Vegetariërsdebat 😊

02-01-2016 00:20 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst ontstond er binnen mijn vriendenkring na het praten over voedsel een vegetariërsdebat. De een vond het maar onzin en denkt dat het prima is om vlees te eten, de ander (ook vleeseter) is er sterk van overtuigd dat je zonder kan. Wat vinden jullie? Brand los!
Als de hemel valt, vangen we hem met z'n allen ~ Typhoon
quote:Taralina schreef op 02 januari 2016 @ 00:50:

[...]

+100

En vergeet alle hormonen en andere troep niet die in vlees zit.

En dan hebben we het nof niet eens over het dierenleed, dat is voor mij de grootste reden om geen vlees te eten. Ik hou van dieren en wil ze niet vermoorden.

Dat doe ik als vleeseter ook niet zelf hoor, dat laat ik iemand doen.

Ik vind ieder z'n keus prima. Ik wil voor mezelf niet zonder vlees leven, dat is mijn keus. Maar ik hoef geen discussie te voeren over het wel of niet eten van vlees prima als een ander het niet eet. Ieder z'n keus, ieder z'n leven.
Ja hoor je kunt prima zonder vlees. Ik ben ook vegetariër en ik kom niets te kort. Ik voel mij fit en gezond
Prima dat mensen geen vlees eten, maar waarom moet daar altijd over gepraat worden alsof het een geloof is en vegetariërs doen alsof ze van een sekte zijn?

Laat je vlees lekker liggen, maar val anderen daar niet mee lastig.
Vlees is slecht voor het milieu, de aarde, de dieren en mensen, dus nee ik heb er niet zo'n behoefte aan.

Ik ben 12 jaar vegetariër geweest en sinds een half jaar veganist. Ik heb alleen maar spijt dat ik niet eerder veganist ben geworden.

Verder doe ik niet alsof ik in een sekte zit en ik zoek nooit de discussie op met mensen. Als mensen er tegen mij over beginnen blijf ik kort van stof, tenzij ik merk dat iemand oprecht interesse heeft. Anders is het gewoon 'omdat ik dat fijn vind. '
quote:sinnombre schreef op 02 januari 2016 @ 08:19:

Prima dat mensen geen vlees eten, maar waarom moet daar altijd over gepraat worden alsof het een geloof is en vegetariërs doen alsof ze van een sekte zijn?

Laat je vlees lekker liggen, maar val anderen daar niet mee lastig.Denk dat je het nu omdraait, het zijn de vleeseters die er over willen discuseren.
Hier ook vegetariër (het hele gezin), en ik heb het idee dat dat in onze omgeving als heel normaal wordt gezien. Ik krijg er nooit vragen over. Eén keer, lang geleden "Huh? Vegetariërs zien er toch altijd heel slecht uit?!"

Veganist zou beter zijn. Hoewel we zeker geen grootverbruikers zijn qua melk en eieren, vind ik dat 100% best lastig. Eieren komen van de kippen van m'n tante, maar kaas zou ik wel missen, in praktische zin voornamelijk. We drinken geen melk, maar dat heeft ook met gezondheid te maken.
Maar wat is het probleem met kaas dan eigenlijk? Voor de melk hoeft die koe toch niet dood? Oprechte vraag hoor
quote:hgjb266 schreef op 02 januari 2016 @ 08:52:

[...]

Denk dat je het nu omdraait, het zijn de vleeseters die er over willen discuseren.Ik dacht precies hetzelfde.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 02 januari 2016 @ 08:59:

Maar wat is het probleem met kaas dan eigenlijk? Voor de melk hoeft die koe toch niet dood? Oprechte vraag hoor Het gaat niet alleen om het leven van de dieren, maar ook om de kwaliteit van hun leven. Koeien komen vaak helemaal niet meer buiten, kalfjes worden bij hun moeder weggehaald en onthoornd enz.

Maar wat is het probleem met kaas dan eigenlijk? Voor de melk hoeft die koe toch niet dood? Oprechte vraag hoor Kaas bevat stremsel en dat word uit de maag van de kalf verkregen. Maar je hebt ook microbieel stremsel dat gemaakt is door micro-organismen.

Maar wat is het probleem met kaas dan eigenlijk? Voor de melk hoeft die koe toch niet dood? Oprechte vraag hoor

Die koeien leven ook in de bio-industrie. Kalfjes worden meteen bij hun moeder weggehaald, zodat de melk naar de mens kan. Mannetjeskalfjes gaan op transport naar Zuid Europa, of blijven in nl en worden vetgemest en geslacht.

Vrouwtjes worden ook melkkoe, en moeten dus elk jaar een kalfje baren die weer meteen wordt weggehaald. Als melkproductie na een paar jaar minder wordt worden ze alsnog geslacht.
quote:hgjb266 schreef op 02 januari 2016 @ 08:52:

[...]

Denk dat je het nu omdraait, het zijn de vleeseters die er over willen discuseren.Niet altijd hoor, ken ik vegetariërs die dat altijd breed moeten uitmeten. Hoe korter ze vegetariër zijn hoe meer ze erover wllen praten.
Oke, bedankt voor de uitleg
quote:fietsie schreef op 02 januari 2016 @ 09:06:

[...]

Niet altijd hoor, ken ik vegetariërs die dat altijd breed moeten uitmeten. Hoe korter ze vegetariër zijn hoe meer ze erover wllen praten.Dat lijkt op ex-rokers 😀
quote:Nelladella1 schreef op 02 januari 2016 @ 09:07:

[...]

Dat lijkt op ex-rokers 😀Juist, die zijn ook zo veroordelend.
quote:sinnombre schreef op 02 januari 2016 @ 08:19:

Laat je vlees lekker liggen, maar val anderen daar niet mee lastig.

Dat doe ik niet, hier werd op het forum om mijn mening gevraagd.

Ik zou het ook anderen nooit opdringen. Mijn man eet wel vlees en ik braad gerust gehaktballen voor hem. Ik zou mijn toekomstige kind ook niet vegetarisch willen opvoeden, dat is een keuze die hij zelf maar moet maken als hij daar zin in heeft.

Ik vind het juist eerder andersom, dat mensen je ineens ongevraagd een plakje salami onder je neus houden ('wil je écht niet?') of in een restaurant vlees bestellen en dan zeggen: "Sorry Laura!", alsof ik daar ooit aanstoot aan zou nemen. Of dat ze dan tekeergaan dat ik wel (biologische) eieren eet of in een vervuilende dieselauto rondrijd, op een manier van: ha, nou heb ik je! jij hypocriet!

Echt, laat me gewoon met rust, ik neem hen toch ook niet de maat? En wat verder gezegd wordt: liever inconsequent goed dan consequent fout.
De dochter van een vriendin is ook vegetariër maar ze eet wel kip want dat is geen echt vlees... Ik had echt zoiets van

[...]

Niet altijd hoor, ken ik vegetariërs die dat altijd breed moeten uitmeten. Hoe korter ze vegetariër zijn hoe meer ze erover wllen praten.Klopt, alsof ze zichzelf voortdurend moeten overtuigen van hun nieuwe dieet. En dan vaak binnen drie jaar weer vlees eten .
quote:fietsie schreef op 02 januari 2016 @ 09:09:

[...]

Juist, die zijn ook zo veroordelend.

Logisch toch? Die hebben net het licht gezien 😀

Ik ken veel vegetariërs, maar niemand die veroordelend is of het vegetarisme aan het prediken is. Wel maak ik soms mee dat mensen in de verdediging schieten als ze erachterkomen dat ik vegetariër ben, terwijl ik nooit iets over een ander zou zeggen of het promoot.
Ik eet al zo'n 15 jaar vegetarisch en heb besloten per 1 januari veganistisch te eten.

Ik ben altijd een dierenvriend geweest, en dat is dan ook de reden geweest ooit helemaal te stoppen met vlees en vis (overigens als je nog wel vis eet, ben je pescetarier en geen vegetarier). Tegenwoordig wil ik het nog steeds niet eten i.v.m. het dierenleed, de bioindustrie en alle zooi die er in vlees (met name worsten en vleeswaren) wordt gegooid.

Ik ben het ermee eens dat het enigzins hypocriet is om vegetarier te zijn en dan nog legbatterij eitjes te eten. Scharreleitjes van de boer in het dorp heb ik geen moeite mee - echter zal ik ze zelf niet meer eten. Hetzelfde geldt overigens voor kaas; veel 'vegetariers' eten kaas, terwijl er stremsel in zit - en dat is gewoon gemaakt van de maag van een kalf. Kaas is 9 van de 10 keer niet eens vegetarisch.

Over het algemeen hou ik nu het principe aan dat ik gewoon alles zelf maak. Geen pakjes, zakjes, geen vegaburgers (zitten ook vaak vol E-nummers), geen vlees en geen zuivel.

Dat klinkt als een hoop restricties, maar dat is het helemaal niet. Je haalt je groente en fruit bij de groenteboer, bakt je eigen brood en perst je eigen jus. Als je pakjes, zakjes en al het fabrieksvoer vermijd, is het verschil tussen veganisme en vegetarisch niet zo groot en kun je makkelijk veganistisch eten.

[...]

Niet altijd hoor, ken ik vegetariërs die dat altijd breed moeten uitmeten. Hoe korter ze vegetariër zijn hoe meer ze erover wllen praten.

Mijn ervaring is, hoe minder aandacht jij eraan besteed, hoe minder andere dat ook doen. Ik ben veganist en kan dus eigenlijk niks qua beleg in het bedrijfsrestaurant kopen, dus ik neem mijn eigen eten mee. Het is alleen 'vervelend' bij bedrijfsfeestjes waar dus een catering is, sta je de hele avond droge plakjes stokbrood te eten omdat er nog geen normaal stukje komkommer te krijgen is omdat overal wel iets 'dierlijks' op zat.

Voor mij was de stap naar veganisme eigenlijk ook heel logisch. Ik kan niet zo goed tegen zuivel en hou niet van eieren, dus eigenlijk werd ik vanzelf veganistisch. Al noem ik mezelf wel 'praktisch veganist', als mijn moeder een vleesvervanger koopt zit daar meestal zuivel of ei in. Dan ga ik daar niet over zeuren, ik ben al blij dat ze de moeite doet. Maar meestal neem ik zelf wat mee qua vleesvervanger.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:laurabb schreef op 02 januari 2016 @ 09:12:

Ik zou mijn toekomstige kind ook niet vegetarisch willen opvoeden, dat is een keuze die hij zelf maar moet maken als hij daar zin in heeft.

Wij doen dit andersom: vegetarisch is hier de norm, dus onze kinderen worden opgevoed als vegetariër. Later mogen ze zelf beslissen of ze vlees gaan eten of niet. Hoe dan ook, je maakt altijd een keuze voor je kind.

Beide kinderen zeiden op hun vijfde dat ze later vlees zouden gaan eten. De oudste is nu elf, en zegt inmiddels dat hij vegetariër blijft.
quote:laurabb schreef op 02 januari 2016 @ 09:12:

[...]

Dat doe ik niet, hier werd op het forum om mijn mening gevraagd.

Ik zou het ook anderen nooit opdringen. Mijn man eet wel vlees en ik braad gerust gehaktballen voor hem. Ik zou mijn toekomstige kind ook niet vegetarisch willen opvoeden, dat is een keuze die hij zelf maar moet maken als hij daar zin in heeft.

Ik vind het juist eerder andersom, dat mensen je ineens ongevraagd een plakje salami onder je neus houden ('wil je écht niet?') of in een restaurant vlees bestellen en dan zeggen: "Sorry Laura!", alsof ik daar ooit aanstoot aan zou nemen. Of dat ze dan tekeergaan dat ik wel (biologische) eieren eet of in een vervuilende dieselauto rondrijd, op een manier van: ha, nou heb ik je! jij hypocriet!

Echt, laat me gewoon met rust, ik neem hen toch ook niet de maat? En wat verder gezegd wordt: liever inconsequent goed dan consequent fout.Eens, met álles wat je schrijft hierboven.

Maar wat is het probleem met kaas dan eigenlijk? Voor de melk hoeft die koe toch niet dood? Oprechte vraag hoor Kaas bevat stremsel, gemaakt van de maag van kalfjes. Kijk maar op de verpakking van de kaas of vraag het aan je kaasboer! Het is gewoon niet vegetarisch. Er zijn wel kazen met vegetarische stremsel, maar het is niet de standaard.
En overigens hou ik me er niet mee bezig wat 'anderen' doen; als mijn vegetarische vrienden een boterham kaas eten, ga ik ze geen preek geven. Als mijn vriend zaterdagochtend bacon staat te bakken, moet 'ie dat lekker doen. Ieder zijn ding!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven