Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2008 @ 09:12:

[...]

Nogmaals, niet de verschillende accenten vind ik dom klinken, die vind ik juist leuk. Maar zwaar plat praten komt op mij nogal ongeschoold over.

Krijg door dit topic wel 't idee dat Limburgers hun dialect ook als hoofdtaal zien en Nederlands pas op de 2e plaats, zoals Friezen. Voor mij is Nederlands juist altijd de taal geweest, terwijl het brabants dialect juist iets was van de oudere generatie.

Het was niet (alleen) tegen jou hoor, er lijken hier meerdere mensen rond te lopen die accenten dommig vinden overkomen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Net zoals ik het onbegrijpelijk vind dat dialecten ongeschoold overkomen. Je moedertaal of moederdialect, hoe je het ook wil noemen, heeft daar toch niks mee te maken? En toch zeker niet als je ook gewoon Nederlands praat?

Voor mij is het Limburgs inderdaad mijn "moedertaal". Het is de taal (goed, eigenlijk het dialect dus) die in mijn familie gesproken wordt. Waar ik dus mee opgegroeid ben. Die in mijn "oude" regio overal gebruikt wordt.

Overigens ben ik zeker niet ongeschoold.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
@ Daffodil: ik vind mensen die met accent spreken niet dommig overkomen, zodra ze ook verstaanbaar Nederlands (voor de rest van het land) kunnen spreken. Als ik mensen alleen met heel grote moeite kan verstaan, vind ik dat dommig ja.

Mijn vader heeft wel eens een sollicitant afgewezen met zo'n zwaar accent, omdat hij gewoon niet representatief overkomt bij klanten.

Verschillende accenten zijn leuk, maar als de rest van Nederland je niet meer verstaat kan het toch echt een handicap zijn.
Ik vind accenten juist mooi. Het geeft je iets authentieks.
Ik denk dat de meeste Limburgers, zeker mijn generatie, toch echt wel te verstaan zijn voor de rest van het land. Net zoals de rest van het land te verstaan is voor ons.
quote:Jonari schreef op 11 oktober 2008 @ 22:40:

Ik hou ook niet zo van accenten.

Vooral als je graag op tv wilt moet je toch wel netjes Nederlands praten.

Waarom eigenijk? Op de BBC hoor ik regelmatig presentatoren me een schots of ander accent langskomen, waarom moet in Nederland op tv dan iedereen ABN praten? Dat doet trouwens bijna niemand: alemaal hebben ze een gooise "r".

Ik vind dat zoalang iemand goed verstaanbaar is., dat een accent niet echt uitmaakt.
Ik vind zware accenten ook dommig overkomen. En dan vooral Haags, Rotterdams en Amsterdams. Vreselijk. Overigens vind ik dialecten weer iets anders dan een accent.
Ik vind het ook frappant dat het in Nederland allemaal "accentloos" moet. Ik zou eerlijk gezegd best beledigd zijn als ik merkte dat ik benadeeld zou worden vanwege mijn accent. Nu hoef ik niet zonodig op tv, maar als ik toch een baan niet zou krijgen omdat ik Limburgs klink...
quote:tjilla schreef op 12 oktober 2008 @ 09:49:

Ik vind zware accenten ook dommig overkomen. En dan vooral Haags, Rotterdams en Amsterdams. Vreselijk. Overigens vind ik dialecten weer iets anders dan een accent.Niet mooi kan ik begrijpen. Maar waarom dommig? Waarom? Alsof slimme Hagenezen, Rotterdammers en Amsterdammers een uitzondering zijn!
Niet als alleen te horen is dat je uit Limburg komt. Wel als dat inhoudt dat het voor andere mensen moeilijk wordt je te verstaan...
Ik ben gek op plat Utregs
maar waarom gaat iedereen er dan vanuit dat onverstaanbaar zijn. Ik heb toevallig laatst iemand ontmoet die ook uit limburg kwam, pas toen diegene in het dialect begon te praten geloofde ik het. Zij woonde al zeven jaar niet meer in limburg en sprak accentloos abn
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
goedemorgen dames,

heb even bijgelezen en begin me alweer n beetje boos te maken...iemand met n limburgs accent die grammaticaal correct nederlands spreekt is niet dom!

je ziet idd bij de oudere generaties dat ze dit niet altijd kunnen, maar dan zelfs....ik vind het bijna op t discriminerende af om ons als dom klinkend en lelijk klinkend af te doen dan...
quote:misschicken schreef op 12 oktober 2008 @ 10:00:

Ik ben gek op plat Utregs

dan moet je een keer bij mijn schoonopa en oma op bezoek. En laatst reageerde ik zelfs op zijn platutregs. Maakt me dat drietalig dan

ow elninjoo ik zie mijn moederstaal niet als hoofdtaal maar wel als moedertaal en het zou een beetje gek zijn als ik Nederlands zou gaan spreken tegen mensen met wie ik mijn hele leven dialect gepraat heb (overigens als er mensen bij zijn die geen dialect spreken, spreken we gewoon abn met elkaar, aangezien we dat allemaal goed kunnen)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 10:02:

goedemorgen dames,

heb even bijgelezen en begin me alweer n beetje boos te maken...iemand met n limburgs accent die grammaticaal correct nederlands spreekt is niet dom!

je ziet idd bij de oudere generaties dat ze dit niet altijd kunnen, maar dan zelfs....ik vind het bijna op t discriminerende af om ons als dom klinkend en lelijk klinkend af te doen dan...

Ik vraag me ook af: al die mensen die ik tegenkom, denkt een groot gedeelte daarvan echt dat ik dom ben? Omdat ik een Limburgs accent heb?

quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 09:59:

[...]

Niet mooi kan ik begrijpen. Maar waarom dommig? Waarom? Alsof slimme Hagenezen, Rotterdammers en Amsterdammers een uitzondering zijn!Nee, maar die slimme (als in: ontwikkelde, geschoolde) Hagenaars, Rotterdammers en Amsterdammers praten echt niet plat Haags, plat Rotterdams of plat Amsterdams.
quote:liez75 schreef op 12 oktober 2008 @ 10:07:

Nee, maar die slimme (als in: ontwikkelde, geschoolde) Hagenaars, Rotterdammers en Amsterdammers praten echt niet plat Haags, plat Rotterdams of plat Amsterdams.Daar zou ik toch maar niet al te hard vanuit gaan.
Ik bedoel, hoef ik dan helemaal niet te bewijzen dat ik dom ben?
inderdaad.... neem nou die chefkok....what's his name...die dikke met die eeuwige sigaar. haske intelligente man, maar hij praat toch wel echt plat rotterdams.
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 10:11:

[...]

Daar zou ik toch maar niet al te hard vanuit gaan.Hmmm ik denk dat het in veel gevallen wel klopt, maar je hebt er inderdaad types bij... Zo'n Koos Spee (Wegmisbruikers) is hoog opgeleid en heeft een goede baan. En dan toch zo plat Haags praten. Op TV nog wel. Die is dus niet dom, maar vind ik daardoor wel dommig overkomen.
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 10:16:

inderdaad.... neem nou die chefkok....what's his name...die dikke met die eeuwige sigaar. haske intelligente man, maar hij praat toch wel echt plat rotterdams.herman den blijker bedoel ik.
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 01:36:

[...]

Maar ABN *is* een accent. Daar heb je niet zo veel over te vinden. Al die randstadassimilatie. Pfff.

.ABN is geen accent. Accent is wat afwijkt van de norm, en ABN ís die norm en kan daarmee dus geen accent zijn. En het staat al helemaal los van de randstad. Plat Haags of plat Amsterdams is net zozeer een accent als plat Limburgs.
plat limburgs is, even om te miereneuken een dialect en plat rotterdams of amsterdams n accent in de nederlandse taal.
quote:citroentekkel schreef op 11 oktober 2008 @ 22:56:

[...]

Wat ik wel dom vind als mensen zeggen ik irriteer mij aan.

[/b]Aan dit soort uitspraken irriteer ik mij vreselijk aan
Ik vind het ook dom overkomen. Beetje onderontwikkeld ofzo. En dan maakt het me niet uit wat voor accent het is. Heb overal in Nederland gewoond en dus alles voorbij horen komen.

Ik zeg dus niet dat mensen met een accent dom zijn, alleen dat ik het soms een beetje zo zie.
Oe, inderdaad die Herman den Blijker!

Okee, in mijn geval is het dus zo dat ik mensen met een accent moeilijker serieus kan nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven