Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol deel 2

11-12-2015 23:20 3021 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!

We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.

Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
Aanspreken op teveel drinken is lastig. Aanspreken op het gedrag dat iemand dan vertoond vind ik makkelijker.

Ik heb ook een vriend in de groep die een vervelende dronk krijgt. Heel veel mee meegemaakt. Ook veel gelachen, om eerlijk te zijn, veel gekkigheid. Hij weet het echter wel van zichzelf en hij probeert al heel wat jaren zijn leven te beteren. Drinkt ook door de weeks niet meer. Maar met uitjes in het weekend gaat het nog wel regelmatig fout.

Het valt me nu alleen op dat hij anderen best veel bekritiseert op hun drinkgedrag en het komt een beetje over op me alsof hij dan de aandacht van zichzelf wil afleiden. Dan zegt hij: Piet en Henk drinken zoveel en ze drinken ook elke dag, niet normaal, dat zou ik niet kunnen volhouden. Of als ik een kater heb omdat ik echt flink ben doorgezakt dan zegt hij: jeetje....ik kan dat helemaal niet meer, vreselijk. Maar hij vergeet dat als hij zelf aangeschoten is hij iedereen loopt bij te schenken, geen nee accepteert, begint te lallen, in vijvers en hagen valt en ruzie zoekt.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met hoe goed je iemand kent, of hoe dicht hij of zij bij je staat. Ik zou denk ik al sneller opmerkingen maken tegen partner/ouder/broer of zus, dan tegen de partner van een vriend of vriendin bijvoorbeeld.
quote:mrs.mia.wallace schreef op 17 december 2015 @ 21:41:

[...]

Ik vind jou echt heel goed. Ik heb het hele vorige topic ook gelezen en jij was een van diegenen die echt veel en veel te veel dronk.

Dat heb je dit jaar oprecht al heel erg verminderd (je was ook een van de weinigen die dat echt lukte) en nu ga je ook nog helemaal stoppen.

Bravo: echt goed van je en ik denk dat je leven nog leuker gaat worden.

Succes en houd vol!!!

Dankjewel, aan de ene kant fijn om te horen, aan de andere kant word ik ook geconfronteerd met wat je schrijft; veel en veel te veel… Vind ik nog steeds moeilijk om te lezen. Ook omdat ik nu op de helft van veel te veel zit, en dat is dus nog steeds te veel.

Ik ben me 'aan het voorbereiden' op het stoppen. Ik heb een hele planning gemaakt om mijn vrije dagen door te komen zonder drank. Lang leve de kerst met al die vrije dagen vol met alcohol…. Alleen oud en nieuw drink ik nog en dan moet het dus klaar zijn.

Lijstje van Bettyboef moet ik ook nog eens voor mezelf opstellen en wss heel veel gaan doorlezen….

Hoe zien jullie kerstdagen eruit??
Het staat me niet meer bij hoeveel je precies dronk hoor Tzippa maar ik heb wel onthouden dat je zei dat je de rest van de schrijvers op dit topic versloeg. Dus daarom nam ik aan dat het veeel te veeel was. Wat het overigens weer heel goed maakt dat je al hebt kunt minderen. Mensen met een stevige verslaving lukt het minderen vaak al helemaal niet, dus dat zou betekenen dat je nog niet zo ver bent.

Ik kan je aanraden ook op het topic van alcoholdebaas te lezen, daar zag ik leuke draadjes van mensen die er helemaal mee stopten en die kregen veel feedback en support van mensen die al langer helemaal gestopt waren.

Ik vier kerstavond met vrienden. Daar wordt flink gedronken en ik zorg ook voor taxi-vervoer. Eerste kerstdag blijf ik thuis. Ik zou bij mijn moeder en wat oude tantes terecht kunnen maar de ervaring leert dat dat met een kater plus alle andere kerstverplichtingen een verschrikking wordt.

Ik wilde eerste kerstdag in mijn eentje met kater maar alcoholvrij houden.

Tweede kerstdag is met familie en dan zal er wel weer een drankje gedronken worden.

Oud en Nieuw heb ik iets buiten de deur en ik overweeg met de auto te gaan en niet te drinken.
(Ik begin het wat moeilijk te vinden om hier te schrijven, ben een beetje bang voor herkenbaarheid op een of andere manier, dus ik ga het misschien wat vager houden soms.)

Gisteren wilde ik iets doen wat echt niet goed lukte, en toen had ik echt zin om de boel de boel te laten en een glas in te schenken. Niet gedaan. Verder gedaan met wat niet goed lukte, en toen lukte het na een tijd toch. Wel wat gesnackt met noten en ander hartig spul en dan maar in bed gekropen.
Hey Charlotte, dat had ik ook in t begin. Je kan wel wat feiten veranderen toch. Leeftijd. Of soort werk of kinderen enz enz. Van de 16 miljoen mensen moeten ze maar net op viva zitten, en net op dit topic.

Denk wel dat t bij t proces hoort, schamen, bang voor herkenning. JE komt er nu voor jezelf voor uit.

Knap dat je het niet gedaan hebt!! Drankje pakken. Jeuhhhhhhhhh

Dat zijn goede stappen op zulkke momenten het niet doen.
Ja, ik realiseer me ook dat ik me echt schaam voor mijn zorgen om mijn drankgebruik. Ik schrijf hier ook nog onder een andere nick en sommige mensen in mijn echte leven kennen die nick, dus no way dat ik daar mee ga opschrijven hoeveel wijntjes ik op heb.

Ik ben toch bang dat mensen gaan vinden dat ik een alcoholprobleem heb. Gek want over andere persoonlijke dingen (mijn burn out bijvoorbeeld en dat ik antidepressiva slik) ben ik altijd heel open geweest. Maar drank is van een andere orde.
Het klopt idd wat Bonuh zegt, nu ik in het dagelijkse leven benoem dat ik niet meer rook en drink(!) ben ik juist vrijer geworden. Hier, en het maakt me eigenlijk niet meer uit of iemand achter mijn nick komt en de moeite neemt zich in te lezen (hallo ).
Hatsjikideee...
Hum, over dat roken lieg ik, heb nu na een paar avonddiensten elke keer een peuk gerookt, dom!

Valkuilalert aan, dus ook voor alcohol.
Hatsjikideee...
Charlotten, goed van je zeg! Ik herken je in ieder geval niet!

Hier gaat het ook wel goed. Erg bezig met straks niet meer drinken.

Heb net kerst inkopen gedaan en echt wat wijn ingeslagen. Soort van laatste kans, sla je slag. Volgende week moet ik heel hard werken dus vanaf tweede kerstdag sowieso niks meer. En nu ook al drie dagen niks. Dus gaat best ok.

Heb alleen wel al dagen lang een pesthumeur. Ook totaal geen zin in Kerst. Al dat gedoe.

Als vrouw zijnde ben je meestal toch de pineut met zorgen, koken, boodschappen, voor iedereen je best doen. Heb er gewoon niet zoveel zin in.
Dat herken ik dan weer niet Bettyboef, geef er ook helemaal niks om en vind het dan juist leuk om zo minimalistisch mogelijk te doen met een blik erwtensoep ofzo. Maar met een gezin kan dat uiteraard niet, misschien kun je het jezelf wel makkelijker maken met schotels kopen of uit eten gaan?
Hatsjikideee...
Wat goed van je Charlotte!

Ik heb al dagen een pesthumeur en teveel gedronken.

Gelukkig mag ik werken met kerst.
:bella: Balen zo!

Ik heb ook besloten het simpel te houden maar dat lukt op de een of andere manier toch nooit echt. Want je wil je eters toch ook wel weer verwennen.

Ik heb gewoon een slecht humeur, net als Bella. Gaat wel weer over!
Betty

Geen kersthumeur maar een pesthumeur
Hahaha ik wilde : hug : doen naar jou Bella maar ik schreef :bella: !

Ja idd pest ipv kersthumeur, goeie!
Ook pesthumeur. Reden bekend. Geefuwgrenzenenwensenaan.nl

Lastiggggggg. Maar ik drink niet. Die grens is wel duidelijk

Daar maar ff blij mee zijn voor vandaag.

Vanavond PRE-kerst sport. Alle ergenis eruit zwoegen. En dan maar weer proberen( ik moet t gewoon doen) om duidelijker te zijn. Harder. Mijn hele planning loopt in de war door anderen. Komt wel goed. Maar ten koste van mezelf. M'n ego dan he. Die wordt boos. Want die wil gezien worden. Ertoe doen.
voor wie t nodig heeft.
God ja, die ken ik, dat je gezien wil worden. Irritant is dat he. Over je eigen grenzen laten gaan en dan maar hopen dat het nog iemand opvalt die daar dan erkenning voor geeft. Alleen blijft die erkenning vaak uit. Het blijft lastig om voor jezelf op te komen als dat er niet goed in zit vanaf kleins af aan.
Breek me de bek niet open over grenzen. Hier nog zo eentje. Nou reageerde ik laatst eens kattig ipv (altijd maar te) lief en nou is het weer niet goed. Nooit geleerd inderdaad en zie daar dan nog maar eens de juiste weg in te vinden.

Maar goed, vanmiddag had ik gelukkig wat leuks en zometeen ga ik een hapje eten met een vriendin. En ik ben niet de Bob.

2015 is toch al verzopen
Veel plezier vanavond Bella! En op naar 2016!
quote:mrs.mia.wallace schreef op 21 december 2015 @ 19:49:

Het staat me niet meer bij hoeveel je precies dronk hoor Tzippa maar ik heb wel onthouden dat je zei dat je de rest van de schrijvers op dit topic versloeg. Dus daarom nam ik aan dat het veeel te veeel was. Wat het overigens weer heel goed maakt dat je al hebt kunt minderen. Mensen met een stevige verslaving lukt het minderen vaak al helemaal niet, dus dat zou betekenen dat je nog niet zo ver bent.

Ik kan je aanraden ook op het topic van alcoholdebaas te lezen, daar zag ik leuke draadjes van mensen die er helemaal mee stopten en die kregen veel feedback en support van mensen die al langer helemaal gestopt waren.

Ik vier kerstavond met vrienden. Daar wordt flink gedronken en ik zorg ook voor taxi-vervoer. Eerste kerstdag blijf ik thuis. Ik zou bij mijn moeder en wat oude tantes terecht kunnen maar de ervaring leert dat dat met een kater plus alle andere kerstverplichtingen een verschrikking wordt.

Ik wilde eerste kerstdag in mijn eentje met kater maar alcoholvrij houden.

Tweede kerstdag is met familie en dan zal er wel weer een drankje gedronken worden.

Oud en Nieuw heb ik iets buiten de deur en ik overweeg met de auto te gaan en niet te drinken.

Dat klopt helemaal, dat ik veel meer drink dan de meesten hier en dat was weer even confronterend om te lezen.

Ik heb de voorbereidingen getroffen inclusief de laatste fles wijn… Morgen wordt mijn laatste alcoholdrankje…. Ik vraag me af wat ik mezelf aandoe, terwijl ik me juist zou moeten afvragen wat ik mezelf aandoe met die shit..
Tzippa I'm with you! Stop jij al voor Kerst? Ik na oud en nieuw.

Wil je delen hoeveel je dronk/drinkt? Ik denk ik zo'n 16 eenheden per week. Met als ik op stap ga een flinke uitschieter. Dan zou ik zomaar op 20 kunnen zitten. Soms ook minder per week, maar de weken naar mijn stop moment toe is het toegenomen. Drink nog steeds meerdere dagen per week niks maar dat zegt eigenlijk ook niks.

Maak een lijstje zoals ik heb gedaan. Ik hoop dat het mij zal helpen.

En ik hou me vast aan de positieve berichten van Websurfer, Nieuwsbrief en Bonuhbakkie. Vooral omdat zij zeggen meer rust te hebben en stabieler te zijn. Dat wil ik ook! We gaan er samen voor. En als we eens de mist in gaan dan gaan we gewoon weer verder! Ik weet zeker dat we het kunnen en dat we straks trots op onszelf zullen zijn!
Ok, ik ga het delen. Niet schrikken.

Ik dronk elke dag. Alles. Als er maar alcohol in zat. 2 flessen wijn, no problem. Als ik eenmaal begon, was er geen stop meer. Daarnaast heb ik geregeld uitschieters gehad waarbij een halve liter wodka zomaar 'verdwenen' was. En de kater de dag erna? Die dempte ik met die andere halve liter!

Sterker nog, zo leefde ik een tijdje; de kater te boven komen met een nieuwe fles alcohol.

Het laatste jaar ben ik geminderd; en dat betekent 1 a 2 weken zonder alcohol en als ik dan wel drink… de helft van wat ik deed. Maar wat ik al zei; dat is nog steeds extreem veel….

Ik heb door het minderen gemerkt dat voor mij het makkelijker is NIET te drinken ipv minderen, en daarom wil ik definitief stoppen .

En ik wilde eerst stoppen met oudjaar, maar ik heb het vervroegd. Geen smoesjes meer, ik word onrustig van die datum… daarom stop ik nu…

Ik vind het fijn dat jij ook stopt, als steun e.d. alleen kan ik echt niet de mist in gaan. Ik houd me ook vast aan de positieve verhalen van de stoppers! Dit voelt alsof ik naakt door de stad loop, maar goed, dat moet dan maar. Ik ben Tippa, alcoholist, hoi...
Nou allereerst chapeau dat je al zoveel minder drinkt. En heel goed dat je nog eerder stopt. Ik ben ook heel blij dat we samen stoppen. Denk dat het voor ons allebei moeilijk gaat worden.

Jij drinkt/dronk dan wel wat meer dan ik, maar in essentie zijn we op papier hetzelfde: probleem drinkers.

Daarom is het goed dat we dit doen!

Wat heb je voor plannen met kerst en oud en nieuw?

Ik zie op tegen drie borrels begin volgend jaar.

Mensen zijn gewend dat ik van wijn hou, en heb al vaker periodes niet gedronken en dan hing iedereen om me heen of "ik niet iets moest vertellen?" Maw: of ik weer zwanger was.

Heb geen zin om uit te leggen waarom ik niet meer drink dus als iemand nog ideeën heeft? Mijn vrienden kennen me te goed. En om te zeggen dat mijn relatie met de fles toch iets te innig was, nee, dat wil ik echt liever niet. Lastig hoor. Het liefst skip ik alles even tot februari.
Tzippa, ik dronk evenveel als jij. 2 flessen wijn per dag, no problem. Maar ik heb wel geleerd dat het niet gaat om de hoeveelheden, maar om de afhankelijkheid van de drank. Dus als je weet dat je " nog " maar 1 drankje per week mag, dan blijf je daarnaar uitkijken en houd je de verslaving in stand. Echt het is zoveel makkelijker om te stoppen dan om te minderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven