Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
De streektaal die gesproken wordt in de plattelandsgebieden van het zuidelijke deel van de provincie Noord-Holland en de provincies Zuid-Holland en Utrecht en Flevoland komt het meest overeen met het Standaardnederlands.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
quote:dogma schreef op 12 oktober 2008 @ 10:27:

Herman den Blijker... moest ik ook aan denken!

Zoals Jules Deelder, Bart Chabot... zijn toch niet echt 'domme' mensen hoor... jezelf blijven met accent vind ik veel minder dom dan mensen met accent dom vinden...

Ik vind die accenten juist geweldig, hahaha.

Mijn man komt uit Rotterdam. Praat net zoals ik met een zeer licht accent. Af en toe, vooral wanneer hij moe is, komt het Rotterdams toch een beetje naar boven. Dan wordt het 'controole' . Misschien net zo fout, maar dat vind ik zo schattig
quote:Dhelia schreef op 12 oktober 2008 @ 10:39:

[...]

Nee, ABN is niet afhankelijk van de omgeving! ABN is het standaardnederlands. Die standaard is gelijk voor heel Nederland. Dus zowel voor Zeeland als Friesland geldt dezelfde standaard voor de uitspraak.Volgens mij zijn de normane anders flink aan het vervagen wat dit betreft... gelukkig maar...
quote:dogma schreef op 12 oktober 2008 @ 10:43:

[...]

Mmmm... zo'n klein dorpje, ben nog bang om herkend te worden ook merk ik ... op een klein eiland met maar 5 dorpjes... laat ik het daar maar ophouden... en jij??

Z-Vlaanderen. Lager kan niet.

Wij praten dus ook niet hetzelfde dialect.

Wie van ons zou de domste zijn?
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:42:

[...]

*Zucht.*

ABN is wel degelijk een accent. Feit.

Feiten kunnen onderbouwd worden, dus waar is die onderbouwing?

Onderbouwing voor het feit dat er een standaard is die bekend was onder de naam ABN (inmiddels omgedoopt tot standaardnederlands vanwege overgevoelige tenen die vielen over de term beschaafd): de Taalunie is door de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid belast met het bewaken en beschrijven van de standaardtaal.
quote:Branwen76 schreef op 12 oktober 2008 @ 10:44:

ABN is een accent dat de norm is geworden.

Eens.

Wat nou eens eigenlijk? Hoe kun je het nu niet met feiten eens zijn?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ja, stomme vraag... JIJ natuurlijk! Zoals we hier bij ons praten, dat is de norm... dus alles daarbuiten is dommig ;)

Sorry!

(grapje)
Newsflash:

Het Nederlands is van oorsprong het dialect gesproken in Holland, in de Gouden Eeuw het welvarendste gebied van Nederland.
Nee, feiten hoeven niet onderbouwd te worden, feiten ZIJN.
quote:dogma schreef op 12 oktober 2008 @ 10:49:

Ja, stomme vraag... JIJ natuurlijk! Zoals we hier bij ons praten, dat is de norm... dus alles daarbuiten is dommig ;)

Sorry!

(grapje)Gai kom van dun overkaont, dus gai zai veul lomper as dakik zain!
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:51:

Nee, feiten hoeven niet onderbouwd te worden, feiten ZIJN.

Ik heb het niet over hoeven, ik heb het over kunnen. Je overtuigingskracht in een discussie neemt toe met de kracht van de argumenten die je weet aan te dragen. Tot nu toe weet je niet verder te komen dan het gebruik van wat hoofdletters. Zoals je ongetwijfeld weet, zijn die gespeend van enige overtuigingskracht.

Op het moment namelijk dat ik tegenover jouw bewering dat ABN een accent is en dat dat een feit is, stel dat ABN de norm is en daarmee geen accent kan zijn en dat dát een feit is, zijn we welgeteld weer bij nul. Beetje zinloos dus, zo'n discussie zonder argumenten.
Zoals Branwen al aanhaalde, ABN is een accent dat de norm geworden is.
quote:Dhelia schreef op 12 oktober 2008 @ 10:58:

Ik heb het niet over hoeven, ik heb het over kunnen. Je overtuigingskracht in een discussie neemt toe met de kracht van de argumenten die je weet aan te dragen. Tot nu toe weet je niet verder te komen dan het gebruik van wat hoofdletters. Zoals je ongetwijfeld weet, zijn die gespeend van enige overtuigingskracht.

Op het moment namelijk dat ik tegenover jouw bewering dat ABN een accent is en dat dat een feit is, stel dat ABN de norm is en daarmee geen accent kan zijn en dat dát een feit is, zijn we welgeteld weer bij nul. Beetje zinloos dus, zo'n discussie zonder argumenten.Wat een onzin. Een feit is een feit. Simpel als wat. Een redenering of een mening kan onderbouwd worden. Feiten niet. Feiten zijn.
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 11:07:

[...]

Wat een onzin. Een feit is een feit. Simpel als wat. Een redenering of een mening kan onderbouwd worden. Feiten niet. Feiten zijn.Als ik zeg "1+2=4 en dat is een feit", ís het daarmee ook een feit? Dat jij zégt dat iets een feit is, wil nog niet zeggen dát het ook een feit is. Tot nu toe heb jij nog niets aangedragen waaruit blijkt dat jouw bewering dat het een feit is, ook waar is.
Ik ben een rasechte Amsterdamse. Vroeger sprak ik met een licht Amsterdams accent, en ben toen bij de KLM daarop afgewezen. Onder het motto: Limburgs, Gronings etc als accent (let wel, accent, niet dialect!) was acceptabel, Amsterdam, Rotterdams etc dus niet. Dst toont aan dat voor de KLM in ieder geval dergelijke accenten als 'ordinair' worden beschouwd, en het Limburgs etc als 'charmant'.

Ik ben naar spraakles gegaan en spreek sindsdien 'netjes'. Alleen bijv. een neerlandicus of een logopedist kan het er nog uithalen. Maar die hoort dan ook waar ik gestudeerd heb: Leiden, Den Haag.

Als ik moe ben, of boos, komt er wel eens iets Amsterdams naar boven. Verder kan ik het probleemloos spreken als het moet, inclusief het lijzige Noordse accent.
Oh, dus je wil de bron weten?

Ik geloof dat dit uit "Nederlandse taalkunde" komt, M.C. van den Toorn. Kan het niet voor je nazoeken, heb het boek hier niet bij de hand.
En ik maar denken dat Nederland steeds meer open stond voor accenten. Word je zelfs nog afgewezen om een licht accent.

Of is vroeger stiekem echt al heel lang geleden, Muis?
quote:Muis66 schreef op 12 oktober 2008 @ 11:12:

Ik ben een rasechte Amsterdamse. Vroeger sprak ik met een licht Amsterdams accent, en ben toen bij de KLM daarop afgewezen. Onder het motto: Limburgs, Gronings etc als accent (let wel, accent, niet dialect!) was acceptabel, Amsterdam, Rotterdams etc dus niet. Dst toont aan dat voor de KLM in ieder geval dergelijke accenten als 'ordinair' worden beschouwd, en het Limburgs etc als 'charmant'.

Ik ben naar spraakles gegaan en spreek sindsdien 'netjes'. Alleen bijv. een neerlandicus of een logopedist kan het er nog uithalen. Maar die hoort dan ook waar ik gestudeerd heb: Leiden, Den Haag.

Als ik moe ben, of boos, komt er wel eens iets Amsterdams naar boven. Verder kan ik het probleemloos spreken als het moet, inclusief het lijzige Noordse accent.LV maatschappijen stonden hier idd om bekend. Ik ben zelf ooit aangenomen bij Transavia (jaaaaaren geleden) mits ik mijn licht Rotterdamse accent af zou leren. Ik ben toen naar de logopediste gegaan. (en ik had echt geen heftig Rotterdams accent ofzo). Ik vind accenten zelf ook wat dommig eerlijk gezegd...
Hoe mijn professoren spreken, dat vind ik mooi. Overigens, om een grapje te maken of om iets in het belachelijke te trekken, dan gebruiken ze weleens een Gents accent bijvoorbeeld. Dat vind ik al tekenend.

Anyways, de gevolgtrekking dat ik ook maar landen zou opzoeken waar ik de taal van beheers, is niet waar. Al ben ik wel verreweg het meest te vinden in landen waarvan ik de taal beheers, maar ik beheers er ook wel wat.

Ik heb wel een voorkeur voor Haags, Rotterdams, Utregs, als het gaat om accenten. Limburgs vind ik verschrikkelijkst, langzaam, overstaanbaar, erg dommig. Brabants komt op de felbegeerde tweede plaats. Amsterdams vind ik zeikerig klinken en oosterse accenten afgemeten en zuur. Sja, so be it.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 13:04:

Hoe mijn professoren spreken, dat vind ik mooi. Overigens, om een grapje te maken of om iets in het belachelijke te trekken, dan gebruiken ze weleens een Gents accent bijvoorbeeld. Dat vind ik al tekenend.

Anyways, de gevolgtrekking dat ik ook maar landen zou opzoeken waar ik de taal van beheers, is niet waar. Al ben ik wel verreweg het meest te vinden in landen waarvan ik de taal beheers, maar ik beheers er ook wel wat.

Ik heb wel een voorkeur voor Haags, Rotterdams, Utregs, als het gaat om accenten. Limburgs vind ik verschrikkelijkst, langzaam, overstaanbaar, erg dommig. Brabants komt op de felbegeerde tweede plaats. Amsterdams vind ik zeikerig klinken en oosterse accenten afgemeten en zuur. Sja, so be it.joh...
oh en digi, je schrijft dat je heel wat talen beheerst. dan neem ik dus ook even aan dat je die talen accentloos spreekt.
Ohjee, Lalein heeft opgemerkt dat ik een woordje ben vergeten. Zit je er nu echt zo mee dat ik een accent wat jij toevallig hebt, dom vind overkomen? Ik noem je nergens dom, ik vind het accent dom overkomen. Wereld van verschil. Jij vindt vast ook heel veel van mij. Boeiend, zou ik zeggen. Of ben je er onzeker over?
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 13:20:

oh en digi, je schrijft dat je heel wat talen beheerst. dan neem ik dus ook even aan dat je die talen accentloos spreekt.En het gaat maar door. Je hebt toch wel door dat dat kulargumenten zijn? Op latere leeftijd een taal leren spreken is iets heel anders dan je moedertaal niet beheersen. Ik spreek vier buitenlandse talen waarvan 2 accentloos, en 2 niet. Iemand die Nederlands heeft moeten leren als tweede (derde, vierde, X-de) taal, die zou ik nooit dommig over vinden komen.
ik beheers mijn moedertaal, want dat is limburgs, dan vind ik t dus totaal kunnen dat ik mijn 2e taal met een accent spreek

en ja het raakt me dat je mensen zoals ik blijkbaar dommig vindt overkomen...
Ik heb zelf in Zuid-Holland, Noord-Holland en Groningen gewoond. Ik werk nu zo'n jaar of twee in Brabant. Ik vind eigenlijk alle accenten wel leuk zolang ik maar kan verstaan wat iemand zegt. Aan mij horen anderen wel dat ik van boven de rivieren kom, maar kunnen altijd maar moeilijk plaatsen waarvandaan dan precies.

Zuidelijke accenten komen op mij vaak wat zachter over dan die van andere streken. Een snerpende vrouwenstem hoor ik liever Brabants praten dan Fries.

Ik vind moppen trouwens meestal veel grappiger als ze in een bepaald accent verteld worden dan in ABN.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven