Beinvloedbaar en besluiteloos

12-10-2008 18:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn probleem is dat wel niet zo groot als de meeste problemen hier, maar het kan wel heel lastig zijn voor mij.

Ik ben behoorlijk beinvloedbaar.

Ik heb een bepaalde mening ergens over, een vriendin heeft dan bv. een andere mening. Als ik daar naar geluisterd heb vind ik ook wel dat zij gelijk heeft. Dan spreek ik weer eimand anders die mij weer gelijk geeft en dan sta ik daar weer achter.

Komt ook lekker over op anderen, mijn mening die steeds verandert.

Ook met reizen, ik wilde naar Zuid-Thailand. Maar ik hoor zoveel meningen en in mijn ogen zeggen al die mensen wat zinnigs, dat ik weer ga twijfelen.

Ook ben ik besluiteloos. Erg irritant!

Soms moet ik wel een kwartier nadenken of ik nou een rode of een roze toilettas wil. Bij Ikea moet ik aan het eind weer helemaal terug, omdat ik dan toch iets wil wat ik aan het begin had zien liggen

Dit zijn kleine voorbeelden, maar ik bedoel ermee te zeggen dat ik altijd veel tijd nodig heb om een knoop door te hakken.

Herkent iemand dit?
Same here, om doodmoe van te worden!
Waarom twijfel je dan zo aan je eigen keuzes? Ik denk dat het een soort zelfonderschatting is. Je mag er best op vertrouwen dat de keuzes die jij voor jezelf maakt, gebaseerd op je eigen argumenten, best eens een hele goede keuze kunnen zijn.

Ik herken het wel een beetje, maar ik heb het in de loop der jaren ook wel los kunnen laten. Twijfelen over rode of roze toilettassen doe ik niet meer, maar over belangrijkere zaken als werk kan ik wel erg gaan twijfelen. Ook ben ik dan geneigd, als ik zo besluiteloos ben, om adviezen van anderen aan te nemen, terwijl ik dat misschien niet zou moeten doen als het om zulke belangrijke zaken gaan.

Ik zou zeggen, vertrouw wat meer op jezelf en je beoordelingsvermogen.
Ik vind het persoonlijk wel erg belangrijk als mijn vrienden een eigen mening hebben. Ik vind het juist irritant als mensen met anderen meepraten en geen eigen mening hebben.

Een mening ergens over vorm je niet zomaar. Als je jezelf bepaalde doelen hebt gesteld bv over de toekomst wil je je daar toch ook aan vasthouden en laat je je toch ook niet door jan en alleman beinvloeden.

Ik heb bewondering voor mensen die lange reizen willen maken, maar ik werk liever voor mijn droomhuis. Vrienden krijgen mij dus ook niet mee op reis..haha

En wat die kleur toilettas betreft..en nog eens de ikea doorlopen..zijn kleine dingetjes die ik ook wel heb.

Maar ik heb nu eenmaal al een toilettas, hij is misschien wel 8 jaar oud, nog steeds functioneel, dus waarom een nieuwe?
Het is ook absoluut niet zo dat ik met iedereen meepraat hoor, ik HEB wel een eigen mening, maar toch, dan denk ik zeker van mijn zaak te zijn, dan zegt iemand het tegenovergestelde en dan denk ik, ja, diegene heeft daar ook wel weer een punt.

Met die toilettas was maar een mini-voorbeeldje, het gaat over gote en kleine dingen.
Heel herkenbaar. Heb het nu niet hoor Ik denk dat het te maken heeft met je referentiekader zoals dat mooi heet. Net of zo'n persoonlijk kader bij jou ontbreekt. Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Met de loop der jaren heb ik mijn eigen meningen kunnen vormen en vertrouwde stap voor stap steeds meer op mijn eigen keuzes. Maar niet voordat ik ook net als jij altijd de meningen van anderen belangrijker/beter vond dan de mijne. En die eeuwige twijfel daardoor. Het enige wat helpt is je eigen keuzes vertrouwen en daarvoor gaan en tegelijkertijd open blijven staan voor de meningen van een ander. Dat verander je niet van de een op de andere dag maar geleidelijk.

En ach...stel dat je de roze toilettas koopt en thuis toch de rode mooier vond...dat is toch geen ramp? Probeer het allemaal een beetje in perspectief te plaatsen
Soms helpt het om anderen niet te vertellen over dingen waar je zelf nog geen beslissing over genomen hebt.

Stel, je wilt op reis. Het kan Thailand worden, maar ook Zuid-Amerika of Afrika.

Vertel alleen dat je misschien een reis wilt maken. Noem geen bestemming.

Pas als je zelf je keus gemaakt het ga je het vertellen. En dan mag je niet meer van keuze veranderen.

Dat geeft misschien meer zekerheid dan wanneer je eerst aan iedereen vertelt dat je naar Thailand wilt, een week later dat het misschien Afrika wordt en weer een dag later dat het Z-A wordt.

Ik herken het wel. Vooral door familie laat ik me soms te makkelijk beinvloeden (Ja, die week hebben opa en oma een feest.... Maar als je in een ander weekend weg gaat kunnen we met zijn allen Sinterklaas vieren..... We wilden juist met het gezin iets gaan doen.... bijvoorbeeld...)

Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Het is niet erg om een standpunt los te laten als iemand je weet te overtuigen. Het spreekt van open staan voor anderen. Stel dat iemand meer weet over een onderwerp dan jij, dan kan je er wat van leren.

Maar als je echt elke keer van je eigen mening wordt afgeholpen of deze eigenlijk niet hebt wordt het tijd om deze te ontwikkelen. Sensy heeft gelijk. Heeft met referentie kader te maken. En daar is wat aan te doen.

En meer vertrouwen in jezelf hebben. Je kunt er dan ook op rustig op vertrouwen dat je tig keer op je bek gaat, maar dat geeft niet.
Ik ben 31, dus geen tiener meer.

Maar ik heb het idee dat ik dit vroeger niet zo sterk had. Het is meer van de laatste tijd.

@Moonlight82, ik bespreek dingen heel snel met een ander. Te snel denk ik. Misschien moet ik het inderdaad eerst voor mezelf helder krijgen.

Ik moet meer op mezelf vertrouwen. Maar ik wil ook wel open staan voor meningen van anderen.
@Domnaifmutsje, ik heb wel een eigen mening, hij verandert alleen zo snel als iemand een betere mening heeft. En ik ga niet altijd in andermans mening mee, het kan ook voorkomen dat ik bij mijn mening blijf.

Maar het zou wel heel fijn zijn dat ik bij mijn standpunt blijft. Het is anders zo vermoeiend.
Om daar een compromis in te vinden zou je je mening voor je kunnen houden of simpelweg nog geen mening vormen en dat je eerst bespreekt met anderen.

Dus eerst bespreken, niet meteen aannemen wat anderen zeggen en thuis eens overdenken voor jezelf. Wat vind jij er nu zelf van? Op basis van je eigen ideeen en verhalen van anderen. En probeer daar eens bij te blijven.
Kijk, ik heb een hele sterke eigen mening. Maar als iemand gewoon een goed verhaal heeft dan kan ik daar best van af stappen of bijschaven. Dus ik blijf niet koste wat het kost bij perse mijn mening.

En je kunt accepteren dat meerdere mensen een punt kunnen hebben, maar je beslissingen niet van af laten hangen.

Bijv. Thailand is een prachtig land met gastvrije mensen, mooie natuur, goed betaalbaar, bla bla bla , maar ook waar weel seks toerisme is, veel geweld, misschien wel veel risico enz enz. Allebei waar. Toch kun je wel bij je eigen gevoel blijven waar je achter staat.

Alle beslissingen die je maakt waar je zelf volledig achter staat zijn per definitie altijd goed. Al ga je op je bek.
Ik vind het wel goed van je dat je je mening aan kunt passen. Je denkt kennelijk niet (meer) in zwart-wit, goed-fout, ja-nee. Je staat open voor andermans mening en kunt daar ook vaak in meegaan. Niets mis mee, behalve wanneer jij je er zelf aan stoort.
quote:Naski schreef op 12 oktober 2008 @ 19:56:

Ik vind het wel goed van je dat je je mening aan kunt passen. Je denkt kennelijk niet (meer) in zwart-wit, goed-fout, ja-nee. Je staat open voor andermans mening en kunt daar ook vaak in meegaan. Niets mis mee, behalve wanneer jij je er zelf aan stoort.

Dank je

Ik sta er misschien wel een beetje teveel voor open, haha!

Maar ja, het tegenovergestelde is natuurlijk ook niet goed, dat alleen jouw mening telt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven