Borstvoeding??Flesvoeding??? hellup???

14-10-2008 21:52 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
er zullen wellicht legio topics te vinden zijn over dit onderwerp, maar ik vind de zoekfunctie niet echt handig en om nou even wat duidelijk te hebben dacht ik, ik open een nieuw topic..

Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en heb een ( tot nu toe) redelijk zware zwangerschap inclusief zwangerschapsvergiftiging en al.

Ik heb van t begin af aan geroepen dat ik borstvoeding wil geven, maar na een gesprek met mijn echtgenoot ben ik hevig in de twijfel.

Om diverse redenen maar ook omdat ik bij het kraamzorg bureau heb aangegeven dat ik BV ga geven en daarom meer zorg krijg, vind ik eigenlijk dat ik t gewoon moet doen.

Mijn echtgenoot vind echter dat ik er nu al teveel druk op leg, en hij is bang dat ik dan helemaal uitgeput raak... hij zei letterlijk: je kan dan ook niet nog even een nacht doorslapen en mij de voedingen laten doen, want borstvoeding kan ik moeilijk geven!.. en ja daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in...het zou niet zo`n probleem voor hem zijn als ik nu gewoon goed slaap, maar de laatste 12 weken heb ik nog geen enkele nacht gewoon doorgeslapen wat ook niet echt bevordelijk is voor je gemoedstoestand!!

Daarnaast is hij van mening dat wanneer je een goede flesvoeding koopt hier alles in zit wat er ook zit in borstvoeding en ergens weet ik het niet meer...

mijn gevoel zegt me dat ik borstvoeding moet geven, dat is wat hoort, dat is er niet voor niks en je kan dat niet over 4 wken alsnog doen.... maar mijn verstand zegt me, ja hij heeft gelijk.....

Wat vinden jullie?? en wat denken jullie?? Ik hoor het graag!!

alvast bedankt!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
oh oh......
The time is now
Borstvoeding. Als het echt niet gaat kun je altijd nog op de fles over, andersom is veul moeilijker.
Ik zou borstvoeding zeker een kans geven, als jij er zo over denkt. Je kan namelijk ook afkolven en dan kan je man het in een flesje geven 's nachts. Wat je man zegt dat in FV alles zit wat in BV zit, dat is niet helemaal waar. Het is wel een hele goede vervanging als de BV om wat voor reden dan ook niet lukt.

Ik denk dat het verstandig is om samen de voors en tegens op een rijtje te zetten. FV heeft zeker voordelen, maar BV ook (geen gedoe met flesjes uitkoken en je hebt het altijd bij je). En het is wel het beste qua allergieën. Maar ik ben van mening dat het alleen kan slagen als je er allebei achter staat. Als je man je niet steunt, dan is het moeilijker. Ik heb in het begin ook wel eens de handdoek in de ring willen gooien en mijn man zei dan 'even doorzetten', zeker in het begin loopt het niet altijd soepel. Dan is het fijn als er iemand achter je staat. Ik heb uiteindelijk bijna 2.5 jaar BV gegeven en ik vond het achteraf gezien een hele fijne periode.
Stressed is just desserts spelled backwards
Sorry, beetje flauwe reactie (ben bang voor 12 pagina's vol verhitte discussie voor middernacht).

Waarom probeer je het niet gewoon, als het na 4 weken niet bevalt kun je wel overstappen op flesvoeding, andersom niet.

Trouwens, je man kan 's nachts ook een flesje afgekolfte melk geven, als jij door wilt slapen.
The time is now
Dat flesvoeding gelijk staat aan borstvoeding is overigens niet waar. Er zitten belangrijke stoffen in borstvoeding die nog geen fabrikant na heeft kunnen maken.

En niet kunnen slapen is echt een typisch zwangerschapskwaaltje, zodra kind eruit is, is dat over (echt waar, same here).
lekker je eigen gevoel volgen en doen wat het beste is voor je kindje. Het gaat er toch niet om waar HIJ zich het beste bij voelt maar jij en je kind. Vind ik eerlijk gezegd echt een kul-argument van je man.

Je wordt toch wel wakker tijdens de nacht en dan is borstvoeding een stuk handiger dan flesjes!

Oh, voor het geval het niet duidelijk is, ik ben voor bv
anoniem_59197 wijzigde dit bericht op 14-10-2008 22:04
Reden: tiepvaut
% gewijzigd
Ja, dat vind ik echt.
Enneh, de eerste paar weken ben je sowieso wel uitgeput. Als je er 1 hebt die veel van je vraagt en behoorlijk nachtbraakt, dan maakt het niks uit of je de fles of borst geeft, moe ben je toch wel!

dat vergeten mensen wel eens, die denken dat het allemaal veel makkelijker is en minder vermoeiend als je de fles geeft. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Ik denk dat je man zich niet goed ingelezen heeft op gebied van borstvoeding. Júist omdat je ziek bent van je zwangerschap, is het zaak voor jou dat je zo snel mogeljk herstelt. Borstvoeding geven helpt je daarbij: het zorgt voor samentrekking van je baarmoeder, voor afvoer van het vocht, het helpt je hormonen in balans houden en door de oxitocine die vrijkomt verklein je de kans op een postpartum depressie, iets waarop je hogere kans loopt door een gecompliceerde zwangerschap.

Ik weet niet of er daarnaast nog kans is op een vroeggeboorte, maar voor een prematuur is borstvoeding de lichtstverteerbare voeding voor de onrijpe darmpjes. Mocht je zwangerschap eindigen in een vroeggeboorte (vanwege de zwangerschapsvergiftiging bijvoorbeeld), dan geef je het de beste start mee.

Bovenstaande redenen waren van mij belangrijke redenen om juist wél te beginnen met borstvoeding. Dat, plus het gemak wat je ervan hebt als het eenmaal loopt. Die nachtvoedingen? Appeltje-eitje als je man jullie kind brengt, jij alleen je nachtpon omhoog hoeft te schuiven en je man jullie kind weer teruglegt na het boertje dat het op zijn schouder gelaten heeft. Bij het voeden maak je bovendien een hormoon aan waar je slaperiger van wordt, dus de kans dat je sneller weer in slaap valt is bij borstvoeding juist groter dan zonder.

Bovendien: jij komt verzwakt uit je zwangerschap. Je zult er niet op zitten te wachten dat je bij elke voeding na moet denken (hoeveel schepjes, hoeveel water, hoeveel voeding heeft 'ie al op), dingen klaar moet maken (te warm, te koud) en extra dingen mee moet slepen (flesjes, thermoskannetjes heet water, flesjes koud water, melkpoeder).

Ter vergelijking: ik heb drie maanden in het ziekenhuis gelegen, was nog niet in staat om boe of bah te zeggen na de bevalling. Mijn gynaecoloog, die zeer bezorgd was over mijn uitputtingsverschijnselen, raadde me júist aan om borstvoeding te gaan geven. Met klem. Niet dat ik overgehaald hoefde te worden overigens (bij mij zat 'm de crux in de medicatie die ik na de zwangerschap zou moeten gaan gebruiken, die overigens toen puntje bij paaltje kwam wél met borstvoeding gecombineerd mocht worden), maar toch.

Nee, als ervaringsdeskundige zou ik je juist aanraden om wél met borstvoeding te beginnen. Juist vanwege je zware zwangerschap. En als je man zo graag de nachtvoedingen wil geven, dan moet je maar snel leren kolven.
Ik zou doen wat je gevoel je ingeeft, het is per vrouw zo verschillend! Als kraamverzorgende heb ik heel wat vrouwen begeleid bij de borstvoeding, en het is een heel bewuste keuze die men maakt natuurlijk. Het kan super verlopen en het kan ontzettend misgaan, vooral omdat veel vrouwen het vaak zien als een soort "falen" als het niet lukken wil met de borstvoeding. Wat het doorslapen betreft, je kunt natuurlijk ook afkolven voordat je gaat slapen en dat je man er 's nachts uitgaat voor de nachtvoeding. De meningen zijn er erg over verdeeld, veel mensen beweren dat het nog steeds het allerbeste is voor je kindje, er gaat niets boven moedermelk. Andere zeggen weer dat het bewezen is dat flesvoeding tegenwoordig zo goed van samenstelling is, dat het eigenlijk geen verschil meer maakt. Ik ben zelf nog geen moeder, maar begrijp je erg goed. Helemaal door de verschillende dingen die ik in mijn werk ben tegengekomen, weet ik ook nog niet wat ik zal doen. Volg je eigen gevoel, dat is het allerbelangrijkste. Succes!
@ Pammie: Volgens mij is niet kunnen slapen niet alleen een zwangerschapskwaaltje....ik kan mij de gebroken nachten nog maar al te goed herinneren.

Waarom probeer je BV niet gewoon? Als het niet gaat, heb je het in ieder geval geprobeerd. En ga er ook op deze manier voor: Ik probeer het, lukt het niet, helaas jammer, fijn dat er FV is! Ik heb het ook op een "relaxte" manier benaderd en voor mijn gevoel heeft dat geholpen (2x ruim een jaar BV gegeven!)
anoniem_24540 wijzigde dit bericht op 14-10-2008 22:07
Reden: snel typen = niet foutloos typen
% gewijzigd
hoi, ik zou met borstvoeding beginnen, je kunt ook delen afkolven voor de nachten...kun jij lekker bijkomen en je man jullie kindje voeden.

Als dat niet lukt/bevalt kun je altijd nog over op de fles.

Superlief van je man hoor! Maar in flesvoeding zit toch niet hetgeen jij je kind kunt geven! Ik zelf heb 3 weken de borst gegeven, moest toen stoppen, er kwam letterlijk geen druppel meer uit door gezondheids omstandigheden maar ben heel blij dat hij toch 3 weken gehad heeft!)

succes met de laatste loodjes en laat de beslissing niet heel erg afhangen van wat een ander vindt, maar waar jij je goed bij voelt!!
Ik wilde ook bv geven, maar ben bevallen met een keizersnee.

De dagen dat ik in het ziekenhuis lag heb ik het geprobeerd, maar mijn zoon kreeg de tepel niet te pakken. Volgens de zuster heb ik te blanke tepels (?) en mijn zoon doet iets met zijn tongetje waardoor hij niet goed kan drinken

Daarbij had ik al na 1,5 dag een flinke kloof en werd ik erg onrustig van het kolven (kon ieder moment iemand binnen lopen) en het getrek aan mijn borst door de verpleging.

Na 4 dagen heb ik het opgegeven en ben overgestapt op fv.

Ik heb hier best veel verdriet over gehad, voelde me schuldig, maar gelukkig heb ik dat een plaatsje kunnen geven.

Heb van te voren gezegt dat de bv niet ten kosten moet gaan van alles en dat fv een prima vervanging is.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Niet om je aan te vallen, maar ik vind het wel vreemd dat een kraamverzorgende beweert dat 'Andere zeggen weer dat het bewezen is dat flesvoeding tegenwoordig zo goed van samenstelling is, dat het eigenlijk geen verschil meer maakt.' Blij dat jij niet aan mijn bed stond. Als het al niet lekker loopt en de kraamverzorgende komt hiermee aan, dan is de keus snel gemaakt denk ik. Beter kun je iemand doorsturen naar een lactatiekundige.
Haha Banba, inderdaad ohoh..ik ben benieuwd of dit weer zo'n discussie wordt.

Maar goed, hier mijn mening.

Slapen ga je het komende jaar sowieso niet echt goed, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Met een beetje geluk slaapt je kindje straks snel door, of je hoeft er 's nachts maar 1 of 2 keer uit voor een voeding.

En zeker als je er een beetje handigheid in krijgt, geeft het je echt voldoening en dan gaat zo'n voeding heel snel.

Je moet het niet te snel opgeven, soms heeft het een aanlooptijd nodig.

Ik zou het zeker gaan proberen. Overstappen kan altijd nog en met borstvoeding geef je je kindje het beste mee. Flesvoeding is ook wel goed hoor, maar het zou zeker voor mij geen eerste keus zijn.
Ik zou zeker proberen bv te geven, temeer omdat ik zo tussen je regels doorlees dat je het zelf eigelijk wel wilt, maar door je man zn argumenten nu toch wel gaat twijfelen.

Bv is en blijft nu eenmaal het beste, wat de andere meiden zeggen, de (anti) stoffen die hierin zitten, kunnen ze niet namaken.

Daarbij ben ik bang dat als je het zelf wel wilt, je mss spijt gaat krijgen en tja, als je dan alweer een week aan de fles zit, gaat die bv waarschijnlijk niet meer lukken.

Afkolven kan idd maar moet zeggen dat ik de nachtelijke voedingen weliswaar vermoeiend vond omdat je slaap steeds onderbroken word, maar ook heel gezellig, zo die kleine aan je borst, gezellig in bed, ik heb daar erg van genoten. En moe ben je toch wel die eerste tijd, dus dan kan dat er ook wel bij.

Daarbij moet je een fles opwarmen en doen dus dat kost je uiteindelijk meer moeite in de nacht dan de bv.

Hier ook pro bv zoals je merkt, al zal ik nooit iemand oordelen op het geven van fv. Maar ik heb er gewoon hele leuke herinneringen aan, al is bv geven ook iets wat je moet leren, je krijgt er zoveel voor terug en tja, het blijft nu eenmaal het beste voor je kind, das eigelijk al de belangrijkste reden zou ik zo zeggen
Kun je niet samen met je man nog naar een voorlichtingsavond over bv? Dan snapt hij het mischien beter, en kan je op de juiste (andere) manieren steunen.

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik niet denk dat jij door zult slapen als je kindje de eerste weken 's nachts wakker wordt en een voeding nodig heeft. Ik denk dat je hoe dan ook toch wel wakker wordt ook al geeft je man de voeding en verschoning.

Ik proef uit je stukje dat je zelf wel graag wilt, dus ik zou zeggen ga ervoor, stoppen kan alsnog wel...... En als het echt niet gaat ivm met alles wat je nu aangeeft dan is flesvoeding prima, als je er zelf maar achter staat. (En niet omdat je man, ongetwijfeld heel goedbedoeld, nu twijfels heeft of dat straks wel gaat lukken).

En ik moet zeggen dat ik toen ik na 6 maanden overstapte op flesjes ik dat veel meer gedoe vond dat die bv, ondanks dat ik toen ivm werk moest kolven....
En het is niet zo dat flesvoeding qua antistoffen gelijk staat aan borstvoeding. Reclames doen je dit graag geloven, maar het is niet zo.

Ik merk uit je openingspost dat jouw gevoel je zegt dat je het eigenlijk gewoon moet doen. Nou, probeer het lekker en kijk hoe het gaat!
Juist 's nachts lijkt me de BV extra handig.

Ik ben ten minste altijd erg blij dat ik mijn warme bedje niet uit hoef. De baby ligt naast me in de wieg. Ik pak hem eruit, leg hem aan (liggend en wel), wacht tot hij voldaan is en kieper hem vervolgens weer in zijn eigen bedje. Ideaal.

(Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de eerste weken wel wat meer werk eraan had, omdat ik toen ook na de nachtvoedingen verschoonde, maar dat heeft niet absurd lang geduurd...)

BV geven vind ik echt een kadootje. Voor mijn kinderen, maar ook voor mij. Wel vind ik dat het leuk moet blijven. Lukt het niet dan lukt het niet en dan zijn er prima alternatieven. Proberen kan echt geen kwaad!

Succes ermee.
Ik ben moeder van 3 kinderen. De jongste is bijna 3 maanden en krijgt borstvoeding, de andere twee hebben ook ruim 7 maanden borstvoeding gehad.

Het is idd waar dat jij dus alleen voeding kan geven en dus ook 's nachts. Ik zelf heb daar nooit problemen mee gehad. Ik word hoe dan ook wakker als onze baby wakker is, dus doorslapen doe ik ook niet als mijn vriend de fles zou geven.

Hier gaan de nachten erg goed, onze jongste sliep met 7 weken door en al sinds zijn geboorte slaapt hij 's nachts beter dan overdag. Ik ben nu alweer vergeten hoe die eerste maand ging dat hij wakker werd 's nachts.

Ik vind aan borstvoeding ook heel veel voordelen zitten en die wegen voor mij veel zwaarder dan een nacht doorslapen.

Natuurlijk zijn er ook "nadelen", maar dat is allemaal tijdelijk.

Ik merk nu bij ons derde kind dat het wel eens lastig is dat alleen ik voeding kan geven. Ik kan wel kolven, maar dan nog moet ik voor de voeding zorgen. Ik kan moeilijk met de oudste twee een dagje weg gaan. Maar dat is allemaal tijdelijk en dat heb ik er graag voor over.

Je moet borstvoeding geven als je er echt achter staat en niet omdat het moet.......
quote:Maleficent schreef op 14 oktober 2008 @ 22:06:

Niet om je aan te vallen, maar ik vind het wel vreemd dat een kraamverzorgende beweert dat 'Andere zeggen weer dat het bewezen is dat flesvoeding tegenwoordig zo goed van samenstelling is, dat het eigenlijk geen verschil meer maakt.' Blij dat jij niet aan mijn bed stond. Als het al niet lekker loopt en de kraamverzorgende komt hiermee aan, dan is de keus snel gemaakt denk ik. Beter kun je iemand doorsturen naar een lactatiekundige.

Ik zou zo'n opmerking dus wel waarderen. Tenmniste eerlijk

Neem van mij aan dat opdringerige pro-bv-verpleegsters aan je bed ook geen pretje is.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als ik jou was zou ik samen met je man naar een voorlichtingsavond gaan over borstvoeding.

En zoals iemand al schreef, dat je nu niet kan slapen komt door je zwangerschap.
Ik zou in eerste instantie naar je gevoel luisteren en borstvoeding gaan proberen. En voor die tijd zorgen dat je man daar ook achter staat, ik zat na 1 nacht door die fijne hormonen al te zuchten en te steunen en te huilen dat we de fles maar moesten pakken, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. En dat wist mijn vriend, dus hebben we doorgezet en nu geef ik alweer 9,5 met veel plezier borstvoeding!

Behalve dan de eerste nachten/dagen met een kindje dat het goed aanhappen nog goed moest leren, vond ik het niet heel zwaar. Vermoeiend is het toch wel, want volgens mij slapen de meeste baby's echt niet meteen al lekker de nacht door (is ook niet echt de bedoeling). En ik viel door de borstvoeding ook zo weer in slaap, je hoeft je bed niet uit (luier verschonen deden wij lekker op bed ) enz. enz. De laatste weken van de zwangerschap heb ik trouwens ook haast niet geslapen.
En bv is zó lekker makkelijk; man haalde kind uit bed en deed een schone luier om, gaf m aan mij en ik bleef lekker in mijn warme bedje liggen terwijl zoon bij me kwam drinken. Zo heerlijk en knus.

Ik kijk terug op een hele fijne periode!

Bij mijn dochter 3 jaar terug liep het lang zo lekker niet, kloven tot en met en ik heb toen gekolfd. Uiteindelijk op fv overgegaan en daar had ik vrede mee. Ik had er voor mijn gevoel alles aan gedaan om het te laten slagen.

Deze keer was ik er erg op gebrand om het te laten lukken en ik ben ook zó blij dat het zo goed ging. Ik was na een half jaar ook best trots op mezelf...
ALs je je goed wil voorbereiden kan je een informatie avond bijwonen... dan weet je werkelijk wat je kan verwachten. EEn goede voorbereiding is het halve werk!

Bij www.borstvoedingnatuurlijk.nl of op www.borstvoeding.com kan je adressen voor avonden vinden en/of goede info, waarop je je keuze kan maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven