Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
Ik vind Friezen in zijn algemeenheid helemaal geen sympathieke mensen. Ze zijn stug, beginnen meteen te steigeren als iets niet gaat zoals zij dat willen en blijven stug Fries doorpraten als de gesprekspartner in het Nederlands antwoord geeft.
Ik heb twee (Vlaamssprekende) Belgen gekend. De ene woonde vroeger bij mij in de buurt en heeft het Twentse accent overgenomen. Ik wist niet anders dat hij een Twetenaar was, totdat hij vertelde dat hij Belg was.

De ander is een collega en woont een paar kilometer van mij vandaan. Ook hij heeft het Vlaamse accent afgeleerd. Jammer, want ik vind Vlaams een mooie gezellige taal om te horen.
World of Warcraft: Legion
Bovenin Friesland schijnen mensen te wonen die niet eens goed Nederlands spreken maar alleen Fries heb ik me laten vertellen.
Ha, nu komen de vooroordelen Traincha!

Joh, ik heb zo vaak gehoord dat Randstedelingen irritant zijn, zich superieur wanen, ordinair, plat, vervelend, egocentrisch, dom, und so weiter. Nah, trek ik me niks van aan hoor. Komt namelijk meestal van Brabanders
In Brabant is namelijk alls 'gemoedelijk'. Nou, liever niet, danku.
quote:traincha2 schreef op 12 oktober 2008 @ 14:07:

Bovenin Friesland schijnen mensen te wonen die niet eens goed Nederlands spreken maar alleen Fries heb ik me laten vertellen.Dat heb je in wel meer streken. (nouja, niet Fries dan, maar het streekdialect). Vooral oudere mensen en boeren... die weten echt niet hoe ze NL moeten spreken.
Ik vraag me dat af Lalein. Ik heb het meerdere keren gehoord. En bij een bedrijf gewerkt waar het zo was.

Maar zoals ik eerder ook al zei, mischien dat dit soort dingen ook per Limbugse regio verschillen.

Ik heb in elk geval in alle jaren een hoop vooroordelen over "Hollanders" te horen gekregen. Daardoor heeft het lang geduurd voordat ik me in Limburg thuis kon voelen.
quote:Moonlight82 schreef op 12 oktober 2008 @ 14:11:

[...]

Dat heb je in wel meer streken. (nouja, niet Fries dan, maar het streekdialect). Vooral oudere mensen en boeren... die weten echt niet hoe ze NL moeten spreken.zij hoeven dat ook meestal niet om in het dagelijks leven verder te komen
quote:traincha2 schreef op 12 oktober 2008 @ 14:07:

Bovenin Friesland schijnen mensen te wonen die niet eens goed Nederlands spreken maar alleen Fries heb ik me laten vertellen.Die mensen heb je overal.
Ik vind Amsterdams een geweldig accent, op de voet gevolgd door Utrechts. De rest vind ik vreselijk klinken.. Als brabander erger ik me haast dagelijks aan het brabantse accent, en ben blij dat brabanders me altijd vragen waar ik vandaan kom (ik heb geen idee waar mijn accent vandaan komt als kind van brabantse ouders).

Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand er blij mee is als een accent afgeleerd is, je wilt toch zeker met plezier naar iemand kunnen luisteren?
Jeetje, nooit geweten dat zoveel mensen een oordeel hebben over accenten. Ik luister zelf naar WAT mensen zeggen, en veel minder naar HOE ze het zeggen. Het enige taalgebruik waar ik me snel aan erger, is nodeloos grof taalgebruik.

Ik heb een accent waaraan duidelijk te horen is waar ik vandaan kom en met mijn familie spreek ik een zwaar Sallands dialect. Mijn man komt niet uit de regio en vindt dat heel charmant.
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 14:13:

[...]

zij hoeven dat ook meestal niet om in het dagelijks leven verder te komen

Ik bedoelde het niet als oordelend (ben er geloof ik goed in om botter over te komen dan ik bedoel). Het was inhakend op degene die dacht dat het alleen in Noord-Friesland gebeurde.

Mijn opa was er zo-een (oud en boer idd). We dachten dat hij echt alleen dialect kon, maar toen de dominee op bezoek kwam bleek dat er toch een soort omschakel-knop op zat

Keek de laatste jaren van zijn leven veel TV, daardoor had hij toch aardig wat ABN meegekregen.

Maar om het te veroordelen... nee... als je nagaat dat 80 jaar geleden een dorp geheel op zichzelf stond en er maar 1 taal gesproken werd (dorpstaal)

Anders vind ik het als jeugd van nu te weinig ABN meekrijgt. Dat kan ze later bij sollicitaties echt tegenwerken.
quote:hans66 schreef op 12 oktober 2008 @ 13:59:

[...]

"1+2=4 en dat is een feit" is een bewering. En ze is onwaar, want "1 + 2 = 4" is een bewering die niet een feit is. Feiten kan men wel bewijzen, als de ander twijfelt aan de waarheid ervan.Dank Hans, voor 't onderschrijven van mijn punt Vervang "1+2=4" door "ABN is een accent" en je hebt de kern te pakken. Namelijk dat dat een bewering is, geen feit.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 14:04:

Overigens zitten er wel verschillen in. Frans Bauer, de opperdommerT uit Brabant, klinkt nog eens extra dom met dat accent. Hans Teeuwen daarentegen, wel, als hij 'Gadverdamme!' roept met een zachte G, dan vind ik dat alleen maar leuk. En dat doe ik dan ook na. Te pas en te onpas.En dat is pas irritant,als een niet-brabander Brabants probeert te praten....
quote:dolfje schreef op 12 oktober 2008 @ 15:19:

[...]

En dat is pas irritant,als een niet-brabander Brabants probeert te praten....

Ja, of een domme Brabo die ABN probeert te praten. Iedereen weet toch dat ze verstandelijk daar niet toe in staat zijn?

.
Ik als friestalige weet me best goed te redden met het standaard nederlands, maar als ik met familie samen ben, dan komt het nederlands me onbedoeld de strot niet uit. Ik kan gewoon niet nederlands spreken met familie. Noem het krom, noem het kortzichtig tis absoluut geen onwil, maar een automatisme. Mijn Lief is Groninger en spreekt met zijn familie gronings, nu ik daar langere tijd over de vleor kom, begrijp ik het meeste wel en antwoord ook in het nederlands, ik snap dit wel.

Ik probeer het altijd te vergelijken, wanneer je een engels

(talig)e gast in huis hebt is het beleefd om de conversatie in het engels te voeren (toch?) alleen gaande weg het gesprek wil je toch snel even iets zeggen en dat gaat dus echt niet in het engels.......zo gaat dat dus ook bij ons thuis, wanneer we visite hebben die de friese taal niet machtig is. En nee we zijn absoluut geen stugge, stoicijnse friezen. (ook lijkt het misschien wel zo)
Overigens merk ik, 'Hollander' dat met name mensen uit het oosten moeite hebben met mijn directheid.

Heb me toen ik zelf in het oosten woonde wel enigszins aangepast (dat gaat eigenlijk vanzelf) maar vind het heerlijk dat ik nu, terug in "Holland" weer gewoon direct kan zijn.

Moet soms een beetje oppassen bij het terugzien van oude bekenden, ff omschakelen zegmaar. Met 1 vriend uit het oosten kan ik echt niet meer communiceren, we begrijpen elkaar niet meer (maar dat ligt denk ik niet alleen aan de 'afkomst' )
quote:Lemmy schreef op 12 oktober 2008 @ 14:51:

Jeetje, nooit geweten dat zoveel mensen een oordeel hebben over accenten. Ik luister zelf naar WAT mensen zeggen, en veel minder naar HOE ze het zeggen. Het enige taalgebruik waar ik me snel aan erger, is nodeloos grof taalgebruik.

.

Als we het nu allemaal eens op deze manier zouden bekijken...

AMEN!
Ik denk dat je onbewust toch altijd een oordeel geeft aan een accent. Dat hoeft niet meteen negatief te zijn trouwens hoor. Ik merk aan mezelf wel dat ik sommige mensen beoordeel op hun accent. Ik wil geen vooroordelen hebben, maar volgens mij heeft iedereen die, ik ook.

Of hebben jullie, Goldielocks en Lemmy over elk accent dezelfde mening?
Nou, aan sommige accenten moet ik wel even wennen, vooral als het veel verschilt met dat van mij. Als ik met iemand praat uit Amsterdam bijvoorbeeld, komen er soms wel wat uitdrukkingen voorbij waar ik even over na moet denken - andersom hebben anderen dat waarschijnlijk ook wel bij mij, hoewel ik er altijd op let dat ik zo goed mogelijk Nederlands praat tegen mensen die niet hier uit de regio komen. Let wel: zo goed mogelijk, niet zo accentloos mogelijk.

Maar om een accent 'dom' te vinden (of iets anders negatiefs)? Een accent zegt toch alleen maar waar je vandaan komt, en niet hoe hoog je iq is? Of, belangrijker nog: of je een aardig mens bent?
ik besluit mijn bijdrage aan dit topic met:

zeggen dat iemand dommig klinkt zegt meer over de spreker dan over degene waar ie over praat...
Als je een accdnt dommig vindt klinken zeg je daarmee niks over de persoon zelf, maar alleen maar over het accent. Ik vind bepaalde accenten ook heel dom klinken, maar daarmee veroordeel ik de persoon niet.
Je hoeft je afkomst absoluut niet te verloochenen, maar het moet wèl verstaanbaar zijn!

Het hangt vervolgens van je eigen 'hokjesgeest' af, of je een accent wilt 'labelen' (dom, boers, bekakt) of niet....

Ik denk wat dat betreft dat je je echt zorgen moet gaan maken, als men je moet gaan ondertitelen op televisie, terwijl jij denkt dat je Nederlands spreekt...
quote:shining schreef op 12 oktober 2008 @ 16:34:

Als je een accdnt dommig vindt klinken zeg je daarmee niks over de persoon zelf, maar alleen maar over het accent. Ik vind bepaalde accenten ook heel dom klinken, maar daarmee veroordeel ik de persoon niet.

Ik begrijp hoe je het bedoelt, maar toch zou ik het wel persoonlijk opvatten als iemand tegen mij zou zeggen dat mijn accent dommig klinkt. Mijn accent hoort bij mij, net zoals mijn uiterlijk en mijn karakter.

En welk accent je dommig vindt klinken wordt bepaald door waar je zelf geboren bent, toch? Aangezien iedereen gewend is aan zijn eigen accent en met name accenten uit andere gebieden opvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven