Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Hier eten ze alles, behalve groenten.

En dan hebben ze een leuke aan mij, want 50% van de maaltijd bestaat uit groenten.

Immer gemekker dus.
Hier ook hele gemakkelijke eters.... meestal. Zoonlief heeft een paar dingen die hij echt vies vindt; tomaat, gekookt of gebakken ei en plakken of stukken kaas. Geraspte kaas over de ovenschotel of pizza lust hij wel. Eten we een salade waarin tomaat en ei zit, probeert hij wel altijd op te scheppen zodat er niet teveel in zit, maar wat erin zit, eet hij dan wel op.

Verder ben ik zelf niet zo'n natuurtalent met koken, maar gewone hollandse pot en nasi, macaroni etc. lukt altijd wel.

Stamppotten zijn hier favoriet, of het nu met andijvie, broccoli of sla is, dat maakt niet uit.

Qua huiswerk ben ik met zoonlief nu een apart schrift gestart waarin we samen plannen wat hij nu op die datum/dag moet doen. Dat maakt het overzichtelijker voor hem; hij hoeft alleen naar die ene pagina te kijken om te zien wat hij die dag moet doen. Hopelijk wordt hij dan wat geruster in zijn eigen kunnen en kan hij dit plannen straks ook alleen doen.
Hier hebben ze een huiswerk kalender.

Zelfde principe, werkt als een tierelier.

Maar de jongste ziet het nut van leren en huiswerk niet echt. Dus die leert met lichte tegenzin en dat merken we wel, resultaten zijn niet slecht maar kunnen echt wel beter.
Zusenzoo: klinkt ook handig inderdaad. Hebben ze die vanuit school gekregen?

Zoonlief heeft de eerste maanden zulke slechte cijfers gehaald dat hij het vertrouwen in zijn eigen kunnen kwijt was/is. Op de basisschool heeft hij er nooit veel moeite voor hoeven doen, dus het leren leren begint nu pas. Dat vertrouwen proberen we dus nu te herstellen nu hij in een klas met een lager niveau zit en hem meer te helpen met plannen etc. Komende weken de eerste toetsen dus hopelijk komen dan de eerste voldoendes binnen ;).
Lees gezellig mee, hier nog een makkelijke puber van 12 jaar.
Jeuh! Morgen gaan de pubers gewoon weer naar school..

Trekken ze weer 'gewone' kleren aan, kan de Playstation weer opladen, kan de jongste weer spelen zonder dat die broers zich weer met hem bemoeien en kan ik de voorraadkasten weer aanvullen.

Toch was het ook wel gezellig hoor, de ene heeft pannenkoeken gebakken tussen de middag en de ander heeft de ijzel getrotseerd om vis te halen voor de lunch.

Alles onder het mom: "Gezellig hé mam, eten we weer allemaal samen thuis tussen de middag"
Gewoon een gewone kalender en daar gewoon al het maak en leerwerk op invullen.

Leerwerkjes worden standaard 3 keer geleerd. Tenminste, daar ga ik vanuit
Ik: 'Jongens vanavond niet jullie clubshirts aan naar de training want ik was morgen niet meer en anders zijn ze zaterdag niet schoon.'

Zoon: 'Ik heb geen andere sportshirts, alleen maar gymshirts!'
Hier een staartje mbt het een malige uitproberen van wiet van onze oudste. Eerst via andere ouders gehoord dat hun kinderen er het ook over hadden. (niks over gebruik gezegd). Weer een andere ouder die zei dat hun kind gebruikte. Ik ken ze ook, en sprak met het kind die heel stellig gelooft dat het ok is. En ouders vinden het ook ok. Echt, ongelofelijk. En kind zegt dat de heel veel jongeren van de klassen gebruikt. (gymnasium). Toen maar gebeld met contact ouder, wiens kind met die van ons is bevriend. En die had het er ook al over dat er geluiden van gebruik vorig jaar al aan de orde waren, maar dat er op school nog niks aan was gedaan.
Jeetje swifty, wat erg dat ze dat achter jullie rug om doen!! Ze hadden dan naar jullie toe moeten gaan om hun zorgen te uiten, wat achterbaks... Misschien met de goede bedoelingen, maar dit hadden ze nooit zo moeten doen!!
Ja ze vertelden ons dit na dit gedaan te hebben. Heel achterbaks.
Mijn dochter (havo) zegt ook dat er veel gebruikt wordt. Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat de ouders dat allemaal maar oke vinden. Maar jemig, er is nog wel een verschil tussen eerst dingen uitzoeken en ergens te licht over denken.

(als je dit teveel reactie vindt haal ik het wel weg).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nee is goed zo Ceylon!

Eerlijk gezegd is het nog mijn schuld ook, want ik vertelde het aan schoonmoeder, wat er was gebeurd, en dat vakantie dus beetje stom begonnen was voor ons. Maar helemaal geen reactie over dat ze dit dus van plan waren daarna. Ik voel me nu wat naief, dat ik zo open erover sprak. Wellicht komt er iets positiefs uit (dat school meer gaat doen aan voorlichting en preventie)
Snap heel goed dat je zoiets vertelt, ik wil ook wel eens mijn ei kwijt bij mijn familie ipv manlief. Gewoon om even een objectieve mening/reactie te krijgen. Bij ons is het ook een ongeschreven regel dat dat tussen ons blijft op zo'n moment, lijkt mij niet meer dan normaal dat niet iedereen dat hoeft te weten. Ligt dus niet aan jou, maar aan hen! Idd erg sneu
Ja vind ik ook. (de ongeschreven regel, en sneu).
Ouders die dat ok vinden?

Wat een vreemde ouders.

En idd. Géén leuke actie van schoonfamilie. Dan weet je ook gelijk dat je daar dus voortaan je mond moet houden. Moeilijk hoor. Van familie verwacht je dit niet en als je je dáár al moet gaan inhouden. ..
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Oh, nou, het is dat dit topic gaat over pubers, maar anders had ik boeken vol voor je. Mijn moeder is een wandelende krant, die kun je echt niks vertellen (en je moet er ook voor zorgen dat dagboeken en alle andere papieren achter slot en grendel liggen) en mijn schoonmoeder hoort het wel maar luistert niet, dus die vertelt een hoop dingen door die maar half kloppen en de rest verzint ze er zelf wel bij.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Is de communicatie van jullie pubers óók zo slecht?

Hier vanmorgen dochter nog in bed en vriendin staat voor de deur

Ja, want we hebben wiskunde vakhulp. Dochter had tegen mij gezegd dat ze de eerste twee uur vrij was. Vakhulp was niet zeker dus er was heen en weer geappt van is het er nu morgen wel of niet en moeten we heen. Ik weet het niet als reactie en ik weet het óók niet.

Dus . Paniek

Dochter snel in de kleren. Boeken in tas gegooid ( hoe vaak zeg ik niet s avonds die tas inpakken! !!)

Snel brood in tas gegooid en gáán op die fiets. Ik heb ze beiden nog even vermanend toegesproken ( want bijna ruzie want er is toch geen vak hulp en de ander , ja dat is er wel . Maar we hebben ons huiswerk niet gemaakt dus worden toch niet toegelaten en de ander o heus wel hoor is toch wel vaker gebeurd) gezellig zo vroeg op de morgen.

Heb gezegd dat ik wil dat ze voortaan op zondagmiddag alles met elkaar doorspreken en zich daar dan aan houden.

Pff

Wat een begin van de dag zeg....
Ceylon, dat heeft mijn moeder ook. Dat doorvertellen van dingen die maar half kloppen.

Wij zijn hier dus ook voorzichtig met het geven van informatie. Dus ik herken het ( helaas) wel..
Slechte communicatie? Check! Ik wist niet dat de jongens eerste twee uur vrij waren, die heb ik dus met 'geweld' om 7.00 uur wakker gemaakt!

Ouders/schoonouders? Check!

Schoonouders voelen niet aan welke info ze wel en niet met derden moeten delen. Zelfs niet als je dat erbij vertelt. Dus die horen dingen pas, als iedereen ze al weet, of ze horen ze gewoon nooit. Zeker info over middelste delen we maar mondjesmaat. Hun lievelingskleinkind (zoon van mans broer) is net zo oud en ze zijn altijd aan het vergelijken. Neef kan alles beter, mooier, sneller, geweldiger. Zelfs in slechte cijfers halen is hij nog beter!
Ja wij hebben onze les ook geleerd, en denk ook dat de info slecht gehoord wordt. Niet leuk om te zeggen wellicht, maar wel fijn dat we niet de enige zijn die dit probleem hebben.

Ja communicatie, ook hier alsof ik gedachten moet lezen (niks vertellen en ervan uitgaan dat ik het wel weet) of de persoonlijke assistent ben van hun afspraken soms (niet in agenda kijken en verwachten dat ik alles ruim van te voren nog eens tegen ze zeg van muziekafspraak wijziging die ze zelf hebben gemaakt en als dit mis gaat, het ligt altijd aan mij en niet aan feit dat ze niet in hun agenda goed kijken). Maar al doende gaat het wel steeds beter in het onthouden van hun afspraken gelukkig.
Communicatie gaat hier wel goed gelukkig. Misschien is dat ook wel omdat we er maar één hebben. Als er een broer of zus is, vertellen ze die misschien dingen en vergeten dan om het ook aan moeders te laten weten. Hier zijn, wat dat betreft, geen keuzemogelijkheden.

Bovendien; Lonneke moet zo´n tien km fietsen en nu het nog zo donker is, vind ik dat niet heel erg geslaagd. We zetten de fiets daarom vaak op de drager en ik zet haar op school af, rijd dan door naar mijn werk. Ik moet zelf ook rond de 20 km, haar afzetten zijn dan 5 km extra, die maken niet zoveel meer uit dan. Maar als zij het eerste uur vrij heeft en ze zegt niks, moet ze ofwel alsnog vroeg op en alles weer van de auto afhalen, ofwel een uur te vroeg naar school. Dus ze kijkt wel lekker uit .
Eigenlijk heel jammer dat jet zo moet. Soms wil je gewoon alleen je zorgen even ergens kwijt, of iets vertellen zodat ze weten waarom je de laatste tijd niet altijd de vrolijkheid zelf bent. Of ze vragen ergens naar, en je wilt niet zeggen: 'Gaat je niks aan!' Dus vertel je eennsoort van halve waarheid, met weinig details. Zit je gaande het gesprek steeds op te letten hoe je iets zult zeggen.

Zoon ging heel slecht op school, hij werd op alle fronten getest, ook een psychologisch onderzoek erbij. En daan vraagt schonmoeder hoe het gaat op school, of de kinders er goed voor staan. Halve waarheid komt dan ter sprake, waar bij elk woord dat afgeleid is van psychologie nadrukkelijk wordt vermeden. Want voor je het weet ligt kind psychisch overhoop. Ze snappen er de ballen niet van, maar bespreken vervolgens hun versie van de waarheid, met Jan en Alleman.
quote:fietsie schreef op 11 januari 2016 @ 09:06:

Eigenlijk heel jammer dat jet zo moet. Soms wil je gewoon alleen je zorgen even ergens kwijt, of iets vertellen zodat ze weten waarom je de laatste tijd niet altijd de vrolijkheid zelf bent. Of ze vragen ergens naar, en je wilt niet zeggen: 'Gaat je niks aan!' Dus vertel je eennsoort van halve waarheid, met weinig details. Zit je gaande het gesprek steeds op te letten hoe je iets zult zeggen.

Zoon ging heel slecht op school, hij werd op alle fronten getest, ook een psychologisch onderzoek erbij. En daan vraagt schonmoeder hoe het gaat op school, of de kinders er goed voor staan. Halve waarheid komt dan ter sprake, waar bij elk woord dat afgeleid is van psychologie nadrukkelijk wordt vermeden. Want voor je het weet ligt kind psychisch overhoop. Ze snappen er de ballen niet van, maar bespreken vervolgens hun versie van de waarheid, met Jan en Alleman.

Ik heb daar wel wat op gevonden. Er is altijd wel ergens een goed cijfer voor, al is het maar voor tekenen/gym/een werkstuk/presentatie/whatever. Met in mijn achterhoofd dat er toch niet (echt) geluisterd wordt verlopen dat soort gesprekken hier ongeveer als volgt;

*Hoe gaat het op school?

-Ach, gisteren moest ze met gym om de vijver rennen, daar zwemmen eendjes.

*En gaan de cijfers ook een beetje goed?

-Afgelopen week had ze nog een mooie presentatie, die was erg goed gelukt. En nu is ze een boek aan het lezen, daar moet een samenvatting van gemaakt worden.

En dan naadloos door, een vraag stellen over (schoon)moeder; hoe is het nu met ..... .

Crisis bezworen .
quote:Ceylon schreef op 11 januari 2016 @ 09:12:

[...]

Ik heb daar wel wat op gevonden. Er is altijd wel ergens een goed cijfer voor, al is het maar voor tekenen/gym/een werkstuk/presentatie/whatever. Met in mijn achterhoofd dat er toch niet (echt) geluisterd wordt verlopen dat soort gesprekken hier ongeveer als volgt;

*Hoe gaat het op school?

-Ach, gisteren moest ze met gym om de vijver rennen, daar zwemmen eendjes.

*En gaan de cijfers ook een beetje goed?

-Afgelopen week had ze nog een mooie presentatie, die was erg goed gelukt. En nu is ze een boek aan het lezen, daar moet een samenvatting van gemaakt worden.

En dan naadloos door, een vraag stellen over (schoon)moeder; hoe is het nu met ..... .

Crisis bezworen .

Ha ha!

Helaas lukt dat hier niet! Ze luisteren wel, op dat moment, dus je moet wel iets samenhangends vertellen. Anders gan ze vragen stellen. Probleem is alleen dat ze er een uur later geen logisch verhaal meer van kunnen herproduceren. Dus sommige dingen worden dan vreselijk verdraaid. Andere vergeten, en zo maken zij hun eigen waarheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven