Vegetariërsdebat 😊

02-01-2016 00:20 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst ontstond er binnen mijn vriendenkring na het praten over voedsel een vegetariërsdebat. De een vond het maar onzin en denkt dat het prima is om vlees te eten, de ander (ook vleeseter) is er sterk van overtuigd dat je zonder kan. Wat vinden jullie? Brand los!
Als de hemel valt, vangen we hem met z'n allen ~ Typhoon
Wij eten heel veel vlees. Vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd.Ik ben ook niet bereid om 1 dag in de week geen vlees te eten. Ieder moet voor zichzelf weten of hij vlees eet of niet maar ga als je vegetarier bent alsjeblieft niet vleeseters ervan proberen te overtuigen om ook geen vlees te eten. Ik scheer niet alle vegetariers over 1 kam maar sommige gaan wel erg ver en willen je het gevoel geven dat je helemaal verkeerd bezig bent als je wel vlees eet, zeker als je dan ook nog eerlijk zegt nooit biologisch vlees te kopen en dat je ook kiloknallers koopt.
quote:cybermeisje schreef op 02 januari 2016 @ 09:19:

[...]

Mijn ervaring is, hoe minder aandacht jij eraan besteed, hoe minder andere dat ook doen.

Gedeeltelijk mee eens. Ik ken vegetariërs die al heel lang vegetariër zijn, en daar heb ik nooit discussie mee gehad. Maar juist zij die net vegetariër zijn gingen mij vertellen hoe fout ik het allemaal deed.

Onlangs bleef mijn tante na een begrafenis onverwacht bij mij eten. Zij is al langer vegetariër dan dat ik oud ben. Ik schoot beetje in de stress want had er niet op gerekend. Zonder iets te zeggen nam zij gewoon kaas en komkommer en pindakaas op brood. Dat de kaas niet vegetarisch was, neemt zij dan zonder het te benoemen voor lief. Mijn oom die parttime vegetariër is uit solidariteit maar niet uit overtuiging, nam juist lekker vleesbeleg op brood.
Dus als vegetariër mag je eigenlijk ook geen kaas eten? Ik wilde dit jaar minder vlees gaan eten omdat ik de aarde minder wilde belasten maar ik ben helaas wel dol op kaas
quote:minilogue schreef op 02 januari 2016 @ 09:31:

En overigens hou ik me er niet mee bezig wat 'anderen' doen; als mijn vegetarische vrienden een boterham kaas eten, ga ik ze geen preek geven. Als mijn vriend zaterdagochtend bacon staat te bakken, moet 'ie dat lekker doen. Ieder zijn ding!Wat anderen doen kan me ook weinig schelen, tot het me echt raakt. Vriendin van dochter komt eten dus ik maak een deel van de maaltijd vegetarisch. Steek daar veel moeite in, en vervolgens eet het meisje (toen 13) gewoon wel hapjes met vlees, knakworst etc. Kan ik echt boos worden dat nota bene moede nog had opgebeld om te vertellen dat haar dochter geen vlees at.
quote:fietsie schreef op 02 januari 2016 @ 09:36:

Gedeeltelijk mee eens. Ik ken vegetariërs die al heel lang vegetariër zijn, en daar heb ik nooit discussie mee gehad. Maar juist zij die net vegetariër zijn gingen mij vertellen hoe fout ik het allemaal deed.

Met 'jij' bedoelde ik dus de vegetariër :P Dus inderdaad, degene die vaak net vegetariër zijn gaan vaak vertellen hoe het moet. Ik ga alleen een beetje bokken als mensen zeggen vegetariërs te zijn maar vervolgens wel vis eten.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:pomona-struik schreef op 02 januari 2016 @ 09:39:

Dus als vegetariër mag je eigenlijk ook geen kaas eten? Ik wilde dit jaar minder vlees gaan eten omdat ik de aarde minder wilde belasten maar ik ben helaas wel dol op kaas

Wij eten ook gewoon kaas, en minder vlees. Wij hebben vleesloze dagen en vleesarme dagen in de week. Vlees helemaal schrappen ben ik nog niet aan toe. Te lekker, en nog niet uit over wat ik dan wel zou eten. Niet zo dol op peulvruchten etc.

Alle beetjes helpen, kijk naar het grote geheel. Als heel vleesetend Nederland twee dagen per week bewust geen vlees zou eten zou dat al ruim 25% schelen voor de totale vlees consumptie
quote:pomona-struik schreef op 02 januari 2016 @ 09:39:

Er is gewoon kaas te koop met vegetarisch stremsel.

hier bijvoorbeeld een lijst (wel oud, dus misschien niet meer helemaal kloppend):

http://www.vegatopia.com/ ... rden-vegetarisch-gestremd
Ah dankjewel! Ik wist dat niet van die kaas! Wat vinden jullie van een niet leggende kip opeten? Ik heb in de afgelopen jaren wel eens een eigen kip opgegeten. Als ze geen eieren meer gaf. Ze wordt dan geslacht door de poelier.
Ik ben ook al zo'n 14 jaar vegetariër en heel af en toe heb ik nog discussies met van die echte carnivoren (zoals ze zichzelf dan noemen). Bijv. als er een bbq is en ik groentenspiesjes eet in plaats van speklappen, dan komen er wel eens opmerkingen als: "maar die planten zijn ook voor jou dood gemaakt.". Of: "maar dan moet je ook geen leer dragen" (ik koop alleen tweedehands leer maar goed).

Ik vind het soms wel vervelend, maar ik ga mezelf niet meer verdedigen, ik leef zoals ik wil en wat anderen doen is hun ding. Soms heb ik ook het gevoel alsof ze het willen goed praten voor zichzelf. Inderdaad net als rokers die altijd opmerkingen maken dat niet-rokers ook dood gaan.

Ik ben misschien geen perfecte vegetariër,ik probeer altijd bio eieren en zuivel te kopen maar dat lukt niet altijd. Maar alle beetjes helpen.
Och ik heb al jaren schijt aan wat anderen vinden van mij..
En vanavond maak ik kikkererwten burgers, nu al zin in!
quote:pomona-struik schreef op 02 januari 2016 @ 09:55:

Ah dankjewel! Ik wist dat niet van die kaas! Wat vinden jullie van een niet leggende kip opeten? Ik heb in de afgelopen jaren wel eens een eigen kip opgegeten. Als ze geen eieren meer gaf. Ze wordt dan geslacht door de poelier.Die kip heeft neem ik aan lekker vrij buiten gelopen, leuk leven gehad. Ik vind wel dat je het dier kunt slachten en opeten. Zelf ben ik niet per se tegen het eten van dieren, maar zelf eet ik alleen dieren die hun hele leven buiten hebben gelopen en hun natuurlijke gedrag hebben kunnen volgen, dus geen krachtvoer en geen kunstmatige inseminatie en meer van dat soort dingen. Het liefst zou ik helemaal geen dierlijke producten eten denk ik (tijd ook niet gedaan) maar de opties die je dan hebt zijn erg beperkt als je lokaal (Nederlands) wilt eten. Je komt dan al snel bij de geïmporteerde bonen (er worden maar weinig bonen verbouwd in NL), noten, avocado's, kokosnoten terecht. Daarvan weet ik totaal niet hoe het geproduceerd wordt (vanuit milieu en arbeidsomstandigheden gezien) dus daarom kies ik voor lokaal, "natuurlijk" vlees en eieren, maar geen zuivelproducten.
quote:pomona-struik schreef op 02 januari 2016 @ 10:02:

En vanavond maak ik kikkererwten burgers, nu al zin in!Lekker! Ik heb laatst de plantaardige burgers helemaal ontdekt! Ik maak ze nu bijna elke dag! Linzen/pompoen burgers zijn een van mijn favorieten. Eet smakelijk!
De kippen wonen in de achtertuin, overdag mogen ze in de tuin wandelen. Ze krijgen voedsel van de dierenwinkel. En ze mogen overdag lekker in de tuin krabben enzo. Ik voelde mij schuldig toen ik Bertha Kriel naar de poelier bracht. Ze had een mooi leven gehad en ze was al heel oud. De kippensoep was lekker trouwens.
Ik zie eerlijk gezegd de hele 'discussie' niet. Als het nou zou gaan om bv het milieuvervuilende aspect van vlees danwel bepaalde vleesvervangers, dan kon het nog enige inhoud hebben. Maar op het niveau van welles of nietus een gehaktbal???

Het zal me worst wezen wie wat eet.

Wij eten regelmatig vlees, bij voorkeur scharrel, maar ook net zo vaak niet. Who cares? Of moet ik het ook in mijn cv op gaan nemen?
quote:pomona-struik schreef op 02 januari 2016 @ 10:06:

De kippen wonen in de achtertuin, overdag mogen ze in de tuin wandelen. Ze krijgen voedsel van de dierenwinkel. En ze mogen overdag lekker in de tuin krabben enzo. Ik voelde mij schuldig toen ik Bertha Kriel naar de poelier bracht. Ze had een mooi leven gehad en ze was al heel oud. De kippensoep was lekker trouwens.Klinkt als een gelukkig kippenleven. Is het veel werk om kippen te hebben?
Ik vind het allemaal prima zo lang je je mening niet aan anderen op gaat leggen. Ik ken in mijn omgeving maar 1 vegetarier en zij is zo irritant. Ik zie haar gelukkig niet vaak maar ze laat duidelijk blijken dat zij zich enorm stoort aan onze manier van eten. Ze probeert mij ervan te overtuigen om als we vlees eten om biologisch vlees te eten en om vooral minder vlees te eten. Ze viel bijna van haar stoel toen ik eens vertelde dat wij met 3 personen een rollade gegeten hadden van 1200 gram. Ze keek me aan of ik iets ergs gedaan had.Ze vond het a sociaal. Ik heb niks tegen vegetariers maar laat mensen die wel vlees eten en zelfs veel vlees eten ook in hun waarde.
Nee, is niet veel werk. Wel even inlezen.

Maar ik ben dol op mijn kippen, vandaag nog twee eieren gevonden. Ik denk dat het aan het weer ligt. Kippen hebben allemaal een eigen karakter en gewoontes. Je kunt ze heel tam maken. Ze waken ook.
Als er iets is gaan ze heel hard kakelen

Ik heb wyandottes, in april krijg ik 4 Japanse kwartels. Mijn Amerikaanse buldog vind ze trouwens ook wel oke.
Lijkt me super leuk om kippen te hebben. Dan weet je tenminste waar je eieren vandaan komen. Ik koop eieren nu van iemand bij mij om de hoek die wat kippen heeft. De eieren zijn wel vaak wat viezig, die in de winkel liggen zijn natuurlijk gewassen. Das wel een klein nadeel. En verder zijn die verse eitjes moeilijk te pellen (als ze gekookt zijn). Heb jij dat ook?
Mijn schoonzus heeft kippen maar ik vind de eieren uit de winkel veel lekkerder. Zit echt verschil in smaak in.
Heel verse eieren pellen lastig idd! Ik koop soms eieren in de jumbo maar ze smaken mij niet.. Ongeacht dat iemand anders vindt dat ze vies zijn.
Mijn schoonzus is sinds 2 jaar veganistisch gaan eten. Zegt ze. En haar FB pagina stroomt werkelijk over van de zielige dieren plaatjes, foto's van zelf in elkaar geknutselde gerechten die allemaal vegan zijn en vooral veroordelende posts over de vleesetende medemens. Na een jaar werd er zeer luidkeels geroepen dat ze nu 1 jaar vegan was en halleluja wat was dat een zegen!

En ondertussen eet ze als ze daar zin in heeft lekker een kaassoufflé of een bitterbal, of een gebakje met slagroom of ... En dat staat nu werkelijk nooit op FB

Wat hier eerder werd geschreven over beter inconsequent goed dan consequent fout snap ik wel maar blaas dan niet zo hard van de toren tegen mensen die wel vlees eten. Dat stoort me mateloos.
quote:Anonymous2020 schreef op 02 januari 2016 @ 00:28:

[...]

Dat is iets te stellig, je vergroot de kans er wel op (met 18%), maar anders had heel Nederland kanker.

Ook dat is iets te stellig, uit de recente onderzoeken is gekomen dat de kans dat je kanker krijgt van bewerkt vlees (ongeveer 0,3 %) met 18 % vergroot is, scheelt dus een paar cijfers achter de komma, wat (opzettelijk?) opgeblazen is door de media.

Iedereen mag van mij zelf weten wat hij eet, onzin om te discussiëren over persoonlijke keuzes.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik denk dat een groot deel van de mensen heel goed zonder vlees kan. Veel mensen om mij heen eten geen vlees. Ik eet het zelf wel graag. En ik merk ook dat ik het echt ga missen en me minder energiek voel als ik een paar weken geen vlees eet. Ik gebruik dan wel goede vervangers en eet veel noten, maar op de een of andere manier mis ik toch 'iets'. Daarnaast eet ik heel graag vlees en vis. Ik zou het niet graag willen missen.

Ik las dat er ook al biefstuk gekweekt kan worden, maar dat dat heel lang duurt. Ik ben benieuwd hoe zoiets smaakt en of daar markt voor zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven