Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
Ik heb mijn vader altijd met zijn voornaam aangesproken (geen idee waarom, maar mijn ouders hebben dat er nooit uit gekregen), maar als ik het over hem heb is het altijd 'ons pap'. En nee, dat vind ik niet kinderachtig, hij blijft je vader en ik vind het lullig om je broer daarover af te kraken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:Zebra123 schreef op 26 december 2015 @ 09:38:

Ja ik ook papa en mama. Mn broer zegt pa en ma dat vind ik altijd zo aso klinken

Maar ik heb een tante die ik heel vaak zie en als ik het dan over mn ouders heb zeg ik ook papa en mama. Dat vind ik wel raar klinken maar voornaam vind ik nog gekker.Wat is er aso aan pa en ma? Die snap ik niet.
quote:EssentialBliss schreef op 26 december 2015 @ 09:31:

Tegen mijn ouders en met mijn broers en zus heb ik het over papa en mama. Tegen alle anderen noem ik ze mijn ouders, mijn moeder, mijn vader.

Ik had ooit een vriend (we waren 20) en die zei dingen als: "Mijn mama maakt hele lekkere stamppot". Tegen mij en zijn vrienden dus. Dat vond ik wel apart.Haha dat ken ik. Dat vind ik wel een beetje kinderachtig. Tegenover anderen heb ik het ook over mijn ouders of mijn vader en mijn moeder. Ik heb diverse vrienden die het hebben over "ons moeder". Dan denk ik altijd: jouw moeder ja. En 1 vriendin heeft het altijd over haar mana. Ze is de 30 gepasseerd en zelf al enige jaren moeder!
Ik heb geen moeder, althans voor mij bestaat ze niet meer. Voor haar heb ik geen benaming.

Mijn vader is gewoon 'papa' of mijn pap.

Ben halverwege de dertig.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik noem mijn ouders pap en mam. Schoonouders noem ik bij hun voornaam, dat zijn mijn ouders niet en zo zal ik ze dus ook nooit noemen.
Pap en mam. Tegenover anderen heb ik het over mijn ouders of mijn vader en moeder. Ik ben halverwege de 20. Mijn schoonouders noem ik beiden gewoon bij hun voornaam.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Pap en mam. Als ik het tegen anderen over mijn ouders heb dan wordt het, op zijn brabants; ons pap en ons mam en 'm'n broertje (30 jaar)'.
Papa en mama.

Schoonouders bij hun voornaam.
quote:Isa_Bela schreef op 26 december 2015 @ 09:40:

[...]

Wat is er aso aan pa en ma? Die snap ik niet.Zelf vind ik het niet aso, maar het klinkt voor mij wel kil en afstandelijk. Beetje jaren 50 ook. Maar dit soort dingen zijn heel persoonlijk. En misschien ook streekgebonden. Ik hoor Brabanders vaak tegen volslagen vreemden (!) spreken over 'ons mam' en 'ons pap'. Dat klinkt heel kinderlijk in mijn oren maar daar zal het wel normaal zijn.
Ik kom uit Brabant en zeg spap (ons pap) en smam (ons mam) als ik tegen mijn vriend, broer, zus, bekende praat.

Staan de mensen wat verder van me af, bv werk, dan zeg ik mijn ouders, mijn vader, mijn moeder.

Als ik tegen mijn ouders praat dan zeg ik pap en mam.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mijn schoonouders heb ik heel lang eeeuh, ehm genoemd. Nu noem ik ze bij hun voornaam maar dat duurde even.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:lielie27 schreef op 26 december 2015 @ 09:28:

Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Maar ik bedoel dus als we MET ELKAAR over onze ouders praten..

Dat vroeg ik mij af!Dan zeggen wij ons pap en ons mam
Papa en mama. Mn schoonouders noem ik wel bij hun voornaam.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.

Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Dat vroeg ik mij af!

Waarom is (in jouw ogen) rechtstreeks pap en mam niet kinderachtig, maar met elkaar wel? Ik zie het verschil niet. En vind beide niet kinderachtig.

Hier zowel rechtstreeks als met elkaar pa(p)(a) en ma(m)(a), en zijn allemaal in de dertig of veertig.

Ben wel benieuwd naar de reactie van je broer trouwens?
Tegen mijn broers noem ik ze papa en mama, dat doen zij ook. Tegen vrienden zeg ik, mijn moeder of mijn vader. Ik vind het ook een beetje een lullige reactie naar je broer toe.
Mijn ouders zijn pap en mam, schoonouders zijn pa en ma. Dit sluit aan bij hoe man en ik onze eigen ouders al ons hele leven noemen. Tegenover anderen heb ik het over "mijn (schoon)vader/(schoon)moeder/(schoon)ouders". Maar tegenover de siblings heb ik het dan weer wel over pap/mam/pa/ma.
Ik loop tegen de veertig en zeg nog steeds papa en mama. Als ik ze roep is het pap of mam. Tegen anderen heb ik het altijd over mijn ouders, mijn vader of mijn moeder.

Mijn zusje en ik hebben het ook altijd over papa en mama als we het met elkaar over onze ouders hebben.

Mijn man noemt zijn vader bij de voornaam en dat vind ik na vijftien jaar nog steeds vreemd. Het klinkt zo afstandelijk. Zijn moeder noemt hij altijd mama en nooit bij de voornaam.
pap en mam

Toen ik puber was, was 't ook opeens even zo'n hype om ouders bij de voornaam te noemen, maar ik kwam daar al heel snel van terug. Je hebt namelijk maar één pap en mam en dat vind ik veel meer zeggen dan voornamen gebruiken.
Shoot first, ask questions later!
Mijn schoonouders noem ik wel altijd bij hun voornaam. Ze zijn mijn ouders niet en gaan dat ook nooit worden. Mijn ouders noemden hun schoonouders wel altijd pa en ma of pap en mam. (afhankelijk over welke grootouder van mij het ging) Als kind vond ik dat al raar en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Hier heette zowel mijn ouders als schoonouders nu vaak opa en oma zodat de oudste weet over wie het gaat. Daarbij vergeet ik soms weer terug te schakelen naar pap en mam.

Dat vroeg ik mij af!

Dat klinkt toch bizar om te vragen hoe het met Piet gaat terwijl het jullie vader is. Zelfs naar andere dan mijn vader, zeg ik zijn voornaam niet. Dan is het óf opa óf mijn vader.

Dat heeft helemaal niets met leeftijd of kinderachtigheid te maken. Want, duhhh , wanneer je geen kind meer bent, zijn deze mensen nog steeds je vader en je moeder en blijf je altijd hun kind.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Hier pappa en mamma.

Zeker in gesprek met broer en zus. Ik ben 30, zij half 20.

Ook tegen mijn man, broer en zus van mijn moeder, evenals tegen mijn oma, heb ik het over mijn ouders als over pappa en mamma.

Niks geks aan vind ik dan.

Mijn nichtjes bijvoorbeeld spreken tegen mij ook over hun moeder als over mamma.
668, the neighbour of the Beast
Papa en mama.

En Lielie waarom zou jij voor je broer moeten bepalen of iets kinderachtig is.
Toen mijn schoonvader eens vroeg; weet je wat je vader deed?

Dacht ik echt dat hij MIJN vader bedoelde.

Het lukt me niet om ze als ouders aan te spreken... Gelukkig kunnen we nu opa oma zeggen.

Eigen ouders altijd pap en mam.
En Lelie, is je nieuwsgierigheid al een beetje beantwoord?

Hier spreken broer en ik over 'papa' en 'mama', mijn man en zijn zussen hebben het over 'pa' en 'ma'.

Ik heb mijn ouders nooit bij hun voornaam genoemd, niet naar m'n broer, niet naar vrienden (dan zeg ik 'm'n vader' en niet 'Anton'). Ik snap echt niet waarom dat na je 30e ineens verandert. Vind het juist heel raar dat jij ze blijkbaar ineens met voornaam aanspreekt tov je broer.

Ik vind het eigenlijk best kinderachtig dat je je broer hierop hebt aangesproken op die manier.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven