Gezondheid alle pijlers

Wakker liggen

21-12-2015 11:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er iemand die dit ook heeft of heeft gehad. Ik zoek tips voor mindfulness / rust in m'n hoofd.

De afgelopen 3 nachten heb ik niet zo lekker geslapen. Soms heb ik dat, een aantal nachten elkaar.

Dan val ik wel gewoon in slaap, maar word ik rond 01.00 of 01.30 uur wakker en dan kan ik zo wakker liggen tot 03.00 of 04.00 uur, klaarwakker...... Ik snap daar niets van. Op een gegeven moment houd het me ook te veel bezig en dat is natuurlijk niet goed, dan wordt het echt zo'n ding.

Maar als ik dan weer een nacht goed doorslaap heb ik de slag weer te pakken zeg maar.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik het vaak heb rond mijn eisprong en voor de menstruatie.

Als de menstruatie er eenmaal is heb ik vaak 2 hele goede weken en slaap ik 8 a 9 uur per nacht aan één stuk door.

Ook weet ik dat het stress te maken heeft. Ik heb een eigen bedrijf, het loopt hartstikke goed, maar het is wel druk met veel grote klussen, 5 personeelsleden en af en toe voor een groot project heb ik er ook even last van.

Ik wil er gewoon van af. Ik wil meer rust in mezelf creëren. Andere mindset hebben, s nachts denken 'Oké als ik niet slaap, rust ik wel uit'. Maar ik vreet mezelf op s nachts.

Kan me dan echt zo druk maken en dan lukt slapen helemaal niet meer.

Misschien ga ik er met iemand over praten. Ik pak dit soort dingen graag aan.

Voor nu wilde ik gewoon even mijn verhaal kwijt...
Je kan niet verder slapen omdat je dan ligt te malen dat je moet slapen anders ben je niet uitgerust?

Sowieso is het niet goed om uren in bed te liggen als je niet kan slapen. Ga naar beneden en kruip lekker op de bank met een leuk tijdschrift. Of doe de afwas, of wat andere huishoudelijke taakjes. Maakt niet uit wat, als je maar je zinnen verzet.

Verder, ontspanningsoefeningen. Heb je dat al geprobeert?
.
Als je 's nachts wakker wordt en maar gaat liggen malen, schrijf dan eens op waar je je allemaal zorgen over maakt. Dit kan helpen bij het van je afzetten van deze zorgen. Vaak lukt het dan weer om in slaap te vallen, je hebt je hoofd even leeg gemaakt.
Wat ik altijd lekker vind is een rustgevend muziekje op te zetten als ik ga slapen, bv van natuurgeluiden

Verder vind ik dat @claudine1982 goede tips heeft
quote:aife schreef op 21 december 2015 @ 12:02:

Wat ik altijd lekker vind is een rustgevend muziekje op te zetten als ik ga slapen, bv van natuurgeluiden

Verder vind ik dat @claudine1982 goede tips heeft

Dank

Ik heb heel veel ervaring met wakker liggen en het is ronduit klote om het zo maar even te zeggen. Frustrerend is het als je niet kan slapen en je bedenkt je wat je allemaal moet doen de volgende dag. Nog frustrerender is het als je je lief naast je hoort ronken

Je moet even zoeken wat bij je past en helpt. Dingen opschrijven vind ik ook een goeie!
Herkenbaar. Ik heb m'n leven lang al slaapproblemen.

Ik maak me er niet meer druk om. Ga er lekker uit als ik wakker lig, en ga beneden een kop thee drinken, muziek luisteren, Vivaforummer tit ik zo moe ben dat ik de slaap weer kan vatten. Dat gaat meestal goed, soms ook niet, zie ik het 06.00 uur worden.

Ik sta gewoon op 's ochtends, dat is het beste. Grappig genoeg voel ik me wel moe maar functioneer ik nog wel redelijk.
Probeer de oefeningen van de gratis app VGZ, mindfullness, om klaar te geraken voor bed. Nooit in bed stappen met een hoofd vol gedachten.
Bedankt voor jullie reacties en de tips, heel fijn.

Ik denk dat het ook een stukje acceptatie is. Ik zit soms met zo'n vol hoofd.

Ga deze tips maar eens toepassen.

Ook heb ik me aangemeld voor yoga en wil ik wat meer doen aan lichaamsbeweging s avonds.

Een stuk wandelen of fietsen.

Hopelijk gaat het dan al een stuk beter.

Ik heb ook vaak angst voor de angst... bang dat ik niet kan slapen > dan lukt het ook niet.

Bang dat ik de volgende dag zo moe zal zijn... gewoon ook irritante gedachten.
quote:floorfaberfan schreef op 21 december 2015 @ 13:00:

Bedankt voor jullie reacties en de tips, heel fijn.

Ik denk dat het ook een stukje acceptatie is. Ik zit soms met zo'n vol hoofd.

Ga deze tips maar eens toepassen.

Ook heb ik me aangemeld voor yoga en wil ik wat meer doen aan lichaamsbeweging s avonds.

Een stuk wandelen of fietsen.

Hopelijk gaat het dan al een stuk beter.

Ik heb ook vaak angst voor de angst... bang dat ik niet kan slapen > dan lukt het ook niet.

Bang dat ik de volgende dag zo moe zal zijn... gewoon ook irritante gedachten.Dat laatste had ik ook. Maar bedenk je wat er allemaal gebeurt als je een nacht slecht/niet geslapen hebt. Niks ergs toch? Je functioneert gewoon nog en de volgende avond ga je gewoon lekker vroeg naar bed.
Soms kan je huisarts je helpen met het couperen van de vicieuze cirkel. Zeker als je half wakker ligt van de angst wakker te liggen. Bespreek het eens met hem of haar.

Verder is de bodyscan van VGZ een goede oefening voor het slapen gaan. Je kunt beginnen met de korte en wellicht uiteindelijk zelfs de lange goed doen.
Oh dat heb ik ook. Vooral de week voor de menstruatie.

Ik heb alles al geprobeerd maar niks helpt.

Vondt die tip van Swifty wel heel goed. Daar ga ik ook eens naar kijken.

Ik mediteer zelf met de app van Headspace en in niet slaap week eet ik een paar gram wietboter een uur voordat ik ga slapen.

Dat werkt wel!
OMG
Wat mij aangeraden werd toen ik er met de huisarts over sprak :

Ontspannen voordat je gaat slapen, dus bijvoorbeeld wandelen met de hond, lekkere douche of bad nemen, beetje luchtige literatuur lezen.

Dit alles doe ik, maar heeft mij nog niet geholpen.

Ik lieg te piekeren over nix, wat moet ik morgen aan, wat zal ik die-en-die zeggen, hoe is het om dood te zijn enzovoorts...

Ik heb mijn klok afgedekt, dus weet niet hoe lang ik wakker lig, maar tis wel lang.

Wat me volgens mij wel helpt om mijn gedachten te stoppen, is een'mantra' zeggen in mijn gedachten, dus ik tel bijvoorbeeld van 1 naar 5 en weer terug van 5 naar 1. Dat helpt een béétje geloof ik...
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben in ieder geval...

Mijn vriend wordt er soms ook helemaal gek van, hij kan in bed gaan liggen en is na 5 min vertrokken.

Ik heb het ook niet iedere nacht... Afgelopen vrijdag dacht ik nog , oh wat heerlijk ik heb al 2 weken lang iedere nacht 8 a 9 uur aan één stuk door geslapen.

En dan begint het opeens weer.

Het voordeel van mijn werk is dat ik s ochtends soms een uurtje langer kan blijven liggen. Maar dat wil ik ook niet altijd. Ik houd van ritme! 11.00 uur naar bed en om 08.00 uur op.
8 uur op? Wat een luxe . Er is ook nog een verschil tussen inslaap en doorslaap problemen. Misschien kun je er wat over lezen en zijn er handige tips.
Ja ik werk van 09.00 tot 19.00 uur 6 dagen per week, en 2 avonden tot 22.00 uur.

Dus vandaar 08.00 uur op
Dus op 4 avonden heb je na je werk 4 uurtjes om te ontspannen. Op de andere 2 slechts 1 uurtje. Niet zo gek dat je last hebt met slapen. Kan me niet voorstellen dat je hoofd tot rust komt met zulke werktijden ..
Klopt, maar gelukkig gaat dat veranderen!

In het nieuwe jaar ga ik werken tot 18.00 uur en nemen 2 personeelsleden de avonduurtjes over.

Heel fijn!! En dan ga ik 1 avond naar yoga en alle avonden ontspannen. Dat is mijn goede voornemen .
De woensdag nacht is de enige nacht die ik zonder medicatie volledig doorslaap. Because of yoga . Als het lukt ga dan op Kundalini Yoga. Dat is echt voor ontspanning en zelfwaardering . Lekker uh, mindfull, zeg maar .
Als je geinteresseerd bent in een kundalini yoga boek, moet je me ff een pb sturen.
Je komt ook niet toe aan een boek lezen, lees ik. Zet een luisterboek op als je wakker bent.
Heb je ook een ereader? Dat heeft mij heel erg geholpen. Na het tandenpoetsen etc. trek ik mijn slaapkleding aan en ga in bed liggen lezen. Het licht van de ereader is rustig voor de ogen en het verhaal van het boek biedt afleiding van je eigen gedachten. Je moet dan wel een echte ereader gebruiken en niet gaan lezen via tablet of telefoon, omdat je van dat licht juist moeilijker in slaap komt. ALs je bijna in slaap valt hoef je alleen nog maar je ereader aan de kant te leggen. Mocht je in slaap vallen zonder dat je de ereader hebt uitgezet is dat ook geen probleem. Hij verbruikt haast geen stroom (en tenminste bij die van mij) schakelt hij zichzelf uit.

Je moet even uitvinden wat voor jou het beste werkt. Het huishouden doen, zoals hierboven werd genoemd, zou ook kunnen helpen. Voor mij werkt dit echter niet, daar word ik juist actiever van. Voor het slapen gaan kan ik het beste even gaan lezen (en ook geen televisie meer kijken bijvoorbeeld, omdat de knipperende beelden ook onrust geven in je hoofd) en al in bed zodat je niet weer hoeft op te staan van de bank oid en weer wakker wordt.
Ik ben gek op lezen dus een Ereader is een goed idee.

En ik lees regelmatig voor het slapen gaan. Het heeft meer te maken met mijn gedachten, een andere mindset. Niet in de stress schieten als ik niet kan slapen maar rustig ademen en aan fijne dingen denken.

Dat lukt gewoonweg niet...
Ik las ook regelmatig boeken in bed maar dat is toch anders, omdat je dan een lampje aan moet houden. Bij de ereader hoeft dat niet (mits je er eentje neemt met backlight uiteraard ;)). Dus dat voelt voor mij toch anders. En ook kun je in meer houdingen lezen omdat het makkelijker vasthoudt dan een boek. Als ik echt moeite heb met in slaap komen lees ik overigens wel boeken die makkelijk weglezen maar waar het verhaal me wel grijpt. Boeken zoals van Carry Slee vind ik ideaal. Ook (en vooral eigenlijk) de jeugdboeken .
Ooh je hebt gelijk Isa, dat is zeker handig. Ga eens kijken naar een ereader. Bedankt!

En ik deel de liefde voor de boeken van Carry Slee! :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven