Cheesecake gescheurd

03-01-2016 23:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een cheesecake gebakken. Volgens het recept moest hij na het bakken nog 2 uur in de oven blijven staan. Nu zie ik dat er een scheur in zit. Balen. Zoveel tijd in gestoken. Hoe kan dit, wat heb ik fout gedaan? Heb het recept goed gevolgd.

Iemand hier cheesecake expert?

Groet Emmeline
It's only a cheesecake
Helaas gebeurt dat nog wel eens.

Bakken in een waterbad wil helpen, maar zelfs dan komt het er niet altijd ongeschonden uit.

Dat is gewoon cheesecake eigen.
She needed a hero. So that's what she became.
quote:daan6 schreef op 03 januari 2016 @ 23:21:

It's only a cheesecakeDat weet ik wel maar de cheese cake is voor het taarten buffet. Vraag me alleen af hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen.
quote:enchantedjewell schreef op 03 januari 2016 @ 23:29:

Helaas gebeurt dat nog wel eens.

Bakken in een waterbad wil helpen, maar zelfs dan komt het er niet altijd ongeschonden uit.

Dat is gewoon cheesecake eigen.Maar bij de bakker zien ze er altijd egaal uit.
Meid, dat ziet niemand! Een beetje slagroom overheen spuiten

Ps: ik kan verder geen nuttige tips geven. Ik ga zelf altijd naar de hema
Heb je alle ingredienten wel op kamer temparatuur? En heb je de oven open gedaan toen de cheesecake erin zat? De eieren gespateld en niet gemixt?

Dat zou ook een rol kunnen zijn in het scheuren van de cheesecake.
Eieren wel gemixt......volgende keer dus spatelen?. Kaas was idd niet op kamertemp. Kwam uit de koelkast.
Nieuwe maken en deze opeten als ontbijt.
verba volant, scripta manent.
Ik dacht dat dat normaal was bij een cheesecake? Blijkbaar niet.
quote:emmeline schreef op 03 januari 2016 @ 23:41:

Eieren wel gemixt......volgende keer dus spatelen?. Kaas was idd niet op kamertemp. Kwam uit de koelkast.Niet mixen volgende keer bij cheesecake dan komt er lucht in te zitten en dat gaat scheuren en ook alles op kamer temaparatuur voor een mooie egale cheesecake. Heb het zovaak gemaakt vandaar dat ik het weet.
Idd spatelen en alles op kamertemp zoals ttass28 zegt

Verder, hoe lager de oventemperatuur hoe minder groot de kans op scheuren.

Ik bak m meestal maar op 140 graden, moet ie er natuurlijk wel langer in
Maak een frambozensaus (dikkig) of gelei en spatel dat er dik op

En/of Beleg met frambozen
Ik heb er van de week 1 gemaakt en toen stond in het recept dat je een paar keer met het bakblik op het aanrecht moest tikken/slaan om de luchtbellen omhoog te laten komen. Misschien doe je dat al standaard maar anders: bij deze.
Ik zet altijd twee bakjes met water in de oven.
Bak je hem wel in een bak met water in de oven? En idd de oven niet direct open doen als hij klaar is...

Nu niets meer aan te doen! Laagje zure room of vruchtengelei....
Had je het bakblik goed ingevet. Ik merk dat mijn cheesecakes altijd een beetje krimpen/gaan werken tijdens de laatste minuten in de oven. De taart komt dan los van het bakblik. Ik kan mij voorstellen dat wanneer dat niet gebeurt de taart gaat scheuren.

Bakje water in de oven bij een cheesecake heb ik nog nooit van gehoord. Waar is dat voor?
Spleet vullen met lemon curd.
Ik bak regelmatig een cheesecake en die scheurt nooit.

Alle ingrediënten op kamertemperatuur, inderdaad spatel en bakblik op aanrecht laten vallen zodat de luchtbellen verdwijnen. Ik zet nooit water in de oven. Eerste half uur op 175, dan terug naar 140. Daarna ovendeur op een kier.
Bij mij scheurt hij alleen als ik 'm te lang bak, dan wordt 'ie wat droger en komt er een scheur in. Maar niet getreurd; hij smaakt nog steeds lekker!
Als je het bakblik met de cheesecake in een bak met water zet, dan gaart hij regelmatiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven