Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:annavanandelle schreef op 27 december 2015 @ 14:13:

Zo zeg.....

ik ben eigenlijk nu al klaar met mijn ziektenkosteverzekering... ik heb via man een collectiviteitsverzekering... kann alleen man wijzigingen doorgeven.

Vind ik al ouderwets.... Dat is bij ons ook, belachelijk. Ik moest mijn vriend vragen om een wijziging voor mijn verzekering door te geven. Komt omdat we destijds de verzekering tegelijk hebben aangevraagd. Wij hebben ook kritisch gekeken naar onze ziektekostenverzekering. Aanvullend en tandarts opgezegd. Bij tandarts betalen we 120 euro per jaar en krijgen maximaal 250 euro vergoed. Dat risico neem ik zelf wel. Aanvullend gebruikte ik bijna niet, dus ook opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimalista schreef op 27 december 2015 @ 21:21:

[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Welke aanbieder is dat?Oei, ik weet niet of ik dat mag noemen. Het hoort bij een actie. De post vaste leveringskosten (vastrecht) is wel opgenomen maar is 0,00 euro voor zowel gas als elektriciteit. Heb via een vergelijkingssite gekeken.
.
quote:mandylion schreef op 28 december 2015 @ 10:15:

[...]

Oei, ik weet niet of ik dat mag noemen. Het hoort bij een actie. De post vaste leveringskosten (vastrecht) is wel opgenomen maar is 0,00 euro voor zowel gas als elektriciteit. Heb via een vergelijkingssite gekeken.Ik weet niet of dat nog steeds zo is / mag, maar ik weet dat sommige leveranciers inderdaad niet de vastrechtkosten berekenen namens de netbeheerder. Je krijgt dan nog een extra rekening van de netbeheerder. Ik hoop voor je dat het niet zo is, maar helaas heb ik dit in het verleden vaak gehoord (ik werkte bij de netbeheerder vroeger). Vooral N.uon had hier een handje van...
Wat ik me ook kan voorstellen is dat je een x-aantal maanden geen vastrecht betaalt, maar dat je wel vastzit aan een contracttermijn van een jaar of twee jaar. En dat het vastrecht in de overige maanden (en de kosten per kWh/m3) dan gewoon hoger is/zijn dan gemiddeld, waardoor je die besparing uiteindelijk toch zelf betaalt.
Heb een aantal delen van dit topic gelezen, niet alle 100+ pagina's hoor! Wat ik heb geleerd:

-azijn in het wasverzachter bakje doen

-hypotheek versneld aflossen is een goed idee

-vaker naar de markt gaan

-kleding kopen die je nodig hebt

-in de uitverkoop!

En nu ga ik verder met wachten op een koper voor ons huis zodat we ons droomhuis kunnen gaan kopen!
Succes, Eikem!!

----

Man en ik hebben inmiddels de "score" van December berekend: man heeft ¤37,85 uitgegeven aan lunchen op zijn werk (zijn team heeft ook eens per maand een "teamlunch" waar hij niet echt onderuit kan). Zelf heb ik ¤21,05 uitgegeven aan het eten op het werk.

Beide gewoon veel te veel! Hier gaan we dus ook echt véél serieuzer mee aan de slag vanaf nu. Ik heb mijn boterhammetjes netjes in mijn tas gestopt, ga straks om 13:00 uur richting mijn werk...

Verder proberen we ook zo min mogelijk met het openabar vervoer naar het werk te gaan. Het is opzich goed aan te fietsen. Alleen krijg ik vaak op de terugweg enorme last van mijn rug, wat dan wel één of twee dagen aanhoudt. Ik hoop dat dit beter zal gaan na mijn borstverkleining, want ik vind het juist wel heel lekker om te fietsen, maar door de rugklachten komt het er minder vaak van dan ik zou willen! Maargoed, eerst maar eens afwachten of ik akkoord krijg van de zorgverzekering... Nog steeds niks gehoord. Al kan ik me dat wel voorstellen met die drukte van alle overstappende mensen. Eventjes bellen om het na te vragen zit er nu ook niet echt in, er staan flinke wachtrijen op de klantenservice... En aangezien ik zelf ook op een klantenservice werk weet ik hoe vervelend het dan is om dan ook nog eens telefoontjes te moeten beantwoorden die ook wel even kunnen wachten en geduld kunnen hebben. Dus ik wacht het nog maar even af.
Ja, geen lunch kopen op het werk scheelt inderdaad veel. Ik was vaak 4 euro per keer kwijt. Nu zelf brood meenemen of iets in de lokale supermarkt kopen.

Dit jaar ook weer flink afgelost op de hypotheek. Altijd een fijn gevoel om dan de balans op te maken aan het eind van het jaar.
Vanavond weer Radar of hypotheken
Hier zo'n 12000 bij elkaar gespaard om de hypotheek af te lossen dit jaar. Was volgens planning. 20.000 vind ik dan weer heel knap, dat is hier bijna één heel netto inkomen.

En Bumba, ik vind 21 euro in een maand voor lunch wel meevallen. Dat zou inmijn geval betekenen dat ik iedere week 4 keer brood zou meenemen en maar een keer in de kantine zou lunchen. Dat lukt me dus niet. Onze kantine heeft lekkere en gezonde salades en ik vind het ook wel belangrijk iets gezonds te eten. Ik maak ook regelmatig salades thuis (al van restjes en dergelijke) maar dat is natuurlijk ook niet gratis. Een zak echt groene sla kost ook al snel een paar euro en ik heb niet altijd zin in ijsbergsla. Voor 21 euro zou ik dus tekenen. Ik vind dat echt de moeilijkste post om op te besparen. Vaak vind ik mijn werk vrij zwaar en vind dat ik dan een verwenmomentje heb verdiend. Oplossing is eenvoudiger werk zoeken maar daar hangt ook een prijskaartje aan
Afgelopen donderdag voor het eerst sinds jaren weer wezen lunchen in het restaurant. Was ¤ 4,80 kwijt en dat was alleen beleg.. Schrok me rot en ga dus nooit meer naar het restaurant. Voor dat geld eet ik de hele dag 4 maaltijden.

Wij hebben total ¤ 16.000 afgelost op de hypotheek dit jaar. Volgend jaar zullen we lang niet zo hoog zitten qua aflossing maar hebben van de aflossingsvrije hypotheek na 3.5 jaar minder dan de helft open staan. ( de ander is bankspaar en komen we liever niet aan)
Ik heb dit jaar 28.000 afgelost en per 2 januari los ik er nog eens 28.000 in.

Daarna maar weer sparen
quote:maiskip schreef op 28 december 2015 @ 13:31:

Afgelopen donderdag voor het eerst sinds jaren weer wezen lunchen in het restaurant. Was ¤ 4,80 kwijt en dat was alleen beleg.. Schrok me rot en ga dus nooit meer naar het restaurant. Voor dat geld eet ik de hele dag 4 maaltijden.Meen je dit nou serieus? Voor 4,80 in een restaurant lunchen en je rot schrikken van de prijs? Ik zou me ook rot schrikken, maar dan omdat het zo goedkoop is Ik lunch regelmatig voor 10x zoveel (wel met 2 personen).

Sorry, verkeerd begrepen. Alleen beleg in het bedrijfsrestaurant voor 4,80 euro vind ik ook wel erg duur.
quote:nerdopviva schreef op 28 december 2015 @ 13:45:

[...]

Meen je dit nou serieus? Voor 4,80 in een restaurant lunchen en je rot schrikken van de prijs? Ik zou me ook rot schrikken, maar dan omdat het zo goedkoop is Ik lunch regelmatig voor 10x zoveel (wel met 2 personen).Ze schrijft 'het restaurant'. Ik neem aan dat ze daarmee de kantine op het werk bedoelt. En het ging alleen over beleg. Thuis je brood beleggen is echt wel veel voordeliger.
quote:Marana_ schreef op 28 december 2015 @ 13:49:

[...]

Ze schrijft 'het restaurant'. Ik neem aan dat ze daarmee de kantine op het werk bedoelt. En het ging alleen over beleg. Thuis je brood beleggen is echt wel veel voordeliger.Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen
Waar ik wel benieuwd naar ben aangezien Marie Kondo regelmatig genoemd wordt in dit topic: vinden jullie minimalisme helemaal passen binnen het idee van consuminderen/besparen of niet? Bij mij wringt het namelijk een beetje. Ik ben heel zuinig en consuminderig opgevoed, maar ook heel bewaarderig. Iets wat niet op of stuk was gooide je niet weg. Mijn moeder eet al 45 jaar van hetzelfde servies (wat er niet op alle plekken nog helemaal gaaf uitziet, maar je kunt er nog prima van eten). Dingen als kartonnen doosjes en restjes stof werden bij ons altijd bewaard, want wie weet wat je er ooit nog mee kunt doen. Oude kleding werd bewaard want het was mogelijk ooit nog leuk als verkleedkleding. Etc etc. Ik ben al minder bewaarderig dan mijn moeder, want mijn huis slibt er van dicht en ik raak het overzicht kwijt van wat ik heb, maar ik heb nog wel de neiging om niet makkelijk dingen weg te kunnen doen. Ik vind het vanuit mijn opvoeding daarom ook wat decadents hebben om je kledingkast of je huis op te ruimen en dan ladingen spullen die je ooit kocht omdat je ze mooi vond weg te doen (of het nou naar de kringloop gaat of naar de kliko). Wat vinden jullie, is minimalisme consuminderen of niet helemaal?
quote:nicole123 schreef op 28 december 2015 @ 13:58:

Wat vinden jullie, is minimalisme consuminderen of niet helemaal?

Best een interessante vraag. Zoals Marie Kondo het doet, heeft minimalisme veel overeenkomsten met consuminderen. Je houdt alleen de dingen die je echt nodig hebt en je echt blij maken.

Consuminderen heeft misschien ook nog een 'duurzame' inslag die je niet direct in het minimalisme van Maire niet ziet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Qua nieuwe spullen in huis halen vind ik Kondo inderdaad heel consuminderig. Alleen al dat wegdoen van op zich nog prima spullen, dat wringt bij mij een beetje. Ik vind het enerzijds prettig, het geeft meer lucht en ik zou op zich graag beter willen worden in dingen weggooien. Maar anderzijds vind ik het ook wat decadent aandoen om gelukkig te moeten worden van je spullen. Spullen die je geen geluksgevoel geven maar wel nog prima zijn, waarom zouden die per se weg moeten? Als ik van een blauwe ovenschaal blijer word dan van een witte, moet ik dan mijn witte naar de kringloop brengen (waar wellicht geen hond hem koopt en hij in de container belandt) en een nieuwe blauwe kopen? Dat vind ik dan weer helemaal niet zuinig en consuminderig.
quote:nerdopviva schreef op 28 december 2015 @ 08:07:

[...]

Dat is bij ons ook, belachelijk. Ik moest mijn vriend vragen om een wijziging voor mijn verzekering door te geven. Komt omdat we destijds de verzekering tegelijk hebben aangevraagd. Wij hebben ook kritisch gekeken naar onze ziektekostenverzekering. Aanvullend en tandarts opgezegd. Bij tandarts betalen we 120 euro per jaar en krijgen maximaal 250 euro vergoed. Dat risico neem ik zelf wel. Aanvullend gebruikte ik bijna niet, dus ook opgezegd.

Kun je niet gewoon met zijn DigiD inloggen?

Zo doe ik het altijd.
quote:Flashy schreef op 28 december 2015 @ 14:47:

[...]

Kun je niet gewoon met zijn DigiD inloggen?

Zo doe ik het altijd.Dat doe ik ook, het gaat om het principe. Ik ben redelijk principieel en heb wat feministische trekjes, dus ik kan hier niet zo goed tegen. Terwijl ik al plannen beraam om mijn gal te spuwen tegen de ziektekostenverzekeraar, reageert mijn vriend hetzelfde als jij en log ik braaf in met zijn DigiD en wijzig ik de verzekering
quote:nicole123 schreef op 28 december 2015 @ 14:43:

Qua nieuwe spullen in huis halen vind ik Kondo inderdaad heel consuminderig. Alleen al dat wegdoen van op zich nog prima spullen, dat wringt bij mij een beetje. Ik vind het enerzijds prettig, het geeft meer lucht en ik zou op zich graag beter willen worden in dingen weggooien. Maar anderzijds vind ik het ook wat decadent aandoen om gelukkig te moeten worden van je spullen. Spullen die je geen geluksgevoel geven maar wel nog prima zijn, waarom zouden die per se weg moeten? Als ik van een blauwe ovenschaal blijer word dan van een witte, moet ik dan mijn witte naar de kringloop brengen (waar wellicht geen hond hem koopt en hij in de container belandt) en een nieuwe blauwe kopen? Dat vind ik dan weer helemaal niet zuinig en consuminderig.

Exact daar wringt het bij mij ook, Nicole. Neem onze Babette koffie/theekopjes. Die hebben we ik denk een jaartje of vijf geleden pas gekocht en ik ben er inmiddels al zeker een jaar of twee, drie alweer helemaal klaar mee. En ik baal dus van dat gevoel. :( Zou het liefst dus dingen kopen waarvan ik weet dat ik er over twintig jaar nog steeds niet op uitgekeken ben, maar ja, hoe weet je dat? Spullen zijn er in zoveel soorten en maten en prijsklassen. Alles is (of lijkt?) trendgevoeliger en mensen hebben er doorgaans ook wel het geld en de mogelijkheden voor om spullen te vervangen. Of dat nou uit noodzaak is of omdat je er op uitgekeken bent geraakt.

Ook denk ik (of ik praat het gewoon goed voor mijzelf) dat de generatie van mijn oma vroeger en zelfs die van mijn ouders leefden in een tijd waarin spullen misschien ook duurzamer warden gemaakt. Geen Ikea, geen Xenos, geen Action waar voor een habbekrats een lamp of kandelaar werd gehaald maar vaak ook duurdere dingen die bestemd waren decennialang mee te gaan en mede daardoor wellicht ook een tijdlozere uitstraling hadden. Met echte meubelstukken (eetkamertafel, wandkast) etc al helemaal. Die werd echt niet om de paar jaar vervangen.

En zelfs klein speelgoed. Ik weet nog hoe lang ik spaarde voor 1 klein stickerboekje van de Troetelbeertjes. En hoe zuinig ik daar dan op was. Nu liggen er voor nog geen veertig cent stickervellen bij Action en Prijsmepper.

En tuurlijk heb je altijd de keuze. Ook anno 2015 kun je nog steeds tijdloze glazen, servies, bestek, tafellinnen en meubels kopen. Die decennialang meegaan en weinig of niet trendgevoelig zijn. Genoeg mensen die dat (ook) zullen doen. Maar op de een of andere manier maakt het bestaan van zoveel keuzemogelijkheid (en helaas ook het bestaan van goedkopere prijklassen) het mij in elk geval wel moeilijk om daadwerkelijk te kiezen voor tijdloosheid en duurzaamheid en vind ik het soms ook gewoon heel lastig om dat in te schatten.

Met onze eetkamertafel en stoelen ben ik heel blij. Zeker geen goedkope klasse (Hay) maar ik denk helaas wel modegevoelig...
1x is genoeg
.
Voor mij past het wel samen maar de begrippen overlappen maar gedeeltelijk.

Het minimalisme heeft qua consuminderen vooral te maken met de spullen die je in huis haalt, voor mij dan. Dat je jezelf van tevoren afvraagt of je dit product wel echt nodig hebt etc.

Of bijvoorbeeld van die bloggers die maar 30 stukken kleding hebben, zij letten bij de aanschaf op kwaliteit, duurzaamheid en of het kledingstuk tijdloos is. De gedachte erachter vind ik mooi en het lijkt me heerlijk rustgevend. Maar toch kan ik zelf niet zoveel weggooien dat ik nog maar 30 stukken overhoud. Denk dat dat een proces is wat bij mij althans niet zo rigoreus zou lopen. Maar elk jaar afgedragen kleding weggooien en er niets voor in de plaats kopen bijvoorbeeld zou al beter bij mij passen.

Minimalisme heeft ook nog de kant van het opruimen/weggeven/wegdoen. Je kunt dingen in de kliko mikken, maar je kunt het op marktplaats zetten bv, weggeven of naar de kringloop brengen. Gedachte is vaak; als je iets niet meer gebruikt dan is het zonde van de ruimte. Ook als je iets nog naar net gekocht hebt. Het geld dat je hebt betaald krijg je toch niet meer terug.

Ik zoek de balans waar ik me prettig bij voel en dan is het goed wat mij betreft. Dus wil ik iets nog niet wegdoen, dan doe ik het niet. Andersom heb ik een aantal keren ervaren dat ik twijfelspullen wegdoe en daar achteraf nooit meer aan denk. Dan weet ik dat ik een auto volgeladen weg heb gebracht, maar wat het ook weer precies was....
.
Vroeger was het inderdaad allemaal wat minder modegevoelig. Al let ik daar nu ook op, wij kopen zoveel mogelijk dingen die vrij tijdloos zijn en niet zo specifiek dat we er al gauw op uitgekeken zijn. Dus geen serviezen of gordijnen met motiefjes bijv. Mijn oma vroeg zich denk ik niet af of ze blij werd van haar servies. Misschien vond ze het mooi, misschien niet, maar er moest gewoonweg eten op tafel dus je had een servies nodig. En dan was of je er blij van werd niet van belang. Zo'n houding zou ik ook graag (meer) willen hebben en dat vind ik juist niet terug bij Kondo. Aan de ene kant is ze heel erg los van haar spullen, aan de andere kant juist niet omdat die 'verplichting' erop ligt dat je blij moet worden van je spullen.
Designstoelen zijn niet echt modegevoelig NYC, en wel geweldig

Over die serviezen en zo, toevallig had ik het daar nog over met mijn vriend, na het kerstdiner bij mijn moeder, van haar luxe 50-jaar oude servies, wat 2x per jaar wordt gebruikt (en er inderdaad nog fantastisch uitziet). Mijn moeder heeft daarnaast nog een mooi maar iets minder luxe servies wat misschien 10x per jaar wordt gebruikt. En dagelijks eten mijn ouders van oude aftandse borden, een bij elkaar geraapt zootje. Ze zouden eigenlijk dat mooiere servies dagelijks moeten gebruiken, en zo kastruimte kunnen overhouden door de oude lelijke borden weg te gooien. Maar ja, dat is zonde he...
quote:mariellet schreef op 27 december 2015 @ 15:37:

Voelde me net zo'n heerlijke knieperd: het hete water van eieren koken voor de thee gebruikt. En het theezakje recyclen tot er niets meer uit komt Lekker kippepoepwater. Is dit echt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven