat maakt weinig indruk.

Gewoon stoicijns niet aankijken en net zo hard als zij proberen door jou heen te lopen, terug door hen heen lopen, zodat ze achteruit de trein weer uit moeten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:zonnigschildpadje schreef op 13 december 2015 @ 12:50:

Mijn nummer 1 ergenis is inderdaad ook dat veel reizigers de stoel naast zich bezet houden met hun tas/jas/wat dan ook. Natúúrlijk kan je dan vragen of je er naast mag zitten, maar ik vind het gewoon fatsoenlijk om zelf al rekening te houden met je medemens, vooral als het druk wordt in de trein hoor je, mi, gewoon zelf al je troep op of onder je te houden.

Tja, ik leg mijn tas/jas ook altijd op de stoel naast me. Omdat er eigenlijk geen plek is waar ik mijn spullen fatsoenlijk kwijt kan. Daarnaast is het in het begin van het traject rustig genoeg ervoor. Later kan het drukker worden, maar meestal ben ik dan aan het lezen, filmpje aan het kijken, slapen oid. Dan heb ik dus niet altijd in de gate hoe druk het is.

Dan is het toch een kleine moeite om te vragen of je op die stoel mag zitten. Dan haal ik namelijk mijn tas weg. Maar dat zorgt er wel voor dat ik minder comfortabel zit, dus dat doe ik niet als het niet nodig is.
Ik ga een keer of zes per jaar met de trein. Meestal voor mijn werk, en dan valt me op dat (bijna?) alle eersteklascoupés stiltecoupés zijn. Heel irritant want dan kun je gelijk geen gesprek voeren, en als je telefoon al eens gaat word je direct boos aangekeken door andere mensen in de coupé. Vorige maand moest ik twee keer in een week met de trein. Beide dagen had ik vertraging, miste ik de aansluiting en was later thuis dan gepland. Ook razend irritant.

Als ik wel eens met de kinderen met de trein reis vind ik het vooral vreselijk duur. De jongste mag nog op een Railrunner, maar als ik voor haar ook de volle prijs moet gaan betalen kan ik altijd beter kiezen voor de parkeerkosten (zelfs in Amsterdam).

Kortom, ik ga alleen met de trein als met de auto onmogelijk cq vreselijk onhandig is, of de parkeerkosten op de plaats van bestemming hoger zijn. En dan met frisse tegenzin.
Ik reis bijna dagelijks met de trein en dan kom je wat tegen

Een keer meegemaakt dat in een overvolle trein ik op de klapstoeltje in het halletje zat en er een vrouw van middelbare leeftijd met dochter in stapte. Die vrouw wou blijkbaar graag zitten en liet zonder iets te zeggen haar derriere op mijn stoeltje (schoot) zakken . Ik wou haar liever niet op schoot dus ik schoof aan de kant maar ze zat gewoon letterlijk een half uur met een bil op mijn schoot en een bil op mijn stoeltje

Ik sta altijd op voor oudere mensen (dit was een twijfel geval) maar niet op deze manier..

Meestal zijn mensen met vouwfietsen ook niet echt sterren in ruimtelijk inzit en handigheid. Die hebben dat ding dan op een balkon staan en wachten dat tot die vol staat met uitstappende mensen om zich door de menigte naar het vehicle te roeien. Dan bedenken ze ook nog dat hij perse IN de trein moet worden uitgeklapt. Gevolg is een onderdeel tegen de schenen of modder tegen je broek van die vielen
quote:Stokstaartjenl schreef op 13 december 2015 @ 12:55:

[...]

Tja, ik leg mijn tas/jas ook altijd op de stoel naast me. Omdat er eigenlijk geen plek is waar ik mijn spullen fatsoenlijk kwijt kan. Daarnaast is het in het begin van het traject rustig genoeg ervoor. Later kan het drukker worden, maar meestal ben ik dan aan het lezen, filmpje aan het kijken, slapen oid. Dan heb ik dus niet altijd in de gate hoe druk het is.

Dan is het toch een kleine moeite om te vragen of je op die stoel mag zitten. Dan haal ik namelijk mijn tas weg. Maar dat zorgt er wel voor dat ik minder comfortabel zit, dus dat doe ik niet als het niet nodig is.

Ik snap je punt een beetje, maar ben het er toch niet helemaal mee eens.

Ik zet eerst ook de tas naast me, maar als ik in de gaten heb dat het druk gaat worden, en als je in de spits reist wordt het gegarandeerd druk, dan zet ik de tas op tijd aan de kant. Scheelt trouwens ook voor jezelf, want dan hoef je je niet te ergeren op het moment dat iemand je vraagt om de tas aan de kant te zetten.

Het is niet zo dat de mensen zonder tas naast zich nou zo graag naast iemand willen zitten lijkt mij, maar het zijn wel de socialere mensen, om het zo te noemen. Ik ga ook liever naast iemand zitten die daar geen tas heeft staan, dan aan iemand te vragen om de tas weg te halen.
quote:missmisery schreef op 13 december 2015 @ 12:37:

[...]

Maar mensen die te laat uitstappen, waardoor de 'sliert' uitstappers onderbroken wordt, zijn dan ook weer irritant. Inderdaad, late uitstappers zijn ook vreselijk irritant.
- Mensen die boven aan de roltrap, nog op die ijzeren plaat, precies in het midden, eens om zich heen gaan kijken om te zien waar ze heen moeten. Doorgaans zijn dit ouderen en/of dagjesmensen. Loop gewoon van die roltrap af, ga ernaast staan, en kijk dan waar je heen moet. Dat perspectief is echt niet zo anders, maar je bespaart de rest van de reizigers veeeeel frustratie en oponthoud.

- mensen die het 'links staan, rechts gaan-principe' niet begrijpen. Oftewel: links op de roltrap kun je staan, rechts loop je door.
Ik erger me ook aan mensen die in de stiltecoupé praten, maar ik heb me er zelf een paar maanden geleden schuldig aan gemaakt. Per ongeluk, dat wel. Sommige nieuwe intercity's hebben niet meer een sticker op het raam met "stilte" erop, maar een mysterieus pictogram waardoor het mij niet echt duidelijk is of ik nou mag praten of niet. Wel jammer dat iemand gelijk tegen me begon te schelden: ik wist niet dat ik stil moest zijn, vond het ook geen probleem om mijn mond te houden, maar dat kan je me best beleefd vragen. "Hou je kop, kutwijf" is echt nergens voor nodig. Onbeleefde mensen: ook al zo onaangenaam.

En verder: als je een kaartje hebt, heb je geen recht op meer dan één stoel. Ik houd zelf mijn tas en jas op mijn schoot. Niet comfortabel, op drukke trajecten wel zo netjes. Hoe vaak ik geen vuile blik heb gekregen van mensen als ik vroeg of ik naast ze mocht zitten omdat er verder nergens meer een vrije stoel te vinden was. Als je geen mensen naast je wil, ga dan met de auto.
Is de stiltecoupé ook niet enigszins zoiets van: Doe het alsjeblieft zachtjes? Ik zat een keer bij een ouder echtpaar in de trein en die was in een voorgaande trein ook hardhandig verteld om stil te zijn en durfde nu helemaal niets meer te zeggen. Toen heb ik ze maar op het hart gedrukt dat af en toe zachtjes overleggen echt geen probleem is.
quote:blueeyes*3 schreef op 13 december 2015 @ 13:01:

- mensen die het 'links staan, rechts gaan-principe' niet begrijpen. Oftewel: links op de roltrap kun je staan, rechts loop je door.Haha ik hanteer precies het tegenovergestelde principe ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven