Vegetariërsdebat 😊

02-01-2016 00:20 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst ontstond er binnen mijn vriendenkring na het praten over voedsel een vegetariërsdebat. De een vond het maar onzin en denkt dat het prima is om vlees te eten, de ander (ook vleeseter) is er sterk van overtuigd dat je zonder kan. Wat vinden jullie? Brand los!
Als de hemel valt, vangen we hem met z'n allen ~ Typhoon
quote:maylina schreef op 02 januari 2016 @ 23:16:

[...]

Antibiotica, chemo, maakt allemaal niet zoveel uit?Gek genoeg: nee, inderdaad
quote:JollyJ schreef op 02 januari 2016 @ 21:39:

Verloskunde en hygiene. Geneeskunde heeft opmerkelijk weinig gedaan voor onze levensverwachting

Idd. Twee van de grootste vooruitgangen in de levensverwachting/kraamvrouwensterfte werden veroorzaakt door de komst van het toilet en riolering, en de slimme slimme man die bedacht dat het misschien wel handig was om je handen af te spoelen nadat je les had staan geven/onderzoek had staan doen in een stoffelijk overschot alvorens je een vrouw hielp bevallen.

Antibiotica is het enige echte geneesmiddel dat we kennen, maar zorgt niet voor een sterk verminderde sterfte. Chemotherapie al helemaal niet, da's puur vergif. De kindersterfte is enorm afgenomen met de komst van vaccinaties. Maar het verminderen van sterven op de kinderleeftijd verklaart niet het lánger leven. Lánger, dat leven we sinds de riolering en andere hygiënemaatregelen.

Als prijs daarvoor hebben we allergieën en auto-immuunziekten gekregen, en daar kan de geneeskunst dan weer wat mee rommelen.

Ik denk wel dat je kunt zeggen dat veel mensen tegenwoordig een stuk gezonder eten en leven dan 100 jaar geleden, bijvoorbeeld. Vergelijken met de paleotijd lijkt me niet zo heel interessant, aangezien de voeding die toen beschikbaar was nu niet meer verkrijgbaar is. Bovendien verschilde het daar natuurlijk ook ontzettend per streek wat ze aten. De mensen die dat dieet aanhangen, zouden eigenlijk niets kunnen eten, want de producten van toen bestaan niet meer. Er groeiden hier geen sappige avocado's tig jaar geleden.

Wat ik wel weet, is dat vrijwel niemand die groenten, vlees, fruit, vis, zuivel en granen eet een vitaminetekort heeft. Vitaminetekorten zoals scheurbuik komen eigenlijk alleen nog voor bij drugsverslaafden die op vla oid leven. Vroeger (nee niet in de paleotijd) waren vitaminetekorten een serieus probleem, tegenwoordig sterft er niemand meer aan scheurbuik als hij enigszins normaal eet.

Dus dat onze voeding te weinig vitaminen zou bevatten, daar ben ik zo zeker niet van. Volgens mij bevat een gevarieerd voedingspatroon prima de vitamines en mineralen die je nodig hebt. Ik zie geen enkel bewijs voor het tegengestelde.

Ik ben nog niet zo oud, 26 jaar ben ik. Ik kan me herinneren dat in mijn jeugd 'spaghetti met tomatensaus' bestond uit pasta met tomatensaus uit zo'n Grand'Italia potje. Nou dat wordt de kindjes van nu écht dus niet meer voorgeschoteld hè, zo'n verderfelijk potje vol ziekteverwekkende E-nummers, zout en suiker. YEGH! Het idee.

Mijn zusje at rijst en bloemkool met kaassaus uit zo'n zakje poeder. Voortoe kregen we rijst met boter en suiker en we kregen smeerkaas en leverworst op brood. Naar school kregen we Sultana's en Evergreens mee en een beker limonade, en mijn zusje mocht Yogho Yogho drinken ipv melk zodat ze tenminste zuivel binnenkreeg.

Nou tegenwoordig zou je mijn moeder écht niet betrappen op tomaten- of kaassaus uit potjes of zakjes hoor, en Yogho Yogho kan ook écht niet meer. Smeerkaas en leverworst zijn troep en sultana's en evergreens zijn verruild voor fruit en noten.

Ik vind het wel mooi dat de wereld veel aan bewustwording doet hoor, of een deel van de wereld althans, want er is natuurlijk ook een deel dat dat niet doet. Maar ik denk juist dat we goed bezig zijn op dit moment, en niet hoeven door te slaan naar dingen als 'koolhydraatvrij' eten, of het 'paleodieet' volgen, of een of andere hele strikte manier van eten. Steeds meer mensen gaan voor meer onbewerkte producten en minder pakjes en zakjes! Super! Maar je kan best nog eens een kant en klare hamburger kopen hoor, of een rookworst, voor af en toe.

Alles is tenslotte giftig. Zelfs water. Als je er teveel van neemt.
quote:JollyJ schreef op 02 januari 2016 @ 21:39:

Verloskunde en hygiene. Geneeskunde heeft opmerkelijk weinig gedaan voor onze levensverwachtingKun je dat onderbouwen? Lijkt me dat geneeskunde toch wel degelijk een belangrijke rol speelt, evenals voeding, arbeidsomstandigheden, bijv?
quote:lux. schreef op 02 januari 2016 @ 13:34:

[...]

Ik heb sinds kort (2mnd) een tuintje en wil ook proberen een moeshoekje te maken, al zal ik daar niet voldoende groente voor 2p voor het hele jaar van kinnen telen maar lijkt me wel leuk om iets uit eigen tuin te kunnen eten

Wb het gif uit ZA enzo: producten worden bij de Nederlandse grens geweigerd als er naar Europese standaard teveel pesticiden op zitten, dus dat klopt niet helemaal.

Yay! Een moestuin is echt heel erg leuk!

En wat vega koken voor gasten betreft, ik vraag me af waarom dat niet zou kunnen? De gastvrouw verzorgd het eten.
quote:milena1 schreef op 02 januari 2016 @ 15:39:

[...]

Vraag jij vegetariërs waarom ze geen vlees eten?

Waarom?

Moet iedereen voortaan overal verantwoording over afleggen ofzo? Het punt is dat de meeste vegetariërs zelf die verantwoording af gáán leggen. Oww het is zooo sjielig voor de diertjes dus eet ik geen vlees. Prima maar het is knap hypocriet om dan wel melk te drinken, kaas te eten en de andere zuivel te gebruiken.

Ga dan voor bio vlees, niet te vaak en beperk je inname van die kaas en zuivel. Houd het in evenwicht. Eet het vlees dat dood moet voor jouw plakje kaas ook gewoon op dan. Maar niet zo'n heiliger dan heilig toontje aan slaan en ondertussen er zwaar aan voorbij gaan dat er wel degelijk dieren voor jouw maaltijd moeten sterven.

Dat de een voor de ander sterft hoort gewoon bij het leven. Wormpjes en vliegjes worden gegeten door de vogels, die zijn weer voedsel voor...etc etc. Dus dat je niet iedere dag 200 gr op je bord neemt is heel goed. Dagje of 2 zonder kan best. Maar als je het echt voor het dierenleed doet dan ook geen lederen producten en helemaal geen dierlijke producten waar ze voor dood moeten.

Want echt dat vind ik zo'n gehuichelde statement "voor het dierenleed'

Doe het dan goed. Of wees zo eerlijk dat het idd niet uitmaakt dat je geen vlees eet, dat er net zoveel dieren doodgaan dan als jij wel dat stukje vlees zou eten.
quote:loreley12 schreef op 02 januari 2016 @ 15:54:

[...]

Joh, ik ben ook geen heilige, hoor. Ik draag ook leren schoenen. De kaas die ik eet is ook biologisch, omdat ik die ook het lekkerst vind, maar ja, er zijn ook een hoop mensen die het evengoed hypocriet vinden dat je biologisch vlees eet, want dat beest wordt ten slotte ook gedood voor consumptie. Iedereen zou dan strikt veganistisch moeten zijn. Ik vraag me soms wel af of dat nou zo gezond is voor kinderen die in de groei zijn.

Dat is dus juist niet hypocriet. Jij eet het stukje vlees dat voor de kaas gezorgd heeft. Mooi toch? Zo blijft er niets liggen en sterft zo'n dier niet voor niets

En met het kopen van goed vlees maak je dus juist een heel duidelijk teken dat jij alleen vlees eet wat diervriendelijk behandeld is. Hoe meer mensen goed vlees kopen hoe meer boeren goed vlees gaan verkopen.
quote:cybermeisje schreef op 02 januari 2016 @ 16:17:

[...]

Natuurlijk moet dat, het liefste ook nog onderbouwd met informatie van dubieuze aluminium hoedjes sites

geintje :P

Ik vraag me dat ook wel eens af waarom mensen dat aan me vragen. Ik vraag mensen toch ook niet waarom ze wel vlees eten. Is toch een keuze die ieder voor zich maakt.

Al ben ik dan weer wel van mening dat als je dan toch vlees wil eten je dan wel 'goed' vlees moet eten, dus biologisch. Ow, en dat je dan minimaal 1x in je leven zelf een beestje dood moet maken en er zelf een biefstukje van moet maken. :P Nou hoera dan maar. In het kader van mijn opleiding idd op het slachthuis geweest. En ja hoor, ik eet nog steeds met smaak mijn vlees.

Zal het je nog sterker vertellen, het smaakt het beste als je ziet waar het vandaan komt. Die plastic vacuüm pakjes van de groothandel die de meeste slagers tegenwoordig hebben (zelf portioneren mag haast niet meer) dat is toch haast niet herkenbaar meer als vlees.

Slagerij zuid, een echt ouderwetse waar je nog gewoon een heel varken ziet en de slager met lange halen het beest in stukken hakt.

quote:LoiseauCoureur schreef op 02 januari 2016 @ 19:44:

[...]

Helemaal eens!

Waarom kun je iemand 'niet serieus nemen' als diegene niet weet dat gelatine dierlijk is? Is er soms een checklist in omloop waar je aan moet voldoen vóór je jezelf officieel vegetariër mag noemen? Iemand kan toch ook gewoon besluiten geen vlees meer te eten, zonder zich er verder in te willen of hoeven verdiepen?Vind je dat zelf niet heel dom klinken? Als je gewoon geen vlees lust/minder lekker vind dan heb je ook die tirades over dierenleed niet. Maar de meeste hebben die dus wel. En zoals hierboven, het beest moet toch dood. Maar door je er niet in te verdiepen gaat het vlees dat voor jouw melk heeft gezorgd gewoon de prullenbak in.
quote:nina1966 schreef op 03 januari 2016 @ 03:52:

[...]

Dat is dus juist niet hypocriet. Jij eet het stukje vlees dat voor de kaas gezorgd heeft. Mooi toch? Zo blijft er niets liggen en sterft zo'n dier niet voor niets

En met het kopen van goed vlees maak je dus juist een heel duidelijk teken dat jij alleen vlees eet wat diervriendelijk behandeld is. Hoe meer mensen goed vlees kopen hoe meer boeren goed vlees gaan verkopen.

Dat bedoelde ik eerder ongeveer hetzelfde. Als ik er logisch over nadenk dan moet je óf all the way vegan gaan of een bewuste omnivoor blijven. Maar iets er tussenin klopt eigenlijk niet.

Verder mag iedereen dat van mij voor zichzelf weten hoor. Het is meer mijn eigen gedachte erover, ik zou mezelf hypocriet vinden. Btw, duurzaam vis eten daar kwam ik niet goed uit, en vissen komen ook nog eens niet op een humane en snelle manier aan hun einde zoals een koe in het slachthuis. Maar ik vind vis ook niet heel erg lekker en ben een beetje bang van de graten dus ik at het toch al bijna nooit.

Wel een oprechte vraag aan Blondie: weet je iets af van de industrie achter vleesproductie? En laat je dat meespelen als je in de supermarkt staat?
quote:pomona-struik schreef op 03 januari 2016 @ 03:41:

[...]

Yay! Een moestuin is echt heel erg leuk!

En wat vega koken voor gasten betreft, ik vraag me af waarom dat niet zou kunnen? De gastvrouw verzorgd het eten.

Ja heb echt heel veel zin in mijn moestuin! Van mijn moeder heb ik al aardbeitjes gekregen. Ben me nu aan het inlezen, want ik heb nog nooit een tuin gehad (stadskind) dus moet alles nog leren, haha!

Oh ik kook heel vaak vega hoor, weet niet of je het tegen mij hebt? Wij eten thuis ook regelmatig vega, niet alleen omdat ik het eigenlijk niet echt meer van deze tijd vindt om alle dagen vlees te eten... Maar een bord spaghetti met een versgemaakte paprika-tomatensaus, basilicum en walnoten is gewoon te lekker om niet met regelmaat te eten. Zou zonde zijn om daar gehakt oid doorheen te gaan mikken. En tegen een lekkere groentequiche of pompoensoep met brood met kruidenboter of aubergines gevuld met linzen of noodles met noten en/of ei en groenten.. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Allemaal zeer volwaardige vega(n) maaltijden waarbij ik geen seconde het vlees mis. Bij aardappels vlees groente zou ik dat meer hebben: alleen aardappels en groenten vind ik geen maaltijd en aardappels vegaschijf/burger groenten ben ik niet zo gek op. Dus als we AVG eten, eten we bijna altijd vlees of vis. Maar zeker in de oosterse en mediterraanse keuken heb je honderden fantastische recepten waar geen diertje aan te pas komt.

Wij wisselen dus heel erg af tussen vlees, vis en vega. En het grappige is dat mijn man, die vroeger elke avond AVG at en heel erg van 'vlees hoort bij de maaltijd' en 'pffff biologisch' enzo was (bij hem thuis vinden ze dat maar onzin), daar nu ook heel erg mee bezig is. Hij vindt het ook belangrijk waar zijn eten vandaan komt en er is een wereld aan (vega(n)) gerechten voor hem opengegaan.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van andere gerechten maken. In pasta of noodles of gevulde groenten of taarten is vlees helemaal niet het hoofdbestanddeel van de maaltijd, met AVG wel. Denk dat mensen die heel Hollands eten, het heel moeilijk vinden om zich vega maaltijden voor te stellen. Ik hou ook niet van vega rookworst en spekjes bij m'n boerenkool, dus ik begrijp dat wel. Je moet voor vega gewoon wat verder kijken dan Hollandse pot, dan gaat er een wereld voor je open.
Ondanks dat zowel man, zoon als ik echt vleeseters zijn eten we ook wel eens geen vlees, helemaal prima hoor.

Een van mijn favorieten is gekookte pasta met knoflookyoghurt en saus van olie,tomatenpuree en chilivlokken.

In de originele versie zit daar gehakt in (Turkse ravioli) maar dit is net zo lekker en ik heb niet het idee dat ik wat mis.

Ook erg lekker is spinazie met ui, knoflook, chilivlokken en witte kaas. Dippen met brood (meestal zelfgemaakt).

Niks mis mee.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 03 januari 2016 @ 04:29:

[...]

Dat bedoelde ik eerder ongeveer hetzelfde. Als ik er logisch over nadenk dan moet je óf all the way vegan gaan of een bewuste omnivoor blijven. Maar iets er tussenin klopt eigenlijk niet.

Verder mag iedereen dat van mij voor zichzelf weten hoor. Het is meer mijn eigen gedachte erover, ik zou mezelf hypocriet vinden. Btw, duurzaam vis eten daar kwam ik niet goed uit, en vissen komen ook nog eens niet op een humane en snelle manier aan hun einde zoals een koe in het slachthuis. Maar ik vind vis ook niet heel erg lekker en ben een beetje bang van de graten dus ik at het toch al bijna nooit.

Wel een oprechte vraag aan Blondie: weet je iets af van de industrie achter vleesproductie? En laat je dat meespelen als je in de supermarkt staat?Als ik in de supermarkt sta dan kijk ik naar de aanbiedingen. Ik koop nooit biologisch omdat dat veel duurder is en ik heb er geen vertrouwen in of het nu echt zo veel beter is. En natuurlijk weet ik wel iets af van de industrie achter vleesproductie maar ik ga me daar verder niet echt in verdiepen. Ik koop vlees bij de Lidl, Jumbo en de plaatselijke slager hier. Lamsvlees koop ik bij een Turks winkeltje.
Wij eten ook niet elke dag AGV. Ik kook ook vaak buitenlands zoals Indisch of Chinees maar ik kan dan het vlees erin toch niet missen. Ik hoef ook geen pastasaus zonder vlees. Ik doe daar klein gesneden speklapjes door en hachevlees. Als ik nasi maak dan doe ik dat met stukjes varkenshaas door de rijst en ook nog ontbijtspek of schouderham. Bij de nasi eten we dan ook nog een vleesgerecht zoals bv babi pangang, ajam ketjap, sate enz.
quote:Blondie456 schreef op 03 januari 2016 @ 11:16:

Wij eten ook niet elke dag AGV. Ik kook ook vaak buitenlands zoals Indisch of Chinees maar ik kan dan het vlees erin toch niet missen. Ik hoef ook geen pastasaus zonder vlees. Ik doe daar klein gesneden speklapjes door en hachevlees. Als ik nasi maak dan doe ik dat met stukjes varkenshaas door de rijst en ook nog ontbijtspek of schouderham. Bij de nasi eten we dan ook nog een vleesgerecht zoals bv babi pangang, ajam ketjap, sate enz.

Nasi vind ik ook geen vegetarisch gerecht, al moet ik zeggen dat ik sowieso niet zo gek ben op nasi. Maar fresh springrolls, glass noodles, gewone eiermie met Japanse, Vietnameze en/of Thaise sausjes, daar gebruik ik vaak noten, ei en/of tofu, dat zijn namelijk geen echte vleesgerechten waar je een vegavariant van kunt maken (daar houd ik ook niet zo van: pasta bolognese met nepgehakt ofzo), maar dat zijn gerechten waarbij je kunt kiezen of je je noodles vult met vis, vlees of vega(n). Dus daar mis je dat niet.

En zo heb je ook heerlijke vegetarische pastasauzen die vegetarisch bedoeld zijn, daar hóórt geen vlees in. Wat voor vlees zou jij door een pasta Peperonata willen gooien? Persoonlijk vind ik het zonde om je proteïnen nooit uit noten, avocado, ei, soja, kikkererwten, linzen, etc. te halen. Dat is toch allemaal hartstikke lekker?

Eet je wel vis?
Nee, ik eet geen vis. Heb alle soorten geproefd maar vind het echt vies. Omelet doe ik wel door de nasi. Kikkererwten, linzen, avocado, soja of tofu krijgen wij echt niet weg. Noten eet ik zo wel eens een handjevol. Op vakantie in Egypte hebben wij falafel op. Nog nooit zo iets smerigs gegeten.
Maar als kind heb je dat soort dingen ook niet geproefd? Vaak is het toch een kwestie van aan nieuwe smaken wennen. Dat duurt nu eenmaal even bij kinderen vaak. Vind het opvallend dat je als volwassene zo eenzijdig dingen lust, dat doet mij denken dat je als kind niet zulke gevarieerde voeding is voorgeschoteld.
Ik snap niet dat mensen zo makkelijk van hele basic ingredienten zeggen dat ze het niet lusten.

Bijv ui. Op zoveel manieren te verwerken, waardoor de smaak ook veranderd.
Snap ik ook niet, maar is echt zo. Heb ooit iemand gekend die bewust nooit bij een ander ging eten, omdat ze enorm specifiek was wat ze wel en niet lustte. Uiten waren oké, maar niet als ze (zoals zij noemde) glibberig gebakken waren. En pasta moest ook heel precies niet te al dente, maar ook niet zacht.

Ik kan best een aardig potje koken, maar toen ik dit hoorde is ze meteen van mijn lijstje potentieel uit te nodigen eetgasten geschrapt.

Anderhalf jaar terug ben ik verhuisd en heb heel er leuke buren, wat ouder dan ik, eind 50 (zij), begin 60 (hij). Zij vertelde me dat ze een vader had die bijna niks lustte. Daarom kookte haar moeder zonder veel variatie en heeft zij van huis uit niet veel meegekregen. Sinds ik er woon, koken we af en toe samen iets wat voor haar helemaal nieuw is en dat vind ze geweldig (en de buurman ook). Maar hun dochter (huis uit, gescheiden, dorp verderop en heel veel bij haar ouders met de kinderen) lust ook niks.

Van de zomer een coucoussalade gemaakt, de buren vraten hun borden er bijna bij op, maar ze durfde er nog geen hapje van te nemen, want raar.

Vreemd dat haar kinderen ook niks lusten...
When in doubt, the auditor is always right!
Hmmmm couscoussalade. Nou heb ik daar trek in wat doe jij erin? Wellicht doe ik inspiratie op voor een nieuw recept
Als kind zijnde moest ik alles eten ook al braakte ik er tegenin zoals met spruiten. Het grootste voordeel van het huis uit gaan vond ik toch wel dat ik nooit meer iets hoefde te eten wat ik niet lekker vind. Ik probeer wel alles en zeg niet zo maar dat ik het niet lus. Zoals in Egypte die falafel heb ik geprobeerd. Een paar happen genomen en toen hebben we wat anders besteld. Man man wat was dat goor die kikkererwtenzooi.
De couscous laat ik altijd wellen met bij het kokende water het sap van een citroen en een scheut goede olijfolie. Verder doe ik er vaak een combinatie in van lente-ui, kleine tomaatjes (gehalveerd), fijngehakte knoflook, Griekse fetakaas (niet dat Deense nepspul) en olijven. Ik heb de gewoonte alles behalve de feta al bij de droge coucous te gooien en dit allemaal met het kokende water te overgieten. Dan is het even iets geblancheerd. Als ik zin heb, komen daar nog wel eens kikkerewrten of reuzebonen bij en kan je ook stukjes gedroogde tomaat in olie erbij doen. En een flinke hand fijngehakte munt.

Wil je het nog iets meer een maaltijd maken, dan is een blikje uitgelekte tonijn erdoor ook een aanrader. Schijf Turks brood en een bakje hummus erbij en een fles koude rosé. Picknickkleed buiten leggen en de middag is klaar. Picknickkleed in de zomer, natuurlijk.

Tonijn eruit en het is al redelijk vegetarisch, feta eruit en het is veganistisch.
When in doubt, the auditor is always right!
quote:nina1966 schreef op 03 januari 2016 @ 04:00:

[...]

Vind je dat zelf niet heel dom klinken? Als je gewoon geen vlees lust/minder lekker vind dan heb je ook die tirades over dierenleed niet. Maar de meeste hebben die dus wel. En zoals hierboven, het beest moet toch dood. Maar door je er niet in te verdiepen gaat het vlees dat voor jouw melk heeft gezorgd gewoon de prullenbak in.

Het vlees van melkkoeien word door mensen anders nauwelijks gegeten, dat word weggegooid of in kattenvoer verwerkt (en er zal ook wel wat in de frikandellen verdwijnen, maar da's toch zeker niet wat ik op grote schaal zou willen eten)

Het vlees wat gegeten word komt van vleeskoeien, die geen melk geven (de melk word in elk geval niet voor menselijke consumptie gebruikt)

Als je vlees én melk gebruikt is het dus dubbel, natuurlijk scheelt het als je in elk geval één van de 2 laat staan.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik in principe niks tegen het eten van "afvalvlees" heb (uitgelegde kippen, dieren die afgeschoten worden omdat ze anders overlast veroorzaken etc) zelf vind ik vlees eten ook gewoon een wreed en smerig idee, dus ik doe dat niet, maar ik kan me voorstellen dat het een oplossing is als je toch heel graag vlees wilt eten.

Daarnaast is het natuurlijk geen duurzame oplossing voor iedereen, er is simpelweg niet genoeg van om de hele wereld van vlees te voorzien.

En over biologisch vlees/"diervriendelijk" vlees denk ik ook een beetje zo, het is al beter, maar niet haalbaar op grote schaal, dus dan vind ik het zelf logischer om maar gewoon geen vlees te eten.

Plus dat het idee om dieren te fokken alleen om op te eten mij nogal tegenstaat.
quote:paleviolet schreef op 03 januari 2016 @ 13:41:

[...]

Het vlees van melkkoeien word door mensen anders nauwelijks gegeten, dat word weggegooid of in kattenvoer verwerkt (en er zal ook wel wat in de frikandellen verdwijnen, maar da's toch zeker niet wat ik op grote schaal zou willen eten)

Het vlees wat gegeten word komt van vleeskoeien, die geen melk geven (de melk word in elk geval niet voor menselijke consumptie gebruikt)

Als je vlees én melk gebruikt is het dus dubbel, natuurlijk scheelt het als je in elk geval één van de 2 laat staan.Ik heb eens een programma gezien over de vleesindustrie. Er wordt helemaal niks weggegooid van een beest. Dat wij hier in Nederland geen vlees van melkkoeien eten betekent niet dat hun karkassen worden weggegooid. Alles, tot het laatste fliebeltje, wordt geëxporteerd naar landen waar ze er nog wel iets mee kunnen of willen.
quote:maylina schreef op 03 januari 2016 @ 15:10:

[...]

Ik heb eens een programma gezien over de vleesindustrie. Er wordt helemaal niks weggegooid van een beest. Dat wij hier in Nederland geen vlees van melkkoeien eten betekent niet dat hun karkassen worden weggegooid. Alles, tot het laatste fliebeltje, wordt geëxporteerd naar landen waar ze er nog wel iets mee kunnen of willen.

Dat is inderdaad ook zo, de markt in een aantal landen (in Afrika vooral) word helemaal verpest door ons afvalvlees.

Persoonlijk vind ik het onzin om iets per se te willen eten omdat het er nu eenmaal is, het is niet gezond, en ook niet echt lekker (lijkt mij tenminste ) en er zijn ongetwijfeld betere oplossingen te bedenken.

Dat gebeurt ook al wel, dierlijk afval word gebruikt om bijvoorbeeld energie op te wekken, en ik denk dat er in de toekomst toch vooral in die richting gedacht moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven