Minderen/stoppen met alcohol deel 2
vrijdag 11 december 2015 om 23:20
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.
Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!

zaterdag 19 december 2015 om 22:49
Dat vind ik een lastige vraag Betty. En erg van mezelf dat ik dat een lastige vraag vind ook. In de tijd dat ik niks gaf om alcohol kon ik wel genieten van een drankje op een feestje, bij een etentje of teveel (en dat was eigenlijk helemaal niet genieten) als ik op stap ging. Van dat op stap gaan ben ik weer even genezen, dat scheelt. Maar thuis dronk ik nooit, tenzij we een feestje hadden maar dat hadden we ook zelden. Er is zelfs drank bedorven, bier een jaar over de datum, een fles bubbels niet meer te zuipen. Ik zou dus eigenlijk liefst terug willen naar de tijd dat ik niet alleen thuis dronk, buiten dat heb ik weinig drank gelegenheden.

zaterdag 19 december 2015 om 22:55
Ik was juist een thuisdrinker. Zeer, zeer matig buiten de deur. Meestal de BOB. Vond het niet erg als er geen wijn was. Maar geleidelijk aan ging ik steeds meer drinken en steeds vroeger. Van genieten, werd het dwangmatig.
Ik zeg hell yes als ik weer sociaal zou kunnen drinken, maar ik vertrouw mezelf niet. Dat terwijl ik nu gewoon drank in huis heb.
1 drankje lijkt me heerlijk, helaas smaakt het dan snel weer naar meer.
Wat ik wel weet is dat helemaal niet meer drinken rust geeft.
Ik zeg hell yes als ik weer sociaal zou kunnen drinken, maar ik vertrouw mezelf niet. Dat terwijl ik nu gewoon drank in huis heb.
1 drankje lijkt me heerlijk, helaas smaakt het dan snel weer naar meer.
Wat ik wel weet is dat helemaal niet meer drinken rust geeft.
zondag 20 december 2015 om 10:14
Wat ik zal missen:
-dat moment voor mezelf
-ontspannen
-even afsluiten van alles
-uitgaan en even lekker los
-heerlijke wijn bij het eten
-dat eerste biertje in de zon op het terras
-samen met vriendinnen doorzakken
-met man uiteten en een lekkere wijn uitkiezen
-iets vieren met een drankje
Wat ik niet ga missen
-de katers
-het eeuwige schuldgevoel
-angst voor mijn gezondheid
-altijd bezig zijn met wanneer mag ik weer en hoeveel ik dan drink
-het nooit bij twee kunnen laten
-het gevoel een loser te zijn
-moodswings
-labiel zijn
-slecht slapen
-er moe en pafferig uitzien
-het goedpraten voor jezelf
Mooi lijstje zo. Ik ben zo benieuwd hoe het me afgaat.
-dat moment voor mezelf
-ontspannen
-even afsluiten van alles
-uitgaan en even lekker los
-heerlijke wijn bij het eten
-dat eerste biertje in de zon op het terras
-samen met vriendinnen doorzakken
-met man uiteten en een lekkere wijn uitkiezen
-iets vieren met een drankje
Wat ik niet ga missen
-de katers
-het eeuwige schuldgevoel
-angst voor mijn gezondheid
-altijd bezig zijn met wanneer mag ik weer en hoeveel ik dan drink
-het nooit bij twee kunnen laten
-het gevoel een loser te zijn
-moodswings
-labiel zijn
-slecht slapen
-er moe en pafferig uitzien
-het goedpraten voor jezelf
Mooi lijstje zo. Ik ben zo benieuwd hoe het me afgaat.
zondag 20 december 2015 om 12:11
Ik heb het eerste topic ook grotendeels gevolgd. Sinds kort heb ik hier ook een account en leek het me leuk om ook een bijdrage te leveren.
Ik drink zelf niet veel, een fles wijn in een week, soms 2 (ik doe 3 dagen met een fles) en in het weekend een whisky/cognac. Waar ik voorheen standaard op de vrijdag een fles wijn openmaakte (weekend!) doe ik dat nu soms al op maandag (om te vieren dat de eerste dag van de week erop zit).
Ik drink alleen bij het eten en dan het liefst combi's die elkaar goed aanvullen. Rood vlees met een rode wijn, vis met een droge witte, port bij kaas, bier met Chinees, etc.
Mijn grootste reden om te minderen met alcohol is dat ik zo hoop af te vallen. Ik eet gezond, beweeg genoeg maar toch raak ik die 3 kilo niet kwijt.
De afgelopen 2 weken heb ik alleen in het weekend gedronken. Vorig weekend op vrijdag 5 drankjes en gister 4.
Zijn hier mensen ook nog afgevallen die zijn geminderd / gestopt met drinken ?
Ik drink zelf niet veel, een fles wijn in een week, soms 2 (ik doe 3 dagen met een fles) en in het weekend een whisky/cognac. Waar ik voorheen standaard op de vrijdag een fles wijn openmaakte (weekend!) doe ik dat nu soms al op maandag (om te vieren dat de eerste dag van de week erop zit).
Ik drink alleen bij het eten en dan het liefst combi's die elkaar goed aanvullen. Rood vlees met een rode wijn, vis met een droge witte, port bij kaas, bier met Chinees, etc.
Mijn grootste reden om te minderen met alcohol is dat ik zo hoop af te vallen. Ik eet gezond, beweeg genoeg maar toch raak ik die 3 kilo niet kwijt.
De afgelopen 2 weken heb ik alleen in het weekend gedronken. Vorig weekend op vrijdag 5 drankjes en gister 4.
Zijn hier mensen ook nog afgevallen die zijn geminderd / gestopt met drinken ?

zondag 20 december 2015 om 13:19
quote:nieuwsbrief50 schreef op 20 december 2015 @ 12:44:
Hallo 123 etc. Welkom. Ik denk dat jouw topic meer in een afvaltopic thuishoort. Hier zijn we met toch wel een groep probleemdrinkers, waarbij onze lijn misschien wel 1 van de laatste prioriteiten heeft.
Evengoed welkom hoor.
Neem me niet kwalijk !
Je hebt gelijk. Succes allemaal !
Hallo 123 etc. Welkom. Ik denk dat jouw topic meer in een afvaltopic thuishoort. Hier zijn we met toch wel een groep probleemdrinkers, waarbij onze lijn misschien wel 1 van de laatste prioriteiten heeft.
Evengoed welkom hoor.
Neem me niet kwalijk !
Je hebt gelijk. Succes allemaal !
zondag 20 december 2015 om 13:35
Ik heb vrijdag met een kerstdinertje weer gedronken. En omdat ik er zin in had en het weer 'mocht' dronk ik vooraf thuis al 2 glazen en toen ik flink beneveld thuis kwam heb ik weer verder gedronken. Ik heb het niet geteld maar het was veel.
En ik voelde me gisteren toch beroerd.
Dit keer had ik er niet alleen fysiek last van, maar ook psychisch. Vroeger kon het me niet schelen en haalde ik mijn schouders erover op, maar nu vond ik het stom en ongezond en ik schaamde me idd ook.
Dus het meeschrijven hier en het minderen heeft best een groot effect op me. De voordelen van drank vallen hier ook steeds meer weg.
En ik voelde me gisteren toch beroerd.
Dit keer had ik er niet alleen fysiek last van, maar ook psychisch. Vroeger kon het me niet schelen en haalde ik mijn schouders erover op, maar nu vond ik het stom en ongezond en ik schaamde me idd ook.
Dus het meeschrijven hier en het minderen heeft best een groot effect op me. De voordelen van drank vallen hier ook steeds meer weg.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!

zondag 20 december 2015 om 14:59
@bonuh
Nee, ik vind niet dat ik teveel drink in de zin dat het m'n leven (negatief) beïnvloedt. Ik drink max 2 drankjes op een avond , met uitzondering van etentjes zoals gister. Maar (bijna) iedere dag alcohol is eigenlijk niet nodig, dus wil ik het minderen in de hoop dat ik dus ook een beetje afval.
Nee, ik vind niet dat ik teveel drink in de zin dat het m'n leven (negatief) beïnvloedt. Ik drink max 2 drankjes op een avond , met uitzondering van etentjes zoals gister. Maar (bijna) iedere dag alcohol is eigenlijk niet nodig, dus wil ik het minderen in de hoop dat ik dus ook een beetje afval.
zondag 20 december 2015 om 15:23
Gisteren op het feestje een drankje of vijf gedronken. Ik overweeg nog verder terug te schroeven. In plaats van de regel 'twee dagen per week' naar 'twee dagen per week waarop ik max twee dingetjes drink'.
Over gewicht: heb me vandaag nog eens gewogen: een kilo minder dan 3 weken geleden, maar dat valt nog altijd binnen 'normale schommelingen', dus pas over een paar maand valt er echt iets over te zeggen denk ik.
Over gewicht: heb me vandaag nog eens gewogen: een kilo minder dan 3 weken geleden, maar dat valt nog altijd binnen 'normale schommelingen', dus pas over een paar maand valt er echt iets over te zeggen denk ik.
zondag 20 december 2015 om 21:34
Hoi lieve dames,
Mia, ik herken dat. Het "mag" weer en dan op de klok kijken of het al borrel tijd is voor je afspraak. Ik heb nu 3 dagen achter elkaar gedronken. Ik merk dat ik zeer moet oppassen. Ik wil absoluut niet terug vallen in mijn oude slechte gewoonte. Ik wil het liefste ook een maand ofzo helemaal niets drinken maar ik vind het zo lastig met het daten met deze leuke jongen. Ik weet dat ik vast niet leuker ben met drank op, maar ik denk dat jullie t allemaal wel snappen als ik zeg dat ik me dan gewoon zekerder, mooier en leuker voel.
Oh, nieuwsbrief. Ik dronk ook altijd met griep. Wel minder, en tegen heug en meug -neus dicht en slikken- maar ik deed het wel. Maar nieuwsbrief, als je nu een borrel ophad, was je er echt niet mooier op geworden. Hoogstens wat lieve blosjes. Maar wie ziet dat nou als je ziek in bed ligt? Kop op!
Ik vind je stoer betty!
Mia, ik herken dat. Het "mag" weer en dan op de klok kijken of het al borrel tijd is voor je afspraak. Ik heb nu 3 dagen achter elkaar gedronken. Ik merk dat ik zeer moet oppassen. Ik wil absoluut niet terug vallen in mijn oude slechte gewoonte. Ik wil het liefste ook een maand ofzo helemaal niets drinken maar ik vind het zo lastig met het daten met deze leuke jongen. Ik weet dat ik vast niet leuker ben met drank op, maar ik denk dat jullie t allemaal wel snappen als ik zeg dat ik me dan gewoon zekerder, mooier en leuker voel.
Oh, nieuwsbrief. Ik dronk ook altijd met griep. Wel minder, en tegen heug en meug -neus dicht en slikken- maar ik deed het wel. Maar nieuwsbrief, als je nu een borrel ophad, was je er echt niet mooier op geworden. Hoogstens wat lieve blosjes. Maar wie ziet dat nou als je ziek in bed ligt? Kop op!
Ik vind je stoer betty!
zondag 20 december 2015 om 23:37
Ik lees mee..
Ben me ook steeds meer bewust dat ik me op een hellend vlak begeef als het gaat om witte wijn
Inmiddels ruim een maand gestopt met roken en nu is het tijd om mijn andere zwakte aan banden te leggen.
Ik weet nog niet of ik echt actief mee wil/ga schrijven, maar ik lees graag mee en steun jullie allemaal op afstand
Ben me ook steeds meer bewust dat ik me op een hellend vlak begeef als het gaat om witte wijn
Inmiddels ruim een maand gestopt met roken en nu is het tijd om mijn andere zwakte aan banden te leggen.
Ik weet nog niet of ik echt actief mee wil/ga schrijven, maar ik lees graag mee en steun jullie allemaal op afstand
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
maandag 21 december 2015 om 07:53
maandag 21 december 2015 om 10:04
Knap hoor, Betty, dat je het niet hebt gedaan. Binnenkort is het geen twijfel meer voor je. Dat gebeurt het gewoon niet.
Ik heb het wel gedaan. Gisteren. Twee glazen rode wijn. Omdat het dan mijn tweede dag in de week zou zijn. Dat vind ik acceptabel (de hoeveelheid vrijdag wat minder, maar goed).
En dit was hoe het hoort te zijn. Gewoon lekker 2 wijntjes gedronken en toen naar bed.
Voel me nu gewoon fit.
Nu t/m donderdag weer alcoholvrij.
Ik heb het wel gedaan. Gisteren. Twee glazen rode wijn. Omdat het dan mijn tweede dag in de week zou zijn. Dat vind ik acceptabel (de hoeveelheid vrijdag wat minder, maar goed).
En dit was hoe het hoort te zijn. Gewoon lekker 2 wijntjes gedronken en toen naar bed.
Voel me nu gewoon fit.
Nu t/m donderdag weer alcoholvrij.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
maandag 21 december 2015 om 10:14
Goed Mia! Ik denk dat ik dat ook ga doen: max twee gelegenheden in de week en dan max twee drankjes.
Iemand een suggestie hoe je dat eigenlijk aanpakt wanneer je vindt dat iemand te vaak te veel drinkt maar er zelf niets aan doet? Of is dat verloren moeite? Hij rijdt ook af en toe met de auto in een toestand die echt niet kan. Hoe pakken jullie zoiets aan?
Iemand een suggestie hoe je dat eigenlijk aanpakt wanneer je vindt dat iemand te vaak te veel drinkt maar er zelf niets aan doet? Of is dat verloren moeite? Hij rijdt ook af en toe met de auto in een toestand die echt niet kan. Hoe pakken jullie zoiets aan?

maandag 21 december 2015 om 10:26
Autorijden met drank vind ik zo niet kunnen!. Heb geprobeerd een keer iemands sleutel af te pakken. Niet gelukt. Toen gewoon de politie gebeld. Als hij zichzelf om een boom vouwt, ala, maar als je een ander iets aandoet.
Politie is gekomen en hij moest onder dwang zijn sleutel afgeven.
Dat is een ruzie geworden, niet normaal.
Ik ben ook aangesproken op mijn drinken, hell dat was beschamend! En nog ontkennen ook he ik.
Het resulteerde bij mij dat ik het alleen nog maar stiekemer deed. Dat alleen al maakt dat ik niet terug wil naar die periode, bah stiekem iets doen, liegen, het past zo niet bij mij.
Politie is gekomen en hij moest onder dwang zijn sleutel afgeven.
Dat is een ruzie geworden, niet normaal.
Ik ben ook aangesproken op mijn drinken, hell dat was beschamend! En nog ontkennen ook he ik.
Het resulteerde bij mij dat ik het alleen nog maar stiekemer deed. Dat alleen al maakt dat ik niet terug wil naar die periode, bah stiekem iets doen, liegen, het past zo niet bij mij.
maandag 21 december 2015 om 11:02
Hmmm, ik zou het zelf heel erg bemoeiallerig vinden, vooral omdat het om volwassenen gaat.
Door wie werd jij aangesproken en wat zei diegene Nieuwsbrief? Zou me ook kapot schamen.
Maar zelf dus commentaar geven, nee. Eerder zou ik vragen of alles beetje goed gaat met diegene. Meeste mensen weten zelf wel dondersgoed dat ze teveel of te vaak drinken.
Door wie werd jij aangesproken en wat zei diegene Nieuwsbrief? Zou me ook kapot schamen.
Maar zelf dus commentaar geven, nee. Eerder zou ik vragen of alles beetje goed gaat met diegene. Meeste mensen weten zelf wel dondersgoed dat ze teveel of te vaak drinken.

maandag 21 december 2015 om 12:15